Diskusjon omkring filmer som ikke er kommet enda?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskusjon omkring filmer som ikke er kommet enda?

I denne tråden ønsker jeg å spørre om en ting som kan oppfattes som et granseområde av moderatorene;

Fra tid til annen dukker det opp tråder om filmer som enda ikke er kommet til Norge (og kanskje til og med USA). Jeg har ikke noen problemer med en slik tråd. Det er ikke uvanlig at en film diskuteres før den blir satt opp på kino... MEN

I f.eks. tråden om Blade Trinity (http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=17896) kommer det veldig tydelig frem at folk har lastet ned filmen og sett den. Kan ikke dette oppfattes som et grenseområde for hva moderatorene kan godta på forumet? AVforum er vanligvis ganske strenge når det kommer til dette følsomme tema...

PS. Jeg ønsker kun å skape en liten debatt omkring dette. Jeg vil på ingen måte moralisere, så ikke gjør dette til an vanlig debatt omkring piratkopiering.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her om dagen så jeg en bil som kjørte på rødt lys. Og en bil som kjørte i 62 km/t i 60-sonen. I sentrum hørte jeg om en fyr som spyttet en tyggegummi på gata. Slike dagligdagse forseelser skjer daglig og er oppfattet av almennheten som mindre alvorlig. Nedlasting av film og musikk er av en eller annen grunn oppfattet som den største styggedom, av enkelte værre enn både økonomisk kriminalitet og underslag. På forumet her diskuteres skattesvindel åpenlyst og er oppfattet som helt OK. Diskusjon av film får derimot enkelte her til å gå av fistel.

Så hvem har skylda i at noe så uskyldig som å laste ned en film eller en sang oppfattes som alvorlig kriminalitet? Kjører myndighetene noen form for antinedlastningskampanjer? Finnes det andre instanser som kjører opplysningskampanjer? Eller er det rett og slett bransjens enorme reklamekampanjer som bidrar til dette?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fullt lovlig å ha sett filmen på kino i usa feks! så det kan jo hende det er mange her på forumet som har gjort akkurat det! :wink:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder blade så har i alle fall ikke jeg lasta den ned, det var en kompis som hadde lånt den. Jeg viste filmen bare jeg, jeg er blond og dum og vet ingenting. :wink:

Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten kommentar til Scirocco sitt innlegg
    Når man laster ned en film så "stjeler" man noe som noen har laget.
    Når man kjører på rødt eller bryter fartsgrensen, bryter man "bare" regler som samfunnet har satt.
    Syns det blit litt søkt å likestille dette.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    fullt lovlig å ha sett filmen på kino i usa feks! så det kan jo hende det er mange her på forumet som har gjort akkurat det! :wink:
    Det er selvfølgelig greit nok, men i den tråden om Blade Trinity er det ganske tydelig at dette ikke er tilfellet.

Jeg bare lurer på hvordan AVforum stiller seg til diskusjoner omkring tydelig piratkopierte filmer?

Forøvrig så er det vel liten tvil om at nedlasting av film, uten å betale for det, ikke kan likestilles med å bryte en trafikkregel. Du benytter deg ganske enkelt av et produkt som du egentlig må betale for å bruke (enten du kjøper filmen, ser den på kino eller leier den så koster det penger). Poenget er vel at det ikke føles som tyveri når du stjeler noe som ikke er fysisk.

Jeg kan forstå endel av motstanden mot den nye loven, som hindre privatpersoner å gjøre ting med et produkt de har betalt for. Et forbud mot ulovlig nedlasting har jeg ikke noe imot, selv om det er umulig å stoppe. Personlig tror jeg at loven kommer for å gi hjemmel i loven til å straffe de som driver på stor skala.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bobbo
    Når man kjører på rødt eller bryter fartsgrensen, bryter man "bare" regler som samfunnet har satt.
    Men nå er det jo ikke slik at man bryter seg inn på produsentens hjemeside og stjeler (laster ned) filmen eller da. Det er jo en eller annen tulling som har klart å få tak i filmen (hvordan vet jeg ikke), som han deler med alle som vil laste ned. Så slikt sett er det vel ikke helt korekt å kalle det stjeling eller. Bedre å samenligne det med å "kjøpe" eller godta stjålne varer, egentlig.

Edit: Som selvagt heller ikke er lov. :wink:

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heleri

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg kan forstå endel av motstanden mot den nye loven, som hindre privatpersoner å gjøre ting med et produkt de har betalt for. Et forbud mot ulovlig nedlasting har jeg ikke noe imot, selv om det er umulig å stoppe. Personlig tror jeg at loven kommer for å gi hjemmel i loven til å straffe de som driver på stor skala.
    Nå er det jo slik at dette ikke er en lov ennå, men et lovforslag.
    Det er i Norge fremdeles lov å laste ned film og musikk, mens deling (i noen form) til annet enn familie og nære venner ikke er det.
    Men i påvente av loven (som garantert kommer, i en aller annen form) det burde ikke være nødvendig å opplyse om at man har lastet den ned eller skaffet seg den på annen tvilsom måte (og evt utveksling av info om hvor og hvordan bør tas via PM/epost).

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan vi late som at alle som laster ned filmer gjør det for å se om den er værdt å kjøpe, fordi trailere er så missvisendes uansett..litt ot men..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Njål
    ...det burde ikke være nødvendig å opplyse om at man har lastet den ned eller skaffet seg den på annen tvilsom måte...
    DET har iallefall ikke jeg opplyst om, i den tråden det tydeligvis i all hovedsak er snakk om her nå. :?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bobbo
    Du synes det er søkt å likestille dette? Det synes jeg og. Den ene regelen er laget av samfunnet for å beskytte borgerne. Den andre regelen er satt av en bransje for egen vinning. Et retorisk spørsmål. Hva gjør størst skade på samfunnet? At Ola Dunk bryter trafikkreglene og dermed risikerer å skade eller drepe seg selv og andre? Eller Fru Dunk som laster ned den nyeste musikkvideoen fra Jenifer Lopez, som likevel har blitt vist på MTV 149 ganger?

At du selv kaller nedlasting for "stjeling" tolker jeg som at du ikke har satt deg godt nok inn i fenomenet og bare seiler etter film- og platebransjen. Hva kalles det dersom jeg bruker dvd-opptakeren til å kopiere en spillefilm fra nrk? Hva om jeg tar opp en sang fra P4 på kassett? Hva om jeg laster ned den samme sangen fra nettet? Hvorfor er det siste mer moralsk forkastelig? Hvorfor har film og musikkbransjen overlevd i så mange år, på tross av intens privat kopiering siden 60-tallet?

Bare så det er sagt. Vi har allerede et regelverk som forbyr nordmenn å legge ut verker beskyttet av åndsverksloven. Den nye loven EU med platebransjen i spissen ønsker å innføre er pga noe helt annet..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Diskusjon omkring oppskrifter til nedlastning/cracking av koder osv. kan ikke tillates, men diskusjon av filmer får være greit, selv om de nødvendigvis ikke har kommet... Det er uansett så indirekte linket mot kopiering at det umulig kan være noe problem. Vi får i så fall vente på eventuelle henvendelser fra filmselskap etc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Diskusjon omkring oppskrifter til nedlastning/cracking av koder osv. kan ikke tillates, men diskusjon av filmer får være greit, selv om de nødvendigvis ikke har kommet... Det er uansett så indirekte linket mot kopiering at det umulig kan være noe problem. Vi får i så fall vente på eventuelle henvendelser fra filmselskap etc.
    Greit å få en avklaring, synes jeg! Takker.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med nedlasting av musikk har aldri vært at folk ikke kjøper CDer. Problemet er at utbredt fildeling fører til at folk hører mer musikk, og får en bredere musikksmak, slik at det blir vanskeligere for platebransjen å kontrollere markedet. Mindre kjente artister er ofte godt tjent med slik markedsføring, de som muligens taper er Britney og Metallica, og jeg tror de blir en stund til de må begynne å tygge på beltet.

De som laster ned mye film er ofte enten folk som allerede kjøper så mye de føler de kan ta seg råd til, men vil likevel se mer, eller folk som uansett ikke ville kjøpt noe særlig.

Å sammenligne fildeling med tyveri blir iallefall søkt da "tapende part" ikke lider noe materielt tap, mulig unntatt muligheten til å selge underholdning av laber kvalitet.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig.

Om jeg ser traileren til en bra kommende film, så laster den ned og ser den fordi jeg ikke GIDDER å vente de 4 månedene før den kommer på kino i Norge, så kjøper jeg filmen på DVD når den kommer, på hvilken måte har jeg stjålet noe som helst? Det er jo norske filmdistributører sin feil at de somler så mye med å sette opp filmen på kino.

Det samme gjelder filmer på DVD, de kommer jo gjerne 4-6 mnd etter de har vært på kino. Hvis jeg ser en god film på kino og vil se den flere ganger så må jeg enten betale full pris hver gang, laste ned filmen eller vente i månedsvis til den kommer på DVD.

Spør du meg bør det komme lovgivning som beskytter forbrukerne mot å betale et utall ganger for samme film. F.eks. Return of the King har jeg betalt for 4 ganger (2 på kino, DVD og EE DVD), og jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet om jeg da ser en film fra samme selskap UTEN å betale for den!!!

Hva med en lov som sier at så fort kinosalene begynner å bli halvfulle for en film så kan alle som har betalt for å se filmen allerede gå gratis og se filmen om igjen? Eller en lov som angir en maxtid mellom kino- og DVD-utgivelse?

Det filmselskapene selv ofte driver med er akkurat like moralsk forkastelig som å laste ned filmer og se dem gratis. Som man rer sin seng sover man i den.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideelt sett burde man hatt en åndsverkslov som bare forbød kommersiell utnyttelse av andres åndsverk.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart. Men hver gang feite, sigarrøykende filmprodusenter med ræva fulle av penger setter seg ned og krever strengere antipiratlovgivning, bør det sitte noen på andre siden av bordet å si: "Greit, vi skal innføre de lovene dere ber om, men da innfører vi samtidig en lov som sier at enhver forbruker skal aldri betale mer enn én gang for å se en film så mange ganger han vil på hvilke medium han vil." Så spørs det om de ikke reiser seg opp av de feite rævene sine og bruker tida på å lage god film istedet for å klage og syte over at en eller annen fyr 1000 mil unna så en film gratis.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •