Jeg har den siste tiden hatt ganske stort fokus på innkjøp av samlebokser av typen gift sets, limited edition o.l., der man bla. får med figurer og andre småting. Går mye i bestillinger fra Amazon, og da er det jo gjerne nettopp disse fellesbetegnelsene som går igjen, men det er også en del bokser som hverken har noe som helst indikasjon i navnet til at det er en slik samleboks, og enkelte har også "egne" navn, slik som "Toy Story 3: Infinity and Beyond edition".

Hadde lenge vært på jakt etter gift set-utgaven av Hellboy fra Tyskland, da jeg allerede hadde anskaffet tilsvarende av 2ern, også fra Tyskland. Søker man på Hellboy Limited Edition, så kommer denne fort opp, men utsolgt fra Amazon og kun til skyhøye priser fra andre forhandlere. Kom tilfeldigvis over samme boksen fra en spansk selger på eBay - også overpriset, så sjekket Amazon.es. Jaggu så fant jeg boksen til under 20 euro, men da kun med navnet Hellboy(Collector). Dersom man søker på collector, må man bla igjennom ganske mange sider før man faktisk finner denne utgaven. En del utgaver bla. i Spania har gjerne "tittelen på filmen" samt "+/con peluche" eller lignende, altså "inkl bamse/figur" osv.

Spørsmålet mitt er derfor; Er det noen som eier eller kjenner til slike bokser som selges på Amazon, via eBay osv, som har slike spesielle navn?