Kvalitet på sone 3 filmer ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitet på sone 3 filmer ?

Er det noen som har testet sone 3 filmer mot sone 1 og 2 ? Er det dårligere lyd og bilde på sone 3 (har nemlig hørt dette) ? Hvis ikke kan en vel spare noen kroner på å kjøpe sone 3 filmer (ref CD WoW) ?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sone 3 er som regel like bra eller i noen tilfeller bedre enn sone 1 filmer. De filmene som har dårlig billedkvalitet i sone 3 er eldre hk-filmer og denslags. Nye utgivelser har jeg aldri hatt noe å utsette på.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten på offisielle sone 3-filmer (som de kjøpt på CD-WOW eller andre seriøse butikker) er nøyaktig den samme som sone 1. Sone 3 bruker NTSC og dermed samme overføring som sone 1. Det kan variere litt med ekstramateriale og lydspor, men da er som oftest sone 3 bedre. Covrene er også for det meste engelske, og de har engelsk tekst (i tillegg til div. asiatiske språk, og tekstingen er selvsagt valgfri som på sone 1). Av 20-30 sone 3-filmer jeg har kjøpt har kun én tospråklig cover, kinesisk/engelsk. Alle de andre har engelsk cover.

Jeg kjøper alltid nye filmer på sone 3 fra CD-WOW (såfremt de har dem), og har sammenlignet et par-tre stykker direkte med sone 1/2 uten at det er mulig å se forskjell. (Bortsett fra at sone 2 (PAL) går 4% raskere.)

Man må ikke blande sone 3-filmer med asiatiske piratkopier. Det er mange som tror at det kun eksisterer et piratmarked i Asia og at det ikke fins offisielle utgivelser fra studioene. Det stemmer ikke.

Newcomer Chainsaw Charlie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og på nesten alle nye filmer så er det dts spor. Dette blir ofte fjernet på sone 1,2. (mener japanske,koreanske sone 3 utgivelser)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chainsaw Charlie
    Og på nesten alle nye filmer så er det dts spor. Dette blir ofte fjernet på sone 1,2. (mener japanske,koreanske sone 3 utgivelser)
    Hvorfor blir dette fjernet ? Det er jo dette vi vil ha ?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger på et spørsmål her siden dere har peil. på sone3
    Bestilte noen filmer fra koreandvds.com Hvilken kvalitet kan jeg forvente meg? Det var noen tilbudsfilmer som kostet den svimlende summen 20nok. Det lukter litt piratkopi, alt annet er en bonus.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut som piratkopier dette. De er oftest prydet med flotte D9DVD og lignende hologramlogoer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med sone 3 er at det er dårligere bilde en sone 1 og 2 Dette gjelder nye titler like mye som gamle. 2 eks er Spiderman 2 og Dawn of the dead hvor sone 1 er UTROLIG mye bedre.

Newcomer Chainsaw Charlie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Sitat Opprinnelig postet av Chainsaw Charlie
    Hvorfor blir dette fjernet ? Det er jo dette vi vil ha ?
    Lurer jeg også på :? Det skjer jo ikke alltid, men ganske ofte. Når det gjelder bildekvalitet, så pleier koreanske utgavene av f.eks japanske filmer holde bedre kvalitet iforhold til hong kong (sone 3) utgivelsene. Kjøpte Freddy vs Jason på sone 3 når den kom ut pga dts-es. Sammenlignet med sone 2 utgaven så har sone 2 utgaven mye bedre bilde.

Så har man mulighet, så anbefaler jeg koreanske utgivelser av japanske/koreanske utgivelser istedenfor hong kong utgivelsene. Bedre bilde iforhold til hk utgavene...Men hong kong utgivelsene er billigere

Men lyden hører jeg ikke noe særlig forskjell på. Sone 3 filmene kan noen ganger være litt høyt mikset (hk utgaver). Men skjer ikke så ofte lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det ikke aktuelt for meg med sone 3 filmer. Jeg ønsker best mulig bildekvalitet. Min projektor har nok begrensninger som det er !

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der vil jeg ta med en liten klype salt.... NTSC transferen er som regel den samme, det er ikke snakk om rekoding av filmen for sone 3. Det eneste som er forskjellig er ekstramaterialet og lydsporene. Slik har det ihvertfall vært i alle de tilfellene jeg har vært borti. Kanskje jeg har hatt flaks?

Edit: Har stort sett kjøpt Koreanske sone 3 utgivelser... kanskje det er forskjeller på utgivelsene internt i sone 3 land?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også fornøyd med sone 3 filmer. Jeg har ikke sammenlignet samme filmer med sone 1 og 2, med de sone 3 filmene jeg har kjøpt syns jeg det er bra bilde på.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøper sone2, uten unntak. enkelt og greit.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis kvaliteten på sone 3 er forskjellig fra sone 1 er det i såfall svært unntaksvis. Hong Kong-utgaven av Spider-Man 2 er klipt, derfor må det nødvendigvis være en forskjellig transfer fra sone 1.

Uansett, dersom man bestiller nyheter på sone 3 fra CD-WOW sparer man så mye at hver 4.-5. film blir "gratis" og hvis det da er dårlig kvalitet på 1 av 20, så blir regnestykket en no-brainer uansett.

Har Spider-Man 2 på sone 3 selv, men har ikke sett den enda, så jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på den. Skal bort i 2 uker, men sjekker den når jeg kommer hjem.

Forøvrig kan man sjekke www.dvdcompare.net , www.dvdbeaver.com og www.dvddebate.com for regionsammenligninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har heller ingenting å klage på når det gjelder koreanske sone-3 filmer.

Det en må være obs på med sone-3 filmer fra HK er at mange av dem ikke har 16:9 optimalisert bilde.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    Har heller ingenting å klage på når det gjelder koreanske sone-3 filmer.

Det en må være obs på med sone-3 filmer fra HK er at mange av dem ikke har 16:9 optimalisert bilde.
    De aller fleste sone 3-utgivelsene jeg har er fra HK, og samtlige har 16:9-optimalisert bilde. Uansett er CD-WOW svært flinke til å oppgi riktige specs på filmene, ihvertfall nær/etter releasedato.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan man ofte se at sone 1 har DTS men ikke sone 2. Det er som regel p.g.a at det må lages plass til flere lydspor og undertekster (flere språk) og dermed ikke får plass til DTS. Samme gjelder ekstra matriale

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det siste har det vært oftere omvendt, DTS på sone 2 men ikke sone 1. Undertekster og DTS har ingenting med hverandre å gjøre, da undertekstene tar så utrolig liten plass uansett, flere hundre ganger mindre enn et lydspor. De fleste DVD'er har uansett nok ledig plass på plata til et par hundre lydspor til

Flere filmer i det siste har også kommet med mer ekstramateriale på sone 2, 2-disk-utgaver med 1-disk-utgaver på sone 1. I så tilfeller er det ofte 2-disk-utgaven som kommer på sone 3.

Så forresten Spider-Man 2 på sone 3 idag, og jeg kan vanskelig tenke meg at kvaliteten er så mye bedre på sone 1. Kvaliteten var ikke den beste jeg har sett, men ifølge omtalene så er ikke kvaliteten tipp-topp på sone 1 heller. Hvor har du fått din Spider-Man 2 utgave fra, Klipsch? Jeg kjøpte min på CD-WOW. Skal kjøpe sone 1 også (siden sone 3 er klipt og mangler teknisk kommentarspor og jeg bare MÅ ha den beste utgaven av enhver film) så da kan jeg sammenligne direkte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk så er det mulig at de må fjerne DTS på grunn av plassmangel på plata. Jeg har sett flere dvd-9 som har vært stappa på grunn av masse ekstramateriale. Spesielt hvis filmen er et stykke over to timer. Et DTS spor kan ta en god del plass. Et vanlig Dolby Digital lydspor tar typisk rundt 350MB. DTS vil da ta det dobbelte og enkelte ganger mer avhengig av hvilken dts standard som brukes. Siden dvdene aldri kommer med bare DTS så vil da lydsporene alene ta opp ca 1/6 av plata bare på selve filmen.

Men å prioritere ekstramateriale fremfor DTS synes jeg er fullstendig bortkastet. Ekstramateriale er vel kun for spesielt interesserte, mens de fleste er opptatt av best mulig lyd. Håper ikke en slik prioritering virkelig foregår :?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men DTS blir aldri valgt bort pga at man trenger plass til flere undertekster. Undertekster tar ofte ca 1000 ganger mindre plass enn et DTS-spor...

Når det er DTS på en sone og ikke DTS på en annen sone er det mest sannsynlig forskjellige folk for hver sone som sitter og bestemmer hva DVD'en skal inneholde.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •