200 grensa - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 86

Tråd: 200 grensa

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, den ble sendt omtrent samtidig som innlegget ble redigert.
    Om det skulle komme et svar, vil det bli postet her i denne tråden.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Play.com sender vel hver film eller cd hver for seg slik at man slipper mva på varer som sammenlagt ville gått over 200 grensa

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de sluttet med det for litt siden, og samler til og med sammen flere separate ordre som er lagt inn (f.eks i løpet av en kveld/helg) så en bør vente med neste film/ordre til en får sendingsbekreftelse (bør vel holde at filmen har fått status som sendt i systemet deres ville jeg tro).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dryasanne
    --- hva er den minste over 200 du har fått tollbehandling på?
    Ikke jeg personlig, men noen her på forumet har fått momskrav på en DVD som kostet 199,95 (eller noe sånt). Posten foretrekker å forholde seg til hele kroner, så de rundet av til 200,-, og da ble pakken momspliktig. Etter mye bråk og et tips til noen journalister, ga de seg heldigvis på dette.

--- hvor nært 200 grensa handler du, tør du å bestille dvd som koster 22 pund?
    Jeg sjekker alltid valutakursen tollvesenet bruker. Hvis verdien er mindre enn 200,- (om det så er 199,99) når jeg bestiller, da bestiller jeg den.

Vel å merke hvis jeg kjøper fra Europa. Da er pakken nesten alltid fremme i løpet av en ukes tid. Da er det forutsigbart hvilken kurs pakken blir fortollet etter. Bestiller jeg fra USA, så vil jeg helst ha litt margin. En tier eller så.

Tollvesenet publiserer kursene de bruker neste uke på torsdager. Denne kursen er alltid den samme som Norges Bank oppgir på tirsdager ca. kl. 15. Bestiller du fra Amazon UK på tirsdag ettermiddag, er det sjeldent at pakken ikke er fremme før neste lørdag.

Jeg pleier forresten også å regne meg frem til hvor mye en vare kan koste på Amazon før den går over 200,- grensen. Kursen for neste uke er oppgitt til 9,17. Altså kan jeg handle for 200/9,17 = £21,81 (OBS! Rund alltid nedover!). Amazon trekker også fra britisk moms, som er på 20%, så da kan vi legge på 20% på dette beløpet: £21,81 * 1,2 = £26,172. Her runder jeg også nedover, så en vare kan altså koste opp til £26,17 før jeg trenger å bekymre meg for moms og gebyr.

-- har prøvd ymse gave muligheter, fungerer aldri. Har du noen triks for disse dvd ene som koster mellom 199,- og 249,- ?
    Jeg legger inn prisvarsel på Amazon price tracker, Amazon price history charts, price watches, and price drop alerts. | camelcamelcamel.com og venter til den koster mindre enn 200,-

Vil jeg absolutt ikke vente på det, så bruker jeg ekspressfrakt. Dette koster £12,48 pluss 25% norsk moms = £15,60 = 143,- med dagens kurs. Du betaler norsk moms til Amazon, så du får ikke noe tollbehandligsgebyr av posten. Pakken er som regel fremme dagen etter (hvis du bestiller fra en europeisk Amazon. Du må vente ytterligere et døgn hvis du bestiller fra USA). Siden dette bare er noen få kroner mer enn tollbehandligsgebyret, så synes jeg dette er mye, mye bedre enn å bruke vanlig frakt.

Pass på at du sender varen til jobben, hvis du ikke er hjemme på dagtid. UPS har ikke helt vent seg til at de også har en del privatkunder, så de leverer bare på dagtid.

- ettersom amazon.co.uk sender fri frakt fra 176,- bestiller jeg en og en i stedet for mange igangen. Det gjør vel du også?
    Mnja, kjøper man to filmer som koster 180,- pr. stk. så blir totalprisen godt over 200,- så det er klart jeg bestiller de enkeltvis. Hvis jeg kjøper flere filmer om gangen, så passer jeg på å dytte prisen pr. handlekurv over £20 (før VAT trekkes fra), slik at jeg får gratis frakt. For å ikke ta unødvendige risker, så pleier jeg å prøve å få verdien så lavt som mulig, samtidig som alle kurvene koster over £20, men mindre enn 200,- NOK. (altså 3 x £22 er bedre enn £20 + £20 + £26)

Det hender også jeg bestiller en ekstra film hvis den jeg egentlig skal kjøpe koster rett under grensen for gratis frakt. Men, noen ganger lurer jeg nok meg selv med å kjøpe dritt jeg egentlig ikke er interessert i, og det hadde vært bedre å bare betale for frakten

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gargamel_Grusom
    Hva for ei 1000kr grense?
    Man kan benytte forenklet tollbehandling for pakker som koster fra 200,- og opp til og med 1000,-. Over 1000,- må pakkene gjennom full fortolling. Postens gebyr for full fortolling er på ca. det dobbelte av gebyret for forenklet tollbehandling.

Kjøper du to varer som koster mellom 500,- og 1000,- er det altså hipp som happ om du bestiller de hver for seg eller samlet. Skal du ha tre eller flere, så blir det billigere å kjøpe de samlet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Vil jeg absolutt ikke vente på det, så bruker jeg ekspressfrakt. Dette koster £12,48 pluss 25% norsk moms = £15,60 = 143,- med dagens kurs. Du betaler norsk moms til Amazon, så du får ikke noe tollbehandligsgebyr av posten. Pakken er som regel fremme dagen etter (hvis du bestiller fra en europeisk Amazon. Du må vente ytterligere et døgn hvis du bestiller fra USA). Siden dette bare er noen få kroner mer enn tollbehandligsgebyret, så synes jeg dette er mye, mye bedre enn å bruke vanlig frakt.
    En annen ting som er verdt å tenke på er at Amazon kan finne på å dele opp bestillingen i flere forsendelser. Spesielt hvis du bestiller flere store eller tunge varer. Hvis alle varene koster over 200,- risikerer du å måtte betale tollbehandlingsgebyr på hver pakke hvis du bruker vanlig frakt. Med ekspressfrakt er du garantert at du ikke må betale noe som helst ekstra, uansett hvor mange forsendelser Amazon deler opp i.

Hver ekstra vare koster 17,- NOK ekstra i frakt, men det blir ikke dyrere hvis totalverdien overstiger 1000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper filmer Blu rays ifra Silvervision.uk, betaler ofte 22.99,
    men har aldri måtte betale noe extra.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Noen forsendelser "sklir gjennom" og blir ikke tollbehandlet.
    Senest i forrige uke fikk jeg en SACD fra cdjapan. Den grønne fortollingslappen var påført rett kjøpssum, JPY3150 (ca nok 230).
    Jeg vurderer faktisk å kontakte tollvesenet og spør om hvordan jeg kan betale inn rettmessig mva

Her er eposten til oslo(at)toll.no

Hei

Jeg kjøper innimellom CD-plater fra utlandet. Som regel er varens verdi (kjøpssum) under kr 200 (eks.frakt) og varen kommer hjem i vår postkasse.
    Noen få ganger er varens verdi (kjøpssum) høyere enn kr 200 og da har jeg ordnet det slik at Posten fortoller (mva) for meg.
    Da må jeg hente varen på nærmeste postkontor mot å betale inn et gebyr (mva + fortollingsgebyr).

Men i forrige uke fikk jeg en plate tilsendt som var tydelig merket med verdi JPY3150 (ca NOK 230), men den kom allikevel rett hjem i postkassen uten noen form for krav om å avhentes på postkontoret mot innbetaling av 25% mva+ fortollingsgebyr.

Hvordan går jeg frem for å gjøre opp for meg i denne saken?

Vennlig hilsen
    Her er svaret:

"Til
    xxxxxxxx

Det hender at speditørene ikke klarer å fange opp alle sendinger som er ment og skulle fortolles, derfor kan slike episoder oppstå. Du kan betale avgiften ved ditt lokale tollsted (Kristiansand) legg frem en faktura for kjøpet ved oppmøte der.

Med hilsen

Tollkontoret Alnabru
    Tollregion Oslo og Akershus"

Skal jammen meg stikke ned på tollbua en tur. Jeg kjenner noen som jobber der og ser frem til å se ansiktsuttrykkene

Det vil koste meg omtrent det samme som en kaffe hos lokal barista, men så får jeg fred i sjelen og glorie-ring over hoder.

haha

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, tenker de blir litt lang i maska, da, ja...

Pass på å få med en kvittering du kan ramme inn

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får fyre deg opp litt først, bli skikkelig forbannet og si til de at dette finner du deg ikke i - at du vil kontakte tv2 hjelper deg hvis de ikke skjerper seg!

:-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, må si jeg ser frem til å lese hvor dette ender
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke bøtter ned like mye i morgen som det har gjort i dag, så blir det tollbesøk. Kommer tilbake med kommentar på hvordan det gikk.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, uff da. Jeg lyver jo så det holder.

Plata hadde selvfølgelig en kjøpspris på JPY2400, ca kr 173......
    Jeg så meg blind på "Order total" som inkluderer frakt.

Enda godt jeg ikke hadde surret meg til å besøke det lokale tollstedet.

Beklager, folkens. her hadde verken Posten eller Tollvesenet gjort noe feil.

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    toll og de gebyrene der er mer forstyrrende for min nattesøvn enn det at de ikke gjør jobben sin. så jeg hadde ikke vurdert det engang, men det er kanskje bare meg...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NETTHANDEL - 415 prosent prisstigning - tollgrensen består NA24

Tåpelig uttalelse av Einar Ø Brandsdal. Tydeligvis redd for konkurranse og velger da en sosialist-kommunistisk vri ved å tviholde på et helt utradert tollgrensebeløp. Nå vet vi at han ikke bare selger masse "jall" på netthandelen, men også at han egentlig er for planøkonomi. Flytt du, Einar. Jeg kjøper uansett mine eau de cologne/after shave direkte fra utlandet og aldri om det koster 400 kroner i snitt. Du overpriser varene dine.

Se her:
    Tommy Hilfiger for Men Cologne Spray Eau de Toilette EDT 30ml BNIB 100 Genuine | eBay

Gbp11,99 + 3,25 i frakt = 15,24 = 133 - ingen mva/gebyr

Blivakker.no koster den 229 - det er 72% dyrere det.....

Eau de toilette | Gratis frakt - rask levering

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NETTHANDEL - 415 prosent prisstigning - tollgrensen består NA24

Tåpelig uttalelse av Einar Ø Brandsdal. Tydeligvis redd for konkurranse og velger da en sosialist-kommunistisk vri ved å tviholde på et helt utradert tollgrensebeløp. Nå vet vi at han ikke bare selger masse "jall" på netthandelen, men også at han egentlig er for planøkonomi. Flytt du, Einar. Jeg kjøper uansett mine eau de cologne/after shave direkte fra utlandet og aldri om det koster 400 kroner i snitt. Du overpriser varene dine.

Se her:
    Tommy Hilfiger for Men Cologne Spray Eau de Toilette EDT 30ml BNIB 100 Genuine | eBay

Gbp11,99 + 3,25 i frakt = 15,24 = 133 - ingen mva/gebyr

Blivakker.no koster den 229 - det er 72% dyrere det.....

Eau de toilette | Gratis frakt - rask levering
    Um. Jeg forstår han veldig godt. Alt er dyrere i Norge VS utlandet. Lønn, avgifter, lokaler etc. At varene derfor blir dyrere er naturlig enn utlandet er naturlig. Du kan jo sammenlikne forholdet mellom lønn i USA og produktet i USA VS lønn i Norge og produktet i Norge. Så ser du at man ikke er så vanskeligstilt og nødvendigvis så dyrt.

Alt kommer an på hvordan du ser det.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at man har toll for å skjerme norskproduserte varer mot utenlandske - for å beholde en næring liksom.

Men å beskytte norske "gründere" som selger utenlandske varer?? Det eneste de er flinke til er jo å legge på saftige påslag.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netthandelen/Blivakker har vel omtrent like mye norskproduserte varer som det man finner på dealextreme. De lever så og si utelukkende av import av varer fra Kina, enorme påslag og til dels dyre fraktkostnader.
    Einar Ø Brandsdal har ingen sympati hos meg for å tviholde på en tollgrense fra det herrens år Queen gav ut Bohemian Rhapsody.
    Har han for høye kostnader i driften så må han gjøre noe med det, ikke la befolkningen indirekte sponse ham.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han er som selgere flest - de er et nødvendig onde - ofte ender de med å ta mest av kaka - mens konstruktører og produsentene får minst.

Minst kunnskap og best lønn, ***** kommunist!

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, uff da. Jeg lyver jo så det holder.

Plata hadde selvfølgelig en kjøpspris på JPY2400, ca kr 173......
    Jeg så meg blind på "Order total" som inkluderer frakt.

Enda godt jeg ikke hadde surret meg til å besøke det lokale tollstedet.

Beklager, folkens. her hadde verken Posten eller Tollvesenet gjort noe feil.
    Da synes jeg du bør sende en ny E post til vesenet så de ikke blir gående å lure på hvor du blir av .... :lol:

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •