Beste lyd/bilde: sone.1 eller sone.2 ????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste lyd/bilde: sone.1 eller sone.2 ????

Hva gir mest for pengene? Lyd / Bilde

Sone.1 Amerika???
    Sone.2 Europa???

Og er det et sikkert sted og kjøpe Sone.1 filmer ??????

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sone 2 filmer har høyere oppløsning og et roligere bilde. Imidlertidig er mange sone 1 filmer bedre mastret enn de samme sone 2 utgavene og har dermed bedre bilde likevel. Det er vel også flere dts-utgivelser blant sone 1 platene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har følelsen av at sone 1 filmer fortsatt tilbyr mer for pengene. konkrete eksempler er:

*Ofte ekstramateriale/mer ekstramateriele for de som liker det
    *Rett hastighet på lyden (neppe hørbart)
    *Enkelte kortere serier, 2 sesonger, selges ofte komplett i en pakke på sone 1 mens man i norge deler dem i to pakker der en sesong koster mer enn den komplette USA pakken
    *Flere bilder/sec på NTSC enn på PAL. Betyr kanskje lite med dagens moderne TV teknologi. 100Hz etc.
    *Rimeligere pris
    *Ikke tvungen teksting
    *Filmer releases ofte tidligere på sone 1 enn andre soner

Fordelen med Sone 2 er:

*Teksting/dubbing til norsk kan velges ved behov (barn etc)
    *Bedre oppløsning på bildet i PAL enn i NTSC
    *Lettvint å kjøpe med fra butikken på tur fra jobb :-)

og sikkert mange flere fordeler/ulemper..... Jeg kjøper som regel en miks av soner alt etter hva som passer meg best i øyeblikket.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som at sone 1 filmene bestitter bedre dynamikk.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Sone 2 filmer har høyere oppløsning og et roligere bilde. Imidlertidig er mange sone 1 filmer bedre mastret enn de samme sone 2 utgavene og har dermed bedre bilde likevel. Det er vel også flere dts-utgivelser blant sone 1 platene.
    Jeg kjøpte tidliger alle mine filmer i sone 1 fra amazon.com nettopp fordi jeg syntes de var bedre mastret enn de europeiske sone 2 variantene. Men de siste par - tre årene synes jeg kvaliteten på sone 2 har kommet opp på minst like høyt nivå som sone 1. I dag kjøper jeg derfor kun sone 2 fra play.com eller fra lokal forhandler.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like greit og fortsatt sattse på på Europa da, og filmer fra 59-200 kr :-)

Hvis en ikke kommer bort i noen sjefsfilmer som er testet best på sone.1

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig forskjell (for noen) er at på sone2/4-filmer er hastigheten 4% for høy pga. konverteringen fra filmformat til PAL. Dette gjør at lyden blir en halvtone høyere (pitch), og på noen titler er dette kompensert for, med varierende resultat. Det gjør også at filmene blir 4% kortere. På sone 1/3 (NTSC) får man alltid riktig spilletid/hastighet, og dermed alltid riktig pitch på lyden.

Man må også ta hensyn til utstyret man har, har man f.eks. en skjerm/projektor med en vertikal oppløsning på 480, vil man ikke få utnyttet den høyere oppløsningen på PAL (576), man risikerer til og med dårligere bilde fordi skjermen må skalere fra 576 til 480, mens NTSC med sine 480 linjer passer akkurat.

At bildet blir roligere på sone2 stemmer ikke nødvendigvis, har man en vanlig 50hz bilderørs-tv, vil det derimot bli roligere fra sone1-materiale, som vil vises i 60hz.

I tillegg så varierer det fra utgivelse til utgivelse, og jeg anbefaler alle å sjekke www.dvdcompare.net og www.dvd-basen.dk hvis man alltid vil være sikret den beste utgivelsen.

Selv kjøper jeg filmer der de er billigst (dersom utgivelsene er like), og nyheter der de kommer først ut. I de aller fleste tilfeller ender jeg opp med sone1 eller 3.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det med lyden i PAL-filmer kan av og til føre til hørbar forvrenging, og det er irriterende nok til at jeg foretrekker amerikanske utgivelser. Skjønt problemet er stort sett bare gjeldende på "billige" utgivelser. For å bekrefte denne mistanken (som kom av erfaring og ikke synsing), sammenlignet jeg sone 1 og 2 av Falling Down, og lyden var betydelig bedre på den amerikanske.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •