Evil dead 2, Army of Darkness og Heathers

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Evil dead 2, Army of Darkness og Heathers

"Evil dead 2", "Army of Darkness" og "Heathers" er nå ankommet fra play.com. Det blir sene kvelder framover. :wink:

Jeg vil anmelde teknisk kvalitet på disse DVDene etterhvert (har bare sett dem på VHS tidligere). Mulig det kommer en filmanmeldelse av "Heathers" etterhvert også, ettersom jeg synes dette er en svært undervurdert film.

Foreløpig kan jeg bare si: Jeg gleder meg!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gjensyn med "Evil Dead 2"

Groovy!
    Filmen er en slags løselig remake av lavbudsjettfilmen "Evil Dead" av samme regissør. Teknisk er dette en langt bedre film, med bedre lyd, kameraføring, spesialeffekter etc., men storyen i eneren er tightere. Nå er heldigvis også "Evil Dead 2" en klassiker, så jeg vil bare si noen ord om DVD-utgivelsen (Momentum Pictures - Region 2).

Bilde, oppdatert: Filmen er godt overført til DVD, men tittet litt på den på PCen istedenfor TVen, og oppdaget da en del digitale "artifakter" (firkanter) i mørke områder. Mulig at håndholdt kameraføring i enkelte mørke scener krever mye av komprimeringsalgoritmene. Originalmaterialet er etter min mening overraskende bra, selv om spesialeffektene ikke akkurat er av "Ringenes herre"-standard.
    Lyden: 5.1 sporet er nok surround, men gir ikke det samme lydbildet som mer moderne surround-spor. Detaljeringen av lydbildet begrenser seg til posisjonene til de 5 høyttalerne, og lite mer. Her kunne det nok vært gjort bedre arbeid, men jeg regner ikke med at originalen er spesielt mye bedre.
    Tilleggsmaterialet:
    - Traileren er obligatorisk, ingenting å skrive hjem om.
    - "Making of ..."-dokumentaren er laget med enkle midler og har amatørmessig regi.
    - Lydsporet med kommentarer er ikke hørt i sin helhet, men kan nok gi mye ny informasjon, selv om det blir mye løsprat.

"Making of"-dokumentaren sammen med kommentar-lydsporet gjør nok at denne DVDen gir et mer helhetlig bilde av denne filmen enn det som har vært tilgjengelig tidligere, og er grunn nok til å kjøpe denne for fansen.

Det er klart at dette er en obligatorisk film, men den tåler ikke tidens tann 100%. En klassiker som må sees av og til, siden den er obligatorisk for å se etterfølgeren, som er den enda mer klassiske "Army of Darkness". DVD-anmeldelse av den kommer senere (når jeg får sett den). Anbefales for alle som liker "Army of Darkness" og/eller klassiske splatter-filmer. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken versjon av AoD er det? Euro, US elle US Dir. Cut? Hvis det er Dir. Cut.'en så er visstnok sone 4 versjonen MYE bedre enn den man får fra sone 1 land. Vurderer å bytte ut mitt eks.

Heathers er også en kongefilm. Har den på billig disk fra Rema. Virkelig en skjult perle fra det glade 80 tall. Anbefales til alle som liker svarte komedier.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CS
    Hvilken versjon av AoD er det? Euro, US elle US Dir. Cut?
    Min versjon av AoD (som jeg ikke har fått sett gjennom ennå) er en Region 2 "Double Disk Presentation" med BÅDE U.S Theatrical Version og Director's Cut. Det er en utgivelse fra Anchor Bay. Kommer som sagt tilbake med anmeldelse av denne DVD-utgivelsen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anchor Bays "Army of Darkness" Region 2

Som tidligere nevnt har jeg akkurat fått "Army of Darkness" double disc presentation region 2 fra play.com.
    Gjensynsgleden var stor! Filmen er konge, og spesialeffektene er faktisk ikke så ille, selv om skjelettene har litt rykkete bevegelser.

Så hva med kvaliteten?
    Bilde og lyd: Jeg synes, som de fleste andre anmeldere av denne utgivelsen, at "directors cut" stinker big time på bildesiden! De innklippede scenene er av så dårlig kvalitet at min gamle Saba VHS-spiller ga betydelig bedre billedkvalitet. Kinoversjonen fra USA er absolutt helt grei både på bilde- og lydsiden.
    Tilleggsmateriale: Hvis det er noe som trekker opp, så er det kommentar-lydsporet som følger med "directors cut"-versjonen. Det kommer fram mye interessant her, og det er faktisk til tider underholdende. Her blir det også sagt at de gamle "directors cut"-bildene måtte letes opp fra diverse kilder for å sette sammen denne versjonen. Det skal liksom være grunnen til den elendige kvaliteten. Rart da at region 3-versjonen av directors cut rapporteres til å ha overlegen bildekvalitet (og en scene som ikke finnes noe annet sted, visstnok).

Kan jeg anbefale denne utgivelsen? Tja, den er jo utgitt på et budsjett-merke. Jeg anbefaler den som en single-disc versjon. Hele directors cut-discen regner jeg som tilleggsmateriale på grunn av den dårlige billedkvaliteten på de nye klippene. Men evaluert som tilleggsmateriale er det bra, spesielt med det omtalte kommentarsporet. Jeg synes den er verdt å ha i hylla.

Er man ute etter en perfekt "directors cut", bør man derimot forsøke å spore opp region 3-utgaven, som visstnok skal være MYE bedre.

PS. Dette er en av de filmene jeg vet om som finnes i flest ulikt klippede versjoner. Oversikt over versjonene finner du her:
    Alternate versions for Army of Darkness (1993)

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med deg roffe!Army of Darkness er en genial film

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Heathers" Region 2 DVD fra play.com

[Dette er en teknisk anmeldelse. Mulig jeg skriver en filmomtale under "Filmomtaler"]

"Heathers" DVDen fra play.com er en billig-utgivelse. Du kan lete deg blå etter tilleggsmateriale: Det finnes ikke! Så hvordan er filmen?

Bilde: Jeg er gjennomgående fornøyd, men tror at originalmaterialet faktisk er littegranne mer uklart enn de beste nyere filmene. Denne filmen er fra 1989, så det er mulig at det er gjort framskritt siden den gang. Ser ingen artifakter, så det virker som overføringen fra originalmaterialet til DVD har vært god.
    Lyd: Hva kan jeg si? Det er stereo, så det gir ikke mye å ha surround med denne filmen. Men dialogen er klar og god, så filmen kan godt sees uten undertitler, noe som er bra, for undertitler finnes ikke på denne utgivelsen. :shock:

Hva kan jeg si? Kjøp denne utgivelsen fra play.com hvis du bare er ute etter å ha filmen i hylla og titte på den når du har lyst. Ingenting ved denne utgivelsen (annet enn prisen) gjør at du bør velge denne fremfor andre DVD-utgivelser av "Heathers". :?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AOD

AOD er bra, Men R3 utgaven er best!
    OG du trenger ikke å spore den opp.

Kjøp den her
    http://www.dddhouse.com
    (rask og pålitelig)
    Her kan du se forskjelligen mellom nye R3 og alle Ab utgavene.

http://207.136.67.23/film/dvdcompare/army.htm

+ at R3 er uklipt. Inneholder alle scenene som fantes på japansk
    lasar. Til og med en scene som ikke er på Ab utgavene.
    (det gjelder også den nye uk releasen)

Det er ikke rart at R3 utgaven er lenger. Den er utgitt av MGM.
    De har brukt orginale kilder. Ab har brukt vhs kilder.

Det er klart at ekstra materialet på uk utgaven er bra!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •