Ny kopisperre for DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny kopisperre for DVD

Japp, here it is: http://www.release.no/content/news/26931846

Noe å bryne seg på for DVD-Jon :wink:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er bare ett tidsspørsmål før noen bryter den óg tror jeg da. :roll:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt irritert på alle disse sperrene jeg. Før eller senere blir de knekkt allikevel. Kan de spilles av, kan de kopieres. Men, det er vel en industri å lage kopibeskyttelse også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Topic er missvisende. Det denne teknologien i det hele dreier seg om er en brukersperre - ikke kopisperre. Sperren ødelegger for retten til å bruke produktet slik en selv ønsker. Altså en brukersperre.

DVD-Jon har for øvrig aldri knekt en sperre. Det eneste han er kjent for er at han var den eneste som var teit nok til å legge ut navnet sitt på et dataprogram resten av utviklerfolka visste ville gi problemer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du veit å henge deg opp i flisespikkeri? Det er i all hovedsak en teknologi som er utviklet for å blokkere dvd-brennere slik at man hindrer folk i å KOPIERE DVD-filmer. Derav betegnelsen KOPIsperre. Du må for all del irrettesette meg om jeg tar feil :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Du veit å henge deg opp i flisespikkeri? Det er i all hovedsak en teknologi som er utviklet for å blokkere dvd-brennere slik at man hindrer folk i å KOPIERE DVD-filmer. Derav betegnelsen KOPIsperre. Du må for all del irrettesette meg om jeg tar feil :roll:
    Grunnen til at dette skillet er viktig er ikke grunnet flisespikkere. Platebransjen ønsker å pynte litt på sannheten og kaller det kopisperre. I virkeligheten er det altså en brukersperre. Det er viktig at i alle fall vi forbrukere setter de riktige navnene på slike teknologier.

(regner med at du ser betydningen av de ulike begrepene "kopisperre" og "brukersperre")

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser hvor du vil hen, men hvis man tenker seg om så er det svært få som kopierer dvd-filmene dem kjøper får å ta back-up til eget bruk. I realiteten er det piratkopiering som pågår, og jeg har ingen problemer med å se hvorfor plate- og filmbransjen vil bekjempe det. Og jeg mener fortsatt det er riktig å kalle det en kopisperre-teknologi, selvom den også selvfølgelig begrenser bruksomfanget noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sperren på dvd bidrar til å binde forbrukeren til egne proprietære avspillere (derav ordet brukersperre). I tillegg til dette hindrer den deg retten til back-up og privat kopiering. Å sammenlikne privat kopiering med piratkopiering er ganske søkt, da det ene faktisk er fullstendig lovlig (og samfunnsnyttig). Piratgruppene legger dessuten ut filmene lenge før de kommer ut i salg (såkalte screenere) og jeg kan derfor overhode ikke se at brukersperrer på hyllevarene skal bidra til å stoppe dette.

Om retten til privat kopiering er en rettighet du synes er greit å bli frarøvet anbefaler jeg disse to linkene fra efn.no (som for øvrig har mye annen nyttig informasjon i samme kategori):
    http://www.efn.no/kopirett.html
    http://efn.no/kopieringsverdi.html

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper alle mine filmer i originale utgaver, spiller dem av på en vanlig dvd-spiller, har dem stående i bokhylla og er strålende fornøyd med det. Så jeg driter egentlig i hva nerdegutta i piratklubben måtte mene om nye kopisperrer og stortingsforslag for å begrense spredningen av ulovlig kopiert og distribuert materiale.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piratene kommer uansett rundt sperrene fort nok, om de i det hele tatt trenger det. Det er kunder som kjøper filmen som får problemene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg kjøper alle mine filmer i originale utgaver, spiller dem av på en vanlig dvd-spiller, har dem stående i bokhylla og er strålende fornøyd med det. Så jeg driter egentlig i hva nerdegutta i piratklubben måtte mene om nye kopisperrer og stortingsforslag for å begrense spredningen av ulovlig kopiert og distribuert materiale.
    Jøje meg.

a) Det nye lovforslaget som er under høring dreier seg ikke om begrensning av ulovlig distribuert materiale, den dreier seg i all enkelthet om å binde forbrukerne til proprietære avspillere. I Norge (og omtrent alle andre land) finnes det allerede en lov mot distribusjon av åndsverk beskyttet av åndsverksloven. Hvem har fortalt deg noe annet?

b) Det er fint at du er strålende fornøyd med dagens system, men hva skjer dersom systemet utvikler seg? Er du sikker på at du er like fornøyd om ti år når du mest sannsynlig blir nødt til å kjøpe flere eksemplarer av samme produkt for at de skal passe til alle avspillerne dine?

c) Som Pogwaq sier så greier nerdegutta i piratklubben å omgå alle sperrer uansett. Men så er det heller ikke disse personene brukersperrene på dvd er rettet mot heller.

d) Hvor mange privatpersoner kjenner du til som distribuerer sine egne innkjøpte dvd-plater til personer utenfor den private vennekretsen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    a) Det nye lovforslaget som er under høring dreier seg ikke om begrensning av ulovlig distribuert materiale, den dreier seg i all enkelthet om å binde forbrukerne til proprietære avspillere. I Norge (og omtrent alle andre land) finnes det allerede en lov mot distribusjon av åndsverk beskyttet av åndsverksloven. Hvem har fortalt deg noe annet?

b) Det er fint at du er strålende fornøyd med dagens system, men hva skjer dersom systemet utvikler seg? Er du sikker på at du er like fornøyd om ti år når du mest sannsynlig blir nødt til å kjøpe flere eksemplarer av samme produkt for at de skal passe til alle avspillerne dine?

c) Som Pogwaq sier så greier nerdegutta i piratklubben å omgå alle sperrer uansett. Men så er det heller ikke disse personene brukersperrene på dvd er rettet mot heller.

d) Hvor mange privatpersoner kjenner du til som distribuerer sine egne innkjøpte dvd-plater til personer utenfor den private vennekretsen?
    Huff, nå angrer jeg på at jeg fortsatte denne diskusjonen, for egentlig bryr jeg meg ikke noe særlig og for øyeblikket synes jeg det er ganske meningsløst og kjedelig å prate om det siden ting fungerer helt flott i mine øyne..Men:

a) Ingen som har fortalt med noe annet, men det er hele tiden noen utspill fra ulike hold om nye systemer og lover og vedtekter som skal skjerpe inn på alt mulig.

b) Hvem sier at jeg skal ha flere avspillere? Jeg kommer etter all sannsynlighet til å greie meg lenge med DVD og dagens musikkformater, alt avspillt i en og samme spiller. Nei, jeg kommer ikke til å hoppe på HD-DVD-bølgen og annet fiksfakseri som blir lansert annethvert år.

c) Hensikten med slike forslag er å komme de gutta der til livs, jo.

d) Ikke så mange heldigvis, men det finnes da folk som gjør big business på det. Altså de gutta nye kopisperrer og denslags er myntet på, selvom det sannsynligvis rammer alle andre enn dem..

*trøtt*

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom det kanskje er andre enn deg som leser denne tråden skal jeg svare deg a|ex. At du ikke bryr deg om forbrukerrettigheter betyr at rettighetene dine per i dag er veldig gode. Det som kjennetegner mennesker er at de først legger merke til "ting" når de blir et problem. "Problemet" dette dreier seg om er derfor hvordan dine rettigheter blir i framtiden dersom ingen gidder å bry seg nå?

a) Greit.

b) Tja. Avspilling av film i bil, hytte, bymarka, kollektivtransport, osv. Avspilling av musikk i bil, hytte, bymarka, kollektivtransport, osv. Hvem vet egentlig hvilke behov en videre utvikling skaper? For ti år siden var det ingen som hadde noe tro på sms som kommunikasjonsmedium.

Et annet poeng er altså proprietære avspillere. Bransjen bestemmer hvilke avspillere som er lov å bruke og hvilke som ikke er lov og dette begrenser mulighetene for å kunne spille av samme produkt på flere avspillere. For å i det hele tatt spille av en dvd krever bransjen at det betales en lisens, noe som bare forsterker dette.

c) Hensikten med brukersperrer har jeg nevnt tidligere. Bransjen pakker dette inn i fine ord og bruker piratgrupper som unnskyldninger. Men hvordan brukersperrer på hyllevarer skal hjelpe har jeg vanskelig å forstå når det viser seg at piratgruppene får tak i kopiene før filmene er i butikkhyllene.

d) Big business? For det første dreier 99 prosent av all fildeling seg om å dele ut verker gratis slik at alle som vil skal ha muligheten til å oppleve disse. Hva man mener om dette hører ikke denne tråden til. Hva piratgrupper (rusisk mafia ol.) angår så er dette større grupper som har tilgang på utstyr mannen i gata bare kan glemme og vil være i stand til å knekke samtlige sperrer bransjen byr på. I tillegg besitter de et omfattende distribusjonsapparat.

Spørsmål d) som jeg stilte dreier seg om mannen gata. Hvor mange privatpersoner av denne typen tror du distribuerer sine egne lovlig kjøpte dvd-plater utenfor sin private vennekrets?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok egentlig vi er relativt enige, men nå orker jeg ikke mer diskusjon rundt det der - du har for det meste rett i ditt siste innlegg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •