4K Ultra HD blu-ray titler - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  18
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 182
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Jeg var under oppfatning av at HFR var utelatt fra dette formatet. Svært få filmer er riktignok spilt inn i dette formatet men svært få filmer er spilt inn i 4K også så disse utgivelsene vil nødvendigvis måtte "jukse" litt. Man kan uansett anta at en 48/60 fps version fra studioene vil se svært mye bedre ut enn hva TV´n eller projektorens FI får til.

Skal man tro Walmart beskrivelse så er i allefall de fleste (alle?) filmene i dette formatet. Dersom dette stemmer vil det i allefall være en gamechanger i mine øyne.

http://www.walmart.ca/en/ip/chappie-4k-ultra-hd-blu-ray-digital-hd/6000195933999?rrid=PersonalizedClickCPInCategory%7 Citem_page.rr1%7C4%7C0&utm_source=Linkshare&utm_me dium=Affiliate&utm_content=10&utm_campaign=je6NUbp ObpQ&siteID=je6NUbpObpQ-bvNeXVNNlQqhaasGla7NEw&wmlspartner=je6NUbpObpQ
    Det kan ikke stemme. Det må være feil. Mulig formatet i teorien støtter 48 og 60 Hz, men disse filmene er ikke spilt inn med high frame rate. Hobbiten er vel eneste filmene som er spilt inn slik og formatet døde kanskje med disse filmene... Det ryktes at Avatar 2-4 skal spilles inn med 60 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilt inn i? Hva med alle filmene som er spilt inn i lavere oppløsning enn 4K? Vil ikke de utgis heller?

Akkurat som studioene kommer til å oppskalere 90% av utgivelsene, kan de ikke remastre med frame interpolering?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilt inn i? Hva med alle filmene som er spilt inn i lavere oppløsning enn 4K? Vil ikke de utgis heller?

Akkurat som studioene kommer til å oppskalere 90% av utgivelsene, kan de ikke remastre med frame interpolering?
    Det er dessverre ikke en brukbar sammenligning egentlig.

Det er helt usannsynlig at filmene blir utgitt med "interpolerte" frames for å øke antallet bilder per sekund fra 24 til 48. Omtrent all film som noensinne er laget er fanget ved 24 bilder per sekund, enten det er film eller digitalt (vel, med unntak av i helt gamle dager der det ble brukt 20 bilder per sekund eller noen filmer i Europa som er filmet med 25 bilder per sekund). Det går ikke an å hente mer informasjon her da kildematerialet ikke inneholder flere bilder per sekund.

I motsetning er det mulig å hente mer enn 2K oppløsning ved å scanne filmrutene på nytt, derav er det mer å hente på høyere oppløsning. I tillegg kommer større fargerom, økt bitdybde og bedre komprimering på platen, så det er ikke bare oppløsningen. Det er egentlig bare film fra en gang på 2000-tallet og noen år fremover som bare er fanget ved 2K (The Clone Wars var første spillefilm som i sin helhet er filmet digitalt og da ved 2K). Disse heldigitale filmene i 2K er det ikke så mye håp for når det gjelder oppløsning, men også her vil fargerom og bitdybe kunne forbedres i en 4K utgivelse, selv om oppløsning ikke kan forbedres. Effektene i nesten alle filmer er gjort i 2K, så ett eller annet sted i prosessen vil det nok skje noe skalering for å lage en 4K master. Effektene blir nok ikke gjort på nytt til de fleste utgivelser.

I tillegg kommer eventuell HDR. Film (avhengig av type) kan inneholde en del mer informasjon også her. Det samme kan ting som fanget digitalt (avhengig av kamera). Her er det også forbedringspotensial på en god del filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kunstige frames ikke sant. Det er ikke mer informasjon, men at interpolering har en positiv effekt når det er gjort bra er helt opplagt. All informasjon tidligere vedrørende UHD BR tyder i midlertid på at du har rett. HFR var sist jeg leste ikke en del av specen. Walmarts beskrivelse gir likevel håp.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kunstige frames ikke sant. Det er ikke mer informasjon, men at interpolering har en positiv effekt når det er gjort bra er helt opplagt. All informasjon tidligere vedrørende UHD BR tyder i midlertid på at du har rett. HFR var sist jeg leste ikke en del av specen. Walmarts beskrivelse gir likevel håp.
    Jeg vet ikke om HFR er med i spesifikasjonen eller ikke. Det kan jeg ikke huske. 3D er i hvert fall utelatt.

Jeg ser ett problem med å inkludere det i platen. Det vil øke datamengden, noe som kan gå på bekostning av noe annet. Økningen i datamengde blir ikke doblet, det vil være vesentlig mindre enn det. Mulig det kunne vært løst med noe metadata, men da beveger vi oss nok ut på det teoretiske. Det er i hvert fall ikke noe standard for det.

Hvorvidt interpolering under produksjonen er bra eller ikke har jeg ikke noe grunnlag til å uttale meg om. Jeg har aldri sett noe materiale som er gjort på denne måten. Har heller ikke hørt snakk om det. Interpolering i sanntid slik det gjøres i forbrukerprodukter er i min øyne ubrukelig i alle tilfeller jeg har sett. Noen liker det kanskje, jeg kan ikke fordra det og ser det umiddelbart om det er påskrudd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i kontakt med Platekompaniet i dag men ingen av leverandørene deres hadde 4k bd på gang nå.Bestilte exodus og life of pi fra amazon.com.327kr pr stk ink frakt.så at amazon frankrike også tar bestillinger men høyere pris.40 euro pluss frakt.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter enda på første tittel med day 1 4k/bluray combo release så jeg slipper dobbeldippe for ikke måtte vente..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en uttalelse fra James Finn hos Fox om formatet.

4K Ultra HD blu-ray titler-cye77q3u0aasn9r-jpg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det blir som mange BD'er, særlig i starten og billige norske versjoner. Oppskalert.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Så det blir som mange BD'er, særlig i starten og billige norske versjoner. Oppskalert.
    Det lønner seg nok å lese omtaler før kjøpt. Det blir helt sikkert noen utgivelser som blir bedre enn andre. Jeg vil to at f.eks. en nye film The Martian vil se spektakulær ut.

11. Liker Gurba har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martian ser jo allerede helt latterlig bra ut på Blu-ray så jeg er tvilende til hvor stort løftet blir. Samler man på disker kan man jo like greit kjøpe den beste utgaven, men jeg hadde i allefall vært skeptisk til å kjøpe filmer jeg allerede hadde på bluray på nytt, når det nye formatet kommer.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martian ser jo allerede helt latterlig bra ut på Blu-ray så jeg er tvilende til hvor stort løftet blir. Samler man på disker kan man jo like greit kjøpe den beste utgaven, men jeg hadde i allefall vært skeptisk til å kjøpe filmer jeg allerede hadde på bluray på nytt, når det nye formatet kommer.
    Enig. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe oppskalerte filmer jeg har på BD, men om det kommer noen jeg bare har på DVD og bildet er mye bedre så vil det bli vurdert.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En som har fått testet litt
    The Martian - 4K UHD Review - Films At Home
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 tyske utgivelser. Kan forhåndsbestilles hos Amazon Tyskland. Release date er 23. mai.

Moonshots 4K

Europa 4K
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder 4K Ultra HD blu-ray titler-moonshots_4k-spine-jpg   4K Ultra HD blu-ray titler-europa_4k-spine-jpg  
    Sist endret av Polarbear; 02-24-2016 kl 20:42
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Expendables 3 på tilbud til 17.99. Det er ikke en upris for en 4K plate nå som formatet er nytt:

The Expendables 3 4K Blu-ray

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    The Expendables 3 på tilbud til 17.99. Det er ikke en upris for en 4K plate nå som formatet er nytt:

The Expendables 3 4K Blu-ray
    Denne filmen var jo uskarp selv på standard Blu-ray, og tviler sterkt på at den er filmet i mer enn 2K. I tillegg har filmen masse grain og relativt dårlige / tydelige (greenscreen) effekter. Tror derfor dette ikke er en god film for 4K-formatet, uansett pris...? The Martian er redigert i 2K selv om mye er skudd i 5K og følgelig er master´n også der dårlig egnet for 4K. Her er en nyttig artikkel om dette: When 4k Is Not 4k - High-Def Digest: The Bonus View.

Ser ut til at det foreløpig kun er Sony som faktisk kjører 4K fra kamera til film...

Nå er det selvsagt ikke kun oppløsningen som gjelder, for høyere bitrate og potensielt også bruk av 10-bits farger kan gjøre mye for kvaliteten. Dermed kan eksempelvis The Martian UHD allikevel - som jeg også har sett rapportert - fremstå som en hel del mer detaljert enn tilsvarende Blu-ray.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Tror derfor dette ikke er en god film for 4K-formatet, uansett pris...?
    Det er vel heller ikke en god film, uansett format heller...? For min del er The Expendables 3 helt uinteressant.

Takker for lenken.

19. Liker lygren har likt denne posten
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deadpool kommer på 4K Ultra HD Blu-ray.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder 4K Ultra HD blu-ray titler-deadpool-jpg  
    Sist endret av Polarbear; 04-09-2016 kl 08:57

21. Liker vaktmestern har likt denne posten
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen nye titler som kommer i 4K UHD blu-ray format.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder 4K Ultra HD blu-ray titler-heartofthesea-jpg   4K Ultra HD blu-ray titler-pointbreak-jpg   4K Ultra HD blu-ray titler-joy-jpg  
    Sist endret av Polarbear; 04-09-2016 kl 09:00

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en tittel fra Sony Pictures som skal utgis på 4K UHD blu-ray.

4K Ultra HD blu-ray titler-risen-jpg
    Sist endret av Polarbear; 04-11-2016 kl 22:58

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 10
    Siste melding: 11-13-2014, 23:26
  2. Samsung S9 UHD: Ultra skarp, ultra dyr
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 06-19-2013, 16:04