Forskjellig HD formater til PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellig HD formater til PC

Det finnes flere forskjellige HD formater til PC; TS-filer, WMV-HD og Quicktime sitt format. Det finnes sikkert andre som jeg ikke kjenner til også.

Hvordan er disse formatene i forhold til hverandre? Det virker som om noen av dem krever mer av PC, men hvordan er kvaliteten på dem i forhold til hverandre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det finnes flere forskjellige HD formater til PC; TS-filer, WMV-HD og Quicktime sitt format. Det finnes sikkert andre som jeg ikke kjenner til også.

Hvordan er disse formatene i forhold til hverandre? Det virker som om noen av dem krever mer av PC, men hvordan er kvaliteten på dem i forhold til hverandre?
    Kvaliteten er jo avhengig av kilden og bitraten som blir brukt, men det jeg har sett av film på WMV-HD og Quicktime til nå er ikke i nærheten av en det som har kommet i TS format. En TS film med høy bitrate (f.eks. LOTR serien) gir et skarpere bilde enn det du f.eks. finner på T2 Extreme Edition (som riktignok er plaget av dårlig kvalitet på kilden). "Problemet" med TS er at en litt lang film fort krever 20+ GB med plass.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan man laste ned en fil i TS-formatet slik at man kan teste kvaliteten?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TS = TransportStream, dvs. mpeg-2 med feilkorrigering.

Dette blir hovedsakelig brukt til satelittoverføring av mpeg-2 for vanlig tv.

Så om du har en HD film i TS format så er denne sannsynligvis et direkte opptak fra en HDTV sending via DVB kort.

TS filer kan være opp til 20% større enn vanlige mpeg-2 (PS) filer etter hvor mye feilkorrigeringsmargin det er lagt inn. TS er dessuten noe mer krevende å dekode enn vanlig mpeg-2.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett ganske mye WMHD, og synes ikke noe om formatet. For lav bitrate rett og slett. 1080P ser bra ut, men da trenger man en monstermaskin. TS filer med 15-20Mbit transfer ser meget bra ut, og kan spilles av med Powerdvd 6 uten en mosntermaskin. Quicktime formatet har jeg ikke testet så grundig enda, men la merke til at det kvelte maskinen min rimelig fort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg har sett ganske mye WMHD, og synes ikke noe om formatet. For lav bitrate rett og slett. 1080P ser bra ut, men da trenger man en monstermaskin. TS filer med 15-20Mbit transfer ser meget bra ut, og kan spilles av med Powerdvd 6 uten en mosntermaskin. Quicktime formatet har jeg ikke testet så grundig enda, men la merke til at det kvelte maskinen min rimelig fort.
    Kan anbefale Theatertek sin DVD player. Den bruker nVidia sine codecer som lager et veldig bra bilde (mye bedre enn det jeg har sett av WinDVD og PowerDVD). I tillegg støtter den TS formatet med innebygde deinterlacing rutiner (funker bra for 1080i materiale). Støtter postprossessering via ffdshow osv (dog ikke for HD materiale som virkelig hadde krevd en monstermaskin). Den støtter også seamless playback av TS filer uten antydning til hakking ved overgang fra en fil til neste. Har også støtte for VMR7 og VMR9 i tillegg til vanlig overlay. Når det gjelder WMV 1080p materiale så funker det også helt greit på min maskin, men vet ikke om du definerer den som monstermaskin eller ei (3.6 GHz P4 og 2 GB RAM).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •