Hvorfor klarer svenskene alltid å lage så mange bra filmer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor klarer svenskene alltid å lage så mange bra filmer?

Så "Vittula" igår. Nok en svensk film med meget gode person-skildringer. Hadde mange av skuespillerne fra Jegerne.

Meget godt bilde og ett lekkert produsert DTS-spor. Den hadde faktisk ikke DD5.1 lyd, bare DD2.0 og DTS5.1

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norsk film begynner å ta seg opp synes jeg. Det finnes mye bra, men jeg tror du kan telle de på 2 føtter og 2 hender tilsammen. Det som irriterer meg er at dialogen i norsk film minner altfor mye om teater. Og at vi skal være så fordømt kunstneriske. Hva med en skikkelig volds- / actionfilm. Med masse skyting og blod, og som rokker ved alle tabu og moralbelagte temaer. Det hadde vært noe!!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Norsk film begynner å ta seg opp synes jeg. Det finnes mye bra, men jeg tror du kan telle de på 2 føtter og 2 hender tilsammen. Det som irriterer meg er at dialogen i norsk film minner altfor mye om teater. Og at vi skal være så fordømt kunstneriske. Hva med en skikkelig volds- / actionfilm. Med masse skyting og blod, og som rokker ved alle tabu og moralbelagte temaer. Det hadde vært noe!!
    litt som tv serien ran kanskje? den fikk jo lit pes for å være rå og voldsforherligende
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, litt som den. Har desverre ikke fått sett den, da jobben krever det meste av meg for tiden. Men den blir vel innkjøpt på DVD tenker jeg, hvis og når den kommer. Jeg liker svenske og danske filmer godt, men hvis det skal lages en kontroversiell norsk film, så håper jeg inderlig at de sløyfer hu dama som kun klarer å ha øynene vid åpne og vise frem puppa sine. (Noen som vet hvem jeg sikter til :wink: )

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ran er allerede ute på dvd....

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ja, litt som den. Har desverre ikke fått sett den, da jobben krever det meste av meg for tiden.
    Puh! Jeg bøyer meg i støvet for argumentet ditt! Minner meg om hvordan man prøvde å vri seg gjennom en norsktime på gymnaset, når pensumboka du ikke fikk lest er gjenstand for diskusjon. :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så første episode av ran og gadd ikke se mer etter det. Snakker om dårlige skuespillerprestasjoner..

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om Norsk film har elendige manusforfattere som skriver dialog som passer til teater istedet for film. Det samme problemet er det med mange av skuespillerene, disse har teater "utdannelse" noe som medfører at dialog og måten settningene fremføres på blir kunstig og tilgjort.

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående norske skuespillerprestasjoner vs utenlandske. Jeg har en teori rundt dette som er at så lenge vi kjenner vårt eget språk, vår egen sjargong, våre sosiale koder og det norske folks reaksjonsmønster i ulike situasjoner, så vil det selvfølgelig verre langt værre å gjengi dette bra på film for et kravstort norsk publikum.

Det er mye vanskeligere for oss å sette fingeren på svikt i skuespillerprestasjoner med en gang f.eks. språket er noe annet en norsk. Og, jeg snakker ikke kun om USA, Tyskland eller Frankrike, men også f.eks. våre nærmeste naboer svenskene har sine sosiale ordninger, sine dialekter og sin væremåte som gjør det hele akkurat nok fremmed for oss til at vi har problemer med å flisespikke på et halvgode svenske skuespillerprestasjoner. Det er ikke mere som skal til.
    Jeg mener altså at det ikke nødvendigvis er så mye bedre i utlandet enn her hjemme, bare at vi her hjemme kan assosiere oss med tekst og tale, og dermed finner vi også en del kunstig, og dårlig tale i norsk film.

Et relevant eksempel er jo utenlandske tekster når det gjelder musikk? Vi bærer til en viss grad over med dårlige tekster, så lenge musikken og "helheten" er bra, gjør vi ikke? Når musikk passerer landegrenser så går vokalen går fra å gjengi tekst med mening til å representere et instrument, bidra til helhetlig lydbilde. Jeg kaster jo ikke Dave Matthews Band platene mine på sjøen bare fordi Dave nevner "Love" litt for ofte i låtene..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •