Pacific Rim "bare" i 1,85:1 på kino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    mmmmm.... Bare meg som har "gode" minner med filmer i fra barndoms tiden med en Knøttliten 21" med 5:4 format?
    16:9 nesten halve skjermen forsvant.
    kinoformat langt over halve skjermen forsvant.
    Satt med panorerings knappen å justert etter beste evne for og se hva som skjedd på skjermen uten at det så ut som en 9" tab som sto 3-4 meter unna.
    ( Har sett noen som ble laaaang i maska på den skjermen gitt )
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Det er vel akkurat det en del av disse filmskaperne er klar over. Men ettersom 99.9% sitter med skjermer i 16:9 formatet er det vel lettere å ta hensyn til dem. Ved 2.35 sitter jo de og ser på ett digert lerret som ikke får utnyttet høyden.
    De fleste filmskapere lager ikke film for at vi skal se den hjemme, de lager filmer til kino og derfor lager mange filmer i 2.35:1/2.40:1 som er det ekte kinoformatet.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tOOmyH
    mmmmm.... Bare meg som har "gode" minner med filmer i fra barndoms tiden med en Knøttliten 21" med 5:4 format?
    Satt med panorerings knappen å justert etter beste evne for og se hva som skjedd på skjermen uten at det så ut som en 9" tab som sto 3-4 meter unna.
    Å neida, min første tv var en gammel 11" reise tv men den var jo i farger så klagerett hadde jeg ikke (dette var i 92) Jeg arva 21" etter hvert da og dette var da eneste tven jeg hadde til jeg droppe hele tv projektet i fordel til og ha råd til pcer i 7-8 år hvor jeg gikk til innkjøp av en 32" fullhd LCD tv som var 'stor skjerm' intill jeg fant ut jeg faktiskt kunne få til gutte drømmen med lerret og stort bilde da jeg fleske til med en optoma hd100x og 90" lerret nyttår 2011 :-P

Og ned kanin hølet forsvant jeg....

Nei så mye film på den 21"rn gitt.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yep. Det der var helt håpløst.

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    De fleste filmskapere lager ikke film for at vi skal se den hjemme, de lager filmer til kino og derfor lager mange filmer i 2.35:1/2.40:1 som er det ekte kinoformatet.
    Nå er ikke jeg noen filmskaper, så det kan ikke jeg uttale meg om, og jeg er litt overasket over at du kan, men dersom 2.35:1 er det "ekte" kinoformatet, hva er 1.85 da? Uekte? Og hva er da grunnen til at filmer som Pacific Rim benytter ett slik "uekte" format?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5:4 format?
    Min første "AV-rigg" bestod av en 14" Fisher reise-tv (selvfølgelig i 4:3 format) og en mono Fisher VHS spiller. Det ble sett mange ninjafilmer på dette utstyret tidlig- til midten på 80-tallet.
    Men vi har da kommet et godt stykke siden den gangen?
    Jeg foretrekker absolutt filmer i 2.35:1 og TV i 16:9 i dag.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Hva kan ligge til grunn for regissørens valg av format?
    Det kan være mange årsaker til regissørens valg. Noen har sine preferanser og benytter alltid samme format slik som Andreas nevner. Andre velger format etter budskapet som skal formidles. Personlig tror jeg at denne filmen er 1,85:1 grunnet ønske om å formidle størrelsen på montrene og maskinene. I filmer hvor høyde er viktig velges ofte et smalere format for å formidle størrelse. Ett klassisk eksempel er Jurassic Park hvor 1,85:1 er valgt med tanke på dinosaurene.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Personlig tror jeg at denne filmen er 1,85:1 grunnet ønske om å formidle størrelsen på montrene og maskinene. I filmer hvor høyde er viktig velges ofte et smalere format for å formidle størrelse. Ett klassisk eksempel er Jurassic Park hvor 1,85:1 er valgt med tanke på dinosaurene.
    Det argumentet skjønner jeg ikke. På kino er det ingen forskjell på høyden mellom formatene. Variasjonene er i bredden. Eller mener du at disse regissørene har større fokus på hjemmemarkedet enn på kino?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Yep. Det der var helt håpløst.

Nå er ikke jeg noen filmskaper, så det kan ikke jeg uttale meg om, og jeg er litt overasket over at du kan, men dersom 2.35:1 er det "ekte" kinoformatet, hva er 1.85 da? Uekte? Og hva er da grunnen til at filmer som Pacific Rim benytter ett slik "uekte" format?
    Tror du filmer lages for at de skal ses først og fremst på en liten TV hjemme eller på et stort lerret på kino?

Kanskje jeg formulerte meg litt feil, for meg og mange fimskapere er 2.35:1/2.40:1 det mest "ekte" kinoformatet og jeg liker det formatet bedre til film. Men jeg har et konstant høyde oppsett hjemme så jeg klager ikke når filmer er laget i 16x9, men det blir da litt mer TV format for meg...

Og for regissøren (Guillermo del Toro) av Pacific Rim er 1.85:1 det mest riktige formatet og så og si alle fimene han har regissert benytter dette formatet, men jeg tviler på det er fordi det passer bedre til hjemmemarkedet.
    Mvh Andreas

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det argumentet skjønner jeg ikke. På kino er det ingen forskjell på høyden mellom formatene. Variasjonene er i bredden. Eller mener du at disse regissørene har større fokus på hjemmemarkedet enn på kino?
    Jeg mener ikke den fysiske høyden på filmen, men den subjektive. Dette har med det visuelle å gjøre. Når filmen har mindre bredde virker objektene i bildet høyere. Det kommer rett og slett av forholdet mellom bredde og høyde.

Dette er uansett regissørens valg, men det kan selvfølgelig være at det også er påvirket av produsenter og studio med tanke på hjemmemarkedet. De fleste er nok enige om at 1,85:1 passer bedre på flatskjermen til den jevne innbygger. Det er kun en marginal gruppe som har 2,35:1 muligheter hjemme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du filmer lages for at de skal ses først og fremst på en liten TV hjemme eller på et stort lerret på kino?
    Jeg tror de lages for størst mulig publikum og for å tjene mest mulig penger. Jeg er usikker på hvor viktig formatet er, men det er opplagt at det har betydning, ettersom noen velger 2.35:1 som svært få har hjemme.

Og for regissøren (Guillermo del Toro) av Pacific Rim er 1.85:1 det mest riktige formatet og så og si alle fimene han har regissert benytter dette formatet, men jeg tviler på det er fordi det passer bedre til hjemmemarkedet.
    Igjen er jeg usikker på hvor viktig formatet er men med industriens historie med cropping, pan & scan og advarsler før filmen som "this movie has been formatted to fit your TV", vil jeg hvertfall ikke utelukke at hjemmemarkedet medvirker til dette valget.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det kan være mange årsaker til regissørens valg. Noen har sine preferanser og benytter alltid samme format slik som Andreas nevner. Andre velger format etter budskapet som skal formidles. Personlig tror jeg at denne filmen er 1,85:1 grunnet ønske om å formidle størrelsen på montrene og maskinene. I filmer hvor høyde er viktig velges ofte et smalere format for å formidle størrelse. Ett klassisk eksempel er Jurassic Park hvor 1,85:1 er valgt med tanke på dinosaurene.
    Mulig det er noe i det, men de fleste kinone er vel laget med konstant bilde høyde der lerretet har 2.35:1 i bredde høyde forhold, og bildet gjøres mindre/smalere , dvs med samme bildehøyde ved 16:9 visning. Dinosaurene blir vel sånn sett ikke større, men de kan kanskje fylle litt mer av tilgjengelig bredde av bildet.

Cinemascope 2,35:1 var vel i utgangspunktet Kinoenes "våpen" til å få mer imponerende bilde opplevelse på på film slik at folk ikke skulle se filmene på 4:3 flimrekassen hjemme. Føler meg derfor litt skuffet hvis jeg går på kino og får servert 16:9 format i kilde materiale når kinoen støtter 2:35:1.

På BD så er kanskje ikke 16:9 formatet så dumt å benytte ettersom man da benytter alle de verticale pixlene som er til rådighet i formatet. Litt dumt egentlig at man ikke kan få ferdig stekkede anamorpiske BD versjoner av filemer slik at de ikke trenger å skaleres opp og strekkes ved bruk av anamorpic linse på proj.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, håper da virkelig ikke filmskaperne komponerer bilder for TV-seere som ikke tåler svarte felt oppe/nede på sin skjerm. Kino skal være en opplevelse!

Regissørene burde forstå at mange bli skikkelig skuffet når man ikke får se filmen i full bredde på kino. Dette plaget meg filmen igjennom på Pacific Rim. Masse dialog med mennesker man bare hører - ikke ser. Unødvendig, her ble valget av format helt feil.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Masse dialog med mennesker man bare hører - ikke ser. Unødvendig, her ble valget av format helt feil.
    Men dette reflektere jo ikke valg av feil format, men heller dårlig regi. Greit nok at skuespillere forsvinner uheldig ut av skjermen når de pan/scanner en film i ettertid, men at de ikke klarer å få skuespillerne innenfor skjermbildet på en naturlig måte når de filmer i 1.85 og at dette i tillegg virker unaturlig som du sier, det er jo bare dårlig håndtverk. Ikke at dette ser ut som noen kvalitetsfilm uansett. Jeg hadde gratisbiletter til førpremieren i Oslo i regi av VG men selv gratis vurderer jeg ikke sen denne.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg ser frem til å se denne, noen ganger er det deilig med effekt og lydorgier uten å måtte tenke så mye, men jeg venter til den kommer på BD. Med 7.6 på IMDB (90284 stemmer) og relativt gode anmeldelser ellers kan den jo ikke være så dårlig?
    Mvh Andreas

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg ser frem til å se denne, noen ganger er det deilig med effekt og lydorgier uten å måtte tenke så mye, men jeg venter til den kommer på BD. Med 7.6 på IMDB (90284 stemmer) og relativt gode anmeldelser ellers kan den jo ikke være så dårlig?
    Gudene veit jeg har sett mange filmer med dårligere score og smalere målgruppe *host*Transformers*host*
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •