XXX (Triple X) Superbit edition, bildekvalitet, The Rock

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XXX (Triple X) Superbit edition, bildekvalitet, The Rock

Jeg fant denne til en gunstig pris på play.com (men dette er IKKE en prisdiskusjon).

Er det noen som har sett denne versjonen? Gir den et merkbart bedre bilde enn den vanlige? Er det eventuelt noen som kan si noe generelt om superbit editions kontra vanlige editions (er det verdt forbedringen å ofre ekstramaterialet?)

Ser at den slippes først 8/9-03, men det kan jo hende at noen har den i region 1 eller noe. :wink:

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligning av 'vanlige' mot Superbit finner du her

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søren også. Forhåndsbestilte denne fra play.com. Og hva ser jeg nå:

availability: Temporarily out of stock.

Og jeg som hadde gledet meg sånn. Godt jeg har et gjensyn med "Army of Darkness" å glede meg til...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teknisk anmeldelse: XXX superbit edition

Nå har jeg fått XXX superbit edition. Det er min første superbit-plate, så anmeldelsen er nok farget av det. :wink:

Bilde: Jeg har fått ny TV! (tror jeg ihvertfall når jeg ser superbit-bildene). Har tidligere vært plaget av "ringing" i overgangene mellom svart og hvitt. Dette er borte når jeg ser på denne platen(!) Jeg har aldri sett så krystallklare bilder på min TV. Når jeg stapper DVDen i PCen og får 1024 punkters bredde er det like bra. Jeg ser absolutt behovet for høy bitrate når man skal vise ting i høy oppløsning. Dessverre har jeg ikke standard-utgivelsen på DVD, men det er helt klart en overlegen grad av detaljering i forhold til andre, ikke-suberbit filmer jeg har sett.
    Lyd: Kommer med både DTS og Dolby Digital 5.1. Jeg synes kanskje at de burde velge en av standardene for å få ENDA høyere bitrate på bildene (mye vil ha mer), for bortsett fra en nivåforskjell (dts-sporet er høyere enn Dolby-digital sporet, ihvertfall på mitt oppsett), er de to sporene etter min mening kvalitetsmessig like. Her skiller ikke Superbit seg hørbart fra andre utgivelser.

Anbefaling: Har lest anmeldelser av superbit-utgivelser før, og har sett utklipp av bilder som viser noe jeg trodde var subtile forskjeller. Men det er klart at når det er "subtile forskjeller" over hele bildeflaten blir totalinntrykket et mye klarere og virkelighetsnært bilde. Jeg vil i fremtiden vurdere mye nøyere om jeg faktisk trenger tilleggsmaterialet på DVDene. Superbit er virkelig bra!
    Jeg sier "ja takk, begge deler", og venter i spenning på blålaser-DVD. :wink:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har "standard" 2 disk utgaven av denne filmen også meget bra bilde og lyd.

Du burde låne den av en bekjent og sammenlikne bildet ( lyden er nesten sikkert den samme ).

Bitrate er ikke alt her i verden, hvordan komprimeringen er utført og kvaliteten på masteren er også av STOR betydning.

Se bare på de første filmene som kom ut på DVD og sammenlikn det med samme film i ny utgave med samme bitrate i dag. det er veldig stor forskjell.

Mange ( de fleste ) studioer lager D1 mastere av fimene sine i dag, slik at de er klare for HD og det har betydning også for vanlig DVD.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Se bare på de første filmene som kom ut på DVD og sammenlikn det med samme film i ny utgave med samme bitrate i dag. det er veldig stor forskjell.
    Jeg har faktisk noen nyere filmer på DVD (selv om XXX Superbit edition nok er den nyeste). Mitt sammenligningsgrunnlag er på bakgrunn av filmer som Gladiator, Matrix, Chrouching Tiger - Hidden Dragon, Men In Black II, Sjokolade, Requiem For a Dream, One Night At McCools, Quills, Face/Off m.fl. Alle disse har etter min mening godt bilde, noen er svært gode. Likevel ble jeg som sagt veldig imponert over mitt første møte med superbit editions.

PS. Mulig vi snakker om psykovisuell effekt her (akkurat som vi har psykoakustikk)... Men jeg er selv ganske sikker på at jeg ser forskjell.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på filmer som er kommet ut 2 ganger men ikke som superbit andre gangen.

Altså 2 standardutgaver med noen års mellomrom.

Se på The Rock for eksempel, STOR kvalitetsforskjell.

Men, for all del superbit har nok noe for seg, selv om jeg mener at de burde gjort det riktig første gangen

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du det? Takk for tipset! "The Rock" er en av mine favoritter, og en av svært få filmer jeg har liggende på original-VHS :P
    Kanskje jeg skal bestille. :?:
    Har du detaljer rundt den andre utgivelsen (slik at jeg ikke ved en feiltakelse bestiller den første)?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Rock - Special Edition (2 Discs) hos PLAY:
    http://www.play.com/play247.asp?page...2&title=101639

Rock, The - Director's cut hos ZAILOR:
    http://www.zailor.no/dvd/dvdvisinfo.asp?VareId=63728

Legg merke til at coveret er det samme men spec'en er forskjellig :roll:

Min teori går ut på at Zailor har den nyeste utgaven men har brukt feil bilde.

Denne filmen er ute i minst 4 utgaver bare i sone 2.
    Det skal ikke være enkelt

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilt Gladiator og Bad Boys i superbit versjon i dag. Har begge disse to fra før så jeg bestilte dem kun for å se om det er noen forskjell. Dette er mine første superbit plater så det blir moro å se.

Jeg kjøpte Top Gun for et par år siden både i PAL og NTSC for å se om det var noen forskjell på dette. Det så jeg ikke noe til, så jeg håper at det er større forskjeller ute og går med superbit :?

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sier du det? Takk for tipset! "The Rock" er en av mine favoritter, og en av svært få filmer jeg har liggende på original-VHS :P
    Kanskje jeg skal bestille. :?:
    Har du detaljer rundt den andre utgivelsen (slik at jeg ikke ved en feiltakelse bestiller den første)?
    Dette er den beste utgivelsen, den har også DTS lydspor.

http://www.playusa.com/playusa.asp?p...R1&title=91750

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er DTS på den de selger på Zailor også.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Jeg kjøpte Top Gun for et par år siden både i PAL og NTSC for å se om det var noen forskjell på dette. Det så jeg ikke noe til, så jeg håper at det er større forskjeller ute og går med superbit :?
    Jeg har lest at Top Gun har anamorfisk bilde i PAL men ikke i NTSC. Dette skulle jo tilsi STOR kvalitetsforskjell. Transferen er kanskje såpass gammel at det ikke har noe å si?

http://www.dvdcompare.org.uk/compari...ge.php?fid=185

-Audun

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en oversikt over de ulike versjonene av The Rock:

http://www.dvdcompare.net/comparison...ge.php?fid=304

-Audun

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dolbytor, si fra hva du synes om gladiator superbit, har selv en sone2 uk 2disc versjon med 2.35:1 anamorph, dd 51 og dts, veldig fornøyd med denne men kunne selvsagt tenkt meg bedre bilde.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Her er en oversikt over de ulike versjonene av The Rock:
    http://www.dvdcompare.net/comparison...ge.php?fid=304
    Er oversikten komplett? I så fall finnes det bare en utgave i region 2 med 2 disker, stemmer det? Er dette i så fall den nyeste med bedre billedkvalitet? Litt forvirret nå, siden Arendal mener det er forskjellige versjoner hos henholdsvis play.com og zailor.no.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oversikten baserer seg på specs folk har sendt inn. Hvis f.eks. alle R2-versjonene er like bortsett fra undertekstene og språket på coveret er ofte kun UK-verjonen tatt med.

Her er en alternativ sammenlikning:
    http://www.bytesandbobs.com/dvdcompa...ison.asp?T=762

Den har også kun med UK R2-versjonene, så jeg går ut ifra at det hovedsaklig fins 2 forskjellige R2-versjoner, men selvsagt utgitt på forskjellige språk i ulike land.

Jeg er 99% sikker på at Zailor og Play har samme versjon av The Rock, selv om coverbildene er forskjellige. De kaller den "Director's Cut" fordi den første UK-utgivelsen var klipt. Spilletiden på Zailor oppgitt til 136 minutter er feil, NTSC-utgaven er 136 min, PAL er 131 min pga. 4% speed-up'en som skjer ved konverteringen fra filmformat til PAL.

-Audun

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til PeGG: Jeg skal legge inn et svar når jeg har fått sett dem. Har ikke fått dem, men beløpet er trekt av konto så de er nok på vei

Til audunth: Det kan godt hende at jeg hadde sett forskjell hvis jeg hadde sett filmene side ved side, men problemet (mitt ?) er når forskjellen kanskje er liten og man må skifte plate. Med den pausen i mellom så kunne ikke jeg registrere noen forskjell

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv holdt 3 forskjellige utgaver av denne filmen i min hånd.

Det finnes minst 2 "norske" og 2 "engelske" utgaver av denne filmen.

Jeg tror at utgaven de selger på Zailor og play er forskjellige, men at coveret er likt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv holdt 3 forskjellige utgaver av denne filmen i min hånd.

Det finnes minst 2 "norske" og 2 "engelske" utgaver av denne filmen.

Jeg tror at utgaven de selger på Zaulor og play er forskjellige, men at coveret er likt.
    Hvor mange av disse er dobbel disk-utgaver? Jeg har gjort noen kjøp fra play.com i det siste som har gjort meg mer forsiktig med hvilke versjoner jeg kjøper... :?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •