Western

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29

Tråd: Western

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Western

Når det gjelder westernfilmer er jeg rimelig blank.
    Kan noen komme med anbefalinger hvor man skal begynne for å få et positivt inntrykk av sjangeren?

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Silverado.
    Bra film artig og en classiker

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Butch Cassidy And The Sundance Kid, en av mine western favoritter!

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en neve dollar, eller hva den nå heter på norsk. A fistfull of dollars -smart, stilig og brutal.

edit: last man standing m. bruce willis er en dårlig blåkopi av denne...

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Once Upon A Time In The West er sannsynligvis den beste westernfilmen noensinne.

Newcomer Typhoon7 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen eksempler:

High Noon med Gary Cooper

The Good the Bad and the Ugly med Clint Eastwood

Once upon a time in the west med Henry Fonda og Charles Bronson.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo alltids pløye deg gjennom Bonanza, knall serie. For et par år tilbake gikk den på TV2 på søndager, akkurat i passe tid hvis du hadde vært ute lørdagen. Synd at de sluttet med det.......

Huff, det er kjedelig på arbeid i dag.........

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    For en neve dollar, eller hva den nå heter på norsk. A fistfull of dollars -smart, stilig og brutal.

edit: last man standing m. bruce willis er en dårlig blåkopi av denne...
    Og til info er begge "western-remakes" av Yojimbo av Akira Kurosawa

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ops. Her strømmer det jo på fortere enn jeg greier å bestille. Nå må dere ta det med ro :lol:

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det visste jeg jo selvfølgelig, i likhet med millers crossing og en drøss med andre, men last man og fistfull er SVÆRT like......

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine favoritter innen sjangeren inneholder store elementer av Clint Eastwood og Sergio Leone. Here we go:

* The Good, the Bad and the Ugly
    * Once Upon a Time in the West
    * A Fistful of Dollars
    * For a Few Dollars More
    * High Plains Drifter

Anbefaler nye i sjangeren å begynne med "Man with no name"-trilogien, altså: A Fistful of Dollars, For a Few Dollars More og The Good, the Bad and the Ugly (i den rekkefølgen, selv om sistnevnte etter min mening er den beste av dem).

Once Upon a Time in the West er GENIAL, men krever mye av tilskueren. Det er uttalt at rytmen i filmen skal være som en døende manns siste åndedrag, altså en langsom, dvelende film med massevis av stemning. Det er imidlertid ingenting for dem som skal ha kjappe klipp hvert 3. sekund. Vær uthvilt for å se dette mesterverket av en film. Overraskende å se Charles Bronson i en slik rolle. Henry Fonda som "bad guy" er også en stor opplevelse.

High Plains Drifter er en film som få har sett. Brutaliteten i denne filmen er banebrytende i sjangeren (selv om den i dag ikke er spektakulær i så måte). Den har også bisarre undertoner som gjør den både interessant og sær. For spesielt interesserte (inkludert meg selv).

De ovennevnte filmene er IKKE humoristiske, selv om man må dra på smilebåndet en del i The Good, the Bad and the Ugly (mye på grunn av den glimrende Eli Wallach som Tuco "the Ugly"). Er det humor man er ute etter, så er sikkert Silverado eller Butch Cassidy and the Sundance Kid gode alternativer.

Ellers kan jo dette være et sted å grave etter gull:
    http://www.classicwesterns.com/index.html
    For mange står John Wayne som den klassiske Western-skuespilleren:
    http://www.imdb.com/name/nm0000078/

Og forresten. Gunfight at the O.K. Corral er jo også en ultra-klassisk western.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som nevner The Magnificent Seven?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Ingen som nevner The Magnificent Seven?
    Ja, den er jo bra. Også den en remake av en Kurosawa-klassiker (Syv samuraier), som etter manges mening er lysår bedre. Kurosawa er genial (håper ingen gjør noen remake av Ran, som er en Shakespeare-remake... )

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er det humor man er ute etter, så er sikkert Silverado eller Butch Cassidy and the Sundance Kid gode alternativer.
    Man kan kanskje vurdere de noe nyere Young Guns og Young Guns II også hvis man vil se litt morsomme western. Peyote-scenen er jo enorm!

Og så må man for all del ikke glemme Unforgiven, som overrasket alle for tolv år siden da alle trodde den siste spikeren i kista var slått for genren. (Eastwood både regisserer og spiller hovedrollen.)

Open Range dukket opp i fjor og gjorde karrieren til Kevin Costner noenlunde aktuell igjen (selv om Duval regjerer) etter Dances With Wolves. (Costner både regisserer og spiller en av hovedrollene.) Open Range og DWW er kanskje åpne for diskusjon hvorvidt det er western, men OR har iallfall en helt sinnsyk skytescene.

Tombstone fra 1993 er forsåvidt også ganske god, med Kurt Russell som "pensjonert" Wyatt Earp og Val Kilmer som den sjarmerende tuberkuloserammede gentlemansbanditten Doc Holliday.

Wyatt Earp er forøvrig en annen western (nok en gang med Costner) jeg forøvrig ikke har sett.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke å ta Young Guns-filmene som seriøse Western-filmer. Det blir for barnslig og lettbent etter min mening. Wild, wild west er liksom ikke så langt unna...

Unforgiven er en lang, kjedelig indre kamp i mesteparten av filmen, med en 10 minutters forykende slutt, som nesten holder til å forsvare at resten av filmen er så drepende kjedelig. Likevel er den sikkert mer tilgjengelig for Western-nybegynnere enn Once Upon a Time in the West som nok vil oppfattes som svært langdryg av mange, men som jeg altså synes er topp...

Open Range er en helt midt på treet film. Noe bedre enn sitt rykte, men Costner har spilt denne rollen i denne filmen litt for mange ganger synes jeg. :roll:

Val Kilmers rolle i Tombstone fra 1993 er det bærende elementet i den filmen. Ellers er filmen ikke så veldig interessant, men har noen gode øyeblikk. Vesentlig bedre enn Young Guns, ihvertfall.

Men dette er bare min mening.

Bottom line: Skal du se bare EN Western-film i livet, se "The Good, the Bad and the Ugly"! Den har etter min mening alt.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må jo bare skaffe deg Mel Brook's Blazing Saddles!

Av nyere filmer er Tombstone min favoritt.

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke å ta Young Guns-filmene som seriøse Western-filmer. Det blir for barnslig og lettbent etter min mening. Wild, wild west er liksom ikke så langt unna...

Unforgiven er en lang, kjedelig indre kamp i mesteparten av filmen, med en 10 minutters forykende slutt, som nesten holder til å forsvare at resten av filmen er så drepende kjedelig. Likevel er den sikkert mer tilgjengelig for Western-nybegynnere enn Once Upon a Time in the West som nok vil oppfattes som svært langdryg av mange, men som jeg altså synes er topp...

Open Range er en helt midt på treet film. Noe bedre enn sitt rykte, men Costner har spilt denne rollen i denne filmen litt for mange ganger synes jeg. :roll:

Val Kilmers rolle i Tombstone fra 1993 er det bærende elementet i den filmen. Ellers er filmen ikke så veldig interessant, men har noen gode øyeblikk. Vesentlig bedre enn Young Guns, ihvertfall.

Men dette er bare min mening.

Bottom line: Skal du se bare EN Western-film i livet, se "The Good, the Bad and the Ugly"! Den har etter min mening alt.
    Enig i bottom line, kanon film;

Lydmessig derimot, er f.eks. Open Range av et HELT annet kaliber (tok du den???), både åpningssecenen, og diverse shoot-outs gjennom filmen er absolutt av høyeste klasse; det er nesten så en må lufte ut kruttrøyken etterpå :lol:

Ang. Young guns - sucks big time, bare egnet til å forsterke ( negative) fordommer m.h.t. western-genren (som egentlig er varianter av en enkel cowboy med et eller flere (jo bedre..) skytevåpen's søken etter rettferdighet på Jorden, og problematikken er ofte karikert svart/hvitt :lol: )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Mr_Spock; Blazing Saddles er jo vanvittig bra!

Ellers så syntes ikke jeg at "Unforgiven" var en langtekkelig film. Har også sansen for Clint'ern i "Pale Rider".

Hva angår "Young Guns", så tror jeg det er mest hardbarka western-fans som mener at disse gir western et dårlig rykte. Filmene viste seg å ha stor publikumsappell. Men er enig i at det er western på speed. :wink:

Forresten, han iren i "Open Range", bad guy'en, han var jo flinkere til å dodge kuler og tålte mer enn de innleide pistolene jo!?!?! Costner klarer ikke å treffe den revmatiske gamlingen bak vannstampa til hestene engang, selv etter å ha varmet opp med det ene presisjonsskuddet etter det andre?!?! Syntes de dro ut den scenen i det lengste på det punktet der. Hadde mye mer sansen for rollen til Robert Duvall i denne filmen! Costner er veldig flink til å tildele seg selv den samme typen roller gang på gang... Dessverre.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High Plains Drifter er en film som få har sett. Brutaliteten i denne filmen er banebrytende i sjangeren (selv om den i dag ikke er spektakulær i så måte). Den har også bisarre undertoner som gjør den både interessant og sær. For spesielt interesserte (inkludert meg selv).
    For spesielt interesserte?
    Denne filmen var jo et mesterverk! Hva er det nå det kalles når artister gjør tilsvarende ting musikalsk sett, cross over?
    Filmen ble ikke fullt så surealistisk til slutt - de døde hviler ikke ukreditert...

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Open Range var en god, kanskje litt slapp for en western film.. men jeg likte den!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •