Leve tid på dvd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Leve tid på dvd?

Altså sammlingen vokser og vokser....men så begynte jeg å tenke på det at filmer kan "råttne" og bli ødlagte. Noen sier at det ikke skjer..noen sier at etter ca 25år så vil dem være ubrukelig.

Hva er fakta og hva er ikke? Vil våres sammlinger bli en haug med ubrukelige dvd plater om mange år?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det samme var vel sagt om cd-ene.
    Min første er fra 1993 og spiller like fint enda.
    Den er da bare 12 år gammel, og om den spiller om 13 år til vet jeg ikke.

Har noen billige cdr_plater som flasser allerede før de er fylt 2 år, så kvaliteten på medium vil nok være en avgjørende faktor ja.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lita tru på at dvd-er forringes så innmari. enkelte filmer har jeg sett vanvittig mange ganger (pulp fiction f.eks), og den dvd-en er like fin.

dvd-er spinner jo riktignok ikke like mange ganger som cd-plater da.
    cd-er er sånn sett litt mer utsatt for slitasje. litt enklere med litt bakgrunnsmusikk som står på fremfor en spillefilm.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mange cd'r fra 85-86, de spiller like godt som den gangen de var nye. Går ut i fra at dvd er like ok.

Har også noen cd-r fra TDK liggende i bilen, de flasser og du kan tydelig se at noe har "trukket" inn i platen (fuktighet?). Totalt ubrukelige og ikke mer en 4-5 år gamle.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr ikke hatt problemer med kjøpte filmer.
    Men med DVD-r media derimot.
    Kjøpte engang i tiden noen middels plater ang kvalitet.
    Brente div ting jeg ville ta vare på på de. Men allerede etter 3-4mnd begynte de å få dårlige sektorer.
    Noe som bare har forverret seg...

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig vanskelig å si noe om holdbarheten på cd'er og dvd'er da ingen eller veldig få har vært i tilgjengelig lenge nok til å få noen holdbare resultater. Cd'en kom vel tidlig på 80 tallet, så den begynner jo å kryp opp mot 25 år. Men kvaliteten på cd'er og dvd'er har jo blitt bedre med årene også, slik at de nyeste platene bør vel ha lengre holdbarhet enn de eldre, men igjen vanskelig å si noe helt konkret.

Blanke, brennbare plater blir noe annet enn de "ferdig innspilte komersielle" da de gjerne har noe beskyttelses lag osv (hvis jeg ikke er helt på jordet da....). Her har jeg vært, som nevt over, borti plater som har veldig dårlig kvalitet og holdbarhet til noen som er "gamle" og holder koken enda.

Men dette er vel ikke det helt store problemet i dag, da det er enkelt og kopiere over til andre medier som har bedre holdbarhet osv.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDplater holder en god stund ,men dagens CDspillere har også en meget god feilkorrigering og det skal sies at en stor del av innformasjonen på CDplaten er feilretting. Så om det er noen plater som ser ut til å fungere 100% så kan det være feilrettingssystemet som jobber som bare pokker.

Jeg oppbevarer mine DVD-r i egne DVDcover vekk fra lys\fuktighet og støv. Har gode erfaringer med dette ,men det er viktig med gode plater. Selv bruker jeg eproformance DVD-r plater

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs åssen man behandler cd`en da...
    De lager jo bedre holbarhet på cd`ene hele tia da så....

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt generellt lite problem med kvaliteten på de brente cd'ene jeg har hatt. Nå skal det sies at den eldste plata jeg har er nesten 10 år og generellt behandlet dårlig. Dette var en Verbatim som er mer eller mindre kjent for å være det beste og det har ihvertfall denne plata bevist. Har vært borti en del noname plater (slike som blanke/gullaktige på toppen) Disse sprekker å flaker av etter å ha ligget en stund. Legeringen som bruks på f.eks Verbatim er bunnsolid i forhold.

Når det gjelder original cd-er har jeg en cd av Dj Bobo første album fra 93 og en Yabba Dabba Dance 2 cd som dama har hatt liggende i bilen siden hu fikk bilen. Den cd'en er fra 94 tipper jeg og har ligget i bilen hennes i snart 3 år og begge disse fungerer ypperlig. Coveret har vært brukt som isskraper til tider av meg også med cd'en i.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •