Quicktime HD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24

Tråd: Quicktime HD

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Quicktime HD

Apple har nå lagt ut en del klipp i QuickTime HD på http://www.apple.com/quicktime/hdgallery/
    Kan foreløpig bare spilles av på Mac via QuickTime 7, men QT 7 kommer snart for Windows også. Skal bli spennende å se kvaliteten i forhold til andre HD-formater.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er rett og slett vakkert!

Det er også en grunn til at jeg tror HD kommer fortere enn DVD kom, HD "lekker" inn via PC/MAC (wmp og QT), spillkonsoller mm...

HD er rett og slett så fantastisk mye bedre enn hva vi er vant med, har man først sett HD vil man rett og slett ikke tilbake til SD tåka!

Dette blir den største revolusjonen innen visuelle medier siden TV standardene ble definert i 50 åra.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp sett "BATMAN BEGINS" traileren i 1080p på en Apple cinema 23" via QT 7 (med HØY lyd) og det finnes IKKE ord om kan beskrive hvor fantastisk flott det er!!!!

Om du fortsatt tror at vanlig DVD vil vare i 10 år til, bør du skaffe deg Quicktime versjon 7 og se dette... desverre dårlige nyheter til de som har enorme DVD samlinger...

By the way, selv med 1080p så er det ett godt stykke igjen til 35mm kinofilm, så utviklingen er ikke over... men High Defintion er her NÅ, og iløpet av 2-4 år selges det neppe noe annet enn blue ray/HD-DVD spillere!

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste påstanden din håper jeg for din del at du ikke satser penger på :wink:
    Det selges fremdeles VHS-spillere, så DVD-en er neppe død innen overskuelig fremtid.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har det kommet en QuickTime til PC-Windows som støtter HD-filene fra Apple nå?

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, står bare at den kommer snart. men det har stått en stund nå :?
    Hadde og håpet at det skulle komme en versjon til Windows snart.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

du slo meg med noen minutter....

QT 7 for windows nå!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Den siste påstanden din håper jeg for din del at du ikke satser penger på :wink:
    Det selges fremdeles VHS-spillere, så DVD-en er neppe død innen overskuelig fremtid.
    Alle Blu-Ray/HD-DVD spillere vil spille vanlige DVDer også. Hvor mange rene CD-spillere (i 42cm format) selges lenger ? En og annen kanskje, men nesten alle kjøper DVD-spiller og bruker den til CD.

Ang. VHS så er ikke det så rart så lenger DVD-spillere ikke spiller VHS. Jeg skulle hatt tak i en ny VHS selv da jeg har endel kassetter som skulle vært overført til DVD. Får vel satse på å låne en et par ukers tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Dette er rett og slett vakkert!

Det er også en grunn til at jeg tror HD kommer fortere enn DVD kom, HD "lekker" inn via PC/MAC (wmp og QT), spillkonsoller mm...

HD er rett og slett så fantastisk mye bedre enn hva vi er vant med, har man først sett HD vil man rett og slett ikke tilbake til SD tåka!

Dette blir den største revolusjonen innen visuelle medier siden TV standardene ble definert i 50 åra.
    Første gang man vurderte å skape HD-formatet var på 60-tallet. Japan begynte sendinger i 1989 og USA i 1997. Tidlig på 90-tallet var HD-mac nesten innført i Europa, men interesse hos tv-selskaper, produsenter og forbrukere var ikke tilstede. Selv etter 16 år i Japan og 8 år i USA så har det ikke tatt over ennå, men det kommer selvsagt til å gjøre det på ett eller annet tidspunkt, men kjapt går det ikke.

Se bare på musikk. Der er det bare MP3, MP3, MP3 som står i hodet på folk. Kvalitet har ikke vanlige forbrukere snøring på i det hele tatt. Det som selger er 'hippe' ting. Klarer de å lage HD 'hipt' så vil det selge, men hd-platen vil se likedan ut som dagens dvd-plate, og da vil folk ikke se poenget umiddelbart.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den analoge HDTV satsingen tryna vel pga så elementære ting som HDTV-apparater? 40"+ CRT HDTV-apparater fantes ikke og hadde vel heller knapt gått inn i stuene til folk. For ikke å snakke om at de ville være produksjonsteknisk svært vanskelig å lage.
    Hadde man hatt bakproj. HDTV-apparater av god kvalitet på den tiden, så kanskje.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Den analoge HDTV satsingen tryna vel pga så elementære ting som HDTV-apparater? 40"+ CRT HDTV-apparater fantes ikke og hadde vel heller knapt gått inn i stuene til folk. For ikke å snakke om at de ville være produksjonsteknisk svært vanskelig å lage.
    Hadde man hatt bakproj. HDTV-apparater av god kvalitet på den tiden, så kanskje.
    Det ble planlagt å lage 40" tver på begynnelsen av 90-tallet. Å produsere dem var ikke noe vanskligere, men det 'strandet' da de tenkte på hvordan de skulle få dem gjennom en standard dør!

Sony laget en veldig god bakprojeksjons-tv med 1920x1080i på slutten av 80-tallet. Den produserte det beste bildet jeg har sett til dags dato. Den hadde 9" EMF billedrør, digital konvergens og glass-optikk fra Nikon. Pris 'smålige' 750k. Telenor hadde en slik i Norge. Så noen HD-sendinger fra Lillehammer OL94 på den. Lekkert.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Sony laget en veldig god bakprojeksjons-tv med 1920x1080i på slutten av 80-tallet. Den produserte det beste bildet jeg har sett til dags dato. Den hadde 9" EMF billedrør, digital konvergens og glass-optikk fra Nikon. Pris 'smålige' 750k. Telenor hadde en slik i Norge. Så noen HD-sendinger fra Lillehammer OL94 på den. Lekkert.
    Virkelig?! 1920x1080 på slutten av 80 tallet?
    Jeg trodde ikke man snakket om slike oppløsninger den gang med analog HD og analoge skjermer.

Jeg var i USA i 1987 og så på bakproj. Tv'er. Det var stusselige greier. Det gikk i standard NTSC og var selvfølgelig en helt annen prisklasse.
    Men basic features som lysutbytte og kontrast var så dårlig at det var ubrukelig i mine øyne selv den gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde ikke man snakket om slike oppløsninger den gang med analog HD og analoge skjermer.

Jeg var i USA i 1987 og så på bakproj. Tv'er. Det var stusselige greier. Det gikk i standard NTSC og var selvfølgelig en helt annen prisklasse.
    Men basic features som lysutbytte og kontrast var så dårlig at det var ubrukelig i mine øyne selv den gang.
    Japan begynte med 1920x1080i i 1989. Det ble produsert tv-er opptil 40" i Japan.

Det har blitt laget mange gode bak-projeksjons-tver, men de har ikke vært å se i el-kjede-butikker. Hvermansen vil ha noe som er stort å billig, helst nedimot 10k. Kvalitet har liten betydning. Før så var det stor bak-projeksjons-tv som hadde en hvis status i noen områder, nå har Plasma tatt over det segmentet. 98% av plasmaene som ble solgt ifjor hadde 848x480 oppløsning(kilde: Aftenposten).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony hadde ett analogt Beta-HD(husker ikke det nøyaktige navnet), som tok opp analog-HD med 30 MHz båndbredde pr. farge(RGB). Dagens DVD-system har en båndbredde på fargeinformasjon som ligger under 2 Mhz.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første gang man vurderte å skape HD-formatet var på 60-tallet. Japan begynte sendinger i 1989 og USA i 1997. Tidlig på 90-tallet var HD-mac nesten innført i Europa, men interesse hos tv-selskaper, produsenter og forbrukere var ikke tilstede. Selv etter 16 år i Japan og 8 år i USA så har det ikke tatt over ennå, men det kommer selvsagt til å gjøre det på ett eller annet tidspunkt, men kjapt går det ikke.

Se bare på musikk. Der er det bare MP3, MP3, MP3 som står i hodet på folk. Kvalitet har ikke vanlige forbrukere snøring på i det hele tatt. Det som selger er 'hippe' ting. Klarer de å lage HD 'hipt' så vil det selge, men hd-platen vil se likedan ut som dagens dvd-plate, og da vil folk ikke se poenget umiddelbart.
    Fakta:
    1) HD ready TV´er selges som varmt hvetebrød, dette vil øke på betydelig.
    2) Alle spillkonsollene vil komme med HD spillerer i løpet av de neste to årene.
    3) PC/Mac kan avvikle HD allerede nå.
    4) Da DVD kom tok det lang tid før man selv kunne brenne DVD plater, når Blue-Ray, HD-DVD kommer på markedet i år, vil brennerne komme meget kort tid senere.
    5) Apple´s "DVD studio Pro 4" har allerede støtte for produksjon av Blue ray / HD DVD.
    6) Sony har ett "Handycam" kamera som filmer HD, og kvaliteten er meget bra for ca 30 lapper. (Det blir selvsagt bedre.) Innen to år selges disse kameraene for halve prisen og med 1/3 vekten.
    7) HD formatet gir Hollywood en UNIK mulighet til å selge deg alle filmene du allerede har på DVD en gang til, og den inntekten sier de neppe nei til! (Mao. full støtte og aggresiv markedsføring!)
    8) HD-DVD og/eller Blue-ray vil spille gamle DVD, CD mm og med overkommelige priser blir disse fort førstevalget.

Mitt hovedpoeng i min post, er den fantastiske kvaliteten - i min opphisselse går jeg muligens litt for langt i å anta tidsapsektet, men at dette kommer FORT, det er jeg sikker på!

De historiske faktaene du bringer på banen er korrekte, likefult kunne man kjøpe konsument videospillere allerede i 1972 (og muligens før), men arkitekturen og systemene er tilrettelagt.
    Med lave prisnivåer fra dag en vil dette komme fort, meget fort.

Og en ting er sikkert: selv moren min vil se forskjell på DVD og HD DVD/Blue Ray.

Og en ting til er sikkert: vårt nåværende TV system (720x576pixler) er en olding skapt kort tid etter 2. verdenskrig, og meget modent for utskifting!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73

Fakta:
    1) HD ready TV´er selges som varmt hvetebrød, dette vil øke på betydelig.
    2) Alle spillkonsollene vil komme med HD spillerer i løpet av de neste to årene.
    3) PC/Mac kan avvikle HD allerede nå.
    4) Da DVD kom tok det lang tid før man selv kunne brenne DVD plater, når Blue-Ray, HD-DVD kommer på markedet i år, vil brennerne komme meget kort tid senere.
    5) Apple´s "DVD studio Pro 4" har allerede støtte for produksjon av Blue ray / HD DVD.
    6) Sony har ett "Handycam" kamera som filmer HD, og kvaliteten er meget bra for ca 30 lapper. (Det blir selvsagt bedre.) Innen to år selges disse kameraene for halve prisen og med 1/3 vekten.
    7) HD formatet gir Hollywood en UNIK mulighet til å selge deg alle filmene du allerede har på DVD en gang til, og den inntekten sier de neppe nei til! (Mao. full støtte og aggresiv markedsføring!)
    8) HD-DVD og/eller Blue-ray vil spille gamle DVD, CD mm og med overkommelige priser blir disse fort førstevalget.

Mitt hovedpoeng i min post, er den fantastiske kvaliteten - i min opphisselse går jeg muligens litt for langt i å anta tidsapsektet, men at dette kommer FORT, det er jeg sikker på!

De historiske faktaene du bringer på banen er korrekte, likefult kunne man kjøpe konsument videospillere allerede i 1972 (og muligens før), men arkitekturen og systemene er tilrettelagt.
    Med lave prisnivåer fra dag en vil dette komme fort, meget fort.

Og en ting er sikkert: selv moren min vil se forskjell på DVD og HD DVD/Blue Ray.

Og en ting til er sikkert: vårt nåværende TV system (720x576pixler) er en olding skapt kort tid etter 2. verdenskrig, og meget modent for utskifting!
    47000 av 48000 plasmaer solgt ifjor var 848x480 oppløsning. Pluss at de HD Ready skjermer som selges idag, håndterer HD svært dårlig(de-interlacing og skalering).

Det er kun PS3 som har annosert HD-avspilling. Det er fortsatt 18 måneder til det blir lansert i USA, og det er mye som kan forsinke det ennå, fordi det er ikke akkurat enighet om HD-formatene.

Det jeg ikke er helt enighet er at hvermansen står i kø for å kjøpe, fordi overgang fra VHS til DVD var ikke første omgang pga kvalitet, men pga at VHS ble oppfattet som gammeldags og at man allerede var godt vant med CD-platen og likte funksjonaliteten til den. DVD har ikke vært allemanns eie i mange år, og ett stort antall vil ikke løpe ut å kjøpe umiddelbart, spesielt om det kommer flere formater samtidig. Selvsagt så vil folk bytte etterhvert som de vil bytte ut sine nåværende dvd-spillere, men de fleste har ikke dette som hobby og er itillegg svært fornøyd med DVD, og de prioriterer annerledes med sine penger.

For min del så kan ikke HD komme fort nok, men jeg tror ikke på noen overnatten overgang. 50" med HD-oppløsning koster fortsatt mye mer enn 99% kan tenke seg å bruke på en skjerm.

Problemet med film-selskaper, noe som vi også så med DVD, er at de vil ikke komme med mange filmer til å begynne med - fordi markedet må vokse først. Listen for lansering av DVD inneholdt over 250 titler det første året - i USA kom det knapt 40. Smaken er også ytterst forskjellig blant mennesker, så det vil være sterk misnøye med hvilke titler som kommer. Idag er er DVD er en gullgruve for filmselskapene - de tok i dobbelt så mye på DVD som på kino, noe de vil være forsiktig med å 'rokke' med.

Folk er også blitt vant med å kjøpe dvd-spillere til 500-1500 kr, så pengene vil nok sitte hardt, før prisene beveger seg ned mot det nivået. Jeg tviler på at vi ser hd-spillere i el-kjedene iløpet av 2006, men håper selvsagt at jeg tar feil.

Jeg vet også om mange som ville se forskjell på DVD og HD hvis de ble vist det, men interesser det dem eller er av høy prioritet, nei.

Husk at vi er på vei til å innføre ett digitalt-bakkenett som viderefører standard-tv, og har liten plass til HD.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Redd Per har rett, desverre. Men vi "idiotene" kjøper vel så fort det lanseres uansett. Må innrømme at jeg har sett på endel filmer i DVHS som ikke absolutt har vært av interesse. :lol:

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om fremtiden er det vanskelig å spå....
    Jeg ser Per Johnnys argumenter, og historiske poeng...

Jeg mener fortsatt at dette vil skje svært raskt (Innen 4 år før mer enn 50% av salget er HD tror jeg ikke er urealistisk), argumentene er allerede på bordet... her får vi bare være enig om å være uenig.

Tilbake til det jeg egentlig postet:
    Traileren til "Batman Begins" i Quicktime 1080P sett på en Apple Cinema Display 23" med høy lyd er en helt fantastisk opplevelse!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nytter ikke med en middels pc for å spille av disse klippene ser jeg. Tviler på at Quicktime formatet er optimalisert for Intel platformen enda.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •