HD-DVD starter sterkt! Soon. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 61
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Single layer HD-DVD (15GB) blir i minste laget ja.

Det mest brukte bitraten for 1080i idag er mpeg-2 25Mbit CBR (Constant Bit Rate). Dette blir bla. brukt i HDV lagrings standarden for kamera og i amerikanske tv sendinger. Jeg ser det som sannsynlig at video på HD-DVD plater vil bli lagret med VBR (Variable Bit Rate) mpeg streams. Om jeg da er snill og sier at gjennomsnitts bitrate blir på 15MBit og legger til 2mbit for lyd (1509kbit DTS + 640kbit DD), er det plass til 120min med media. Nok til de vanlige filmene, men langt fra nok til lengre filmer over 2 timer.

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kommer av prinsipp ikke til å kjøpe noen hd-dvd filmer, da jeg heier febrilsk på bluray, den MÅ VINNE...

Newcomer Rottweiler sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man spille disse på htpc??
    http://avforum.no/myhometheater/Rottweiler
    Forforsterker: Yamaha RX-V1800,Effektforsterker: Emotiva XPA-3, Dac: Hegel H2, Sub kalibrering: DSPeaker Anti Mode 8033, Cinema Videoprossesor: Darbee Darblet, Høyttalere: Front: Klipsch RF 82 MKII, Senter: Klipsch RC 62 MKII, Surr.: Klipsch RS 52 MKII, Sub: SVS PB12-NSD DSP, Prosjektor: Sony VPL-HW50, Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey Black 77", Plasma TV: Panasonic TX-P50UT50Y, HTPC: Spotify og HD filmer
    Universal fjernkontroll: Logitech Harmony 885

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall ikke planer om å hoppe på noen av disse bølgene. Jeg holder meg til DVD-filmen, og satser på å optimalisere utstyret for avspilling av nettopp den. Har ingen planer om å kassere en stadig voksende DVD-samling på rundt 400 filmer fordi det kommer noe "nytt og bedre". Som nevnt over er det heller ikke de helt store kvantesprangene vi får verken med blueray eller hd-dvd, og hvis jeg ikke tar helt feil har vi enda ikke sett det beste fra hva DVD'en kan tilby.

Dessuten, med de enorme markedsandeler som DVD-en har bygget seg opp, vil det ta altfor lang tid før noe nytt format vil kunne erstatte dette. Jeg tør påstå at intet nytt, fysisk lagringsmedium vil kunne erstatte DVD'en fullt og helt som film-medium, med den voldsomme utbredelsen den har fått. For 90 % av verdens befolkning er DVD alldeles fantastiske saker, som de færreste vil drømme om å bytte bort. Jeg skulle likt å se den som hevder at det vil bli solgt like mange hd-spillere på verdensbasis som det er solgt dvd-spillere hittil.

Enten vi liker det eller ikke, kommer fremtidens film- og musikk-samlinger til å ligge lagret som 0'er og 1-tall på en eller annen harddisk. Jeg for min del liker å ha filmsamlingen stående i bokhylla, og håper inderlig at DVD-filmene mine ikke har gått i oppløsning når jeg når pensjonsalderen

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall ikke planer om å hoppe på noen av disse bølgene. Jeg holder meg til DVD-filmen, og satser på å optimalisere utstyret for avspilling av nettopp den. Har ingen planer om å kassere en stadig voksende DVD-samling på rundt 400 filmer fordi det kommer noe "nytt og bedre". Som nevnt over er det heller ikke de helt store kvantesprangene vi får verken med blueray eller hd-dvd, og hvis jeg ikke tar helt feil har vi enda ikke sett det beste fra hva DVD'en kan tilby.

Dessuten, med de enorme markedsandeler som DVD-en har bygget seg opp, vil det ta altfor lang tid før noe nytt format vil kunne erstatte dette. Jeg tør påstå at intet nytt, fysisk lagringsmedium vil kunne erstatte DVD'en fullt og helt som film-medium, med den voldsomme utbredelsen den har fått. For 90 % av verdens befolkning er DVD alldeles fantastiske saker, som de færreste vil drømme om å bytte bort. Jeg skulle likt å se den som hevder at det vil bli solgt like mange hd-spillere på verdensbasis som det er solgt dvd-spillere hittil.

Enten vi liker det eller ikke, kommer fremtidens film- og musikk-samlinger til å ligge lagret som 0'er og 1-tall på en eller annen harddisk. Jeg for min del liker å ha filmsamlingen stående i bokhylla, og håper inderlig at DVD-filmene mine ikke har gått i oppløsning når jeg når pensjonsalderen

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Man trenger jo ikke kassere samlingen sin selv om man kjøper en HD-avspiller.
    Tingene er jo bakoverkompatibelt.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er lenge før jeg kommer til å kjøpe HD-DVD spiller. For det første vil de første masseproduserte spillerne koste skjorta og plasma/LCD TV må bli billigere! Venter på VR og 3D jeg da! DA snakker vi filmopplevelse!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Er lenge før jeg kommer til å kjøpe HD-DVD spiller. For det første vil de første masseproduserte spillerne koste skjorta og plasma/LCD TV må bli billigere! Venter på VR og 3D jeg da! DA snakker vi filmopplevelse!
    Da må du vente lenge. Leste om det i Illustrert Vitenskap at det vil ta borti 30 år før det vil være nok lagringskapasitet til at filmer kan vises holografisk. Mulig jeg tar feil, men.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo en rekke filmer som er vist i med dybdeinformasjon (3D). Spillefilmer kanskje ikke men..

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hakkete og jævelig blir det, men... :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir hakkete? HD-DVD??

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a|ex skrev: "Som nevnt over er det heller ikke de helt store kvantesprangene vi får verken med blueray eller hd-dv"

HD-DVD/Blue ray er en oppgradering langt langt langt heftigere enn hva vi fikk fra VHS til DVD! Oppløsningen mer enn firedobles, fra dagens stakkarslige 0,4 Megapixel til over 2 megapixler.

Når man har sett HD TV så vil man ALDRI igjen se SD - tro meg.

HD-DVD og/eller Blue Ray vil bli standard i alle nye PC/Mac´er iløpet av ett par år (stasjonære og bærbare), HD formatene har allerede begynt sitt inntog via PC/Mac, nye videokameraer til overkommelige priser (Bl.a. sony HDR-FX1 leverer HD bilder til under 35k)
    Her skjer det ting, og ting skjer fort!

Dagens tv bilde på 720x576 pixler stammer fra 50 tallet og ingen ville funnet seg i denne elendige oppløsningen i noe annet medium, både blue ray og HD DVD støtter 1080 x 1920, forskjellen er ENORM!

En ting er 100% sikkert og det er at teknologien stadig utvikler seg, ting blir bedre, billigere hele tiden, TV er intet unntak, HD blir heller ikke det "endelige system" men det er vanvittig mye bedre enn hva vi har idag.

Med High Defintion begynner TV å nærme seg 35mm film, men det er fortsatt ett stykke igjen, uansett for entusiastene er det ingen tvil - Det blir HD for alle penga!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppløsningen betyr jo ikke alt. Jeg har sett HD demonstrert flere ganger og vil fortsatt greie meg utmerket med DVD. Selvom oppløsningen dobles flere ganger vil ikke det synlige resultatet på skjermen dobles tilsvarende antall ganger i oppfattet kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Oppløsningen betyr jo ikke alt. Jeg har sett HD demonstrert flere ganger og vil fortsatt greie meg utmerket med DVD. Selvom oppløsningen dobles flere ganger vil ikke det synlige resultatet på skjermen dobles tilsvarende antall ganger i oppfattet kvalitet.
    Er enig med deg.

For min egendel så kan jeg ikke få HD tidsnok, men har likevel ikke noe problem med DVD. De store massene bryr seg ikke noe særlig om bildekvalitet likevel.

Folk kjøper ikke Plasma pga bildekvalitet(den er ganske dårlig, særlig kontrast og fargespektrum), men pga det er flatt og fint design og at det 'in' å ha det.

Å tro at HD raskt tar over for DVD er nok ganske optimistisk, og særlig hvis det blir noe dyrene en DVD. DVD er idag veldig tilgjengelig og svært rimelig, og det er det som er viktigst for de aller fleste. De aller fleste sitter 6-10x bredden av skjermen i titteavstand, og med ganske 'medicore' HD-kabable skjermer med den titteavstanden så vil ikke forskjellen oppleves så voldsomt bedre for den 'uinteresserte' titter.

De allerfleste 'uninteresserte' jeg kjenner har fortsatt satt opp DVD-spilleren til TV-type 4:3(altså nedkonverting), selvom de har 16:9 funskjon på tv-en eller sågar ekte 16:9 skjerm. Prøver jeg å forklare for dem, så lytter de med det 'døve' øret.

Til og med noen av de aller mest renomerte innenfor av-bransjen i Norge er så fornøyd med godt skalert DVD, at de har ikke noe stort ønske om HD før det blir etablert og rimelig.

Vi på dette forumet representer bare ett lite segment av dette store markedet, og at vi kaster oss over noe, er ikke nok til å skape 'furore'.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke HD tatt av ganske mye i USA da, også blant "vanlige" folk?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HDTV har tatt godt av i USA, det er korrekt... Her på bjerget har vi jo knapt sett snurten av noe slikt, og må pent vente til HD blir tilgjengelig på fastmedie.

For øvrig er jeg ikke helt enig i at oppløsning er det viktigste... Båndbredden er etter min mening defintivt det mest vesentlige for et godt bilde, gitt "tilstrekkelig" oppløsning i forhold til sitteavstand. Hvis du har sett D-VHS på en 480p DLP forstår du hva jeg mener!

Når det er sagt er det jo selvsagt slik at jo mer oppløsning jo bedre, men effekten av HD selv på "SD" fremvisere er uansett stooooooor!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvis du har sett D-VHS på en 480p DLP forstår du hva jeg mener!
    Overhørt på messen i høst når det ble vist Bikini Destinations fra D-VHS på en Infocus 4805:

Fy, faen, dette er det råeste bildet på hele messen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Har ikke HD tatt av ganske mye i USA da, også blant "vanlige" folk?
    De har nå hatt HD i 8 år i USA. Det har fått en viss utbredelse. Det er mange som har kjøpt såkalte HD-kabale skjermer, men det er en brøkdel av de igjen som abonnerer på HD-kanaler.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt vanskelig å måle hvor mye HDTV har "tatt av" i USA. Utbyggingen av nødvendig infrastruktur har vært, og er fremdeles, begrenset. I de store byene er det cable-TV som gjelder, selvom det begynner å bli større utbredelse av satellitt-TV også i USA.
    Joe sixpack har ofte hørt om HDTV, men bryr seg ikke så mye med det. Men så fort han har sett "Monday night football" i HD, er han bergtatt...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Doug, i Kongen av Queens, er også bergtatt av HD.
    Artig å se i den serien hver gang Doug snubler over sjangsen til å se noe i HD blir har sleip som en ål.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •