Manga Film Tips Trengs

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Manga Film Tips Trengs

Jeg så igår filmen Chihiro Og Heksene eller Spirited Away som den også kalles. Og totalt digga den filmen!!

Kikket litt rundt på nettet og det er jo så utrolig mye Manga tegnefilmer. Er det noen som kan tipse meg til noe bra? Alt ifra samme type som den filmen her til eventyr,horror, splatter og middle age saker...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først den obligatoriske piskinga : Det er ingenting som heter Manga film. Manga er betegnelsen på japansk tegnserie i bok/blad-form. Grunnen til at folk feilaktig sier Manga film er pga det engelske firmaet som på 80'tallet begynte å distribuere Japanske tegnefilmer (Anime) i vesten...og dette firmaet kalte seg, uheldigvis, Manga :roll:

Spirited Away er genial, og hadde gleden av å se den på kino I Japan! Dersom du digga den, så anbefaler jeg Hayao Miyazaki sine andre mesterverk. Princess Mononoke (Mononoke Hime), Laputa - Castle in the Sky, My Neighbor Totoro og Kiki's Delivery Service. Min personlige favoritt er Princess Mononoke. Hans siste film, Howl's Moving Castle, har fått svært bra kritikker og jeg gleder meg svært til å få sett denne.

Skal selvfølgelig nevne Akira og Ghost in the Shell. Svært bra, men det finnes bedre. Vil du ha noe litt dystert og seriøst så faller sikkert "Jin-Roh : The Wolf Brigade" i smak. Utrolig bra film. Andre seriøse filmer er f.eks Satoshi Kon's "Perfect Blue", "Millenium Actress" og "Tokyo Godfathers". Her har du thriller, drama og komedie ifra samme regissør og han takler genrene mesterlig. Klassikerne Patlabor og Patlabor 2 er også verdt å få med seg. Første er veldig slap-stick aktig med god humor og morsom action. Andre filmen i rekke er straks mer politisk og seriøs men fytti rakkern så bra. Skulle du finne på å se nr.3 i rekken så synes jeg synd på deg. Unngå!

Ah, det er så mye. Men...dersom det er en film du absolutt skal ha med deg så må det være "Grave of the Fireflies". Det er vel eneste animerte filmen som har beveget meg helt til kjernen. En tragisk historie og fortelling, men så sterk så sterk..og så utrolig bra laget.

Men en oppsummering...Akira, Ghost in the Shell, Tokyo Godfathers, Jin-Roh, Millenium Actress, Perfect Blue, Castle of Cagliostro, Patlabor, Patlabor 2, Princess Mononoke, My Neighbor Totoro, Metropolis, Ninja Scroll, Laputa - castle in the sky, Memories (samling med 3 kortfilmer) osv osv

Finnes en horv av serier og skal kjapt nevne de jeg synes en bør få med seg. Neon Genesis Evangelion, Cowboy Bebop, Last Exile, Trigun, Tenchi Myuo OVA series, FLCL (syke greier), Samurai Champloo, Paranoia Agent, Macross Plus (4 episoder). Er mye mer, men nå gidder jeg ikke skriver mer. :P

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anime, ja (manga er japanske tegneserier, anime er det egentlig franske ordet på japanske tegnefilmer, som nå brukes stort sett i resten av verden).
    Siden du likte Sen to Chihiro no kamikakushi/Chihiro og heksene så godt vil jeg vel først anbefale resten av Hayao Miyazaki's (og andre fra Studio Ghibli; Miyazaki's studio):
    (tar bare med utgivelser der jeg vet det er engelsk teksting):
    Chihiro er ute på dvd i Norge (og de fleste andre land).
    Princess Mononoke (filmen han lagde før Chihiro) er ute i England, USA, og det meste av resten av verden.
    Kiki's Delivery Service er ute i USA, England, Frankrike, de fleste asiatiske land.
    Laputa: Castle in the Sky/Castel in the Sky (Laputa er ikke en del av tittelen i land med stor andel av spanskspråklige, siden det har en ufin betydning der) ute i USA, England, Frankrike, Asia.
    Nausicaa of the Valley of Wind er foreløpib ute i land i Asia, men kommer ut i USA om ca en måned, og tror den gjør det i England også i år. Se filmen, så skaff deg manga'en, også av Miyazaki (den er enda bedre).
    Porco Rosso kommer i USA om ca en mnd, ute i Hong Kong, Taiwan, Korea i gode utgaver; Den beste (og dyreste) er den japanske, med Miyazaki's foretrukne franske dub, der Jean Reno har stemmen til Porco Rosso. Foregår ved Middelhavet, så det passer med språket.
    My Neigbour Totoro er ute i en forferdelig dubbet utgave i USA, men kommer muligens ut på nytt der i år (skulle vært en av dem som kom om en måned, men ble utsatt). Ute i bra utgave i Hong Kong, Korea og på Taiwan.
    Miyazaki før Ghibli:
    Castle of Cagliostro/Lupin III: Castle of Cagliostro. Eldre film, litt dårligere animasjon, men folk som Spielberg har kalt den den best plottede røverhistorien noensinne, og har ymtet frampå om å lage en live-action-versjon. Ute i OK utgave i USA og England.
    Studio Ghibli ikke regissert av Miyazaki:
    Hotaru no Haka/Grave of the Fireflies/Tomb of the Fireflies: Ute i veldig bra utgave i USA. En av de beste filmene jeg vet om, men tror ikke jeg klarer å se den om igjen. Opprivende.
    Mimi wo Sumaseba/Whisper of the Heart (direkte oversatt: Hvis du lytter nøye): Miyazaki som produsent. Om det å slutte å være barn, begynne å nærme seg å bli voksen og ta valg man må stå for. En av de beste Ghibli'ene. Ute i Japan og Hong Kong.
    Neko No Ongaeshi/The Cat Returns: Kommer ut i USA om ca en mnd. En slags perifer oppfølger til Whisper of the Heart. En av de 'letteste' Ghibli'ene, men verdt å se.

Ikke-Ghibli/Miyazaki:
    Sci Fi:'Akira. Klassikeren.
    Ghost in the Shell
    Ghost in the Shell 2: Innocence
    Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (tv-serie, samme univers som, men ikke samme historie som de to filmene)
    Cowboy Bebop: Tv-serie + film

Horror:
    Hellsing (tv-serie)

Som en liten begynnelse.

Edit: skurvelief

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask tilbakemelding og så mye informasjon! Blir nok noen bestillinger på meg nå ja.

Takk

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Takk for rask tilbakemelding og så mye informasjon! Blir nok noen bestillinger på meg nå ja.

Takk
    Ummm.....
    Var ikke klar over at jeg skrev så mye. Bare ble sånn. :P
    Hvis du trenger mer spesifikk hjelp om utgaver er det bare å spørre. Spesielt Miyazaki og Ghibli står meg en smule nært (som det kanskje sees av signaturen min :P ).

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg så du hadde noen spesiele utgaver. Hvor kan dem skaffes hen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil forresten bare si at det å se disse filmene dubbet til engelsk er en forbrytelse.

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jasse
    Vil forresten bare si at det å si disse filmene dubbet til engelsk er en forbrytelse.
    Regner med at du mener 'se disse filmene', og enig. Så på Profiler'en din, mye likt det jeg har, om enn ikke like mye. :P
    Kan ellers si meg enig i de fleste anbefalingene (et par jeg ikke har sett ennå, og et par jeg kanskje ikke ville anbefalt til folk som ikke har sett mer enn en film eller to).
    _LarZen_:
    De fleste av L.E.'ene mine er japanske utgaver som stort sett var mer eller mindre utsolgt før utgivelsesdato (Chihiro DVD-spilleren som ser ut som om den er i tre med kongle-fjernkontroll; Laputa m/robot-statute, den blå eska på toppen, soundtrack-cd'er og hbb bok; Nausicaa m/spesialcover og statuett/Nausicaa m/annet spesialcover, statuett, Ohmu-figur og innrammet Nausicaa-bilde) Nausicaa'ene kan muligens skaffes fremdeles, her (men relativt dyrt; tror over NOK500 for den med statue, og godt over 2000 for den store boksen når du tar med frakt).
    Totoro med figurer og fotoramme er fra en Koreansk L.E. jeg ikke har sett til salgs i noen ut-av-Korea-butikker (ba pent til en koreansk kontakt før utgivelsesdato, og hun fikset det), Mononoke Hime i rødlakkert treboks er en fransk L.E., fremdeles tilgjengelig
    Den hvite boksen med svart trykk og Mei fra Totoro er en boks med soundtrackene fram til Mononoke (og fremdeles i trykk, tror jeg).

Vil du lese mer om Miyazaki og Studio Ghibli kan du besøke Nausicaa-Net. Der finner du også mer info om forskjellige utgivelser, noen med bilder (mange tatt av meg :P ).

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så meget :lol:

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis du vil ha en pang-start med Ghibli-samlinga di,
    her er en samlerutgave jeg ikke(!) har; Den offisielle Ghibli-boksen fra Hong Kong, med 11 av filmene i gode utgaver. Men ikke gratis (tror det skal være mulig å finne rabatt-kuponger for CD Wow, men vet ikke om noen som monner).

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Men åssn er dem med menyer osv tro? Er alt på kinesisk...slik at en bruker 15min på å starte filmen...hehe.

Er det en Engelsk butikk det der? Og er den ok å handle fra? Aldri hørt om den siden der før....

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Kult! Men åssn er dem med menyer osv tro? Er alt på kinesisk...slik at en bruker 15min på å starte filmen...hehe.

Er det en Engelsk butikk det der? Og er den ok å handle fra? Aldri hørt om den siden der før....
    Hong Kong-utgivelsene har engelsk og kinesisk tekst på cover og i menyer, ja.
    De fleste synes CD Wow er billige (stort sett VELDIG billige), og har veldig god service. Selv har jeg hatt et par mindre gode opplevelser for et års tid siden (forhåndsbestilte forrige generasjons Disney tins et halvt år i forveien, opplevde at folk som bestilte sine på utgivelsesdato og etter fikk sine, mens de gikk tom før de kom til meg. Og da hadde de garantert å skaffe til veie i en måned. Hadde jeg ikke hatt vett nok til å bestille fra andre til slutt hadde jeg ikke fått dem uten å betale samlerpris. Men refusjonen gikk greit, og fikk en rabatt-kupong som plaster på såret).
    CD Wow er egentlig engelsk, men har Hong Kong som base for nettbutikken. De har forskjellige sider for engelske pund, euro, amerikanske dollar, Hong Kong-dollar, australske dollar, norske kroner (men du slipper ikke unna mva om pakka blir stoppet for det). Det er litt forskjellig hva som er tilgjengelig på de forskjellige versjonene av nettbutikken (Ghibli-boksen er f.eks. så vidt jeg kunne se ikke på USD-sida). Det skal finnes et script som gjør sanntids-sjekk av pris på alle butikkene med dagens valutakurs, men husker ikke hvor du finner det.
    Her er en side med link til noen rabattkuponger e.l.
    OBS! CD Wow belaster kortet ditt ved bestilling, ikke når de sender!
    Fri frakt (og skulle du bestille Ghibli-dvd'ene i stedet for boksen sender de dem hver for seg så null mva).
    Du finner boksen hos YesAsia også. De belaster ikke før de sender, og har fri frakt når du bestiller for over USD40. Også veldig god kundeservice, USA/Hong Kong-basert.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden