Alien Vs. Predator - dårlig panorering? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Neida, det er ikke noe galt i porcorn. :lol:
    Enig med deg at en kassettspiller fra 1973 (hvorfor akkurat 1973?) og mono lyd umulig kan gjenskape et symfoniorkester når det gjelder plassering av instrumenter, og for ikke å snakke om lydkvalitet. Jeg tror du kanskje misforstår meg litt. Film og musikk er ikke det samme. Jeg er helt enig med deg at en film som f.eks skal vise et meteorittnedslag ikke akkurat har samme effekten på en 7" som på et 200" lerret. MEN, det jeg vil fram til er, at jo bedre og større annlegg jo mindre gidder dere se på de filmene som IKKE har de store effektene. Det blir ofte fokusert kun på filmer med mest mulig effekter, slik at dere kan få tilfredsstilt annlegget deres med tanke på størrelse på lerret og lyd. En film uten særlig sub aktivitet blir ofte en drittfilm selv om filmen kan være bra! (Ikke akkurat mye sub aktivitet i "Den grønne mil" f.eks.
    Dere har jo også en egen tråd hvor dere tester subwooferne deres. Der ser dere en "Darla" scene om og om igjen, kun for å se hvor mye dB sub´en deres klarer? Hva er vitsen? Jada, skjønner at det kanskje er litt morro, men alikevel. Selvsagt er jeg også interessert i god lyd og stort bilde, og det er selvsagt ingen ulempe på filmer som "Twister" eller "Day after tomorrow", men man kan da se andre filmer også? Det som irriterer meg mest, er når man f.eks ser "feil" på filmer. En tråd her tidligere handlet om dårlig bilde på "Saving Private Ryan". Effekten var lagt til med vilje for å få frem litt gammeldagspreg på akkurat den scenen.
    Hvis dere tar en titt på www.dvdarkivet.no så ser dere at de har et helt annet fokus på film enn her. Jeg kom faktisk derifra og er litt på begge steder. Der er det også mange der som har ganske så respektable annlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he ! Jeg misforstår deg ikke i det hele tatt. Jeg er også enig i mye av det du sier. Jeg er faktisk i stand til å sette pris på begge deler, dvs både god film og mindre god film med bra lyd. Det beste er jo selvfølgelig filmer som har begge deler, men det er jo ikke ofte. :wink: Dette skyldes at de "seriøse" eller såkalte gode filmene legger mindre penger i å lage et velutviklet lydspor, med f.eks my aktivitet i bakhøyttalere etc.

Et eksempel: Jeg så Terminalen med Tom Hanks på kino for en stund siden. Lyden var dårlig og bildet var meget uskarpt på toppen ettersom kinomaskinisten ikke hadde plassert bildet korrekt innenfor maskeringen. Jeg trodde at dette kom til å ødelegge filmopplevelsen for meg, men heldigvis var skuespillerprestasjonene til Tom Hanks så bra at jeg glemte dette.

Når det gjelder kassettspiller fra 1973. Da fikk jeg min første spiller til å spille Ole Brum kassettene mine på, og senere brukte jeg denne til Kiss kassetter.

Vi blir nok aldri enige Prototyp, iallefall ikke på alt. Men jeg tror det går an å sette pris på begge typer filmer slik jeg gjør. Før hjemmekino og surround på kino var det mer fokus på gode filmer og gode skuespillerprestasjoner. Nå kan en komme langt med spektakulære effekter som folk kan få rett hjem i stua via hjemmekinoanlegg.

Hva som er gode filmer, kan diskuteres. Gudfaren er utvilsomt en av disse, men at den ligger på toppen av en liste, trenger ikke å bety allverden. Det betyr bare at dette er filmer som appellerer til massene. Britney Spears likes også av mange, men jeg nekter å si at musikken er god. :wink:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Ta f.eks Day after tomorror. Makan til dårlig manus skal du lete lenge etter. Det eneste den filmen selger på er effektene. Resten er crap. Effektene er selvsagt bra lagd, men det hjelper så lite når resten ikke holder mål. Hvis ikke manuset er bra, skuespillerne troverdige, så ødelegger det filmen for min del.
    Jeg vil faktisk påstå at jeg ikke hadde kjøpt den pga effektene engang! Ulvene som løper/flyr/glir eller hva de nå holder på med er jo bare enda en detalj som er med på å latterliggjøre hele filmen etter min mening...

Begynner å bli så lenge siden jeg så den filmen at jeg ikke husker så mange detaljer, men et bilde har brent seg inn i bakhodet, og det er bildet av en amerikansk flagg utpå slutten...

Husker ikke scenen helt, men jeg husker at jeg ble kvalm av den! :evil:

Når det gjelder resten av innholdet i tråden så er jeg mye enig med begge "ytterpunkter" dersom man kan si det. Det er filmer jeg kan glede meg over på heller laber bildekvalitet, men det er også storfilmer, effekter og eyecandy som tiltrekker min oppmerksomhet!

DrE

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med deg at en film som f.eks skal vise et meteorittnedslag ikke akkurat har samme effekten på en 7" som på et 200" lerret. MEN, det jeg vil fram til er, at jo bedre og større annlegg jo mindre gidder dere se på de filmene som IKKE har de store effektene. Det blir ofte fokusert kun på filmer med mest mulig effekter, slik at dere kan få tilfredsstilt annlegget deres med tanke på størrelse på lerret og lyd. En film uten særlig sub aktivitet blir ofte en drittfilm selv om filmen kan være bra!
    Jeg tror du har det litt bakvendt, for å være ærlig. Jeg tror at de som bygger hjemmekino med 200" lerret ( :shock: ) og digert lydbilde I UTGANGSPUNKTET har en tendens til å like å se "effektfilmer".
    Det er vel ikke dermed sagt at man ikke ser andre filmer. Jeg vil heller snu på flisa og si at de som ikke gidder å se "effektfilmer", men bare skal ha dyp handling fornuftig nok IKKE velger å prioritere digert lerret og lyd med 300W i hver kanal og 15" subwoofere i alle hjørner.

Jeg tror altså utstyret gjenspeiler filmsmaken, og det er jo ikke noe galt å ha forskjellig smak?

Selv er jeg alteter, og var happy da jeg fant "Leaving Las Vegas" i billighylla på OBS. Crappy bilde og lyd, men historien er likevel så sterk at den tåler å ses, uansett utstyr. Men jeg må innrømme at stormingen av Minas Tirith, Morias gruver og Mount Doom blir puslete på 32" TV, og da må man vel få lov å oppgradere uten at noen skal komme å rakke ned på utstyret og hevde at man har dårligere filmsmak fordi man har bra utstyr?

Og kjernen er vel dette: Man trenger ikke det rå utstyret for å se "Leaving Las Vegas", "Festen" eller "Min middag med Andre". Men skal man se "xXx", "Ringenes Herre" eller "Nemo", så blir det vesentlig mer underholdende med stort bilde og ditto lyd. Og det er klart at når man skal teste bilde og lyd, så er det ikke "Citizen Kane" som presser utstyrets ytelse til ytterpunktene, for å si det slik, selv om den ofte har vunnet avstemninger om verdens beste film gjennom tidene.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, å se Ringenes herre på liten skjerm (alt under 50 tommer) er ikke noe jeg holder ut lenger! Når det gjelder TDAT så er jeg enig i at de ulvene var ynkelige. Men flagget var helt i stil med filmens tone, så patriotisme kan jeg godta. ID4 var vel enda verre der, tror jeg. Uansett, det er jo morsomt og ironisk med amerikansk patriotisme lagd av tyskere! Men jeg gleder meg mer til en av de neste filmene Emmerich skal produsere - King Tut! Der blir det vel neppe mange amerikanske flagg...

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt vi er forskjellige! Jeg skjønner jo at når man tross alt bruker flerfoldige titusener på hjemmekino, vil man gjerne ikke "kaste" bort et så stort bilde og god lyd på en dramafilm. Vi er tross alt mannfolk de fleste av oss, og vil heller se en actionfilm enn en dramafilm. Ta f.eks min samboer, det er knekkende likegyldig for henne å se film på storskjerm eller TV. For henne er filmen viktigst. Selvsagt sier hun ikke nei til å se film på storskjerm, men det er ikke det viktigste for henne. En 32" på grei sitteavstand holder i massevis til de fleste filmer. Selvsagt blir ikke Ringenes Herre det samme på 32" som på 100". Hele poenget med hjemmekino er jo gjenskape kino hjemme. Selvsagt går det flest storfilmer på kino som "krever" stort bilde og lyd. Det er jo også derfor jeg også setter pris på stort bilde og lyd. Det hever filmopplevelsen. MEN!! Og et stort MEN! En dårlig film blir IKKE bedre av 100" eller bra lyd så lenge manuset ikke holder mål og skuespillerne er på høyde med Hotel Cæsar. DET er poenget mitt. F.eks var det en på forumet her som hadde sett "The Grudge". Jeg så denne filmen på 32" TV og god lyd. (Dali 400, Dali 1001, Dali C1000 ). Han andre så filmen på 100" og sikkert like bra, om ikke enda bedre annlegg enn det jeg har. I det tilfellet holdt ikke stort bilde og lyd. Han syntes ikke filmen var noe bra, og stort bilde og lyd hjalp ikke nevneverdig. Jeg så denne filmen på 32" og syntes filmen var svært bra. Selvsagt kan vi ha forskjellig smak, men poenget her var å vise at stort bilde og lyd ikke hjalp han som så filmen.

Vi blir nok aldri enige, smaken er som baken, delt i to. :lol:

BTW: AleX, skal vedde på at Kiss kassettene dine fra 1973 rocka vilt på den kassettspilleren! 8) 8) 8) 8).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ProtoType: damene er livredde for å innrømme at de liker stort bilde og bra lyd. Det er et nederlag for dem å innrømme at ideene dine (som de antageligvis har sablet ned gjennom flere år før du fikk råd) hadde noe positivt i seg :lol:

Jeg har lånt med meg projektor hjem på et par anledninger, og dersom filmen passer så storkoser madammen seg med stort bilde. Men hun har alltid sagt "nei, det skal ikke noe boks i taket" før hun fikk se bildet.

Etter "visning" så begynner hun å spørre hvor mye det koster, hvor små man kan ha de og om det må være masse kabler til projektoren... Altså, hun avslører at dette var en smule interessant!

DrE

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser aldri film på tv-en i stua (32"). Jeg ville bare sitte og irriterer meg fordi jeg heller ville sett den i kinoen. Og ja, smaken er forskjellig. Jeg liker nesten ingen dramafilmer ("Legens of the Fall" er grei, og "The Temptation of the Christ" er en perle av en historisk dramafilm), og de aller fleste seriøse filmer er dødskjedelige. Greit at Spielberg fikk kjørt en liten egotripp og lagd "Schindlers liste" for sin kunstneriske åre, men filmen er så kjedelig at jeg aldri vil klare mer enn de 20 minuttene, eller hva det nå er, som jeg så første gang jeg prøvde. Hadde den vært i farger, ville jeg kanskje holdt ut litt lenger, men svart-hvitt er jo en tanke 40-talls, da... Som regel liker jeg B-filmer bedre enn A-filmer også. Film skal være hjernedød underholdning, vil jeg ha ettertanke, kan jeg lese en seriøs bok eller se på engelske dramaserier. Så langt mitt 39 år lange liv har jeg ikke opplevd at jeg har ønsket det...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint at man kan være forskjellig, og nyte forskjellige filmer med forskjellig utstyrs preferangser.

Har nå begynt å vurdere bilde og lydkvaliteten fra dvd plata på pcen litt før jeg velger om filmen børr sees på LCD projektor CRT projektor eller 32" tv. Må innrømme at jeg har lett for å komme inn i "filmtranse" modus ved de fleste inspirerende og godt lagde filmer uavhengig av hva slags utstyr som benyttes, men det hender av og til at filmer med for dårlig bildekvalitet blir prøvd vist på CRT projektoren, og det ødelegger mye av filmopplevelsen min desverre, ergrer meg da hvorfor jeg ikke heller valgte 32" tven i stedenfor. :?

Stusser litt over hva du sier her Mastiff

Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Greit at Spielberg fikk kjørt en liten egotripp og lagd "Schindlers liste" for sin kunstneriske åre, men filmen er så kjedelig at jeg aldri vil klare mer enn de 20 minuttene, eller hva det nå er, som jeg så første gang jeg prøvde. Hadde den vært i farger, ville jeg kanskje holdt ut litt lenger, men svart-hvitt er jo en tanke 40-talls, da....
    Tar det du skriver her egenlig litt humoristisk, særlig det med " en tanke 40-talls, da...." :wink: , for hvordan kan du egenlig utale deg om en film som "Schindlers liste" etter bare å ha sett de 20 første minuttene, greit nok er mesteparten av den er i sorthvidt, men :shock: :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    "filmtranse" modus
    Et godt og dekkende ord! Helt enig i begrunnelsen også.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Som vanlig treffer du spikeren på hodet med dine nyanserte og veloverveide uttalelser. Du skulle blitt politiker eller journalist :wink:

AleX, skal vedde på at Kiss kassettene dine fra 1973 rocka vilt på den kassettspilleren! 8) 8) 8) 8).
    Kiss rocker fremdeles, men ikke like mye som AC/DC. Kassettspilleren var helt konge den. Etter en del år koblet jeg en gammel høyttaler til spilleren, og da ble det saker. Mono lyd med dobbelt så stort høyttalerelement.

Problemet er at når en prøver noe nytt og bra, så er det vanskelig å gå tilbake til det anlegget en har hjemme. Før jeg kjøpte DVD spiller syntest jeg at stereovideo ga kanonlyd og bilde. Deretter kom Dolby Digital 5.1, og senere kom DTS. Så kom subwoofer, og deretter kom widescreen TV 32". Nye fronthøyttalere (omnipolare) og nye bakhøyttalere ble kjøpt, og til slutt fikk jeg kjøpt meg projektor. Center bak ble installert. Projektor ble byttet etter 6 mnd. Etc og atter etc. Oppdateringsspøkelset er en ond ting, men herregud så gøy det er ! Jeg håper nå at stormen har stilnet litt, men etter at jeg fikk se Action Model One i aksjon, blir bildet fra min AE700 aldri det samme. Har også sett noen HD klipp fra PC, og dette er mildt sagt det samme som å se "lyset".

Jeg tror at en jakt på noe bedre faktisk er litt sundt, selv om det ofte kan ta helt av. Å ta til takke med en pakke fra El Kjøp til kr 5000 er muligens det mest økonomiske en bør gjøre, men herregud så kjedelig, da mann ! Hadde jeg hatt et slikt anlegg så hadde jeg aldri vært daglig innom AVForum. Og det er vel meningen. Vi på Forumet nyter AV UTSTYR og dette er ikke et filmforum.

Har du lest mellom linjene, så skjønner du at jeg bare prøver å forsvare min oppgraderingsgalskap og manglende evne til å nyte innholdet i filmene og å ikke irritere meg over små artifakter i bildet. Tror ikke det er noen medisin mot denne sykdommen, uten å fortsette å oppgradere. :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

must... upgrade... audio... visual... system... now....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling