Er det dumt å kjøpe filmer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 94
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg kjøper langt flere BD-konserter enn filmer for de blir sett veldig mange ganger. Noen få storfilmer og forholdsvis mange barnefilmer havner i hylla. Resten leier jeg på ATV.

Helt enig, jeg kjøper for det aller meste konserter på blu-ray, iallfall om vi snakker fullpris. Fordi som du sier, disse ser man utallige ganger, spesielt om de er gode.

Dog kjøper jeg inn litt filmer på blu-ray når man har dumpepriser i diverse butikker og nettsjapper. Min lokale utleiekiosk har blant annet skred innimellom med 40 kr pr blu-ray film, og da snakker vi forholdsvis nye filmer som er gitt ut de siste 2-3 årene. Med slike priser så handler jeg rett som det er en 4-5 nye filmer, er deilig å ha potensielt gode filmer liggende til regnværsdager, avslappende søndager o.l

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynte å kjøpe BD når det kom men når jeg fant ut at jeg kunne ta ned BD-iso over bredbåndslinjen ble det slutt på fysiske plater. Ja jeg er en pirat når det gjelder film men kan ikke si jeg skjemmes over det. Har ikke tall på hvor mange BD-isoer jeg har. Men har cirka 15tb med filmer nå. ops:

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Jeg syns filmer rett og slett er for dyrt. 199 for en ny film? klarer ikke å bruke så mye for en en og halv times underholdning. 99 kroner maks, som burde gå ned til 49 kroner. Fikk Inception for 19 kroner på tilbud. Der snakker vi. Det er så fristende å få filmer var vår gode venn Jack Sparrow. Spesielt når du har bruk så mye penger på kinoen og vil utnytte ved å se flere filmer i uka.. blir så dyrt for noe du *egentlig* kan få helt gratis av Captain Jack

spørs jo litt hvordan man ser på det, tenker man kun at man betaler for å underholde seg er det det kanskje litt dyrt. jeg kjøper filmer kun pga streaming i høy nok kvalitet er uaktuelt her, og det får man heller ikke stjelt online.
    liker også å tenke at jeg støtter produskjon av nye gode filmer når jeg betaler for de. jeg er ikke en AP'er, men ønsker ikke bare underholde/tenke på meg selv..

pirates of the carribean 1-4 for 299 på BD er nok et av de beste BD kjøpene jeg har gjort, veldig underholdene filmer med bra bilde og lyd som blir sett mange ganger.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går for blurayer til maks 100,- men kjøper bare de som man kan se om igjen for mer! american pie, paranormal, batman osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ga bort 250 dvd filmer til søseren min denne uka. hun har knapt hørt om blu-ray og ble veldig glad. Sparte endel spesielle filmer og noen som ikke er utgitt på bluray eller som har affeksjonsverdi. Det var veldig forfriskende å få ut alt det gamle og starte på nytt. Den gjenværende dvd samlingen min ble veldig spennende plutselig.

Jeg har blitt kritisk til hva jeg kjøper etter jeg begynte med blu-ray. Jeg synes en stor samling fort blir uoversiktlig og kjedelig. Alt for mye middelmådig mellom de virkelig gode.

Jeg laster ned og ser det meste før jeg eventuelt kjøper nå.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper litt film enda. Billige filmer og referanse filmer.
    Blir jo litt leie på apple tv,å endel på Netflix.

Har rester av en dvd samling,fikk heldigvis solgt unna ca 1000 titler for noen år tilbake. Nå er det kun igjen spesielle titler,masse hong kong action.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte aldri noen DVD`er siden jeg ikke anså at formatet ville være godt nok etterhvert som skjermene ble større. Imidlertid havner mange av favorittfilmene i hylla på BD for tiden. Det ikke i første rekke av samlemani eller eieglede, men mest for å støtte de som lager gode filmer etter min smak. Og ja, jeg er nok en pirat i den forstand at jeg laster ned en del filmer, men jeg kjøper altså de som jeg synes fortjener det. Har forresten kjøpt en del gode gamle favoritter som jeg så for 10-15 år siden og storkost meg med disse. Måten man nyter en film på endrer seg etterhvert som man blir eldre, og filmopplevelsen blir gjerne bedre enn første gangen.

I forhold til DVD representerer BD et kvantesprang i potensiell bildekvalitet, men jeg er jo helt klar over at også dette blir utdatert om en tid. Jeg kommer ikke til å felle en tåre om jeg må kaste BD-samlingen en gang i framtiden, den eksisterer tross alt som nevnt av en hovedårsak, nemlig at filmskaperene skal få betalt.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nei.

Hilsen en som for ikke så lenge siden kastet samlingen med Amiga-spill og demoer (disketter for over 10.000,-) og VHS-samlingen på 100-vis av filmer. DVD-samlingen har jeg ikke kastet enda, men den står for tur.

Jeg er ganske fornøyd med at jeg bare rakk å kjøpe en Laserdisk-plate

Nå kjøper jeg masse unødvendige BD-plater...

Dumt å være etterpåklok, men Amiga software og hardware selges for OK priser på finn og Ebay o.l.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en god del DVD-er da jeg bodde i Sverige(ca 800-900), men etter at jeg flyttet tilbake til Norge og kan leie BD på tre steder rundt der jeg bor, har BD-samlingen stoppet i overkant av 200. Jeg kjøpte 4 stk i helgen, men det var 199 for alle fire tilsammen. Jeg kjøper ikke filmer som koster over 100 kroner. Jeg leier storfilmene og kjøper dem når de havner på en grei pris. Ser de fleste filmene om igjen, gjerne flere ganger, spesielt hvis jeg har venner eller familie på besøk som vil se film i kinoen. Liker å ha gode filmer tilgjengelig.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amiga
    Dumt å være etterpåklok, men Amiga software og hardware selges for OK priser på finn og Ebay o.l.
    Søren, det tenkte jeg ikke på.... hvor mye går en typisk demo(*) eller piratkopiert spill for mon tro...

*) Spaceballs-demoer er selvfølgelig spesielt verdifulle og kan ikke tas med i denne sammenhengen

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke poenget med å ha masse filmer stående i en hylle hvis man stort sett bare ser de en gang. Eneste filmene jeg kjøper er konserter, animasjon (til unger) og enkelte storfilmer alá Ringenes Herre Extended version.

Ellers går det i leiefilm og primært fra Lovefilm som sender til postkassen. Mye billigere og bedre enn å kjøpe. Streaming er ikke er alternativ enda dersom man vi ha høy kvalitet på både lyd og bilde.

Newcomer EnZent sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del tenker jeg kjøp > Download/Stream > Låne (Fra bekjente) > Kino > Leie, av flere grunner.

For det første liker jeg å eie det jeg betaler for. Da har jeg mulighet til å se filmen flere ganger, samtidig som jeg kan selge den om den ikke slår an. Dessuten får jeg mere glede av å nyte noe jeg har jobbet og betalt for. (Den tiden jeg lastet ned filmer i fleng fra TPB, så jeg kun en i ny og ne)

Videre mener jeg filmer får en affeksjonsverdi ved å fysisk stå i hylla. Selv om man ikke får mye igjen for dem, kjøper man jo primært for å eie. I tillegg liker jeg å samle, og det går stadig vekk i kjøp av gift sets, limited editions osv. Synes også det er moro å kunne ønske seg filmer til bursdag og jul, samt komme over gode tilbud her og der.

Nedlasting (pirat) foretar jeg meg så og si kun hvis det er snakk om overprisa norsk filmer, filmer som er vanskelig å få tak i, eller sone 1-filmer osv - en sjelden gang hvis det er en film jeg absolutt MÅ se. Låne fra andre er et alternativ jeg bruker mer enn både kino og leiing. Jeg har svært sjeldent trang til å måtte se en film så fort den er ute på kino, men det hender jo jeg drar ut med venner. Leie gjør jeg aldri. Dersom den er ute som leiefilm kan jeg heller kjøpe den eller eventuelt låne av noen andre.

De er kanskje bare litt papp og plastikk som skiller en BD til 100kr, fra en 1080p-fil på TPB og en DVD til 50kr kan man helt sikkert få gratis i BD-format fra TPB, men synes allikevel hele samle-konseptet er moro.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg er en "olding" 38, så kjøper jeg fortsatt filmer innimellom,fortrinnsvis BD,men også DVD dersom prisen er riktig. Kjøper så klart det meste i utlandet der prisen er MYE lavere enn i norge. Nedlasting er et ELENDIG alternativ,spør du meg,for oss som like GOD KVALITET på det vi ser. Komprimerte filmer med stereolyd er ikke noe særlig når vi vil ha det på surround og stor skjerm. Har lastet ned mye,men funnet ut at det ikke er noe for meg grunnet elendig kvalitet,SPESIELT på lydsiden. Når noen snakker om at det er dyrt å kjøpe filmer for å se de ÉN gang,så er det nok mange som bør tenke seg om både 2 og 3 ganger,for mange blar jo glatt opp 300 kr for å se film på kino.....Med ca 300 tenker jeg på billettpris (ca 80-120 avhengig av film),brus,popcorn mm (ca samme som filmen) og transport/bompenger og parkering. Da kommer man fort opp i en anseelig sum som de færreste tenker over. Å det var for én person! Nå er sikkert ikke kino et alternativ for mange her,men 199 for en fersk BD rett i postkassa er da egentlig ikke ille når vi sammenligner med kino og med prisene på DVD/BD i utlandet så er vi nede i det halve......I tillegg så kommer jo eie-aspektet inn i bildet. Jeg vil gjerne se filmen når jeg vil og hvor jeg vil (hjemme eller hytta) så da må jeg ha noen filmer i hytta. I tillegg så er det jo litt kult for ungene og nevøer/nieser å overta filmer som vi så. Slik tenker jeg i hvertfall selv om ungdommen ikke alltid er helt med der he he. Men siden jeg selv husker godt at jeg lyttet til gamlingens singelplater (for dere under 20 så er det altså vinylplater med én sang på hver side he he), og hadde stor glede av det og ble trigget til å bli musikkinteressert av den grunn. Men hver sin lyst......mange bruker 500 000 på bil (pluss drivstoff og forsikringer),men tenker man over det så kan man f.eks ta ganske mye Taxi for samme sum uten at man trenger eie bilen.....men så var det det med å kjøre når man vil da.....

Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Siden jeg er en "olding" 38, så kjøper jeg fortsatt filmer innimellom,fortrinnsvis BD,men også DVD dersom prisen er riktig. Kjøper så klart det meste i utlandet der prisen er MYE lavere enn i norge. Nedlasting er et ELENDIG alternativ,spør du meg,for oss som like GOD KVALITET på det vi ser. Komprimerte filmer med stereolyd er ikke noe særlig når vi vil ha det på surround og stor skjerm. Har lastet ned mye,men funnet ut at det ikke er noe for meg grunnet elendig kvalitet,SPESIELT på lydsiden. Når noen snakker om at det er dyrt å kjøpe filmer for å se de ÉN gang,så er det nok mange som bør tenke seg om både 2 og 3 ganger,for mange blar jo glatt opp 300 kr for å se film på kino.....Med ca 300 tenker jeg på billettpris (ca 80-120 avhengig av film),brus,popcorn mm (ca samme som filmen) og transport/bompenger og parkering. Da kommer man fort opp i en anseelig sum som de færreste tenker over. Å det var for én person! Nå er sikkert ikke kino et alternativ for mange her,men 199 for en fersk BD rett i postkassa er da egentlig ikke ille når vi sammenligner med kino og med prisene på DVD/BD i utlandet så er vi nede i det halve......I tillegg så kommer jo eie-aspektet inn i bildet. Jeg vil gjerne se filmen når jeg vil og hvor jeg vil (hjemme eller hytta) så da må jeg ha noen filmer i hytta. I tillegg så er det jo litt kult for ungene og nevøer/nieser å overta filmer som vi så. Slik tenker jeg i hvertfall selv om ungdommen ikke alltid er helt med der he he. Men siden jeg selv husker godt at jeg lyttet til gamlingens singelplater (for dere under 20 så er det altså vinylplater med én sang på hver side he he), og hadde stor glede av det og ble trigget til å bli musikkinteressert av den grunn. Men hver sin lyst......mange bruker 500 000 på bil (pluss drivstoff og forsikringer),men tenker man over det så kan man f.eks ta ganske mye Taxi for samme sum uten at man trenger eie bilen.....men så var det det med å kjøre når man vil da.....
    får da filer fra nettet med god kvalitet også. alle filmene jeg har lastet ned har kringlyd med god kvalitet

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samiboy
    får da filer fra nettet med god kvalitet også. alle filmene jeg har lastet ned har kringlyd med god kvalitet
    Hvis du har lastet ned "kringlyd" i like god kvalitet som Blu-Ray,så snakker du om ulovlig nedlasting.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samiboy
    Dårlig moral det der synes jeg. Du stjeler og bør ikke oppfordre andre til det.

Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har lastet ned, noe ulovlig, og noe ikke. Det meste går faktisk i titler jeg eier, da jeg liker å ha det digitalt, og ikke vet hvordan konvertert de man har til pc.

Edit:
    oppfordrer derimot ikke til å laste ned filmer man ikke eier, men det er kansje flere enn meg som liker å sjekke om filmen er "verdt" pengene før man kjøper.
    Men om det kommer en god løsning på film, som er lik spotify på musikk så kommer det til å brukes

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vikitg det du nevner der om tjenester som har godt tilbud. Er redd det vil gå en stund til man får streaming og leietjenester på nettet i full kvalitet. Tenker da både HD for både lyd og bilde. Men håper jeg tar feil.

Bra er det i alle fall at Netflix og andre er på vei inn med i alle fall å tilby serier på samme tid som de lanserer i USA. Er for dumt slik det er i dag at man må vente måneder og år før det kommer til leiemarkedet. Kan nok leve med å se enkelte serier med enten stereo eller vanlig surround.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... Det er ingen tvil om at det å kjøpe filmer er en veldig dårlig investering. Med unntak av noen få enkeltutgivelser kan man ikke regne med å få noe særlig igjen for en filmsamling. Så sånn sett er det definitivt dumt å kjøpe filmer.

I forhold til å leie... Joa, økonomisk sett er det billigere å leie. Men, jeg har aldri likt det å måtte dra tilbake til butikken og levere filmen(e). Nå må jeg innrømme at sist jeg leide film, så måtte man levere tilbake filmen neste dag. Mulig jeg ikke ville hatt noen problemer nå som man kan ha filmen i en uke. Men, i dag ville jeg uansett heller brukt VOD enn å dra til en butikk for å leie en film.

VOD/Streaming derimot, er spennende. Jeg kan godt tenke meg at jeg kan ofre kjøp av disker hvis det kommer en skikkelig god streamingtjeneste. Problemet er at det jeg liker best med å eie filmene mine, er å vite at jeg kan se på filmene jeg har kjøpt akkurat når jeg vil. Med dagens streamingløsninger er filmene og seriene som er lagt ut bare tilgjengelig i en begrenset periode. Og om det skulle dukke opp en tjeneste som aldri fjerner innhold, så ville jeg uansett ikke følt meg for trygg på at de ikke ville endret på det. Som f.eks. Star Wars. Det er irriterende at originalutgavene ikke er tilgjengelig på Blu-ray, men de som kjøpte de på VHS, Laserdisc eller DVD kan i hvert fall se de hvis de har lyst. I en verden der all hjemmevideo bruker en eller annen form for streaming, kan filmer endres og gamle versjoner forsvinne fullstendig over natten. Det bekymrer meg en del.

Som en mellomløsning har jeg endt opp med å i praksis sette opp min egen streamingtjeneste. Jeg kjøper disker som før (både DVD og blu-ray) og ripper de til harddisk, så jeg kan streame til alle TVene i leiligheten (dvs. til TVen i stua, og til PCer i resten av rommene). Det løser i hvert fall problemet med at filmene tar stor fysisk plass. Har pakket ned alle DVDene nå, og Blu-rayene vil slå følge snart, tenker jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Dårlig moral det der synes jeg. Du stjeler og bør ikke oppfordre andre til det.
    Enig i at man ikke bør bruke denne tråden til å skryte av hvor mye man laster ned. Men, høye hester og pekefingre hører hjemme i denne tråden.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •