Ny PC - Multicom 706, verd pengene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny PC - Multicom 706, verd pengene?

Hei!

Jeg håper jeg har valgt riktig kategori og beklager hvis jeg ikke har gjort det.

Jeg er nå på leting etter en PC som er veldig kjapp selv om jeg holder på laste ned opp til flere filmer i full HD samtidig og har oppe masse bakgrunnsprogrammer og surfer på Internett. PCen skal ikke brukes til noe spilling, ihvertfall ikke noe mer krevende enn spill som starcraft og slikt :P Med andre ord leter jeg etter en PC som holder CPUen lav, og må selvfølgelig kunne gi lyd og bilde signalene i FUll-HD!

Jeg har da funnet en PC som jeg har valgt noen innstillinger jeg føler at passer meg og lurer på om dere har noen bedre forslag, eller om dette er noe jeg burde gå etter. Jeg syntes PCen var ganske dyr, men det her er noe jeg kan strekke meg til, hvis dere syntes det er fornuftig.

Takker for alle seriøse svar!

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slydahl
    Hei!

Jeg håper jeg har valgt riktig kategori og beklager hvis jeg ikke har gjort det.

Jeg er nå på leting etter en PC som er veldig kjapp selv om jeg holder på laste ned opp til flere filmer i full HD samtidig og har oppe masse bakgrunnsprogrammer og surfer på Internett. PCen skal ikke brukes til noe spilling, ihvertfall ikke noe mer krevende enn spill som starcraft og slikt :P Med andre ord leter jeg etter en PC som holder CPUen lav, og må selvfølgelig kunne gi lyd og bilde signalene i FUll-HD!

Jeg har da funnet en PC som jeg har valgt noen innstillinger jeg føler at passer meg og lurer på om dere har noen bedre forslag, eller om dette er noe jeg burde gå etter. Jeg syntes PCen var ganske dyr, men det her er noe jeg kan strekke meg til, hvis dere syntes det er fornuftig.

Takker for alle seriøse svar!

Multicom 706 finnes jo i mange forskjellige specs, Jeg vil annbefale å bygge en pc selv. Hvilken prisklasse?

Dette høres iaf ut som en pc i 10k ++ klassen for min del.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja! Det var det jeg glemte, visste jeg hadde glemt noe, men kom ikke på det, jeg skriver hvilke spesifikasjoner jeg hadde tenkt på å ta med: Intel i5 3.30GHz, Quad Core, 850MHz GPU, 6MB Cache, 8GB DDR3 kit (2x4GB) 1333MHz, 500GB SATA 7200RPM Harddisk, Trådløst nettverk, 150Mbps 802.11n, PCI kort (internt kort i PC), MS Windows 7 Home Premium. Vet ikke om lnken viser spesifikasjonene: Multicom Multicom 706 - Arbeidsstasjon med 2nd Generation Intel Core i3/i5/i7 og Windows 7 / MULTICOM

Prisen vil bli Ca. 7000

Det med å bygge selv er jeg litt skeptisk til, sliter veldig med å sette meg inn i alle greiene, og føler meg helt blank når jeg leter rundt på komplett og aner ikke hva jeg holder på med :/

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig veldig enkelt å bygge en pc, finnes mange guider på Youtube osv.

Komplett.no - ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155
    Komplett.no - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
    Komplett.no - Intel® Core i7-2600K Processor
    Komplett.no - Corsair Carbide 500R Midi Tower Sort
    Komplett.no - OCZ SSD Agility 3 Series 2,5" 120GB
    Komplett.no - Corsair TX V2 750W PSU
    Komplett.no - ASUS GeForce GTX 560 1GB PhysX CUDA

Dette er ett eksempel, men denne pcen vil yte drastisk mye mere. Uten skjermkortet som er valgt vil denne koste ca like mye som den du fant. å den vil faktisk være ett mye mye bedre alternativ om vi sammenligner pris.

Eneste minuset er att du må kjøpe W7 utenom, eller bruke vår gode gamle piratkopi :P
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke værst.. Tusen takk fir svar, jeg vil prøve å gå litt ut fra det du postet og se litt hva jeg kom frem til og mulig jeg legger til en ny tård om råd npr jeg føler meg ferdig, tusen takk Hvis du har noen andre tips setter jeg også pris på det

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke værst.. Tusen takk fir svar, jeg vil prøve å gå litt ut fra det du postet og se litt hva jeg kom frem til og mulig jeg legger til en ny tård om råd npr jeg føler meg ferdig, tusen takk Hvis du har noen andre tips setter jeg også pris på det

Ingen problem.

men prosessor å ram og harddisk annbefaler jeg deg å beholde

Å bruk heller denne tråden når du poster neste gang istedenfor å lage en ny, så blir sikkert våre gode moderatorer fornøyde :wink:

Mvh
    Svein S

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare slenge med at Multicom er en bra butikk og bygg-selv-laptopene deres er meget bra.
    Sitter selv her med en laptop fra 2007 som jeg satt sammen selv den gang, har overlevd et år i militæret og par års skolebruk uten problem.
    Batteri osv får man tak i på ebay, siden det er en stor asiatisk produsent som selger i store mengder. Har faktisk vært værre å få tak i batteri til en nyere Asus-laptop jeg har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ok. Jeg tenker jeg prøver meg på å lage meg en PC og se hvordan det går. Kjapt spørsmål: Jeg føler det blir litt "overkill" med 16GB Minne og Intel Core 7 - 2600K? Hva er forskjellen på den prosessoren og hva gjør den dyrere enn for eksempel AMD FX-8120 sin 8 - kjerner som er mye billigere og virker ikke så svært mye dårligere, sånn iforhold til prisen?

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ok. Jeg tenker jeg prøver meg på å lage meg en PC og se hvordan det går. Kjapt spørsmål: Jeg føler det blir litt "overkill" med 16GB Minne og Intel Core 7 - 2600K? Hva er forskjellen på den prosessoren og hva gjør den dyrere enn for eksempel AMD FX-8120 sin 8 - kjerner som er mye billigere og virker ikke så svært mye dårligere, sånn iforhold til prisen?

Skal pcen klare å kjøre slik som du vill att den skal så må du nokk opp på den mengden med ram, egentlig så syntest jeg personlig att 16gb ram er pinglete mtkp nåtidens rampriser v.s før i tiden.

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi prøvde nettopp en to AMD interlagos CPU server på jobben.
    Med 32 kjerner/tråder.
    i7 2600K (2,4GHz) var fortsatt 15% raskere og det med kun 4 kjerner / 8 tråder (ikke i benchmark, men i praktisk bruk, dersom oppgavene du skal kjøre greier å utnytte "Bulldozer"kapasiteten i AMD så go for it)
    Alternativet er en Xeon E3 som egentlig er den samme prosessoren.
    Og 16 eller 32 GB RAM høres omtrent riktig ut for kravene dine til en rask maskin med mange samtidige oppgaver. Det du egentlig snakker om er en serverjobb.

For å ta spec av det du ønsker og oppnå og det du ønsker å betale blir litt som:
    "Jeg skal delta i Monaco Grand Prix og ønsker den beste bilen for jobben, Jeg har da funnet en bil, en Polo, som jeg har valgt noen innstillinger jeg føler at passer meg og lurer på om dere har noen bedre forslag, eller om dette er noe jeg burde gå etter. Jeg syntes bilen var ganske dyr, men det her er noe jeg kan strekke meg til, hvis dere syntes det er fornuftig."

Jeg er med andre ord helt enig med Xclio, fordelen med å putte litt på CPU og RAM er at du da også kan spille med den dersom du går for et greit skjermkort i tillegg.
    Dersom du ikke putter RAM og CPU i så får du ikke det du ønsker

Tilkoblingen kan også bli en flaskehals dersom du ønsker at alt dette skal kjøre samtidig. Det er egentlig en litt uvanlig forespørsel.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og pass på å få 64 bit OS, det er viktig

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville heller gått for en AMD A8 3870K løsning. Eller noe i samme gate bare med andre deler.

Det kabinettet der var sjøstygt, og det var av tvilsom kvalitet. Gå heller for noe mini-itx basert.

Ingenting i veien for at du kan bruke linux, så slipper du lukket programvare til snodige priser. Windows velger man fordi man ikke har noe annet valg, objektivt sett.

Etter førstepost å dømme er det du trenger mer minne (i gigaByte), gjerne også av den kjappe sorten (Mhz, latency stepping).

Edit: Det i7 2600 gjør annerledes enn AMDs bulldozer er de samme tingene bedre, evt med mindre varmeutvikling.

Siden vanlige mennesker med vanlige behov ikke _er i nærheten_ av å utnytte disse kraftreservene har altså amd trukket seg fra det segmentet. Penger tjener de ikke på det, det handler om reklameeffekten av å ha et toppkort. Dette har å gjøre med at skal man nyttegjøre seg av sånn CPU må man over på tungregning eller 4korts SLI/Crossfire i stereoskopisk 3d over flere skjermer.

Ditt bruksområde er langt innenfor det som er å forvente av en skriveborsløsning anno 2012. Det har ingenting med serveroppgaver å gjøre. Gjør forresten akkurat det du spør om på en god gammeldags q6600, altså en prosessor fra første kvartal 2007...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •