Er det normalt at DD TrueHD er lavere volum på enn DD5.1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det normalt at DD TrueHD er lavere volum på enn DD5.1?

Hei!

Er det vanlig at HD-lyd formatet Dolby Digital TrueHD har lavere volum enn Dolby Digital 5.1 sporet?

Jeg sitter å se på Pink, Funhouse turne Bluray'en, og syntes HD lydsporet var rimelig tamt...

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel forskjell fra plate til plate når det gjelder lydnivå:wink:
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns Dolby Digital er noe møkk!

Lyden blir lavere med TrueHD kontra vanlig DD5.1 på TDK og andre filmer.

Er glad for at DTS-HA MA er den nye standarden, for det er langt over hva Dolby produserer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hei!

Er det vanlig at HD-lyd formatet Dolby Digital TrueHD har lavere volum enn Dolby Digital 5.1 sporet?

Jeg sitter å se på Pink, Funhouse turne Bluray'en, og syntes HD lydsporet var rimelig tamt...
    Ja det er normalt. På BD så må du nesten alltid skru opp ganske mye kontra vanlig dolby digital.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte ganger kan HD-sporet være dårligere enn DD-sporet, og i så tilfelle skyldes det forskjellig mixing/mastring. Har hørt påstander om blurayutgivelser som har dårligere lyd enn DVD'en, og da er det snakk om "loudnesswar"-syndromet.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var godt å høre, eller, synd egentlig, men det er ikke jeg som har feilen i mitt system.
    Jeg satt på en annen BR, Toto - Falling in Between Live, den har jo DTS HD-MA, det var noe helt annet!

Men da er det iallefall avklart, HD lyd er ikke nødvendigvis synonymt med god lyd!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Men da er det iallefall avklart, HD lyd er ikke nødvendigvis synonymt med god lyd!
    Nettopp

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitet lyd er garantert ikke endret men bare volum.
    Thrue hd er tapsfri lyd
    (volum endrer man fort selv)

Les om Dialnorm
    High-Def FAQ: Uncompressed vs. Lossless Audio | High-Def Digest

Dialnorm - Wikipedia, the free encyclopedia

Innstillinger for den som encoder lyden til dolby eller dolby thrue hd setter neppe samme dial norm vedi for senere decoding.....alle dolby eller thruehd spor trenger ikke ha dialnorm så forskjeller vil det altid være med dolby (volum)

YOU ARE SURROUNDED

Så har du DRC
    Dynamic range compression - Wikipedia, the free encyclopedia

http://www.dolby.com/uploadedFiles/A...data.Guide.pdf

Dialog normaliseringen kan man ikke endre i reciver
    men
    DRC bør stå avslått om reciver decoder codec
    (er det bd spiller eller pc , ps3 osv må drc være av i disse avspillerene)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Ja det er normalt. På BD så må du nesten alltid skru opp ganske mye kontra vanlig dolby digital.

Det er også en ting som jeg har merket. Spiller som regel -20dB når jeg bruker PCen eller en form av Dolby Digital, men når jeg ser på film i blu-ray format skrur jeg helst opp til -10dB om jeg er alene hjemme. På The Dark Knight som ikke har DTS-HD MA som omtrent alle andre BD filmer så har jeg lyden nærmere null dB så kanskje f.eks -5 eller -6dB.

Legg merke til at tallene er i minus, lavere tall = høyere lyd.. så det ikke forvirrer noen.

--------------------

Til trådstarter, er ikke overrasket at en konsert BD i DTS-HD MA format er noe helt annet!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har også enkelte recivere (feks Onkyo) der DRC og Dolby ThrueHD klusser til lyden.

DRC (nattmodus)
    øker lavt nivå lydinnhold, som dialog som gjør det lettere å høre på lave volumnivåer........ på samme tid reduseres intensiteten av høyere nivå lydinnhold (effektelyd/lydtopper) (reduseres i volum)
    .....lyden blir flat

DRC (Late Night control) (nattmodus)
    Onkyo AVR (fleste eller alle) tilbakestilles til Auto for TrueHD når den slår seg på. Hvis du setter DRC til Av, går det tilbake til Auto når du slår den av og på igjen.
    Det vil si at med enkelte BD disc og ThrueHD vil man automatisk havne i nattmodus.
    Man må selv overstyre dette i reciver etter thruehd lyden har startet å spille ved da å sette DRC til off. ........

Havner man automatisk i nattmodus (drc) med thruehd å sammenligner det med feks Dolby 5.1 så er det klart at thruehd blir tamme greier

Nå har jeg ikke Onkyo selv men anbefaler Onkyo eiere å gå over DRC inntillingene etter man har startet ThrueHD avspilling.....eks Ironman 1 , Batman Begins
    (sålenge en reciver ikke er tro til innstillinger skaper det usikkerhet til om en disc påvirker eller ikke påvirker drc innstillinger.... så uten å manuelt sette drc til av etter thruehd lyden så vet man aldri om man får full utnyttelse av lyden eller ikke)

Ser ingen vits at Onkyo har valgt at drc velges til auto i deres recivere da det skaper usikkerhet i hva man faktisk avspiller
    (det er da enkelte thruehd disc som instruerer en drc auto innstilling til å velge on så man får "flat" lyd)

Andre recivere jeg vet vil drc stå som det man har valgt...uansett om man slår av/på reciver og uansett thruehd disc man avspiller.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dette gjelder bare onkyo og bare trueHD?

Husker dette skjedde med ironman 1. det var med en denon receiver. mener det var en post her på av forum om at ironman 1 var en problem disk.

Jeg bruker en denon receiver enda. Betyr det at jeg ikke trenger bekymre meg for dette med drc?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår det vil en reciver som setter drc som auto da automatisk velge drc on om disc er encodet så de påvirker drc innstillinger.

En reciver som er satt til DRC off..........og altid vil stå slik......vil fortsatt stå som drc off med disc som påvirker drc innstillinger

Er jo logisk med en DRC auto innstilling at disc kan påvirke innstilling
    (ellers hadde man ikke trengt auto men bare on , off )

onkyo

Det som blir problem med noen disc blir da en reciver går i DRC auto modus hver gang ved oppstart.

Vil vel ikke selv mene at Disc som velger DRC innstillinger ved DRC Auto i reciver er problemdisc.................men blir problem da en reciver automatisk skal sette DRC auto for thruehd codec i oppstart
    (auto gir disc mulighet til å sette drc)

Vil vel heller kalle det ......reciver problem (En dustete uting reciver gjør)
    Det er helt klart problem om en disc overstyrer drc innstillinger i reciver ,,,,men for onkyo sin del er det ikke det som skjer.

Blir feks en Denon overstyrt i innstillinger pga en disc er det en svakhet av Denon

Er da mange Yamaha , Pioneer recivere osv som ikke roter det til med DRC innstillinger så man problemfritt kan avspille alle thruehd disc uten overaskelser.

Står DRC av i reciver burde den stå av altid
    Står DRC på burde den stå på altid
    ......endringer på/av bør være brukerens valg

En reciver bør ikke overstyre DRC innstillinger å sette den til auto som gjør at man kan få av/på ut fra type disc

DRC Auto valgt i reciver av bruker har man da stilt seg til rådighet for at DRC innstillinger kan gå på/av ut fra type disc

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Denon AVR 1911 natt modus? Finner ikke manualen, men det irriterer meg at jeg kan kun se filmer når ingen andre er hjemme, fordi skal jeg høre stemmene godt nok (jeg elsker høy lyd, og vil at til og med de svakeste hviskene og småsteinene som spruter og regn dråper som dryper skal høres GODT) så bli lyden på eksplosjoner, skyting, slossing osv så høyt at hele huset rister tørr jeg nesten påstå.. for mye? når jeg er hjemme alene er det helt greit at ting detter ned fra bord, men det er ikke så aktuelt med andre folk i huset siden det er dårlig isolert her

Skal jeg da skru ned slik at det ikke blir for mye trøkk og bass i action scenene så klarer jeg ikke å høre stemmene av og til og trenger tekst for å få med alle ordene, og vifta på projektoren som ligger en meter lager med støy enn det små detaljer fra front htene produserer!

Kunne ha trengt mer gjevn lyd, det virker som at det kan sprenge i 130dB mens vokalene er i 30dB... hadde vært bedre med 70dB stemmer og 90dB bomber!

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD lyd nivå

Tror lydnivået er spilt inn lavere på grunn av større dynamikk område.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Har Denon AVR 1911 natt modus? Finner ikke manualen, men det irriterer meg at jeg kan kun se filmer når ingen andre er hjemme, fordi skal jeg høre stemmene godt nok (jeg elsker høy lyd, og vil at til og med de svakeste hviskene og småsteinene som spruter og regn dråper som dryper skal høres GODT) så bli lyden på eksplosjoner, skyting, slossing osv så høyt at hele huset rister tørr jeg nesten påstå.. for mye? når jeg er hjemme alene er det helt greit at ting detter ned fra bord, men det er ikke så aktuelt med andre folk i huset siden det er dårlig isolert her

Skal jeg da skru ned slik at det ikke blir for mye trøkk og bass i action scenene så klarer jeg ikke å høre stemmene av og til og trenger tekst for å få med alle ordene, og vifta på projektoren som ligger en meter lager med støy enn det små detaljer fra front htene produserer!

Kunne ha trengt mer gjevn lyd, det virker som at det kan sprenge i 130dB mens vokalene er i 30dB... hadde vært bedre med 70dB stemmer og 90dB bomber!

Denon forsterkeren din skal ha noe som heter DRC, D.Comp og Audyssey dynamic volume. I følge manualen, så bør være gode muligheter for at du finner en innstilling som passer deg
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis