4K Ultra HD blu-ray titler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  18
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 182
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    På en måte blir jeg litt irritert over et nytt og bedre format. All den tid så veldig mange filmer utgitt på Blu Ray, på langt nær utnytter formatet til maks.

Men selvsagt er det spennende med noe nytt.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,777
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg håper bare de utnytter 10-bits fargedybde på 4K-utgivelsene (riktignok med 4:2:0 sampling fremdeles...), i så fall er dette sannsynligvis en vel så viktig oppgradering for skarpheten som oppløsningen alene...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at directors elsker sprø fargepalletter, grain, flares, shaky cam osv osv - så vet jeg ikke om økt fargedybde er det jeg setter øverst på ønskelista.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Syns det er rart at folk kan legge 50000kr ekstra i potten for å få en 4k projektor i forhold til en fullhd, men så steile på bakbeina fordi at en film koster en hundrelapp mer enn vanlig bluray.
    99.999999% av forbrukerne dette retter seg mot benytter jo 4K TV. Disse koster jo det samme som 1080p TVr gjorde for et til to år siden. Med tanke på hvor liten gevinst disse har av 4K bluray, er 100 kr. ekstra per film helt latterlig mye.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,039
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Prisene kommer nok til å ligge høyt i starten. Syns det er rart at folk kan legge 50000kr ekstra i potten for å få en 4k projektor i forhold til en fullhd, men så steile på bakbeina fordi at en film koster en hundrelapp mer enn vanlig bluray.
    Tja, tror ikke så mange har kjøpt 4k prosjektor med hovedvekt på at de skal se 4k plater, men heller at det er gode prosjektorer til bluray, spill osv..... Har jo tross alt vært 4k prosjektorer i noen år, og de gjør en kjempejobb på bluray formatet.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ballis, selv om man har en billig 4K tv, som du mener at 99,999999% av de som har 4K utstyr har, så må de også ut med pluss minus 5000kr for en avspiller til 4K bluray discer. Er det også helt på jordet prismessig da?

4K er like premium nå som full-hd var for 10 år siden, også dengang kostet en hd-dvd/BD film en hundrelapp mer enn enn dvd. Sammenligningsgrunnlaget er det samme, dette er et format for entusiastene i første omgang, før det sklir mer og mer over til hvermannsen - og prisene synker deretter. Det var heller ikke så mange som kjøpte fullhd tv/projektor for 10 år siden, før det kom avspillere og kildemateriale som kunne utnytte dette.

7. Liker Lars42 har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt helt høl i hue. Både fordi gevinsten er forsvinnende liten i forhold til gevinsten man fikk ved å gå fra DVD til Bluray, men også fordi folk som kjøper 4K skjermer nå trolig ikke gjør det fordi de er 4K men fordi de snart er de eneste skjermene på markedet. Med denne prisforskjellen vil trolig de færreste gidde oppgradere br-spilleren før eventuelt gammelt utstyr går i stykker. Og når det skjer vil de trolig uansett velge streaming.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Tja, tror ikke så mange har kjøpt 4k prosjektor med hovedvekt på at de skal se 4k plater, men heller at det er gode prosjektorer til bluray, spill osv..... Har jo tross alt vært 4k prosjektorer i noen år, og de gjør en kjempejobb på bluray formatet.
    Nei, skal man få utnyttet potensialet fram til nå, så har vel eneste mulighet vært å kjøpe ferdige harddisker med UHD-materiale og lignende løsninger. Og de er nok skikkelig gode på oppskalering, men de får jo ikke bli ordentlig utnyttet før man forer de med signal i full oppløsning.

Sånn har det egentlig vært hele veien, man har fått tak i projektorer/tv-er med høyere native oppløsning enn lett tilgjengelige avspillingsformater. Når de første 1080P prosjektorene var i salg så var det vel kun DVHS som kunne fore de med høyoppløst signal. HD-DVD/Blu-ray kom jo først noen år etterpå.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,548
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Fortsatt helt høl i hue. Både fordi gevinsten er forsvinnende liten i forhold til gevinsten man fikk ved å gå fra DVD til Bluray, men også fordi folk som kjøper 4K skjermer nå trolig ikke gjør det fordi de er 4K men fordi de snart er de eneste skjermene på markedet. Med denne prisforskjellen vil trolig de færreste gidde oppgradere br-spilleren før eventuelt gammelt utstyr går i stykker. Og når det skjer vil de trolig uansett velge streaming.
    Hvor mange UHD BD filer har du sett for å kunne komme med dette utsagnet? DCI, 10 bit, HDR++ kommer til å gjøre mye med bildekvaliteten, og du har ikke sett en eneste UHD BD enda så du gjør det best med å ikke uttale deg enda. Du kan si det samme til meg, men jeg er rimelig sikker på at jeg har rett. Det kommer ikke til å være på samme måte som fra DVD til BD, men forskjellen kommer nok til å være ganske stor. Men en ting har du rett i UHD BD må ikke prise seg ut av markedet,

Jeg har lyst til å begynne å kjøpe litt titler for å bygge opp en liten samling før jeg får meg en avspiller, men jeg er ikke villig til å betale over 300 kr filmen levert i Norge.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du leser postene ovenfor vil du se at kommentaren var i relasjon til pris. Når det gjelder kommentarene dine hva gjelder kvalitet er jeg trygg på at du tar feil, men det er uansett lite relevant all den tid trenden nå er at fler og fler velger enkel tilgang over kvalitet og den største konkurrenten trolig ikke vil være bluray, men langt rimeligere streaming. I lys av det virker prisingen spesielt merkelig.

Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe formatet, jeg slutta kjøpe bluray for mange år siden, men jeg håper likevel det lykkes slik at streamingtjenestene også blir nødt til å øke kvaliteten. Sitter og ser Vålerenga - Frisk Asker nå på Sumo, og det ser passe jævelig ut.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,039
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sumo og viaplay fungerer fint på ipad! Alt større enn det er elendig. Har også prøvd altibox i kinoen og det var også elendig så tuneren kan ba leveres tilbake.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis prisen på filmene ikke blir så ille - kan det jo hende at man faktisk kun skaffer filmene og en avspiller i starten. Med tanke på alle de ræva Blu Ray utgivelsene som finnes - kan man kanskje tenke seg at nedskalert ultra-hd i 1080 gir et bedre bilde, enn samme utgivelse på vanlig Blu Ray?

For godt over halvparten av BDene i min samling er labre saker. Det er virkelig sjelden man ser en perfekt BD utgivelse, veldig gode - er kanskje 1 av 5. Så mastring/produsering har mye å gå på.

Hvis det er tilfelle - er det noe jeg nok kunne betalt litt ekstra for. TV og proj kan nok vente litt.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,548
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Om du leser postene ovenfor vil du se at kommentaren var i relasjon til pris. Når det gjelder kommentarene dine hva gjelder kvalitet er jeg trygg på at du tar feil, men det er uansett lite relevant all den tid trenden nå er at fler og fler velger enkel tilgang over kvalitet og den største konkurrenten trolig ikke vil være bluray, men langt rimeligere streaming. I lys av det virker prisingen spesielt merkelig.

Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe formatet, jeg slutta kjøpe bluray for mange år siden, men jeg håper likevel det lykkes slik at streamingtjenestene også blir nødt til å øke kvaliteten. Sitter og ser Vålerenga - Frisk Asker nå på Sumo, og det ser passe jævelig ut.
    Så du har ingen tro på at DCI/P3, 10bit, bedre komprimering, høyre oppløsning+ vil tilføye noe? Da er du uenig med meg kun for å være uenig. Streaming har jeg enda ikke sett med god nok kvalitet til at jeg er villig til å bytte ut filmserveren med BD filer enda...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,110
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Så du har ingen tro på at DCI/P3, 10bit, bedre komprimering, høyre oppløsning+ vil tilføye noe? Da er du uenig med meg kun for å være uenig. Streaming har jeg enda ikke sett med god nok kvalitet til at jeg er villig til å bytte ut filmserveren med BD filer enda...
    Jeg har et enkelt triks for at all streaming skal se like bra ut som BD.

Ta av meg brillene... :P
    Men da ser jo hele verden ut som den var ikke 140p. ...
    Netflix kommer ikke til og bruke nye ccodecer til og forbedre noe som helst.
    De vil skrumpe inn på båndbredde bruk så mye som mulig med unntak av kaleideskape så gjelder vel det over rund baut.

Som du sier. Det er mer enn oppløsning men oppløsningen er velkommen.
    Jeg er sjøl fristet til og egentlig hoppe på dette så fort jeg kan få klarhet ikke om jeg f.Eks kan få utnyttet DCI med uhd spiller og mitt enda 1080p utstyr.

<30$ per film er faktisk billigere enn jeg hadde forventet,det er jo enda mange BD lanseringen som starter på 25$ så noe som da blir et 3$ hva skal være så for ille med det?
    Virker kanskje dyrt nå som dollaren har hoppet 50% på to år.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har sett på https://www.ultraflix.com/? Skal visst være støtte for dette på Nvidia Shield når Android 6.0 kommer på boksen...
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,048
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda et studio som kommer med 4K Ultra HD blu-ray utgivelser.
    Shout! Factory is ready to launch their first line of 4K ultra-HD Blu-Rays. Instead of scaling their IMAX films down (as many other studios do), Shout! Factory is releasing its 4K lineup as-is - meaning that the picture quality is absolutely out-of-this-world. If you needed something that shows off just how good your shiny new 4K TV really is, this will be a great place to start.
    Shout! Factory To Release First Wave Of 4K Ultra-HD Content In 2016
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder 4K Ultra HD blu-ray titler-butterflies-jpg   4K Ultra HD blu-ray titler-rockymountainexpress-jpg   4K Ultra HD blu-ray titler-humpbackwhales-jpg   4K Ultra HD blu-ray titler-thelastreef-jpg   4K Ultra HD blu-ray titler-wondersofthearctic-jpg  

4K Ultra HD blu-ray titler-journeytospace-jpg  
    Sist endret av Polarbear; 07-13-2016 kl 16:33
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,777
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av coopers Vis post
    Noen som har sett på https://www.ultraflix.com/? Skal visst være støtte for dette på Nvidia Shield når Android 6.0 kommer på boksen...

Det er langt mer enn kun oppløsningen som definerer kvaliteten, bl.a. bør jo filmen i utgangspunktet være filmet og mastret i 4K som jeg tipper de færreste av titlene jeg så de kunne tilby her er... Selv om filmen da faktisk er mastret i 4K er det en rekke øvrige ting som også spiller inn, de viktigste er vel da gjerne bitrate og fargedybde.

Håper absolutt at det kunne dukket opp en god 4K-streaming-løsning, men da mener jeg også brukeren selv bør kunne velge om en ønsker full kvalitet og kanskje da heller laste ned over natta fremfor direkte streaming. Direkte streaming av en 100GB film i full "Blu-ray 4K" spec vil kreve enormt både av mottaker og avsender"linje", neppe spesielt praktisk p.t...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Så du har ingen tro på at DCI/P3, 10bit, bedre komprimering, høyre oppløsning+ vil tilføye noe?
    Jo jeg tror det vil tilføre noe, men jeg er skeptisk til at folk vil oppleve gevinsten stor nok til å gidde kaste penger etter det.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,850
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spent på UHD Blu-ray med 10-bit DCI. Da snakker vi plutselig om omtrent samme kvalitet hjemme som på kino, men riktignok trolig med noen lavere bit-rate.

Jeg registrerer at det spekuleres i om at HDR-utgivelsene ikke blir kompatible med ikke-HDR skjermer. Er det noe hold i det tro? Det vil i så fall være idiotisk...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,110
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Er spent på UHD Blu-ray med 10-bit DCI. Da snakker vi plutselig om omtrent samme kvalitet hjemme som på kino, men riktignok trolig med noen lavere bit-rate.

Jeg registrerer at det spekuleres i om at HDR-utgivelsene ikke blir kompatible med ikke-HDR skjermer. Er det noe hold i det tro? Det vil i så fall være idiotisk...
    Er en stund siden jeg har holdt meg helt oppdatert, men mente den ekstra informasjonen for HDR blir lagt med som litt ekstra meta informasjon, og hvis skjerm ikke støtter dette vil det bare bli ignorert og man har vanlig bilde.

Men dette er vel og noe av roten til skepsisen rundt hdr, for om man hadde tatt hdr fullt ut og gjort det grundig ville det krevd en helt annen master fra produsenetene og det ville ikke ha sett bra ut på vanlig skjerm.
    Så sånn sett kan det virke som at hdr vi får nå bare er en gimmick fra bransjen.
    Sist endret av TorTorden; 01-11-2016 kl 12:50
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 10
    Siste melding: 11-13-2014, 23:26
  2. Samsung S9 UHD: Ultra skarp, ultra dyr
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 06-19-2013, 16:04
  3. PC13-ultra vs PB13-ultra..?
    By John2100 in forum Høyttalere
    Svar: 23