ADVARSEL Moms på filmer fra utland øker med 25% fra og med 1.Juli - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Artig når folk har satt seg godt inn i tingenes tilstand, finn noe annet å syte om. Såfremt i fall det nå ble en del dyrere så har vi fremdeles godt med penger å betale med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verken jeg eller andre har påstått at norge er et jævlig sted å bo, så jeg syns enkelte går litt i overkant i forsvarsmodus her (nesten i ufin-modus faktisk). Å ha lov til å være uening i aspekter av politikken er måten demokratiet fungerer. Flertallet på stortinget (før valget gjaldt det samtlige partier på stortinget, de rødgrønne er glad i å lyge før valget) ønsket å heve frigrensen. Det samme ønsker forbrukerrådet. Det er snakk om å regulere etter prisvekst, noe som er en helt vanlig ting å gjøre, 200 kr i 1975 tilsvarer ikke 200 kr i 2011. Det er mye mer uvanlig å ikke gjøre det på 30 år. Det er klart en slik regulering ville gjort det mye enklere for norske kunder å handle fra utlandet, og det ville gjort det vanskeligere for norske forhandlere å være konkurransedyktig, men det må da være lov å tenke litt på forbrukeren også. Av en eller annen grunn så skal norge være mest mulig avskjært fra resten av verdenshandelen (grunnen er selvsagt at frihet for forbrukeren betyr mindre penger i statskassen). Realiteten er at norge er et pittelite land med et pittelite vareutvalg, og ofte så er det ikke momsen som er problemet engang, men fortollingsgebyret, på varer som havner like over 200 kr.

Å sammenligne norske frigrenser med andre land er ikke spesielt rettferdig overfor norske forbrukere, i og med at norge er et knøttlite land, og det gjør at markedet vi tvinges til å handle i er et av verdens minste. I USA eller i EU har de ikke behov for å handle fra andre steder, for de har et kjempestort marked med et kjempeutvalg. Det har vi ikke i norge, så vi tvinges ofte til å handle fra andre land, og får et kjempepåslag på prisen. Vi betaler gjerne både moms i landet vi handler fra, i tillegg til gebyr og moms i norge. Og ting blir DYRT. Jeg mistenker nesten at enkelte som forsvarer dette med nebb og klør her sitter med store persolige interesser i enten norske varehandel eller den sittende regjeringen.

At grensen i sin tid ble innført for at offentlige tollere skulle slippe å bruke tid på noe som ikke genererte penger i kassen er vel bare av historisk interesse. Jeg tror ikke den problemstillingen er aktuell idag. Det er speditørene som tar den jobben idag, hvis jeg ikke tar feil (for all del skyt meg ned og drep meg dersom jeg skulle ta feil), og de tar seg godt betalt for den jobben. Jeg tror ikke den problemstillingen kunne dukket opp idag uansett, for i norge idag er det om å gjøre at byråkratiet og antall offentlig ansatte skal være størst mulig, og ingen i det offentlige yter tjenester på vegne av innbyggerne uten 500% avanse. Det står noe enkelte steder om kostpris, men det begrepet betyr ikke lenger det samme som ordboken sier.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    amen, bo1e

*advarsel - synsing *
    jeg personlig er ikke helt enda sikker hvordan Norge ønsker å håndheve denne nye regelen, og hvordan dem ønsker å sjekke at alle nettbutikkene faktisk tar betalt for norsk mva og håndtere denne videre.
    at dem store som f.eks amazon får det til med opprette en "norsk" avdeling på nettbutikken er det liten tvil om. men alle de andre små leverandørene som kanskje baserer seg på paypal og kanskje donasjoner blir det en helt annen ball game.
    *synsing - slutt*

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette betyr den nye loven for deg - Hardware.no

>De store utenlandske nettbutikkene, slik som Amazon, har allerede øktprisene for oss nordmenn på de produktene du gjelder.

Tja, for meg ser det ut som prisene er som før. (amazon.co.uk)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen interessante punkter fra den artikkelen:

Til syvende og sist er det landet der varen konsumeres som er gjeldende. Kjøper du en e-bok på nett som privatperson, og leser den i Sverige, skal det betales MVA i Sverige.
    Høres ut som en smal sak å ha kontroll på.

Selv om digitale produkter og tjenester nå avgiftslegges med 25 % her i Norge, betyr ikke det at alt du kjøper på nettet blir 25 % dyrere. Ta for eksempel Spotify, prisen der inneholder allerede 25 % med svensk MVA. Prisen vil i teorien stå stille. Både Itunes og Steam har også allerede moms, men av forskjellig sats. Den utenlandske momsen skal altså først trekkes fra, før den norske legges til.
    Det tar jo som utgangspunkt at vi har betalt utenlandsk moms på varer vi har kjøpt fra utlandet. Hvor blir i så fall den momsen av? Er det forhandleren som beholder den selv, eller har momsen blitt krevd inn av stater som ikke har vært berettiget avgiftene vi har betalt? For eksempel spotify som de nevner. Vi har allerede til nå betalt 25% svensk moms. Hvorfor det? Og hvorfor skal vi ikke lenger betale svensk moms bare fordi norge vil ha norsk moms? Jeg skjønner ikke hvor disse pengene har blitt av tidligere, og hvorfor de som har mottatt disse pengene til nå ikke lenger vil ha dem.

Og til slutt:
    E-moms-forslaget vil omfatte alle elektroniske tjenester uavhengig av verdien.
    Altså ingen tohundrekronersgrense. Det brukes hele tiden som argument at det må være likhet mellom fysiske og elektroniske varer og tjenester. Men kun når bunnlinjen er i statens favør må skjønne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Man betaler vel moms på NRK lisensen også - det er jo en strømmingstjeneste.....

Hvis det er slik at Wimp er inkl. mva allerede, så blir det spennende så se hvor mange som flykter over dit fra Spotify og/eller hvor lenge Spotify beholder nettorpisen på 99/mnd.....

Priskrig er i de aller fleste tilfellene til forbrurkernes beste.....
    Spotify har hele tiden fakturert norske kunder med moms. Men til nå har de beholdt pengene selv istedet for å betale til norske myndigheter.

Dette vil altså måtte endre seg etter 1. juli.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som en veldig tvilsom praksis å kreve inn en avgift og så beholde den selv. Bra spotify har konkurranse fra wimp og beat.no, ellers hadde de vel bare lagt til 25% på toppen. Skal ikke se bortifra at de som ikke har lignende konkurranse gjør det. Så betaler vi dobbel moms, og norge ser gjerne ingenting til verken den første eller andre momsen.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •