Spraking i bakkanalene på DVDer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spraking i bakkanalene på DVDer?

Kjøpte meg Total Recall her for en stund siden, i en versjon til 99,- på Narvesen. Dette er en versjon som ble gitt ut i 2001, og alt tyder på at det er en billig utgivelse(både i direkte og overført betydning). Canal Digital står visst bak utgivelsen etter hva jeg kan skjønne.

Så i går kveld fant jeg ut at jeg skulle sette den på.

Kjenner jo denne filmen godt, men jeg har ikke sett den på mange år, så p.g.a. lyden ble det en ny opplevelse.

Men...

I starten på kapittel 10 er det et romskip som lander på Mars. Her er det skikkelig lyd i suben. Men så fikk jeg et støkk, for det kom sprakelyder i bakkanalene! :shock: Hørtes ut som jeg hadde sprengt høyttalerne.

Riktignok er bakhøyttalerne mine små, men de har alltid stått som Small og kun fått signal fra 80Hz og opp.

Jeg hadde ikke mulighet til å sjekke dette nærmere i går kveld, men i sta satte jeg den på igen. Denne gangen slo jeg av suben først. Joda - sprakingen var der den. Så satte jeg alle høyttalerne til Large, for å se om det kunne være noe galt med receiveren min og det delte signalet den gir bakkanalene.
    Men sprakingen var der fortsatt også på Large(men ikke verre enn før - akkurat den samme).
    Så satte jeg til Small igjen, og skrudde ned lyden en god del i forhold til 'kinovolum' - og sprakingen var der da også. Akkurat på det mest bass-heftige i den scenen. Dette på så lavt volum at det ikke kan være vrenging eller noe i den duren. Det høres ut som signalet er overstyrt fra studioet.

Tok av frontdekslet på høyttaleren, og mellomtone/bass elementet har ikke synlig utslag på denne scenen. Sprakingen høres ut til å komme fra diskanten.

Men jeg har kommet til at det ikke kan være noe galt med anlegget mitt, for jeg kan f.eks. spille hele "tunnellscenen" i i Robot uten spraking(hele den filmen for den saks skyld).

Så kom jeg til å tenke på at jeg har opplevd spraking også på de heftigste scenene i HULK, som jeg også kjøpte til 99,-(på Lefdal).

Dette er jo kjipe saker. Men jeg er temmelig sikker på at det ikke er receiverens feil, eller at høyttaleren er sprengt.

Er det noen som har Total Recall - helst i "billig kiosk utgave" som kan sjekke om det spraker i bakkanalen(mest i venstre) under starten på kapittel 10?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er heldig som ikke har lagt merke til dette før nå. Det er et vanlig problem med lydformater på DVD, særlig på 50Hz av en eller annen grunn. Som regel er filmer med høyere budsjett mindre plaget, og det varierer veldig fra anlegg til anlegg hvor lett det er å legge merke til. Jeg har blitt såpass følsom for dette at jeg på et eller annet tidspunkt hører det i 60% av filmene jeg ser, uansett anlegg.

Så, her på du øve deg på hjemmekinoens Zen til vi får formater med bedre oppløsning.

Det bør vel nevnes at med unntak av enkelte skikkelig fæle tilfeller er det få jeg har snakket med som har lagt merke til det uten at jeg har påpekt det. Fenomenet kan vel slenges i samme kategori som vertical banding og screendoor, noen irriterer seg grønne over det, mens andre ikke merker det i det hele tatt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklarende svar(puuh!).

-Jeg har jo ikke hatt anlegget så lenge, så det er først i det siste jeg har begynt å legge merke til dette.

Men hvis det er vanlig....
    Uff - dumt at jeg er perfeksjonist.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri merket dette på noen DVD film jeg :wink:
    Hverken billigkjøpte... piratkopierte o.l.

Får vel anse meg som heldig da!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ekstremt flink til å legge merke til irriterende ting da. Husker jeg fikk litt panikk første gang jeg hørte det, trodde jeg hadde tatt kverken på diskantene. I ettertid har jeg testet mer, og har hørt problemet på:

Forsterkere: NAD, Arcam, Yamaha, Harman/Kardon, Rotel, Denon
    Høyttalere: Dali Blå, JMlab Cobalt, Klipsch RF, B&W DM6xx, JBL etellerannet og diverse selvbygg

Både nytt og brukt, innspilt og uinspilt. Helt klart at det ikke er utstyret det står på, men DVDen.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt klart noe som produsentene burde ta og gjøre noe med! :wink:

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke verre enn å kjøpe skikkelig dvd-utgivelser. At de er billige betyr ikke at de er dårlige, jeg kjøper omtrent aldri en film til mer enn 99 kr, og kjøper kun bra eller som regel de beste utgavene av filmen det er snakk om. Nå kan ikke jeg si jeg har lagt merke til dette fenomenet før (som jeg husker ihvertfall), men det skulle ikke forundre meg om det stadig vekk dukket opp heretter.. vel og merke hvis det faktisk er noe som er tilfelle på de aller fleste filmer, som det hevdes over.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det at de er billige var årsaken var jo bare noe jeg trodde, men saken er vel at jeg stort sett har kjøpt filmer til 99,- i det siste, og at de jeg har opplevd dette på har vært av disse.

Jeg visste jo ikke at dette var et kjent problem før nå, så jeg gikk ut fra at dette gjaldt mest de billige utgivelsene(med mindre det hadde feil på anlegget mitt som var grunnen da, noe det ikke er).

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart mer vanlig på lavbudsjett filmer enn Hollywood-blockbustere, sant det. Men, jeg velger ikke bort filmer om DVD-utgivelsen skulle vise seg å ikke være "skikkelig"; kvaliteten på filmen er viktigst.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åjaaah, det som var årsaken til at det skurret slik i den ene surroundhøytaleren min, fikk panikk selv jeg.. og det var faktisk på fifth element special edition, virker jo ganske gjennomført den utgivelsen da men.. :?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det hørtes snodig ut, ja..men er det kun bakhøyttalerne problemet gjelder?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    det hørtes snodig ut, ja..men er det kun bakhøyttalerne problemet gjelder?
    Det var litt "hissing" i frontene også på Total Recall akkurat når dette skjer i filmen, men jeg måtte gå ganske nær for å høre det. Tror ikke det er hørbart i lytteposisjon.

Nå skal det sies at p.g.a. hvordan min stue ser ut og andre begrensninger, sitter jeg ganske nære bakhøyttalerne, så er det noen ulyder hører jeg det lett. Hadde de f.eks. vært skrudd fast en halvmeter over hodet mitt hadde jeg muligens ikke lagt merke til det. Muligens.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd noe liknende på "Saving Private Ryan". Hører noen ekle digitale lyder mest i skuddscener. Trodde diskantene var sprengt i bakhøyttalerne. Problemet er borte ved valg av italiensk lydspor!!!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dukker opp i alle høyttalerne, men er helt klart lettest å merke når man sitter tett opptil dem. Med tanke på at jeg har anlegget på omtrent 3x3m for tida forklarer vel til dels også hvorfor jeg irriterer meg mer over det.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå testet mine billiDVD'er... vanlig DVD'er og Ringenes Herre-utvidede versjonene som er av høy kvalitet, etter min mening ihvertfall...

Jeg kan ikke se til og høre noe av denne sprakingen dere mener i bakkanalene av noen av filmene...
    Nå så jeg riktig nok ikke hele filmene, men spolte meg frem til enkelte sener og så en 5-6 minutter.. og så gjennom actionfylte og mye lydfylte sener..
    Ingen tegn til noen ulyder i bakkanalene i det hele tatt, ikke i noen av de andre kanalene heller for den slags skyld! :wink:

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevet det samme med mitt oppsett. Sist gang jeg hørte ulydene var på Finding Nemo - Darla Scene. Men til nå har jeg regnet med at det har vært noe krims med mine DIY bakhøytalere (som trekker på årene) alternativt HK forsterkeren. Dvs jeg har kun merket det på den ENE høytaleren og ikke ofte. Men de gangene jeg merker "knitringen" så er det høyt volum i filmen inkl masse bass.

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    men er helt klart lettest å merke når man sitter tett opptil dem
    Jeg sitter såpass nær at de desverre grenser til å være øretelefoner :wink:

Stusset dog på denne:
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Riktignok er bakhøyttalerne mine små, men de har alltid stått som Small og kun fått signal fra 80Hz og opp.

...Så satte jeg alle høyttalerne til Large, for å se om det kunne være noe galt med receiveren min og det delte signalet den gir bakkanalene.
    Men sprakingen var der fortsatt også på Large(men ikke verre enn før - akkurat den samme).
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det er et vanlig problem med lydformater på DVD, særlig på 50Hz av en eller annen grunn.
    Dersom John P. kjører small på bakhøytalerene med cutoff på 80 Hz skulle ikke 50Hz'en være hovedproblemet.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, problemet ligger helt klart i diskanten. Jeg merker det best på dialog, særlig folk som skriker. Lite bass der.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hos meg så dukket den knittrete diskantlyden kun i den ene surround høytaleren og i en bassrik sekvens, kun lagt merke til dette på fifth element alltså..

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dette forekomme på spill også? Satt nettopp å spilte "Devil may cry" på ps2, og fikk sån skikkelig "sprengt diskant lyd" i høyre fronthøytaler, ganske mye og, ikke bare av og til. Er rimelig sikker på at høytaleren ikke er sprengt i allefall, da den funker helt fint på musikk og andre spill og greier. :roll:

Kan ikke huske å ha lagt spesielt merke til dette på film, hverken i bakhøytalere eller fronter da...

Merkelig.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dukker opp på spill iblant og ja, iallefall PS2. Har sikkert med båndbredde å gjøre. Særlig Tekken 4 og Viewtiful Joe har jeg merket er hardt rammet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •