Dumt å kjøpe flere DVD-filmer nå? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    sant så sant det som står skrevet der... hvis man alltid skal vente på det nyeste vil man jo stå fast hele tiden siden det alltid kommer forbedringer! :wink:

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke gitt at HD blir en kommersiell suksess. Utviklingen går jo veldig raskt, veldig mye raskere enn det tar å innføre ett nytt format som "alle" vil bruke. I løpet av min "livstid", siden '76 så har det vel vært to formater som jeg kan huske, og det er VHS og DVD. Men det kom jo en del andre standarder i mellom VHS og DVD som er bedre enn VHS'en (oppløsning, spoling). SVCD og Laser er to som jeg kjenner til. Disse ble jo aldri noe allemanseie.

De har jo ikke kommet til noen enighet om hvilke av de to formatene som skal bli en standard, ikke sist jeg sjekket i alle fall. Da det ikke er noe problem å bygge en spiller som takler begge så er det ett spørsmål om produsentene får lisens til å lage slike spillere.

Mulig HD bare blir ett skritt på veien til neste format man finner i de fleste hjem. Men de nye HD spillerene har jo fordelen med at de er bakover kompatible slik at eksistrende dvd samlinger kan spilles av på dem. Da blir jo letter å fase ut rene dvdspillere mot HD spillere i butikkhyllene.

Men problemet blir vel fortsatt å få massene til å bytte ut sine "to år gamle " spillere som fungerer helt greit med noe nytt. Det blir sikkert også vanskelig å selge til de som syntes en film med (dagens) tv kvalitet på lyd og bildet er helt greit.

Men en HD spiller kommer sikkert til å stå høyt på ønskelista mi etter hvert

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når man ser den elendige kvaliteten det er på mange, ja kansje de aller fleste dvd filmer i forhold til hva formatet kan levere, så ser jeg liten grunn til å kjøpe filmene mine pånytt på hd.
    greit nok at hd blir "state of the art", men hvis transferen av filmen ligger på vhs nivå i kvalitet hjelper det ingenting.
    og skal vi dømme ut fra hva som har skjedd på dvd så kommer produsentene bare til å øse ut filmer i elendig kvalitet og håpe på at folk kjøper dem fordi det står "HD-DVD" på coveret.
    og HD er jo bare utroolig mye bedre enn vanlig dvd da! :roll:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jo - men KAN nå egentlig DVD-formatet gi spesielt god oppløsning? Jeg vil tro at formatstandarden som sådan gjør at en rekke begrensninger er satt. Det er jo tross alt ikke mange Gb som er til rådighet, spesielt ikke dersom du trekker fra all den ekstrainformasjonen du blir pådyttet i tillegg til filmen.

HD i de formatete vi kjenner i dag er stort sett svært gode når det gjelder transfer. Men dette KAN selvsagt ha noe med at de legger litt prestisje i de få filmoverføringene som eksisterer.

Vi får håpe at de nye formatene som kommer også tar vare på den kvalitet som finnes i de fleste av dagens produksjoner. Det er her de som setter standarden for bildeoppløsning må kjenne sin besøkelsestid.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, jo - men KAN nå egentlig DVD-formatet gi spesielt god oppløsning? Jeg vil tro at formatstandarden som sådan gjør at en rekke begrensninger er satt. Det er jo tross alt ikke mange Gb som er til rådighet, spesielt ikke dersom du trekker fra all den ekstrainformasjonen du blir pådyttet i tillegg til filmen.

HD i de formatete vi kjenner i dag er stort sett svært gode når det gjelder transfer. Men dette KAN selvsagt ha noe med at de legger litt prestisje i de få filmoverføringene som eksisterer.

Vi får håpe at de nye formatene som kommer også tar vare på den kvalitet som finnes i de fleste av dagens produksjoner. Det er her de som setter standarden for bildeoppløsning må kjenne sin besøkelsestid.
    jeg ser enorm forskjell i kvalitet på projektor, også når det gjelder nye filmer. LOTR er state of the art på alle områder, mens f.eks alien resurrection er på nivå med vhs versjonen i kvalitet, selv om filmen er fra 97 og dvd`n kom i 2000.

dvd gir fantastisk lyd og bilde my ass...

remastring, som må til på eldre filmer for å få kildematerialet opp i høy kvalitet, koster penger. ingen bruker penger på noe de ikke vil tjene inn igjen og derfor ser du massevis av mindre kjente filmer som ikke forsvarer remastring, som kommer i elendig kvalitet.

det er sikkert stor forskjell på selve transferen også, men det veit jeg lite om.
    vi vil derfor garantert få en flom av filmer som overhodet ikke er i nærheten av å utnytte potensialet i hd.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg ser jo stor forskjell på de forskjellige filmene jeg har i D-VHS. For øvrig et format som har langt større bitrate enn det de nye plateformatene kommer til å ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg ser jo stor forskjell på de forskjellige filmene jeg har i D-VHS. For øvrig et format som har langt større bitrate enn det de nye plateformatene kommer til å ha.
    ja, så for min del kommer jeg ikke til å slutte å kjøpe dvd i påvente av det nye formatet. sikkert 90% av alle dvdfilmer som er på markedet nå er "as good as it gets" uansett.

*kaster seg over play.com, igjen*

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    ...ja, så for min del kommer jeg ikke til å slutte å kjøpe dvd i påvente av det nye formatet. sikkert 90% av alle dvdfilmer som er på markedet nå er "as good as it gets" uansett...
    Nei, det var ikke akkurat det jeg siktet til.

DVD-formatet yter ikke filmene mye rettferdighet. Til det er lagringskapasiteten på platen alt for dårlig. Slike filmer er som hovedregel MYE bedre når de vises med HD-oppløsning.

Ringenes Herre i extended version har også mye høyere bitrate enn filmer generelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det var ikke akkurat det jeg siktet til.
    DVD-formatet yter ikke filmene rettferdighet. Til det er lagringskapasiteten alt for dårlig. Slike filmer er MYE bedre når de vises med HD-oppløsning.
    poenget mitt er jo at langt de fleste av dagens filmer ikke utnytter kvaliteten dvd kan gi, og at det samme vil skje med hd formatene.
    kopierer du fra vhs til hd-dvd, så vil da vel ikke filmen bli noe bedre enn den var på vhs uansett.
    shit in=shit out.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nei - nå er du helt på jordet....

Transfer til DVD gir stort sett den kvalitet formatet har å gi på én plate. Altså er det DVD-formatet som setter begrensningen.

Ny transfer til HD-format vil selvsagt bli mye bedre. Du vil vel ikke påstå at bildene på kinolerretet er like ræva som DVD?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene på kino er mye dårligere enn det du får med DVD og godt avspillingsutstyr. Uskarpt og med håpløst dårlig kontrast i forhold. Det eneste positive er jo størrelsen, selvfølgelig. Men i stua har du jo ikke brukt for så enorne bilder. Prøver du å avspille en DVD på et lerrett i kinoformat derimot, vil det bli dårligere kvalitet - det har jeg faktisk sett og prøvd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nei - nå er du helt på jordet....

Transfer til DVD gir stort sett den kvalitet formatet har å gi på én plate. Altså er det DVD-formatet som setter begrensningen.

Ny transfer til HD-format vil selvsagt bli mye bedre. Du vil vel ikke påstå at bildene på kinolerretet er like ræva som DVD?
    nei, mistenker også at jeg kan ha misforstått noe her. men det du sier er altså at uansett så er kildematerialet av mye høyere kvalitet enn det en dvd kan gjenskape?
    hvorfor er da alle dvd anmeldelser komplett med en vurering av transfer og bildekvalitet?
    vil det si at en vhs film overført til hd-dvd garantert vil se bedre ut enn om den ble kopiert til dvd?

må si jeg blir mer og mer forvirret nå.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamen du da...
    Man kopierer da normalt sett ikke annet enn fra kildematerialet når ny versjon skal lages?

Å kopiere en VHS-film til et bedre lagringsformat er selvsagt ingen tjent med. Ingen gjør dette, annet enn i det private hjem, og da av gamle opptak du selv har gjort.

Altså benytter man master (råfilmen) når nye versjoner skal lages. Når man så vurderer kvaliteten på transferen ses dette opp mot hvordan man har vurdert andre filmers transferkvalitet. Det er mange feller å gå i når man skal overføre film til DVD osv. Kontraster, fargestabilitet, skarphet/kornighet.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan transfer fra film til dvd har blitt gjort har jo alt å si for billedkvaliteten.... dessuten setter dvd høyere krav til god koding, iom at det er så begrenset lagringsplass på mediet. Dersom alle dvder hadde hatt fast bitrate på 10 tror jeg ikke mange hadde klaget... nå er det jo sånn at mange ligger og slarker nede på 6-7 for å få plass til hele filmen og alt ekstramaterialet. Se bare på førsteutgaven av seven og sammenlign med platinum utgaven...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes de "slarker" på både 4 og 5 jeg for min del... ikke bra!
    D-VHS har 28,3 Mb/s

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Hvordan transfer fra film til dvd har blitt gjort har jo alt å si for billedkvaliteten.... dessuten setter dvd høyere krav til god koding, iom at det er så begrenset lagringsplass på mediet. Dersom alle dvder hadde hatt fast bitrate på 10 tror jeg ikke mange hadde klaget... nå er det jo sånn at mange ligger og slarker nede på 6-7 for å få plass til hele filmen og alt ekstramaterialet. Se bare på førsteutgaven av seven og sammenlign med platinum utgaven...
    jeg kan ikke skjønne annet enn at poenget mitt blir det samme, nemlig at mange dvd utgivelser ikke engang utnytter det formatet har å by på idag og at det samme problemet vil være med hd dvd.
    en film som f.eks "all of me" er av elendig kvalitet selv om den er fullstendig uten ekstramateriale og kun 1 time og 20 minutter lang.
    dette er sikkert på grunn av dårlig transfer, men er det noen grunn til å tro at de vil spandere en bedre transfer når den kommer på blue-ray?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Å kopiere en VHS-film til et bedre lagringsformat er selvsagt ingen tjent med. Ingen gjør dette, annet enn i det private hjem, og da av gamle opptak du selv har gjort.
    Jeg sitter med et inntrykk at en god del eldre filmer som er gitt ut kommer rett fra VHS-tapen.
    Særlig eldre Westernfilmer hvor masteren sikkert er gått i oppløsning, men også filmer som Boyz in the Hood, og Menace II Society ser ut som en ren vhs -> dvdkopi.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er sikkert gjort etter en vurdering av kombinasjonen lønnsomhet og tilgjengelighet av master. Eldre filmer sliter nok med begge valgene. Deretter blir det de smale filmers endelikt.

Til slutt er det selvsagt også snakk om utstyr og kunnskap relatert til hvordan utføre overføringen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er sikkert gjort etter en vurdering av kombinasjonen lønnsomhet og tilgjengelighet av master. Eldre filmer sliter nok med begge valgene. Deretter blir det de smale filmers endelikt.

Til slutt er det selvsagt også snakk om utstyr og kunnskap relatert til hvordan utføre overføringen.
    jammen da ble vi enige tilslutt allikevel!
    jeg tror også man har mindre incentiver til å overhale en film som allerede har vært ute på dvd i endel år, med mindre det er type titanic/star wars/lotr og andre titler som garantert vil tjene det inn igjen.
    hvor mange er sprø nok til å kjøpe en film de allerede har pånytt, bare for å få bedre kvalitet?
    her på forumet, omtrent 89%.
    i resten av verden, 5%.

eksplosjonen i kjøpefilmsalget kom både på grunn av et kvantesprang i bildekvalitet og på grunn av brukervennelighet. steget fra dvd til hd-dvd/blue-ray/whatever blir ikke stort nok til at vi kan forvente det samme pånytt.

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eldre filmer vil vel alltid lide noe av at de faktisk er gamle. Men etter hvert som flere og flere får utstyr inn i stua som klarer å levere god kvalitet så tror jeg også etterspørselen etter filmer med høy lyd og bilde kvalitet vil øke. En del film produsenter har fått/begynner å få opp øynene for å filme i HD, da det gir dem en del fordeler. Se på ekstra materialet på Once upon a time in Mexico av Robert Rodriges, han snakker ganske varmt om å filme i HD.
    Får jo også håpe at flere film produsenter har slutt kvaliteten i tankene når de spiller inn en film, slik at masteren blir av optimal kvalitet, og legger litt ekstra i slik at transferen til ønsket format blir høy.

Men vi vil sikkert lide lenge av at produsentene ønsker å få mest mulig ut på kortest mulig tid, og spare litt kostnader her og der, så alle kommer nok ikke å legge sjela si i det for å få til topp kvalitet. Kun fort og gæli så det ser ok ut. Får håpe det jeg nå sier er en stor skive bom :wink:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •