Best mulig kvalitet på streamingtjenester?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best mulig kvalitet på streamingtjenester?

Jeg er litt lei av å måtte vente i lang tid før TV-serier kommer på Blu-ray (jeg tenker spesielt på verstingen HBO her, men også andre som f.eks. Netflix sin egne serier). Er derfor mer nysgjerrig på streaming tjenester. Jeg har prøvd flere, herunder TV2 Sumo, Viaplay og Netflix.

Dessverre synes jeg resulatet har vært svært skuffende når dette blir koblet til projektoren, spesielt med tanke på to ting, nemlig macroblocking og ujevn framerate/framedrops. Avspilling skjedde da via PC som ikke er spesielt optimalisert for oppgaven.

Hva skal til for å få best mulig kvalitet både på LYD og BILDE på disse tjenestene? Jeg tenker spesielt på Netflix og HBO Nordic, men er også interessert i en generell diskusjon rundt tema. Jeg ønsker i utgangspunktet best mulig bilde (mer avhengig av høy bitrate enn selve oppløsningen), samt surround lyd fremfor stereo.

På meg virker det som om det beste kanskje er å benytte en dedikert boks som har app for den tjenesten man ønsker å spille av fra? Er det mulig å få bedre resultater med en HTPC som er satt opp på en optimal måte?

Hva er deres erfaringer? Jeg synes dette er et tema som det er vanskelig å finne god informasjon på. Samtidig er jeg sikker på at jeg ikke er den eneste som er interessert i best mulig kvalitet (uten å måtte vente opp til et år på Blu-ray utgaven, slik som med HBO).

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste filmen jeg har klart og se fra netflix på projektor var monsters vs aliens og det var på en optoma hd100x til 5500kr, min nye hw50 kan til tider dra frem svakheter i blueray discer, kort sagt streaming tjenester gjør at jeg nesten er glad jeg ikke har større enn 50" tv ;-)

Bruker selv mye netflix, men det er litt for jeg går løs på gamle 80/90 tallets tv serier istedet for shitty kjendis reality serie nr 47 som virker til og være det eneste som sendes på tv. (Ok jeg ser på vanlig tv sendinger kanskje 2 timer i måneden maks så jeg går vel glipp av noe)

Hbo nordic slår støvlene av netflix når det kommer til og legge til nye episoder, men de har det verste bruker grensesnittet jeg noensinne har tatt i, og med mindre du har en samsung smart tv eller en xbox 360 er du nødt til og bruke pc og flash avspilleren fra en spesiell seksjon av helvete.

Jeg har i det siste nesten vurdert og kjøpe serier fra itunes, men som den apple phobiske nerden jeg er så sitter det hardt inne.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser stort sett alt av serier i 720p med Dolby Digitallyd, men Desverre er dette ikke helt lovlig og strengt tatt ikke et alternativ til streaming, men hvis alternativet er å gro gråe hår i venting av Blu-ray, eller slite ut de gråe håret pga elendig bilde og lyd fra streaming, så er det desverre et nødvendig onde å bruke TPB og lignende sider og laste ned...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Hbo nordic slår støvlene av netflix når det kommer til og legge til nye episoder, men de har det verste bruker grensesnittet jeg noensinne har tatt i, og med mindre du har en samsung smart tv eller en xbox 360 er du nødt til og bruke pc og flash avspilleren fra en spesiell seksjon av helvete.
    Ja, dette hørtes ikke så veldig positivt ut! Jeg forstår at PC avspilling vanligvis benytter flash eller silverlight. I forhold til disse er det kanskje ikke så mye man kan gjøre for å påvirke kvaliteten. Dårlig brukergrensesnitt kan man kanskje leve med.

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Jeg har i det siste nesten vurdert og kjøpe serier fra itunes, men som den apple phobiske nerden jeg er så sitter det hardt inne.
    Jeg har tenkt på det samme, men vet ikke helt hvordan utvalget og prisene er - spesielt med tanke på HBO o.l. Man må vel også benytte den med amerikanske iTunes konto. Utvalget i Norge er vel dårlig? Er også litt dumt å investere i film/serier på en amerikansk konto. Man risikerer jo at de pluteslig strammer inn brukerkontrollen og så mister man tilgangen fra Norge (og må til med avanserte løsninger for å omgå dette). Vudu hadde også et godt rykte tidligere for god kvalitet.

Også her blir spørsmål om hvordan man kan oppnå best mulig kvalitet...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Ser stort sett alt av serier i 720p med Dolby Digitallyd, men Desverre er dette ikke helt lovlig og strengt tatt ikke et alternativ til streaming, men hvis alternativet er å gro gråe hår i venting av Blu-ray, eller slite ut de gråe håret pga elendig bilde og lyd fra streaming, så er det desverre et nødvendig onde å bruke TPB og lignende sider og laste ned...
    Det er jo egentlig ganske trist at man må ty til ulovlig nedlasting. Er kvalitet for mye å be om? Før Blu-ray'en er kommet ut så er det vel gjerne litt ymse kvalitet på nedlastinger også. De fleste serier kommer vel da fra kabel-TV eller parabol opptak.

Er det forresten noen av dere som har testet Canal Digital Go? Personlig har jeg Get, så dette er ikke et alternativ for meg...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner meg ikke på denne streaming bashingen.
    vanlig netflix HD er allerede 720p, superHD 1080p krever win8 app (fra pc altså)! samme H.264 codec som blu-ray.
    bitrate argumentet holder ikke mål fordi datamengden i råformatet er den samme uansett hva som er gjort i produksjonen. du kan jo fint konvertere en VHS til blu-ray om du vil, men det betyr ikke at du får bruk for den!

hvilken av dere hadde klart å gjette hva som er blu-ray i eksemplene her?
    http://www.andrew-robinson-online.co...reamings-best/

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    vanlig netflix HD er allerede 720p, superHD 1080p krever win8 app (fra pc altså)! samme H.264 codec som blu-ray.
    bitrate argumentet holder ikke mål fordi datamengden i råformatet er den samme uansett hva som er gjort i produksjonen. du kan jo fint konvertere en VHS til blu-ray om du vil, men det betyr ikke at du får bruk for den!

Først og fremst ønsker jeg en diskusjon om hvordan man får best mulig kvalitet. At du trenger win8 for å få best mulig kvalitet er for eksempel nytt for meg. Tar gjerne i mot input om hvordan alt kan bli best mulig.

Du nevner forøvrig ikke noe om lyden. Meg bekjent er det meste på Netflix stereo. Mulig jeg tar feil?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har kun sett noe Netflix i vanlig kvalitet på en 55" TV hos en bekjent og jeg kunne aldri vært i nærheten av å kjøre den kvaliteten på et 3m bredt lerret, for ikke å snakke om lyden som også er milevis unna. Å sammenligne screenshots som er gjort i tråden du linker til er helt meningsløst. Men at det finnes tjenester med bedre bilde og lydkvalitet enn Netflix er helt sikkert, men jeg personlig skyr det som pesten før de klarer å få minst BD kvalitet på bilde og lyd.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de har allerede 1080p som du ikke har prøvd! hallo?
    DVD = 720x480
    BD = 1920x1080

nytter ikke å bare slenge opp en pc uten å vite hva man ser på.
    1. nettlinje (netflix er dynamisk adaptiv)
    2. material evaluert (ikke en hvilken som helst gammel film)
    3. riktig oppløsning (1080)

etter det kan man prate om bitrate siden resten av forholda er like.

edit; altså de eventuelle tekniske kompromissene, ikke om netflix har en og annen dårlig prosessert film, for det har de jo.
    Sist endret av einis; 03-13-2014 kl 02:02

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vudu er av de bedre og vesentlig bedre enn Netflix. Du må dog skaffe deg en amerikansk adresse, bruke amerikans dns, men etter dette er veien åpen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de har allerede 1080p som du ikke har prøvd! hallo?
    DVD = 720x480
    BD = 1920x1080

nytter ikke å bare slenge opp en pc uten å vite hva man ser på.
    1. nettlinje (netflix er dynamisk adaptiv)
    2. material evaluert (ikke en hvilken som helst gammel film)
    3. riktig oppløsning (1080)

etter det kan man prate om bitrate siden resten av forholda er like.

edit; altså de eventuelle tekniske kompromissene, ikke om netflix har en og annen dårlig prosessert film, for det har de jo.
    Hallo, du snakker til meg som om jeg var totalt ignorant!

Jeg har sett 1080p med lav bitrate (blir for mye artifakter på et stort lerret) og jeg er ikke imponert av det og for meg er HD lyden minst like viktig så akkurat nå er ikke streaming noe for meg, er det greit for deg?

Og forresten den oppløsningen du oppgir på DVD er NTSC vi her i Europa som har PAL har 720x576.
    Sist endret av Andreas21; 03-13-2014 kl 13:19

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er helt klart et krysningspunkt for når kvaliteten oppleves som tilsvarende fra en streamingløsning vs. Blu-ray. Dette avhenger imidlertid av en rekke faktorer, bl.a. kvaliteten og størrelsen på displayet, kildematerialets generelle basiskvalitet og øyet som ser. Kjører selv Apple TV i "1080P HD" på min 58" 21:9 Philips-TV og ser jo at det på type 3m avstand ikke er allverdens mye dårligere enn Blu-ray. Dårligere er det imidlertid uten tvil selv på TVen på det meste av materiale, men nå kjører Apple-TV etter hva jeg kan se relativt lav båndbredde, sannsynligvis langt under 15Mbit som eksempelet einis viser til litt lenger opp.

Nå skal de jo kjøre i gang med 4K og H.265 ser jeg, og jeg er jo spent på hva de da klarer å få til... Sannsynligvis blir det vel fremdeles 8 bits farger, og da sliter jo de fleste av dagens 4K-paneler som mangler oppskalering av fargedybden. Selve 4K-oppløsningen er jo egentlig ikke noe større utfordring såfremt de får tilgang til native 4K og ikke bare kjører en oppskalering av eksisterende 1080P-materiale, men spørsmålet er jo da hvor mye H.265 i kombinasjon med båndbredden de måtte gjøre tilgjengelig begrenser utgangspunktet... KAN bli bedre enn oppskalert Blu-ray, men kan også bli langt dårligere. My guess; dårligere, men da i hovedsak fordi nesten ingen displayer klarer å oppskalere 8-bits farger med utgangspunkt i 4K. Kommer det imidlertid gode oppskaleringskretser for fargene også med 4K på kildesiden, evt. om fargene kommer i 10-bit, kan jo dette potensielt bli riktig så bra.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser også at streaming/dowloading er fremtiden, men for meg har de ikke god nok kvalitet enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å se serier fra netflix o.l. kan jeg alltids klare på min 55" Men å se film... Bare å glemme foreløpig. Er forsåvidt en morsom tweak på filmen Event Horizon igjennom Netflix. Prøv å slå på Dolby lyd på denne(jeg prøvde igjennom en x-box360) Senterkanalen var i en av fronthøyttalerne, og lyden var helt forskrudd selv om displayet på reciveren viste Dolby digital...
    Selv foretrekker jeg film og serier i best mulig kvalitet, og derfor er det nedlasting av serier, og kino/kjøping av blu-ray for min del.
    Til dere som kjører lerret så vil jeg tro at alt under 720p er forferdelige greier å se på storskjerm...
    Men Netflix o.l. er under rivende utvikling, så når man får resten av utstyret på plass(100mbit fiberlinjer, og ultra high-speed routerer) så har b.l.a. Netflix å co opptil 4k på enkelte filmer. Inntil da er det desverre bare å smøre seg med tålmodighet.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lånte meg en PS3 for å teste Netflix på projektoren. Mine funn er at kvaliteten er helt ok, men ikke noe mer. Jeg spilte av episode 1 av House of Cards fordi denne er en Netflix produksjon av høy teknisk kvalitet. I tillegg har jeg Blu-ray versjonen. Mine funn er som følger;

1. Bildet er definitivt mindre skarpt enn Blu-ray.
    2. I mange scener var det synlig banding.
    3. PS3 kan ikke spille av Netflix med 24fps (men det finnes hardware spillere som støtter dette).
    4. Bildet hadde et klart stikk mot gult/rødt, noe som gjorde at hudtoner ikke så naturlig ut i forhold til Blu-ray'en. Dette var kanskje det mest overraskende i og med at dette er en produksjon Netflix har gjort in-house og således bør ha full kontroll over. Det kan selvfølgelig være noe PS3'en gjør. Dessverre er det ikke enkelt å kalibrere Netflix. Den kan sikkert ikke streame testbilder...
    5. Den gule tekstingen er skrekkelig.
    6. Surroundlyden er ok, men mangler definitivt definisjon i bassen i forhold til lydsporet på Blu-ray platen.

Alt i alt har jeg ingen problemer med å forstå dem som mener dette er bra nok. Har man en skjerm på 46-55 tommer og et lite surroundanlegg tror jeg ikke man savner så veldig mye. Har man derimot projektor og et godt surroundanlegg er kvaliteten for meg personlig ikke god nok dessverre.

Kanskje Vudu eller Apple TV er bedre, men er ikke så veldig lysten på amerikansk konto, DNS, etc. Det er heller ingen enkel måte jeg kan teste dette på.

Edit: Glemte å skrive at PS3'en selvfølgelig spilte av Netflix "SuperHD" og 5.1 DD.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har teste HBO Nordic på Xbox 360? Ser på siden deres at maskinen nå skal støtte dette.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Vudu er av de bedre og vesentlig bedre enn Netflix. Du må dog skaffe deg en amerikansk adresse, bruke amerikans dns, men etter dette er veien åpen.
    Hvilken spiller benytter du til Vuvu? Vet du eventuelt hva som regnes for å være den beste maskinvaren for VuDu avspilling?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Er det noen som har teste HBO Nordic på Xbox 360? Ser på siden deres at maskinen nå skal støtte dette.
    Hos meg er HBO på Xbox 360 likt som fra pc. Altså elendig.
    Netflix fra Xbox duger til en serie her og der, milevis bedre enn HBO.

Dette på 92 tommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blåser liv i denne tråden igjen, jeg..

Jeg ser på et nesten tre meters bredt bilde fra 3 meters hold, og jeg synes Netflix er akseptabelt for film.(jeg sitter sannsynligvis litt for nærme og har et litt for stort bilde, men jeg liker det. )

Det man må være obs på er at Netflix ikke gir maks kvalitet på PC med mindre man har Win8 og appen.
    Av den grunn har jeg kjøpt meg en Chromecast som jeg bruker til Netflix.
    Strømming i maks kvalitet på netflix er 7 mbits.
    Dette tilsvarer 25gigabit per time, eller ca 3 gigabyte per time.

Da kan man sammenligne noenlunde med thepiratebay som er nevnt over her, en to timers film, så burde Netflix kunne hamle opp med en blueray-rip på seks gigabyte, gitt at komprimeringen er lik(det er den sikkert ikke).

Vudu skal gi bedre kvalitet ifølge endel som har prøvd, men der er maks kvalitet bare 4.8 mbits, altså tilsvarende 4,4 gigabyte for en to-timers film.

Når det er sagt, så ser jeg av og til såkalt "banding" på netflix.

Det er også synd med netflix at det ofte ikke er mer enn stereo-lyd.
    KEF Q700, SVS SB-2000,Yamaha A-S500, SMSL SD-022, Benq W1100

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Mest mulig musikk, på minst mulig plass? Komprimerings hjelp
    By AndersT2 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 08-02-2012, 16:30
  2. CD plater VS streamingtjenester
    By Gilmour in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 263
    Siste melding: 04-14-2012, 11:48
  3. Svar: 5
    Siste melding: 03-19-2010, 10:25
  4. Anlegg til russebil - ønsker mest mulig lyd for minst mulig penger. =)
    By Sir.KnowsAlot in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 3
    Siste melding: 10-03-2009, 13:13
  5. Svar: 22
    Siste melding: 02-04-2005, 21:24

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •