Hvilke filmer så du igår kveld? (minianmeldelser) - Side 236

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  45
Side 236 av 364 FørsteFørste ... 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 232 233 234 235 236 237 238 239 240 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 ... SisteSiste
Viser resultater 4,701 til 4,720 av 7271
    Active steelbook_g sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Jeg har alltid lurt på hvordan en bok kan være bedre enn en film. Det er to helt forskjellige medier. Ingen setter seg vel ned med brus, popcorn og 3D-briller for å se en bok. Jeg prøver å forestille meg at venner inviteres for å lese boken. Samtalen går: Er det noe action i denne boken? Hvem spiller i den? Er dama noe bra?
    Ja jøss! Og hør på den lyden!

En ting er at innholdet i boken kan være mer omfattende. Det er grenser for hvor mye av dette som får plass i en normal filmlengde. Og hvorvidt boken synes å være mer interessant av den grunn, kommer helt an på hvilket forhold man har til bøker og film. Skulle en film ikke yte boken rettferd, så har vel ikke jeg interesse av å lese boken, hverken før eller etter at jeg eventuelt ser filmen. Jeg interesserer meg ikke for bøker. Men tar bokormene høyde for dette i sine kvasi-intellektuelle sammenligninger? Nei! Jeg vil si at i 100 av 100 tilfeller er film bedre enn å se eller høre på deres irrelevante meninger. Samme hvor dårlig den måtte være. Nå snakker jeg åttitalls italiensk Vietnam-krig, ninja og Troma-nivå. Jeg får om ikke annet brukt hjemmekinoen.

Beklager avsporingen.
    Er vell noen som liker å bruke hode mer enn andre. Sikker ikke lett for deg å sitte deg ned å lese en bok og synes det å lese en bok er lettere å få med seg. Skjønner godt at du heler vil holde deg til å lese Se og Hør eller kanskje Vi Menn framfor å lese en bok der man må bruke de hjerne cellene man har for å faktisk danne seg et bilde av det man sitter og leser.

Har personlig ikke lest boken, men sett filmen. Så kanskje vi er i samme båt, hvem vet.

Beklager avsporingen.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OFFTOPIC

En bok gir alltid mer innlevelse enn en film... Sånn er det bare..

Har du aldri prøvd å lese en bok ferdig så burde du kanskje finne en forfatter du liker og lese boken. Det anbefaler jeg.

Bøker og film har mange likheter med seg forresten, begge prøver å fortelle en historie.. Mange ganger er gode forfattere også manusforfattere...

Så les en bok når du har tid, krim, høylitteratur eller pulp fiction. Samme er det.

Skjønner at alle ikke gidder, noen har lesevansker og da er det ikke rart at det å lese en bok blir forferdelig vanskelig og kjedelig....

Det forstår jeg godt, da hadde også jeg kun sett film....

LOTR leste jeg boka etter å ha sett filmen, jeg må nok si jeg syntes filmen var mer underholdende, men det er sjelden.
    Jeg har lest hobbiten også og det før filmen har begynt. Hehe

Silmarillion eller hva den het skal de også lage film av en gang tror jeg.
    Tror jeg skal prøve å lese denne...

Det går lang tid mellom hver gang jeg leser en bok, må finne noe jeg liker for at det skal interessere. Jeg likte veldig godt den siste boka jeg leste.. Generasjon X. Så kan anbefale den....

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    3,980
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    OFFTOPIC

En bok gir alltid mer innlevelse enn en film... Sånn er det bare..

Har du aldri prøvd å lese en bok ferdig så burde du kanskje finne en forfatter du liker og lese boken. Det anbefaler jeg.

Bøker og film har mange likheter med seg forresten, begge prøver å fortelle en historie.. Mange ganger er gode forfattere også manusforfattere...

Så les en bok når du har tid, krim, høylitteratur eller pulp fiction. Samme er det.

Skjønner at alle ikke gidder, noen har lesevansker og da er det ikke rart at det å lese en bok blir forferdelig vanskelig og kjedelig....

Det forstår jeg godt, da hadde også jeg kun sett film....

LOTR leste jeg boka etter å ha sett filmen, jeg må nok si jeg syntes filmen var mer underholdende, men det er sjelden.
    Jeg har lest hobbiten også og det før filmen har begynt. Hehe

Silmarillion eller hva den het skal de også lage film av en gang tror jeg.
    Tror jeg skal prøve å lese denne...

Det går lang tid mellom hver gang jeg leser en bok, må finne noe jeg liker for at det skal interessere. Jeg likte veldig godt den siste boka jeg leste.. Generasjon X. Så kan anbefale den....
    Siste boka jeg leste var Knut Hamsuns 'Svermere' i 2. eller 3. klasse på videregående (15-16 år siden eller no.) Så skrev jeg bokanmeldelse etter å ha sett filmatiseringen 'Telegrafisten', også var filmen annerledes

For meg er en bok intet mindre enn en laaaaaang og kjedelig spoiler, som å fortelle noen alt en film handler om, inklusive å røpe overraskelsene.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Siste boka jeg leste var Knut Hamsuns 'Svermere' i 2. eller 3. klasse på videregående (15-16 år siden eller no.) Så skrev jeg bokanmeldelse etter å ha sett filmatiseringen 'Telegrafisten', også var filmen annerledes

For meg er en bok intet mindre enn en laaaaaang og kjedelig spoiler, som å fortelle noen alt en film handler om, inklusive å røpe overraskelsene.
    Vel, smaken er som baken, sånn er det bare. :-D

Noen liker kun film, andre liker kun bøker, andre sverger til kun stereo og musikk.

Jeg liker dem alle, jeg..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilbake til topic. Tror jammen jeg har sett en av de beste skrekkfilmene på lenge.

Jeg vil ikke si for mye men Kevin Costner og Ivana Baquero(Jenta fra Pans Labyrint) gjorde en veldig god jobb.

Regissøren gjorde en så god jobb at jeg kommer til å følge med på neste film.
    Less is more er et bra stikkord...

Lydeffektene er perfekte, det svisjer og regner og tordner og smeller så man virkelig får høre det i både sidekanaler og subwoofer.

Jeg har tre favoritter til skrekk... det ene er Shutter, siden synes jeg REC og The Descent også er bra.
    Jeg mener denne filmen er på høyde med disse tre, om ikke bedre...

Så jeg anbefaler at man ser denne om man liker skrekk. Jeg er også spent på hva andre synes.

Jeg har ikke noe problem med å slenge en sekser etter denne..

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steelbook_g
    Er vell noen som liker å bruke hode mer enn andre. Sikker ikke lett for deg å sitte deg ned å lese en bok og synes det å lese en bok er lettere å få med seg. Skjønner godt at du heler vil holde deg til å lese Se og Hør eller kanskje Vi Menn framfor å lese en bok der man må bruke de hjerne cellene man har for å faktisk danne seg et bilde av det man sitter og leser.

Har personlig ikke lest boken, men sett filmen. Så kanskje vi er i samme båt, hvem vet.

Beklager avsporingen.
    Se og Hør er bedre enn filmen, sies det. Hva tenker du om den saken? Bør jeg se filmen eller årskavalkaden først? Hvem sier at jeg leser Vi Menn, forresten? Dyp lektyre er ikke min greie.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    +1

Snakk om å treffe spikeren på hodet, akkurat dette slår meg hver gang og

Men enda værre er det når de gjør motsatt, så at de har skrevet bokversjoner av ringenes herre filmene og nå..
    Hyggelig at noen har leseforståelsen i orden. Ironisk nok.

Hva blir det neste? Filmatisering?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    +2
    Dette er som og banne i kirka her hjemme men det er godt og vite at jeg ikke er alene om denne oppfatningen, Er så møkk lei av og høre hver gang at "boka var nok bedre".
    Takk det samme.
    Det skal godt gjøres å avspille boka i DVD-spilleren og få med seg handlingen på nitti minutter.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se og Hør er bedre enn filmen, sies det. Hva tenker du om den saken? Bør jeg se filmen eller årskavalkaden først? Hvem sier at jeg leser Vi Menn, forresten? Dyp lektyre er ikke min greie.
    Glemte meg helt. Er jo laget film om Se og Hør så regner med at du ikke leser det heler.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kick-Ass (i all hovedsak)

Forventningene var mildt sagt lave. Jeg ga imidlertid filmen en sjanse fordi noen lovpriser den, men klok av skade beholdt jeg de lave forventningene. I starten syntes den å være bare nok en kåt tenåringskomedie i stil med Superbad. Løftet om en tulling i superheltkostyme motiverte meg til å se litt til. Noe jeg ikke angrer. Ganske tidlig tar handlingen seg kraftig opp. Det ene høydepunktet avløses av et nytt. Hele tiden. Kameraføring, spesialeffekter, skuespillervalg, kostymer, historie og musikk viser seg som helt enestående bra. Både lattermuskler og vegger rister ennå. Selv når jeg trodde at moroa var over i andre halvdel, fortsatte overraskelsene å slå meg over ende. Ting som antydet et skifte til melankoli og tårer ble straks avløst av tårer og latter. De som har sett filmen forstår hva jeg mener.
    Jeg gir den absolutt toppkarakter.

Dette i motsetning til Percy Jackson - Lyntyven, som jeg så forleden dag. Noe så uinteressant og klysete. Alle hans skavanker viser seg å være hans største styrker, slik at han kan nedlegge både stygge monstre og overkjekke, dødelige jentebarn med store sverd og bryster.
    Filmen stryker på alle punkter. Mulig jeg hadde likt den om jeg var en virkelighetsfjern, overhormonell femtenåring, eller om jeg var utstyrt med sympati for femtenåringer som liker den.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte meg helt. Er jo laget film om Se og Hør så regner med at du ikke leser det heler.
    Nei, det er ikke lenger nødvendig.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke lenger nødvendig.
    Det var heler ikke snakk om hva som er best, film eller bok. Det er opp til hver enkel person å bestemme det. Det er jo heler ikke første gangen at det har blitt laget film ut ifra en bok.

Var snakk om en kamerat som hadde lest boken og derfor anbefalte meg å se filmen siden han også hadde sett den og likt den.

Men tror det er like greit å la den diskusjonen ligge dø og gå tilbake til å anmelde filmer :grin:

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var heler ikke snakk om hva som er best, film eller bok. Det er opp til hver enkel person å bestemme det. Det er jo heler ikke første gangen at det har blitt laget film ut ifra en bok.

Var snakk om en kamerat som hadde lest boken og derfor anbefalte meg å se filmen siden han også hadde sett den og likt den.

Men tror det er like greit å la den diskusjonen ligge dø og gå tilbake til å anmelde filmer :grin:
    Dine svar preges av sinne og misforståelser i vesentlig grad. Andre har heller ikke snakket om hva som er best. Personlige preferanser er heller intet tema for debatt. Det har heller aldri hersket tvil om hvorvidt filmer baseres på bøker og romaner, ja til og med på tegneserier.

Verdt å merke seg er at jeg og sikkert mange med meg er veldig bevisst på at substans og innhold ofte er best i bokform. En bok overlater dessuten mer til hver enkelts fantasi.

I motsetning til hva du og en til gir uttrykk for å forstå, er det heller ikke slik at bøker som enkelte personer er stolte av å stotre seg gjennom, er vanskelige å lese også for andre. Personer som har større leseforståelse må ikke finne fornøyelse mellom tørre permer i lyset fra en IKEA-pære. Noen foretrekker å lese, andre liker å bli underholdt på annen måte, mange liker begge deler. Og enkelte trenger virkelig å lese mer.
    Hvis dårlig leseforståelse var årsaken til at mange foretrekker film, ville konsentrasjonen ha sviktet i en over gjennomsnittlig bra film.
    Personer som ikke forstår en bok ser ikke på film, heller. Tegnefilm, kanskje. Men de fleste havner på fylla isteden, vil jeg tro.

Avsporingens poeng er helt enkelt som følger: Film og bok er ikke sammenlignbare medier. Det kan godt lages film av en bok. Men det er lite gjennomtenkt å forvente at boken er overførbar uten vesentlige mangler eller endringer.
    Noen ganger må regissøren ta seg en mengde friheter med originalstoffet. Et godt eksempel i så måte er The Shining. Kubrick klarte riktignok å gjennomføre det kunststykket å lage en flott film av romanen. Likevel finnes det noen som er misfornøyd med utelatte ting og endringer. Vi kan ikke basere kveldsunderholdningen vår på hva disse personene liker å mene.

Film bør vurderes som film, dette selv om innholdet i boken synes å overgå filmens innhold. Unntaket er hvis filmen skulle avvike kraftig fra kildens røde tråd. Da kan kritikk være berettiget. Men du skal være forsiktig med å lire av deg anbefalinger og advarsler på selv et slikt grunnlag. Filmen kan by på super underholdning for veldig mange personer, særlig de som ikke interesserer seg for bøker, hvis intellekt til og med kan overgå ditt eget med god margin.

Hvis The Road, bare for å bruke den som eksempel, oppfattes som dårlig, kommer ikke det nødvendigvis av at "boken er bedre", men at filmen skuffer i forhold til hva filmmediet kan levere, uavhengig av boken.

Og så tilbake til trådens emne, forhåpentligvis uten nye avsporinger eller fortsettelser av eksisterende.

Etter å ha sett Kick-Ass i natt (jada, døgnrytmen min er virkelig bra for tiden) valgte jeg noe så utenkelig som Lindsay Lohan og The Mean Girls.
    Også denne overrasket positivt. Skjønt ikke med samme intensitet og stigning som førstnevnte. Her serveres lineær, lettfordøyelig underholdning helt fra start, med kvaliteter fra Saturday Night Live, forsiktige innslag av Zucker-typiske parodier og helt ukomplisert drama. En severdig film hvis humør, dags/nattform og tid på døgnet tillater det. Og Lindsay er jo spesielt nydelig i denne filmen, synes jeg.
    :)

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^ :-D HAHA :-D

Du er morsom du.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

The new daughter

Så nettopp The new daughter og vel... må vel si at jeg er nok ekstremt kresen på skrekkfilm, har sett mye skrekkfilm de siste 25 årene og det er vel bare 10 stykker toppen som jeg synes er bra.
    Denne hadde en brukbar oppbygning men det ble aldri noe klimaks for min del, en latterlig slutt som du skjønte halveis i filmen men som du håpet ikke kom men det gjorde den desverre. Så den på bd selvsagt, leide den fra Lovefilm og verken bilde eller lyd imponerte.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Så nettopp The new daughter og vel... må vel si at jeg er nok ekstremt kresen på skrekkfilm, har sett mye skrekkfilm de siste 25 årene og det er vel bare 10 stykker toppen som jeg synes er bra.
    Denne hadde en brukbar oppbygning men det ble aldri noe klimaks for min del, en latterlig slutt som du skjønte halveis i filmen men som du håpet ikke kom men det gjorde den desverre. Så den på bd selvsagt, leide den fra Lovefilm og verken bilde eller lyd imponerte.
    Synd du ikke likte den.. Jeg undrer på lyden, jeg synes nemlig lyden var helt topp.
    Vel smaken er jo delt...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

" To Tårn "..... Blu-Ray

-1972_front-jpg

SHIT !!! det bilde var litt vel stort

Det var eller ble et lite hakk bedre på slutten bildemessig, syns det ble litt bedre da slagsenen om Helms-deep startet kom det litt mere skarphet.

Før det syns jeg det var samma manglene som ringens brorskap.

Lydmessig var det konge igjennom hele filmen.

Venter spent på Extended versjonen i håp om at de har gjort noe med den bildemessige skuffelsen kinoversjonen er i forhold til dens potesiale.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, dette var jo STOOORT! :-)

Har ikke sett trilogien på BD ennå, men kanskje høsten gir en mulighet til å oppsøke filmhyllen - der den står?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Joda, dette var jo STOOORT! :-)

Har ikke sett trilogien på BD ennå, men kanskje høsten gir en mulighet til å oppsøke filmhyllen - der den står?
    Da e de bære å forventninga på lyd sia å ingen forventninga på bildesia ;-)

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Expendables

Denne var jo bare utrolig bra, har ikke ledd så mye av en film på lenge. Skikkelig 80 talls action som ikke gir seg ut for å være noe annet enn det den er. Skikkelig action snadder fra start til slutt.

Terningkast 5

Side 236 av 364 FørsteFørste ... 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 232 233 234 235 236 237 238 239 240 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •