Titanic

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Titanic

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Titanic

Fikk Titanic fra Play.com i posten i dag. Snakk om nedtur! Filmen var en "letterbox verson" i 4:3 format. På nettsiden dems så står det at filmen er i widescreen. Så jeg anbefaler dere å styre unna Titanic fra Play, om dere ikke ønsker en film i 4:3 format. :x

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt denne filmen i widescreen, om den finnes i widescreen da? :roll:

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titanic finnes desverre ikke som anamorphic 16-9 enda. Men man kan jo håpe at den kommer en gang i fremtiden, og da helst med DTS lyd også.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver at den IKKE er i widescreen, men utgaven Play selger er da vitterlig widescreen.

Greit nok at filmen ikke er gitt ut i en anamorf utgave ennå, men bildet på denne er allikevel meget bra.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Du skriver at den IKKE er i widescreen, men utgaven Play selger er da vitterlig widescreen.

Greit nok at filmen ikke er gitt ut i en anamorf utgave ennå, men bildet på denne er allikevel meget bra.
    NEI, den er IKKE i widescreen.
    Når jeg bestillte den skjekket jeg spec. og det står riktignok at den er i widescreen 2.35:1 (som jeg trur betyr at den ikke er i anamorphic 16:9), men dette stemmer ikke med min utgave iallefall (det står faktisk at filmen er i 4:3 format på filmkoveret).
    Så jeg må stille TVen min på 4:3 format for å få tekstingen, og da får jeg et veldig litet bilde. :cry:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nito
    Så jeg må stille TVen min på 4:3 format for å få tekstingen, og da får jeg et veldig litet bilde. :cry:
    Dette var grunnen til at jeg byttet inn den første TV'en jeg kjøpte. Den hadde bare forhåndsinnstilte zoom-settings. Min nåværende TV, en Finlux, har "Eget valg" zooming, som gjør at jeg fritt kan velge høydezoom, breddezoom og høydeoffset i ganske små trinn. Da kan jeg blåse opp bildet slik jeg vil.
    Egentlig synes jeg det er bra med tekstingen under selve bildet. Jeg liker ikke bokstaver i bildeflaten. Dette burde være konfigurerbart på alle DVD-spillere (er dessverre ikke det på min...)

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får sorte striper under og over bilde, noe jeg tror du får så er filmen i widescreen. Denne er så vidt jeg vet ikke gitt ut som pan and scan 4-3. Du har altså en 16-9 tv som du ikke kan zoome med slik at du kan få med underteksten, fordi teksten på denne filmen ligger delvis på det sorte feltet under bilde. Da må du altså sette din 16-9 tv i 4-3 modus og da får du jo ett lite bilde, men bildet er fortsatt widescreen 2,35-1

Kan du ikke bare se filmen uten tekst da ?

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvdjan
    Kan du ikke bare se filmen uten tekst da ?
    Jo det kan jeg, men jeg ønsket jo å ha med teksten.
    Men nå har jeg jo muligheten til å venne meg av med en dårlig vane, det å bruke teksten.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver jo først at den er i letterbox format. På min australske versjon av Titanic står det også 4:3 bakpå (under widescreen/letterbox ikonet). Men SELVE BILDET er ikke i 4:3, det er i 2.35:1.

Hvis det du mener er at du får teksten for langt ned på den svarte stripa under selve filmbildet slik at det kommer nedenfor skjermen på din widescreen TV, betyr det at du har stilt inn DVD-spilleren feil. Mest sannsynlig står den da stilt til "4:3 letterbox" i menyen i stedet for 16:9.

For å oppklare litt her:
    Letterbox betyr at det er sorte striper over og under filmen.
    Widescreen betyr selve filmbildet er i widescreen, uavhengig om det er sorte striper over og under eller ikke.
    Anamorphic betyr at total-bildet er i 16:9-format. Er filmen i 2.35:1 vil bildet allikevel ha sorte striper over og under.
    Pan & Scan betyr at sidene av bildet er kuttet for at bildet skal fylle skjermen på en 4:3-tv.

Her er en artikkel som forklarer dette enda nærmere: http://www.thedigitalbits.com/articl...hic/index.html

Det som står på Play.com er formatet på selve filmen. Hvis du sjekker andre filmer på Play vil du se at under de fleste står det "Widescreen 2.35:1 Anamorphic". På de filmene hvor det ikke står anamorphic, betyr det vanligvis at TOTAL-bildet INKLUDERT de sorte stripene er i 4:3-format. De aller fleste DVD-spillere vil uansett klare å plassere teksten langt nok opp til at du kan se filmen på normal måte på en widescreen-tv så lenge de er satt i 16:9-modus.

Som sagt over så fins ikke Titanic i anamorfisk utgave ennå, så den versjonen de har på Play er ikke noe dårligere enn noen annen utgave som er å få tak i.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Du skriver jo først at den er i letterbox format. På min australske versjon av Titanic står det også 4:3 bakpå (under widescreen/letterbox ikonet). Men SELVE BILDET er ikke i 4:3, det er i 2.35:1.

Hvis det du mener er at du får teksten for langt ned på den svarte stripa under selve filmbildet slik at det kommer nedenfor skjermen på din widescreen TV, betyr det at du har stilt inn DVD-spilleren feil. Mest sannsynlig står den da stilt til "4:3 letterbox" i menyen i stedet for 16:9.
    Takker for tilbakemeldinger

Jeg gjør sikkert noe galt, det kan hende det.
    Men for å forklare det bedre så kan jeg sammenligne med Pearl Harbor.
    Når jeg setter på Pearl Harbor så er det også disse sorte strekene over og under filmbildet, men bildet er ikke forvrengt.
    På Titanic derimot er også den med sort stripe over og under filmbildet, men bildet blir forvrengt slik at jeg må stille inn TV'n på 4:3 format for å få med teksten. Jeg kan selvfølgelig stille inn TV'n på cinema, da får jeg et typisk 16:9 lignende bilde men teksten blir det ikke plass til.
    Men jeg venner med til snart å se film uten tekst, men når venner kommer på besøk vil dem bestandig ha teksten med.

Takker for opplysningene :wink:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. En av de grunnene til at jeg liker best R1-utgivelser er at jeg slipper det evinnelige maset om norsk tekst :twisted:

Pearl Harbor er anamorfisk. Men 2.35:1 passer heller ikke til 16:9, så det blir allikevel sorte striper.

Jeg ble litt nysgjerrig nå, når jeg ser ikke-anamorfiske filmer på min 16:9 projektor må jeg stille bildet på Zoom for ikke få forvrengt bilde (det er vel kanskje det samme som cinema på din), men jeg har ikke sett Titanic med tekst. Er ikke sikker på om jeg har prøvd noen andre ikke-anamorfiske med tekst heller, det er jo ikke så mange av de. Kanskje jeg får det samme problemet og at du ikke gjør noe feil. Det er jo sikkert også forskjeller på akkurat hvor forskjellige DVD-spillere plasserer teksten.

Det du kan sjekke er om DVD-spilleren har noen funksjon for å flytte teksten, evt. om tv'en din har mulighet for å flytte bildet oppover så du får en mindre stripe over og en større stripe med plass til teksten under.

Hvis ikke ville jeg bare vist kompisene det engelske coveret og sagt at det ikke var norsk tekst på den

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Det du kan sjekke er om DVD-spilleren har noen funksjon for å flytte teksten, evt. om tv'en din har mulighet for å flytte bildet oppover så du får en mindre stripe over og en større stripe med plass til teksten under.

Hvis ikke ville jeg bare vist kompisene det engelske coveret og sagt at det ikke var norsk tekst på den
    Ja jeg kan flytte litt på bildet så jeg får plass til teksten under med en større stripe, men jeg syntes bildet blir så veldig rart da.

Hehe, ja det var en god ide å bare vise det engelske coveret så de trur at det ikke er tekstet verson. :lol:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •