Varierende bildekvalitet på To tårn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Varierende bildekvalitet på To tårn?

Av dere som har sett denne, er dere enige med meg i at det er noe mer varierende bildekvalitet på denne enn på Ringens brorskap? Det var enkelte scener, husker spesielt mot slutten der vi ser Gandalf, Aragon, Theoden og noen til på hesteryggen mens de ser mot Mordor, hvor alt av detaljer var glattet ut. Jeg er faktisk ikke sikker på om det er en tilsiktet effekt eller om det er en bivirkning av den digitale fargeleggingen. Hva mener dere?

Fargetonene er interessante, særlig like før ulverytterne angriper. Alt er blasst i fargene, bortsett fra gresset. Det er uvanlig sterkt grønt. Men det er nok tilsiktet. Og kontrastene mellom de blasse fargene i den overnevnte hestescenen og de knallsterke oransje, gule og røde fargene i Mordor er ganske så virkningsfull!

Sett under ett er filmen helt klart demomateriale, men jeg vil si at den ikke er like bra som EE av Ringens brorskap (jeg har en viss sammenligning siden jeg så den i går kveld...). Men lyden var minst like god. Det eneste er at under enkelte av de lengste tonene i filmmusikken merket jeg enkelte "mikrodropouts" (mer av et knøttlite hikk enn en egentlig dropout), men jeg har en mistanke om at det er reclock som gjør det. Eller har andre merket det samme? Hvis ikke, må jeg nok dressere lydfiltrene mine litt. Kanskje prøve AC3-filteret fra SourceForge.net.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Merket ingen dropouts i lyden.(Pioneer 656)Ikke på layerskitft engang.
    Mener lydsporet var veldig bra.Skal sammenligne med sone 1 når jeg får den i neste uke.
    La merke til noe av det samme på bilde som det du nevner,men tror også det er tilsiktet.

AE

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har nå sett denne på Sone 1,og bilde var betydelig bedre.Klarere og med
    bedre kontrast og oppløsning på mitt oppsett.
    Lyden var omtrent som sone 2 , men med litt bedre dynamikk og bedre oppløsning i bassen.

AE

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff da. Det høres dyrt ut. For hvis det samme er tilfelle når langversjonen kommer, må jeg kjøpe både den norske og sone 1-utgaven...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes bildekvaliteten på denne filmen er noe av det beste jeg har sett på DVD. Jeg ble sittende å nyte kvaliteten i stedet for å følge med på filmen! Utrolig skarpt og rent bilde, og helt fritt for støy. Og det virker vanvittig høyoppløst. Har svært vanskelig for å tro at Sone 1 utgaven er bedre, men jeg ble nysgjerrig, så det må jeg sjekke ut.
    Har alltid fått bedre bilde på sone 2 jeg, liker ikke NTSC/sone 1.
    Farger og skarphet er som regel bedre på sone 2 synes jeg, i tillegg til mindre støy. Men jeg har jo sett relativt få sone 1, så kanskje jeg bare har hatt uflaks

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker ikke det faktum at PAL-versjonene alltid er "speedet opp" med 4% jeg, filmene blir jo kortere av det...dessuten kan det føre til dropouts i lyden, spesielt ved lange toner, slik det refereres til over. Dette fordi pitchen i lyden blir nedjustert for å kompensere for 4% fartsøkningen. Dette er diskutert i denne sammenlikningen av Fellowship of the Ring: http://www.michaeldvd.com.au/Reviews...?ReviewID=1715

-Audun

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Liker ikke det faktum at PAL-versjonene alltid er "speedet opp" med 4% jeg, filmene blir jo kortere av det...dessuten kan det føre til dropouts i lyden, spesielt ved lange toner, slik det refereres til over. Dette fordi pitchen i lyden blir nedjustert for å kompensere for 4% fartsøkningen. Dette er diskutert i denne sammenlikningen av Fellowship of the Ring: http://www.michaeldvd.com.au/Reviews...?ReviewID=1715

-Audun
    Hmm
    NTSC er 24fps
    PAL er 29fps
    stemmer ikke det ?

Så det du mener er at siden PAL er 29fps så tar den 5 frames fra de 24 som NTSC har og speeder opp filmen ?

Det må jo være en feil de ikke har tenkt på før de la på lydsporet...

Samtidig så får jeg ikke det her til å stemme fordi om det er tilfellet så skal Sone 1 filmen være 30 minutter eller mer lengre enn sone 2 filmen og det er jo merkbart. Og lyden må være mer enn 4% speeda opp.

Det kan jo selvfølgelig være at der man hører klar forskjell så har de speeda opp lyden med 4%, men at det ikke er hele filmen. Men med 4% jevt over så hadde filmen vært rundt 7-8 minutter kortere og utifra det jeg kan se så er det ikke sånn.

Så spør du meg så høres det mer ut som at de har gjort en feil under omgjøring fra orginal materiale til pal.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjokomelk
    NTSC er 24fps
    PAL er 29fps
    stemmer ikke det ?

Så det du mener er at siden PAL er 29fps så tar den 5 frames fra de 24 som NTSC har og speeder opp filmen ?
    Det stemmer ikke. Originalfilmen (kino) har 24fps. PAL har 25 fps. 1 frame pr. 25 frames = 4% og er så lite at de som overfører filmene ikke gidder å kompensere for det. Lyden, derimot, er på enkelte DVD'er "pitch-corrected", dvs. at de har kompensert for at lyden blir en halvtone høyere når farten øker med 4%. De fleste DVD'er har ikke denne korrigeringen, men Fellowship hadde det, og det er derfor naturlig at Two Towers også har det. Denne korrigeringen kan føre til små dropouts i lyden ved lange toner.

Siden NTSC er 30fps, MÅ det kompenseres for hastigheten, ellers ville NTSC gått 20% fortere, og det tror jeg de fleste ville lagt godt merke til. Så for NTSC brukes en metode kalt 3:2 pulldown for å gjenta noen av de 24 bildene pr sekund slik at det blir 30.

Mer detaljer i disse artiklene:
    http://www.michaeldvd.com.au/Article...PALSpeedUp.asp
    http://www.michaeldvd.com/Articles/P.../PALvsNTSC.asp

(Håper ikke jeg ødelegger filmopplevelsen for dere som har mange PAL-filmer nå...)

Når det gjelder lengden, er Two Towers i følge spesifikasjonene jeg har lest 172 minutter i PAL og 179 minutter i NTSC. I og med at jeg ikke har noen av DVD'ene kan jeg ikke bekrefte dette, kanskje noen som har de vil sjekke ved å putte filmen i spilleren og lese av totaltiden?

-Audun

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Når det gjelder lengden, er Two Towers i følge spesifikasjonene jeg har lest 172 minutter i PAL og 179 minutter i NTSC. I og med at jeg ikke har noen av DVD'ene kan jeg ikke bekrefte dette, kanskje noen som har de vil sjekke ved å putte filmen i spilleren og lese av totaltiden?
    Dette er interessant. Jeg leser på http://www.imdb.com/ at spilletiden på kino-versjonen er 179 minutter. Dette tyder jo på at vi får litt kjappere action-sekvenser i PAL, mens NTSC bevarer hastigheten. Hvorvidt dette er en fordel eller en ulempe må være opptil den enkelte å bedømme. 179 * 0,96 = ca 172, noe som tyder på at 4% kuttingen stemmer. :?

Hvis man bruker HTPC, kan man da kompensere tilbake igjen til originalen? Vet at det krever ikke-triviell prosessering av lydsignalet, men er det mulig med tilgjengelig software og dagens PC-hardware?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WinDVD for PC har innebygd hastighetsregulering og pitch-korreksjon, for at man skulle kunne se PAL-filmer i riktig hastighet, og også fordi man skal kunne endre hastigheten hvis man f.eks. vil korte ned en film fordi man har dårlig tid. Man kan tilogmed stille inn klokkeslettet filmen må være ferdig.

Har ikke prøvd dette, men hvis filmen allerede inneholder pitch-korreksjon i PAL, slik som RH, så må det jo bli feil, da blir det jo på en måte dobbel pitch-korreksjon. Med mindre man kan slå pitch-korreksjonen av og på i WinDVD.

Vet ikke om andre DVD-avspillingsprogrammer enn WinDVD har denne funksjonen. Hadde likt å se at hastighetskompensasjon for PAL ble standard i stasjonære DVD-spillere...

-Audun

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •