Vil HD-DVD/Blu-ray bli en suksess? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var ekstremt få som eide LaserDisc (jeg var blant de særingene) og derfor var det for 99.99% en oppgradering fra VHS til DVD.

Det som folk opplever som den største forskjellen er brukervennlighet. At det kommer en likedan plate som DVD med med bedre bilde, ja det driter folk i.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Per Johnny"]
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Dette er vi enige om, men det betyr ikke noe for vanlige folk. Vanlig titteavstand idag 5-8x bredden på bilde. 2 megapixler krever 1x bredden for å få med deg fordelen. Studier av BBC i England viste at vanlige tittere ikke så forskjell på SD og HD med 32" og vanlig titteavstand. Dette har gjort at BBC lenge ikke har 'pushet' HD.

Under 1% kjøper TV til over 25k, og under 10% kjøper til over 10k. Så andelen av folk med store-skjermer og høy-oppløsning ligger langt frem i framtiden.

DVD er så tilgjengelig idag, det brukes i stue, barnerom, på hytta, i bil, i båt, på jobb, på buss, i PC - det skal bli vanskelig å dytte det ut av folks vaner - ihvertfall hvis det er vesentelig dyrere.
    Det er en markant ending i markedet nå mot større og dyrere skjermer. Jeg vil tro at over 1% av husholdningene allerede disponenere en TV til over 20k ihvertfall. Å ta prosentsats av den totale mengden TVer sier ikke mye, det må gjøres pr. husholdning. Hvem setter vel en fet flatskjerm på barnerommene Det spiller liten rolle om det selges flest billig-TVer så lenge mange husholdninger disponerer ihvertfall en bra en.

Selv kjører jeg forøvrig med seeravstand på 1.33x bildebredden og trives bra med det. Dessverre kun 1280x720 oppløsning, 1080p prosjektorer er for dyre ennå

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    At det kommer en likedan plate som DVD med med bedre bilde, ja det driter folk i.
    Ja, det er synd men sant. Jeg arbeider på en plass med svært mange ansatte. Jeg vet med 100% sikkerhet at der kun 1 person der som vil kjøpe ett nytt format, og dere vet hvem det er. :?

Vanlige folk har ikke interesse av å oppgradere fra DVD.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ekstremt få som eide LaserDisc (jeg var blant de særingene) og derfor var det for 99.99% en oppgradering fra VHS til DVD.

Det som folk opplever som den største forskjellen er brukervennlighet. At det kommer en likedan plate som DVD med med bedre bilde, ja det driter folk i.
    Tja, var det så ekstremt få da ? Jeg kjente ihvertfall godt over 10 stykker som hadde Larserdisc-spiller og som jevnlig kjøpte filmer. Den lokale videobutikken her i Fredrikstad hadde også hundrevis av LD-filmer til utleie så tilgjengeligheten var god. Jeg hadde vel to spillere også, først en 1750 og deretter en 2950 når jeg ikke gadd å snu platene selv lenger. Har den siste ennå, samt noen bruskasser med filmer. Mye gammel horror der

Hva flesteparten driter i betyr mindre da studioene kommer til å presse på som bare det for å tvinge igjennom et bytte. Å gå tilbake til VHS går jo ikke, så etterhvert må nok de fleste uansett bytte selv om de driter i bildekvaliteten. Om de ikke vil slutte å se film hjemme da. Lite trolig...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg si det slik.

Hvis jeg var utgivelsesjef for Terminator 4 som kommer i 2013 og jeg nå måtte velge hvilket format jeg skulle gi den ut på. Ja da ville valget blitt DVD. Noe annet tror jeg ville føre til økonomisk ruin.

Jeg har ingen tro på at de kommer til å presse HD-DVD/BR på folk. Bare se på DVD Audio og SACD.

Når det gjelder LaserDisc så vil jeg anta at hvis Elkjøp/Expert valgte å stille ut en slik spiller i utstillingen og deretter påstå at det var etterfølgeren til DVD. Ja da ville kanskje bare 1 av 200 skjønne at det bare er tull.

Jeg viste om 1 annen som hadde LaserDisc på det tettstedet jeg kom ifra.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk blir jo eldre. Den yngre generasjonen er langt mer interessert i slikt enn de godt etablerte, og jeg vil anta at andelen plasmaskjermer og projektorer vil være betydelig høyere når de som nå går på videregående får seg jobb. Ikke glem at for ti år siden var konsoll for barn, nå er gjennomsnittsspilleren i tjueåra.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg si det slik.

Hvis jeg var utgivelsesjef for Terminator 4 som kommer i 2013 og jeg nå måtte velge hvilket format jeg skulle gi den ut på. Ja da ville valget blitt DVD. Noe annet tror jeg ville føre til økonomisk ruin.

Jeg har ingen tro på at de kommer til å presse HD-DVD/BR på folk. Bare se på DVD Audio og SACD.

Når det gjelder LaserDisc så vil jeg anta at hvis Elkjøp/Expert valgte å stille ut en slik spiller i utstillingen og deretter påstå at det var etterfølgeren til DVD. Ja da ville kanskje bare 1 av 200 skjønne at det bare er tull.

Jeg viste om 1 annen som hadde LaserDisc på det tettstedet jeg kom ifra.
    2013 var da grådig lenge til, la oss si 2010 for å gjøre det mer realistisk.

Du vil kanskje ikke la være å gi den ut på DVD nei, men kanskje du kjører ut HD-utgaven først, si en måned eller to før DVD, slik at alle som vil ha den tidligere må kjøpe HD-utgaven og ikke kan kopiere den.

Så kommer en masse kompiser innom og vil låne den, men kan ikke spille den av pga. at de ikke har HD-spiller. Coop Prix selger Blu-Ray spiller på tilbud til 999,-. Hvor lenge tror du det da tar før de fleste har en slik ?

I 2013 tviler jeg på at det blir solgt noe mer DVD.

DVD-A og SACD er en dårlig sammenligning. Om jeg dro opp en DVD og en HD-utgave av samme film i hjemmekinoen min vil jeg tro ca. 100 av 100 ville se god forskjell. Om jeg derimot satt på en CD og en SACD tviler jeg på at 2 av 100 hadde hørt forskjell. Jeg hadde neppe gjort det selv.

Dessuten vil HDTV sendinger komme etterhvert. Hvem vil ha kjøpefilm med dårligere kvalitet enn Canal Digitals HD-film-kanal ? Ikke de med HD-kapabel TV ihvertfall, når de er blitt vant med noe bedre.
    Gjennomsnittlig skjermstørrelse på husholdningenes største TV øker STERKT nå, og vanlig TV ser ikke spesielt bra ut på 42" eller større. For de med 32" som største TV spiller det liten rolle men med de prisene vi vil se på flatskjermer de nærmeste årene vil de med så små TVer fort komme i mindretall. Ihvertfall om vi eksluderer alle pensjonistene som alikevel kun ser på NRK og ikke har peiling på hva DVD (eller CD for den saks skyld...) er.

Det skal bli spennende å se hvem som får rett. Om noen knekker kopibeskyttelsen på HD-DVD/Blu-Ray for tidlig tror jeg du får rett, så alt avhenger av at den er god...

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Folk blir jo eldre. Den yngre generasjonen er langt mer interessert i slikt enn de godt etablerte, og jeg vil anta at andelen plasmaskjermer og projektorer vil være betydelig høyere når de som nå går på videregående får seg jobb. Ikke glem at for ti år siden var konsoll for barn, nå er gjennomsnittsspilleren i tjueåra.
    Og alle med PS3 vil sannsynligvis allerede kunne spille Blu-Ray filmer. Et stooort segment...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jo også avhenge av hvordan prisen på Blu-Ray blir. Om de skal ha tre hektokroner for en film vil nok de fleste heller plukke opp DVD-en på Elkjøp for 150.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper du har rett, men jeg har desverre min tvil. Husk at DVD kom til Norge i 1997. Det gikk 5-6 år før man fikk DVD spillere under 1000kr.

Hvis HD-DVD kommer på markedet i løpet av 2006 så vil det tilsvarende si at prisene ikke kommer ned mot samme nivå før i 2012.

Og som jeg har kommentert tidligere. Jeg har svært oppegående kompiser i slutten av 20 årene som ikke har DVD spiller.

Jeg håper alle filmutgivelser blir 60Hz utgivelser.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper du har rett, men jeg har desverre min tvil. Husk at DVD kom til Norge i 1997. Det gikk 5-6 år før man fikk DVD spillere under 1000kr.

Hvis HD-DVD kommer på markedet i løpet av 2006 så vil det tilsvarende si at prisene ikke kommer ned mot samme nivå før i 2012.

Og som jeg har kommentert tidligere. Jeg har svært oppegående kompiser i slutten av 20 årene som ikke har DVD spiller.

Jeg håper alle filmutgivelser blir 60Hz utgivelser.
    CD tok lang tid for å bli akseptert. DVD omtrent halvparten. Noen grunn til at trenden ikke skulle fortsette ?

Filmutgivelsene blir selvfølgelig 24hz, ikke 60hz.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja jeg er vel ikke enig i det. Tipper det solgtes flere VHS maskiner 5 år etter DVD kom enn det ble solgt LP spillere 5 år etter CD kom. At det ble solgt flere antall DVD spillere enn CD spillere har ikke bare med aksept. Jeg f.eks har vel ikke kjøpt en CD plate på snart 4-5 år. (og jeg har jobbet i flere år for en av norges støre CD kjeder)

Det er uansett mye større forskjell mellom VHS og DVD enn det er mellom DVD og HD-DVD/BR.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der stemmer sikkert. Men jeg synes det høres helt utrolig ut. Alle mine kompisser har en eller flere DVD-spillere. Kun en har kun PS2..
    En av gutta har kjøpt den nye LG x12x. Flere av oss andre avventer fremdeles. Et par av oss har projector.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes og det der virker veldig merkelig...jeg kjenner knapt en eneste person under pensjonsalder som ikke har en DVD-spiller.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det der er et godt poeng!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns vel ikke det er så rart. De har vel bare andre interesser. Sikkert mye som ikke jeg eier som andre interessegrupper syns er rart jeg klarer meg uten. F.eks Kaffetrakter eller lignende. (jeg drikker ikke kaffe)

AV de jeg snakker om så er en siving med 500k + i lønn, en annen med 400k og en student. Alle svært oppegående, men de har bare andre interesser.

Personlig så har jeg faktisk kun eid 2 DVD spilleren. En Pioneer DV-505 som jeg fikk gratis hos leverandør og en Pioneer DV-656. Om jeg kommer til å kjøpe en til før HD-DVD kommer avhenger når etterfølgeren til DV-668 kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at folk relativt kjapt(les. 5-6 år) gikk over til DVD, var funksjonalitet og 'cool' faktor - de var vant med DVD, og de så på VHS som tungvint og dårlig.

Svært få ser på DVD som dårlig.

Hvem tror at HD-DVD/BR kommer til Europa i 2006? Europa har ikke etablert noe fast HD-skjema ennå. HD-DVD/BR vil komme i etablerte HD-land som USA, Japan, Australia og muligens noen Asia-land.

Folk vanlig er ikke som oss(jeg har vært selger for AV-utstyr i over 15 år), de har ingen interesse av bilde. Jeg var tidlig med i LaserDisc-sirkuset, klart det var en god del kjøpere, men såpass få at vanlige folk ikke etterspurte det.

Eneste sjans for at HD-DVD/BR blir en massesuksess, er at vanlige folk(ikke oss) blir misfornøyd med DVD.

Jeg har vist HD for mange folk, helt siden 1997, og de som er vanlig folk, ser forskjell, men blir ikke som oss overbegeisteret, og de har glemt straks etterpå. Husk at for de så sitter ikke de og tenker på at bildet er dårlig når de ser på DVD til dagligdags, og de har som regel helt andre interesser enn oss, som de gjerne bruker penger på.

Jeg har mange kunder med dyrt hjemmekino-utstyr som jeg vet ikke vil hoppe på HD med første anledning fordi de er meget fornøyd med DVD og tilgjengelighet og pris på utgivelser.

Jeg sikker på at det blir tøft og få ett stort marked for det.

Vi for en pekefinger om litt over ett år, da vil HD-DVD ha vært tilgjengelig snart ett halvt års tid i USA/Japan.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror HDTV kommer via pc jeg. HTPC og kraftigere pc-er, ws lcd skjermer med 1920x1080. Og rask utskiftingsrate gjør at innen 3 år vil nesten alle pc-er ute i "heimen" være fullt HD kapable. Og kino-trailere/pirat nedlasting vil gjøre folk oppmerksom på formatet.

En annen ting er at øyet oppfatter oppløsning logaritmisk. Dvs at oppløsningen må dobles for å oppnå en gitt perseptuell forbedring? Og at denne bare realiseres om materialet har nok høyfrekvent innhold og settingen gjør oss i stand til å se forbedringen (avstand til skjerm)

knut

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm. Om et år har vel både du og jeg surra bort enda mere penger på både HD spiller og filmer, Per Johnny? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Hmmmm. Om et år har vel både du og jeg surra bort enda mere penger på både HD spiller og filmer, Per Johnny? :wink:
    Jepp, helt sikkert. Det er derfor jeg har gått over til Sony crt-projector, fordi de har egne slots for input-kort, og det har nå blitt laget DVI-D input-kort med HDCP-støtte for sony-crt-projectorer. Dette stemmer også for NEC og Electrohome-projectorer. Det ser dessverre litt mørkt ut for Barco-projectorer, men det er så mange Barcoer ute der at noen finner sikkert på en løsning der også, men den vil bli mer omfattende og kostbart. Mitt kort kom på under en laks.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •