Nye utgivelser i Super Bit ??????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

akse
    Aktiv

Norway
    157 Innlegg Sendt - 12/11/2002 : 22:43:23
    --------------------------------------------------------------------------------

I dag er det gitt ut 16 filmer i sone 1, og 15 filmer i sone 2.

Finnes det en oversikt på nettet over kommende utgivelser?????????

Jeg ser gjerne at Fast and the Furious kommer i en Super Bit utgave.

MVH
    Roger

Min hjemmekino:
    http://www.minhembio.com/show.asp?user=akse

Endret av - akse on 11/12/2002 22:47:08

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan superbit spilles av på alle spillere?
    Hvor mye bedre er det enn "vanlig", egentlig?

Newcomer yannz sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Superbit er ikkenoe annet enn at de kutter ut ekstra-materiale og utnytter hele platen til filmen. superbit går på at de bruker større båndbredde pr frame, gjerne opp mot 8Mbit, mot normalt 2-4Mbit.

Dette gjør i teorien at kvaliteten skal bli bedre, men det er fremdeles forskjellige metoder å konvertere film til dvd. (uten at jeg skal gå mer inn på det, da jeg mangler kunnskapene)

superbit er ikke en 'ny' standard, som krever dyr ny highend dvdspiller. Det er faktisk mindre å pakke ut..

Forsåvidt, ville ikke vært så dumt om noen med større teknisk innsikt enn meg forklarte dette dypere. (men det føles som om vi har pratet om dette før)

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en del superbit-titler og noen av de skuffer rett og slett bildemessig. Bitraten er ofte heller lav, lavere enn forventet ut fra spilletiden. Jeg føler meg litt snytt.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Jeg har en del superbit-titler og noen av de skuffer rett og slett bildemessig. Bitraten er ofte heller lav, lavere enn forventet ut fra spilletiden. Jeg føler meg litt snytt.
    Helt enig.

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant fram noen artikler: http://www.impactsites2000.com/avmain/Superbit.htm
    http://www.sonypictures.com/cthe/sup...nt/whatis.html
    http://www.sonypictures.com/cthe/sup...t/howwork.html

Kan ikke akkurat si jeg ble så mye klokere, eneste forskjellen som det står er at man får flere pixels, dermed så må oppløsningen være høyere. Noe som igjen betyr at man må ha et system som kan takle høyere oppløsninger for å kunne ha noe særlig glede av superbit.

Iallefall det er slik jeg tolker det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har skjønt fjerner man alt ekstramateriale og ekstra lydspor, som for de fleste egentlig er relativt uinteressant, for å gi større plass til bildeinformasjon.

Dette gjør at man ikke trenger å komprimere data like 'hardt'. Man får dermed en høyere bitrate enn på en vanlig DVD. Dette resulterer i at man unngår artifakter som følge av komprimering, og resultatet blir bedre bildekvalitet. Man får altså ikke flere piksler i selve bildet, men 'riktigere' piksler.

Dette er uansett bare i teorien. Det virker som om flere er skuffet over superbit-versjoner. Mange superbit utgivelser har ikke spesielt mye høyere bitrate enn vanlige utgivelser, og da er det kanskje likegreit å få med litt ekstramateriale for de som ønsker det isteden.

På TV blir nok forskjellen uansett forsvinnende liten, men på en projektor kan det jo ha noe å si...

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Dette gjør at man ikke trenger å komprimere data like 'hardt'. Man får dermed en høyere bitrate enn på en vanlig DVD. Dette resulterer i at man unngår artifakter som følge av komprimering, og resultatet blir bedre bildekvalitet. Man får altså ikke flere piksler i selve bildet, men 'riktigere' piksler.
    Det er flere måter å øke båndbredden på. Enten ved å ikke komprimere like mye. Eller ved å beholde komprimeringen og heller øke oppløsningen. Det står også på superbit siden at de har høyeste oppløsningen og beste lyden. Derfor jeg mistenker at komprimeringen er den samme, men at oppløsningen er høyere. Høyere oppløsning er flere pixler og da blir det i teorien bedre.

I mange tilfeller så kan det være at de sier ok bildet er bra nok på denne, la oss heller fokusere på å presse inn bra lyd. Så legger de inn lyd med bedre kvalitet istedenfor.

Men tror du har rett at man må ha projektor for å i det hele tatt merke forskjell om det er noen.

Fant et interessant sted for MPEG også: http://www.chiariglione.org/mpeg/about_mpeg.htm

Litt om hvordan det funker, dessverre ikke så mye som jeg hadde håpet, fordi jeg mistenker at MPEG2 ikke er så komprimert, selv om det står i artikkelen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

synes denne tråden så lovende ut med hensyn på SuperBit utgivelser og forbedret bildekvalitet fra DVD medier samt teknisk info om bakgrunne for superbit.

I hjemmekinoen min benytter jeg en BG808s projektor, og blir ofte gledelig overrasket over hvor bra ,krystallklart og skarpt bilde fra enkelte dvder er, men desverre er enkelte andre dvder reine "tåkeheimen" der ingenting stemmer i hele eller deler av filmen. Er Superbit DVD er merket med at de er superbit utgivelser ol.?

Er det noen med mer erfaring med superbit utgivelser nå, som kan tilføre litt nyere informasjon rindt teknologien, bilde/lyd kvalitet, og om hvilke utgivelser man nå kan velge mellom.

Mvh

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en oversikt over hva play.com har ihvertfall:

http://play.com/play247.asp?searchty...mp;page=search

Og jaggu, som lygren spurte etter for et par år siden, ligger Fast and the Furious der

Edit:

Kan jo legge til følgende som står om superbit på play:
    The Superbit titles utilize a special high bit rate digital transfer process which optimizes video quality while offering a choice of both DTS and 5.1 Dolby Digital audio. All Superbit DVDs start with High Definition masters. The Superbit Collection will set a new benchmark in high resolution DVD image and sound, creating the ultimate in home entertainment. By reallocating data normally used for value-added content, Superbit DVDs can be encoded at double their normal bit rate while maintaining full compatibility with the DVD-Video format. The result is picture quality that provides outstanding detail. Superbit DVDs play on all DVD players. Currently DVDs are encoded to optimize space for the feature plus added value and audio streams. The Suberbit collection reallocates and converts the physical space ordinarily devoted to added value to higher bit rate video transfer and both Dolby Digital 5.1 & DTS audio

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei,

synes denne tråden så lovende ut med hensyn på SuperBit utgivelser og forbedret bildekvalitet fra DVD medier samt teknisk info om bakgrunne for superbit.

I hjemmekinoen min benytter jeg en BG808s projektor, og blir ofte gledelig overrasket over hvor bra ,krystallklart og skarpt bilde fra enkelte dvder er, men desverre er enkelte andre dvder reine "tåkeheimen" der ingenting stemmer i hele eller deler av filmen. Er Superbit DVD er merket med at de er superbit utgivelser ol.?

Er det noen med mer erfaring med superbit utgivelser nå, som kan tilføre litt nyere informasjon rindt teknologien, bilde/lyd kvalitet, og om hvilke utgivelser man nå kan velge mellom.

Mvh
    Anbefaler Vertical Limit i superbit. Jeg var i sjokk etter å ha sett en stund på den. Har alltid trodd at Barcoen min ikke har vært så veldig bra, men etter å ha sett VL så skjønner jeg at det har vært kvaliteten på filmene det har stått på.

Rolf

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må testes, Vertical Limit i superbit er hermed bestillt

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden det forsatt ikke er mer enn en håndfull filmer tilgjengelig i superbit, og ofte ikke særlig bra filmer en gang, så kan man jo lure på om det har så mye for seg?
    etterspørselen i markedet kan ikke være særlig stor, og dette i et marked som er oversvømmet av "special edition"/"gold edition"/"direct super turbo injection edition" av nesten alle filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Superbit utgivelser er for den kresne. Har du et middels anlegg og en 32" Tv eller mindre, vil du ikke se store forskjeller på superbit og en vanlig DVD utgivelse. Men har du projektor blir forskjellene fort store.

Det er vanvittig store forskjeller på billedkvalitet. Jeg testet forleden Action MKII sammen med Denon DVD3910. For morro skyld satte vi på en tidlig DVD utgivelse av the Crow, og bildet var så dårlig at jeg nesten ikke trodde det var mulig. En AE100 ville gitt bedre sortnivå på en superbit film enn det vi fikk på denne filmen på Action One. Kildematerialet har dermed utrolig mye å si for billedkvaliteten. Gamle DVD filmer gidder jeg derfor aldri å kjøpe (type Rema 1000 filmer) med frykt for dårlig bilde. Kjøp av superbit er relativt safe.

Jeg testet også HD materiale på Action One. Snakk om Nirvana !

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en tre - fire titler på superbit og de er kjøpt billig på play.com. (9,99 Pund/ ca kr 120,-) Greit bilde men like bra på mange andre DVDer synes jeg. Så ingen fantastisk forskjell i forhold til mange andre filmer hverken på projector eller Plasma. for ordens skyld, det finnes selvfølgelig filmer med dårlig kvalitet, jeg snakker om filmer med god kvalitet enten det er superbit eller ikke.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med pmo. Jeg har sett en del superbit filmer, og ingen av de har noen nevneverdig bedre bilde og lyd enn andre ikke superbit dvd utgivelser. En god grunn til å kjøpe superbit er at det mest sansynlig er veldig bra bilde og DTS. Det er enkle menyer og ikke noe ekstra drit, men det er ikke alltid bedre bilde enn på normale dvd utgivelser.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke ikke filmen jeg ønsker tilgjengelig i superbit prøver jeg å få fatt i 2disc edition. Blir ofte det samme da disc 1 da er viet til filmen med et spinkelt kommentarspor, og ekstramaterialet ligger på disc 2.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Er ikke ikke filmen jeg ønsker tilgjengelig i superbit prøver jeg å få fatt i 2disc edition. Blir ofte det samme da disc 1 da er viet til filmen med et spinkelt kommentarspor, og ekstramaterialet ligger på disc 2.
    det tror jeg er en god ide

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sett i gjennom superbit versjonen av Vertical Limit, og det var en possitiv opplevelse.

Nå har jeg ikke sett denne filmen uten superbit, så jeg har ikke noen eksakt referangse å sammenligne med, men jevnt over opplevde jeg de fleste sener mer detaljert og skarpe, enn det som jeg opplever fra andre dvd er som det er naturlig å sammenligne bildekvaliteten med.

Spesiellt synes jeg sener som inneholder mye forskjellig bevegelse fra mange forskjellige "individer" samtidig over hele bildeflaten, ble mer detaljert og mindre utvasket noe som er typisk for oversiktsbilder av menneske mengder hvor detaljenivået ofte synes å forsvinne, kanskje pga litt for mye data kompresjon på vanlige dvder.

Er forsåvidt enig i at forskjellen mellom superbit og noen andre godt produserte dvder ikke er så veldig stor, og at det kan lønne seg å velge 2 disk versjoner av enkelte film utgivelser i stedenfor, men jeg tror at superbit absolutt kan være til hjelp for CRT Projektor brukere til å få et skarpere og bedre bilde, ettersom CRT projetorene ikke har en litt skarphets forsterkende pixcel struktur som LCD og DLP projektorer gjerne har, og derfor viser kildemateriale litt mer avslørende.

Må si jeg ser frem til, og gleder meg stort til HD standarden blir mer fastsatt, innført og mer vanlig. :wink:

Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Superbit er DVD-utgivelser der bilde og lyd er vesentlig mindre komprimert enn på "vanlige" DVD'er fordi det er frigjort mer plass på plata ved å sløyfe ekstramaterialet og fancy menyer. Det spares også plass ved at DVD'en kun inneholder to lydspor; Dolby Digital og DTS. Komprimering av innholdet ødelegger kvaliteten så det er ønskelig med så liten komprimering som mulig. Sammenlign med mp3 lydfiler. For eksempel vil det være bedre lyd på en fil med 192 kb/s enn på en med 96 kb/s, men den på 192 kb/s vil ta større plass selv om det er samme lengde på sangen.
    Du trenger heller ikke noe annet utstyr for å spille Superbit DVD'er, siden dette i prinsippet er helt vanlige DVD'er. Men den største forskjellen vil du se hvis du har digital overføring av bildet fra DVD'spiller til TV/projektor, med en DVI/HDMI kabel. Digital overføring krever at begge aparatene har DVI/HDMI-utgang/inngang.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 79
    Siste melding: 03-17-2006, 15:40
  2. 2 nye fra Denon
    By Anfield in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 08-05-2005, 14:30
  3. Børni`s nye krypinn å hjemmekino(oppdatert med nye bilder)
    By Børni in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 30
    Siste melding: 01-19-2005, 02:20
  4. Nye plasmamodeller fra NEC - 12 bit ++
    By lygren in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 06-22-2004, 22:41
  5. Nye plasmamodeller - opp til 14 bits fargebeh.!
    By lygren in forum TV-apparater
    Svar: 19
    Siste melding: 06-01-2004, 15:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •