Beste Skuespiller! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så for å svare - er da Das Boot, City Of God, Amorres Perros, Hero, Shiri, Lawrence Of Arabia osv, kjedelige filmer?

En kunne jo også nevne noen svenske, danske, norske, engelske som - Lock Stock..., I Kina Spiser De Hunder, Hevneren, Buddy, Johnny Vang, James Bond, 28 Days Later i samme åndedrag?

There is more to life than what meets the eye... :lol: :lol: :lol:

Newcomer oddadvd sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    my list........

1.Jack Nicholson
    2.Al Pacino
    3.Johnny Depp
    4.Gary Oldman
    5.Sean Penn
    6.DeNiro
    7.Nicolas Cage
    8.Anthony Hopkins
    9.Sean Bean
    10.Nicole Kidman
    11.Liam Neeson
    12.Samuel L. Jackson

Disse er mine 12 og elsker de alle som en!

Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler jeg ikke har nok kunnskap om hva en god skuespiller skal være til å komme med en slik bedømmelse. Jeg føler også at det er altfor lett å si at "jeg liker x fordi jeg likte rollen han spilte i film y." F.eks "Viggo Mortensen er den beste skuespilleren noensinne, fordi han spilte Aragorn-rollen så bra i LOTR". (Uten å ha sett han i noen andre filmer.)

Forskjellen mellom skuespiller og rollefigur er blitt altfor uthvisket, og det gjør det vanskelig å dømme skuespillere objektivt uten å bli påvirket av de rollene dem spiller.

Det er mange skuespillere som har fått meg til å le, gråte, få anfall og som har inspirert lignende intense opplevelser, men betyr dét at de er flinke? Kan man ikke bli likeledes rørt av regien eller manuskriptet?

Av alle de seriene og filmene jeg har sett; den eneste gangen jeg virkelig følte som om jeg fikk et slag i trynet av skuespillernes innsats var finalen i sesong 4 av The Sopranos, hvor rollefigurene til Edie Falco og James Gandolfini (Carmella og Anthony Soprano) krangler i huset. Den innlevelsen de (spesielt Edie) viser, er så mye bedre enn alt annet jeg noengang har sett. Det er så ekte som man får det.

Betyr dette at Edie Falco er min favorittskuespillerinne, eller at hun er den beste som fins? Hun er flink; de fleste vil nok være enige i at hun er kompetent i dét hun gjør, men flere ville nok klart å trekke frem flinkere skuespillere. Jeg kan tenke meg at mange ville nevnt Judy Dench f.eks.

På et personlig plan, er det ingen som har rørt meg så intenst som Sarah Michelle Gellars fremførelse av Buffy i "Buffy - The vampire slayer." Hun er langt fra den flinkeste skuespilleren. Hun er veldig ensidig og mangler flere viktige evner. F.eks kan hun ikke le på en overbevisende måte. Men det er ett område hvor hun skinner som ingen andre, og det er sorg. Jeg har aldri sett noen fremføre sorg så overbevisende og hjerteskjærende som henne, og hun knekker meg hver bidige gang.

På grunn av denne evnen hun har, og pga den måten hun har affektert meg, så ville jo jeg lenet mot å kalle henne min favoritt, til tross for at det fins skuespillere som mye flinkere og flersidig enn henne. Det er veldig vanskelig å distansere seg fra de rollene vi ser på skjermen, og studere de menneskene som faktisk står bak de tolkningene vi ser.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi liker dem vi liker!
    En skal ikke trenge milevis med erfaring for å skal kunne være kompetent nok til å si hva som er en god skuespiller eller ikke..... :!:

Men jeg er enig i at hvis en først skal nevne en GOD skuespiller så bør det baseres på gjerne 3-4 filmer eller fler i litt forskjellige sjangre før en kan gjøre seg opp en mening.

Men hvorfor folk ikke nevnt utenlandske stjerner, fordi dem har vel kanskje ikke spilt i mer enn 1-2 filmer som er virkelig gode....

Så "Alexander", jeg har ikke sett noen av filmene du har nevnt, "Snikende tiger, skjult drage" er grei nok den, men den blir trøttsom. Norske filmer, glem det - boooring - samme med svenske (bortsett fra Kopps) og danske filmer!
    "Das boot" er vel tysk er den ikke? Tyske filmer ser jeg bare ikke på, språket er ikke noe schpaa å høre på.

James Bond og 28 days later telles ikke, dette er filmer laget i Great Brittain og da går det for det samme som Hollywood!
    Men 28 Days Later var en DUM film.....!

Newcomer Blodpudding sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å nevne Jeff Bridges.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er mange dyktige, og de fleste er nevnt, så jeg gidder ikke ta dem om igjen (med mindre jeg husker feil). Christopher Walken (som kan spille én rolletype, men han spiller den j***a bra), Phillip Seymore Hoffman, Dustin Hoffman, Ben Kingsley, Willem Dafoe, Robert Redford spiller ofte bra, Clint Eastwood (fordi han er barsk i Dollar-triologien, ikke en superskuespiller), George Clooney (Nei, jeg er ikke homo. Han er en kul fyr), Nicole Kidman, Helen Mirren og Julianne Moore.

Ja, det var de jeg kom på som fortjener å bli nevnt, men som jeg tror har blitt forbigått i stillhet, i tillegg til alle de europeiske karakterskuespillerne som sikkert er utrolig flinke, men som jeg sjelden gidder se grine, abortere og ta selvmord.

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Al Pacino er min favoritt - uten tvil. Men jeg vil si at Marlon Brando nesten kommer opp på samme nivå, og under der følger Nicholson, Hanks, De Nero og Edward Norton.

Kvinnlige? Den synes jeg alltid er vanskelig.. Men Meryl Streep er utrolig dyktig. Nicole Kidman er god. Susan Saradon er ikke helt gal hun heller. Eller hva med Diane Keaton? Mange flinke på damesiden også.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Så "Alexander", jeg har ikke sett noen av filmene du har nevnt, "Snikende tiger, skjult drage" er grei nok den, men den blir trøttsom. Norske filmer, glem det - boooring - samme med svenske (bortsett fra Kopps) og danske filmer!
    "Das boot" er vel tysk er den ikke? Tyske filmer ser jeg bare ikke på, språket er ikke noe schpaa å høre på.

James Bond og 28 days later telles ikke, dette er filmer laget i Great Brittain og da går det for det samme som Hollywood!
    Men 28 Days Later var en DUM film.....!
    du går seriøst glipp av mye. hvor gammel er du? er du i en spesiell fase i livet ditt hvor hollywood-filmer er det eneste som "duger"? :roll:

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, makan. Det spiller vel ingen rolle hvor filmen er laget? At de er laget i f.eks. europa og er bra, gir jo et ekstra løft til filmen, det blir mer nært. Er ikke altid like lett å engasjere seg i livene til rikinger som cruiser rundt i LA med solen i håret.

Jeg regner med at du er en av dem som ikke ser japansk tegnefilm pga. pokemon, og aldri har kommet nærmere japanske episke samuraifilmer enn Last Samurai.

Alle som ikke gidder å se filmer fordi de ikke foregår på engelsk bryr seg fint lite om film og filmopplevelser. Er du filmentusiast vil du se de filmene som er bra, uansett hvor de kommer fra.

Fy på seg! :evil:

edit: dette var litt VEL O.T. eh....... John Torturro.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel komme med noen som ikke er nevnt, jeg da.

Max von Sydow er en stor karakterskuespiller.
    Juliette Binoche er kanskje min største konkurrent til Meryl Streep på spinnesiden; en vakker og svært dyktig skuespiller.
    Irene Jacob er en kvinne som ikke er så kjent, men som har gjort overbevisende roller i flere Kieslowsky-filmer.
    Stellan Skarsgård har fylt mange interessante roller med innhold.
    Peter Stormare har ikke hatt så mange hovedroller, men svært mange interessante biroller.

Av Hollywood-gjengen er jeg vel enig i at Ed Harris er en mann som evner å fylle et bredt spekter av roller med overbevisende innhold. Og som tidligere nevnt er Meryl Streep vel dronningen når det gjelder allsidighet. Vet ikke om noen rolle hun ikke kunne spilt med overbevisning.

For øvrig synes jeg det er svært mange glitrende skuespillere, men uten apparatet rundt ville de ikke vært noe... Det er samspillet mellom regissør, kameramann, skuespillere etc. etc. som skaper stor film. Det er ikke sikkert Diane Keaton ville ha så mye bra å vise til uten Woody Allen (som for øvrig i større grad burde la være å spille hovedrollen i filmene sine).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •