ADVARSEL Moms på filmer fra utland øker med 25% fra og med 1.Juli

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ADVARSEL Moms på filmer fra utland øker med 25% fra og med 1.Juli

Her gjelder det å være raske om man skal bestille billig film fra Play.com og Amazon, for nå er denslags handel HISTORIE.

De avgiftskåte på Stortinget kommer nemlig med nye kjepper i hjulene for netthandel. :twisted:

Alle filmer, spill og musikk pålegges 25% ekstra MOMS på nevnte varer fra utlandet. :evil:

Bye bye Play.com og Amazon og hei igjen Platekompaniet og rævva CDON... :cry:

Newcomer Theater sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg ikke fått med meg. Er det endringene i e-momsen i forbindelse med revidert statsbudsjett du tenker på?

Statsbudsjettet 2011 - Regjeringens satsinger

Dette gjelder, om jeg forstår riktig, kun nedlasting av film, musikk og spill. Vanlige "fysiske" medier er vel fremdeles tollfrie så lenge du holder deg under tollgrensen på 200,- kroner ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du misforstått kraftig. Det er på nedlasting av film, musikk og e-bøker det innføres moms. Fysiske formater har selvsagt vanlig moms som før. Dette bekymrer meg akkurat like mye som at sola slukker om et par milliarder år

Selv om regjeringen nå innfører moms på nedlasting av film, musikk og e-bøker fra utenlandske nettst

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Theater rett.
    Danke feil.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Theater rett.
    Danke feil.
    Det gjør da ingenting.

Et liv uten en frisk moms-debatt er som å spise suppe med gaffel

Det som kanskje er det mest utslagsgivende for folk i.f.m. denne lovendringen, er at alle Spotify og Wimp brukere nå må betale 25% mer....

fra 99 > 123,75

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Her har du misforstått kraftig. Det er på nedlasting av film, musikk og e-bøker det innføres moms. Fysiske formater har selvsagt vanlig moms som før. Dette bekymrer meg akkurat like mye som at sola slukker om et par miliarder å

Selv om regjeringen nå innfører moms på nedlasting av film, musikk og e-bøker fra utenlandske nettst
    Ok bare VG som juger da altså...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hadde det ikke gjort noe om amazon faktisk kunne ha belastet norsk mva direkte slik at vi hadde sluppet unna fortollingsgebyr og dele oppsendinger og andre slike ting.
    Summasumarum hadde ikke det blitt noe særlig dyrere?

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo en gavepakke til piratbukta!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Dette er jo en gavepakke til piratbukta!
    Ja, dessverre.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette har vært diskutert tidligere og ingen har enda et godt svar på hvordan innkrevingen av moms skal løses.

eksempel:
    Tore kjøper en e-bok på amazon.com...hvem skal stå ansvarlig for mva? skal amazon som sitter i statene, kreve inn norsk moms og sende dette videre? skal amazon måtte forandre sine rutiner bare fordi dette lille mikkemus-landet krever mva på nedlasting varer? jeg tror heller ikke at det lar seg gjøre å legge dette på forbrukeren heller.

hva med om vi kjøper et spill via Steam? eller andre tjenester hvor vi kjøper en vare fra utlandet

tanken er forsåvidt god, men hvordan den skal håndheves er enda i det blå tror jeg.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stusset litt på dette selv når jeg kjøpte en utvidet serviceavtale av et svensk biluningfirma (software). Jeg ble oppfordret til å kjøpe fra "den norske siden" pga mva osv, men siden jeg aldri fant denne siden kjøpte jeg fra den svenske. Fikk aldri noe krav på mva.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Ok bare VG som juger da altså...
    Sukk. Hva er vitsen med å furte så jævlig?

Det vil ikke være første gang en VG-journalist har skrevet en artikkel basert på en misforståelse, dersom VG faktisk har skrevet det du påstår. Om det er VG eller du som har misforstått, er litt vanskelig å avgjøre, ettersom du verken linker til noen artikkel eller siterer fra den.

Anyway - det er allerede 25% moms på DVD/BD/CD/spill etc. som man kjøper fra utlandet. Men vi slipper å betale den hvis beløpet er under 200,-. Så hvis det ikke står noe i artikkelen om at fritaksgrensen fjernes, så har det ikke noe med fysiske varer å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    eksempel:
    Tore kjøper en e-bok på amazon.com...hvem skal stå ansvarlig for mva?
    Amazon.com

skal amazon som sitter i statene, kreve inn norsk moms og sende dette videre? skal amazon måtte forandre sine rutiner bare fordi dette lille mikkemus-landet krever mva på nedlasting varer?
    Ja.

jeg tror heller ikke at det lar seg gjøre å legge dette på forbrukeren heller.
    og det skal man altså ikke.

hva med om vi kjøper et spill via Steam? eller andre tjenester hvor vi kjøper en vare fra utlandet
    Fortsatt selger som skal kreve inn moms. Bortsett fra hvis det er fysiske varer, altså.

tanken er forsåvidt god, men hvordan den skal håndheves er enda i det blå tror jeg.
    Det du glemmer er at EU innførte samme ordning for noen år siden. Så alle som har lyst til å selge elektroniske varer og tjenester til EU-land har allerede vært nødt til å innføre denne funksjonaliteten. Det å legge til at Norge har 25% moms, og hvor de skal sende penger og regnskap er en relativt smal sak. Amazon krever dessuten allerede inn moms på fysiske varer de sender til Norge, dersom du velger ekspressfrakt. Så de bør ikke ha så veldig store problemer med å utvide dette til å gjelde e-bøker og andre elektroniske varer.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må for all del ikke blande inn EU i denne debatten...innen EU betaler en mva i landet en kjøper varen i, og ikke til landet varen sendes til...en vesentlig forskjell fra vår problemstilling.

Det som jeg mente med mitt eksempel, er at jeg tror ikke det er så lett for Norge å kreve at alle verdens programvare/e-bok/film/musikk selgere beregnet for nedlasting skal snu seg rundt for sågodt som eneste land i verden og kreve inn norsk mva for varene dem leverer.

Statsbudsjettet 2011: Moms på all nedlastning - DinSide Økonomi

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skremte du livskiten av meg Danke!!!
    Piratbukta er alltid mva/tollfri -men er langt fra tullfri!!!
    Men det samme kan vel sies om cdon, playx osv.
    Så er godt at play.com fortsatt kan være hovedsupplyer av blådisker og cd'er her i heimen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må for all del ikke blande inn EU i denne debatten...innen EU betaler en mva i landet en kjøper varen i, og ikke til landet varen sendes til...en vesentlig forskjell fra vår problemstilling.
    Nå blander du inn fysiske varer igjen. Dessuten er det valgfritt om man skal betale moms i landet varen sendes fra eller det landet varen sendes til. Amazon UK krever f.eks. inn moms for det landet varen sendes til.

Sitat Opprinnelig postet av Amazon UK
    The RRP and/or Price displayed for goods sold by Amazon.co.uk are inclusive of UK VAT. However, your final price may differ depending on the actual VAT rate that applies to your order. For orders to other EU countries, the UK VAT amount will be deducted and the applicable VAT rate for the destination country will be added. Your final price during checkout will reflect the correct VAT rate for the destination country of the goods.
    http://www.amazon.co.uk/gp/help/cust...9339586&sr=1-1

Dessuten finnes det land utenfor EU, og hvis en EU-borger kjøper en ebok fra USA, så må den amerikanske butikken kreve inn moms på vegne av landet boken sendes til. Siden dette er nøyaktig det samme som du tydeligvis mener er fullstendig umulig å få til, så mener jeg dette i aller høyeste grad er relevant for debatten.

Det som jeg mente med mitt eksempel, er at jeg tror ikke det er så lett for Norge å kreve at alle verdens programvare/e-bok/film/musikk selgere beregnet for nedlasting skal snu seg rundt for sågodt som eneste land i verden og kreve inn norsk mva for varene dem leverer.
    Hvorfor er dette så vanskelig å få til? De har allerede systemene på plass. Hvis de ikke hadde hatt det, så kunne de ikke solgt til EU-land. Selvfølgelig kan det hende at det finnes butikker i EU som har valgt å ta snarveien og bare kreve inn lokal moms, noe som vil fungere fint hvis de bare selger til EU-borgere. Men sannsynligvis ønsker de å selge til resten av verden også, og da skader det ikke å ta høyde for at det kan finnes land der ute med lignende regler som EU selv har.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det som kanskje er det mest utslagsgivende for folk i.f.m. denne lovendringen, er at alle Spotify og Wimp brukere nå må betale 25% mer....

fra 99 > 123,75
    Dagbladet.no
    Musikktjenesten Wimp har for eksempel måttet leve med norsk moms, mens den internasjonale markedslederen Spotify har kunnet operere momsfritt mot sine norske kunder. Det blir det nå slutt på.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det gjør da ingenting.

Et liv uten en frisk moms-debatt er som å spise suppe med gaffel

fra 99 > 123,75
    Gjør man det da? Laster jo ikke ned musikken... Man streamer jo..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Gjør man det da? Laster jo ikke ned musikken... Man streamer jo..
    Begge deler omfattes av loven.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man betaler vel moms på NRK lisensen også - det er jo en strømmingstjeneste.....

Hvis det er slik at Wimp er inkl. mva allerede, så blir det spennende så se hvor mange som flykter over dit fra Spotify og/eller hvor lenge Spotify beholder nettorpisen på 99/mnd.....

Priskrig er i de aller fleste tilfellene til forbrurkernes beste.....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •