Lydkvalitet på DVD vs. Kinoversjoner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet på DVD vs. Kinoversjoner

Så Matrix Revolutions på "hemmabioen" i går, og husker fra kinoversjonen at scenen der Neo er i maskinbyen og tilbyr seg å ta seg av Mr. Smith, at den "svermen" av maskiner han snakker med hadde en relativt heftig tale med godt fundament i bassen.

Så denne filmen i DD5.1 på DVD i går, og var ikke like imponert hjemme som jeg var på kino. Er lydsporet på kino et annet enn det som slippes på DVD'en, eller er det anlegget mitt som trenger mer trykk i bunn? Er vanligvis veldig fornøyd med lydtrykket hjemme i forhold til kino...

Kinosalen var Prinsen 5 i Trondheim (som jo har ålreit lyd), og hjemme har jeg B&W 604 S3 i lag med ASW 650 på en RXV1400.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig. Masse bass hos meg ihvertfall, og mitt nullbudsjettoppsett uten sub burde jo produsere mindre bass enn ditt.

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå, det var bra med bass hos meg også

Men, da jeg satt på kino og lurte på hva i hel... som var skjedd med de to siste filmene i forhold til film 1 (uten at dette trenger skape en debatt om de to siste er dårlige filmer) husker jeg klart den scenen. "Wow, den blir bra på DVD hjemme" tenkte jeg, den må kjøpes for å sjekke det ut. Ble bare litt skuffet...

Så, hvordan er lydsporet og miksen på kinoversjoner i forhold til DVD versjoner?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja. Vanskelig å komme med noe generelt her, men de er jo mikset for å få maksimalt ut av oppsettet folk har i stuene sine da. På platinum/ collectors edition utgaven av Seven er det en bra dokumentar om hvordan de har tweaket lyd og bilde i forhold til kinoversjonen, for å få maksimalt ut av hjemmeoppsettene.

Dette er dog et ekstremt tilfelle, og jeg tror det er veldig varierende hvor mye tid og krefter som legges ned i dette.

Selv synes jeg den tidligere omtalte stemmen var svært imponerende, og koste meg i sofakroken, med proj. er det kjekt med film i stuen.

Kanskje bildet ditt er for lite? Lyd og bilde henger jo tett sammen og det har jo ikke den samme imponatoreffekten når det snakkende trynet er 30cm bredt istedenfor 8 meter? Men her er det mer psykologi en lydkvalitet i argumenteringen min. Jaja.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby Digital kjører samme lydkodek for hjemme- og kinoversjonen, AC3. DTS bruker forskjellige lydkodek'er for hjemme- og kinoversjonen, mens en del kinoer kjører med SDDS, som ikke finnes i hjemmeversjon foreløpig.

Prinsen 5 i Trondheim skal kunne kjøre alle systemene, så det er jo godt mulig at The Matrix: Revolutions ble vist med DTS eller SDDS, og da vil jo lydsporet være et annet enn DD som fins på DVD'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lydkvalitet på DVD vs. Kinoversjoner

Sitat Opprinnelig postet av erikk
    Så Matrix Revolutions på "hemmabioen" i går, og husker fra kinoversjonen at scenen der Neo er i maskinbyen og tilbyr seg å ta seg av Mr. Smith, at den "svermen" av maskiner han snakker med hadde en relativt heftig tale med godt fundament i bassen.
    På min Velodyne DD18 var det fundament så det holdt. Men det skal sies at den subben er ganske ekstrem. Så det har nok litt å si på utsyret også.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Dolby Digital kjører samme lydkodek for hjemme- og kinoversjonen, AC3. DTS bruker forskjellige lydkodek'er for hjemme- og kinoversjonen, mens en del kinoer kjører med SDDS, som ikke finnes i hjemmeversjon foreløpig.

Prinsen 5 i Trondheim skal kunne kjøre alle systemene, så det er jo godt mulig at The Matrix: Revolutions ble vist med DTS eller SDDS, og da vil jo lydsporet være et annet enn DD som fins på DVD'en.
    Som han sier er det svært skjelden at DD lydsporet blir mikset om for DVD.

Det er kun filmer som ikke hadde digitalt lydspor i utgangspunket eller som er restaurert som man gjør dette.

På THX receivere har man en funksjon som heter noe slikt som "dialoge normalisation" som endrer på nivået på senterkanalen i henhold til informasjonen som er lagt inn i bitstrømmen. Dette endrer ikke lydens karakter utover dette. I kinoene finnes tilsvarende utsyr.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe rart med Matrix!
    Skytescenen i lobbyen i den første filmen var akkompagnert av et heftig gitarriff. På DVD (Den versjonen jeg har i alle fall) er dette riffet helt annerledes. Og dette har ikke noe med mitt anlegg vs kinoens å gjøre.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg så Matrix på hjemmekinoen ble lyden ganske lik kinoversjonen for meg...
    Men uansett, selvfølgelig ikke helt lik.... men nå er jo kino ett mye større og kraftigere medium, og i hvertfall vis man velger og gå til de riktige kinoene.. så er ikke rart det blir mye bedre på kino i fleste tilfeller vis du spør meg.... :wink:

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lydkvalitet på DVD vs. Kinoversjoner

Sitat Opprinnelig postet av erikk

Så denne filmen i DD5.1 på DVD i går, og var ikke like imponert hjemme som jeg var på kino. Er lydsporet på kino et annet enn det som slippes på DVD'en, eller er det anlegget mitt som trenger mer trykk i bunn? Er vanligvis veldig fornøyd med lydtrykket hjemme i forhold til kino...
    WSR gir lydsporet på "revolutions" 5+ (5 er toppkarakter)!

På tide å oppgradere utstyret kanskje...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •