Testet bildekvalitet BD vs DVD: DVD'en var bedre??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Testet bildekvalitet BD vs DVD: DVD'en var bedre??

Har lenge hatt dvd-utgaven av Sleepy Hollow, og kjøpte den på BD fra Amazon.co.uk for litt siden.
    Denne har ifølge coveret 1080p oppløsning.

Til min store overraskelse er bildekvaliteten på dvd'en mye bedre enn bd'en.
    Når jeg sier bedre så mener jeg mye mindre støy i bilde, ala svart snø generelt over hele bildet.

Utstyr jeg har testet med er en Sony s550 og min tv Samsung LE40R81.
    BD-spiller satt opp til å spille 720p (tv-støtter ikke mer) og koblet opp med hdmi.

Hva kan forklaringen være på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklaringen er at denne støyen alltid har vært i kilden, men DVD er for dårlig til å vise det skikkelig. Lær deg å like det, eller ta til takke med søppelbilde som f.eks Dark Knight...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Forklaringen er at denne støyen alltid har vært i kilden, men DVD er for dårlig til å vise det skikkelig. Lær deg å like det, eller ta til takke med søppelbilde som f.eks Dark Knight...
    Mener du at The Dark Knight har søppelbilde på BD?
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Men diskusjonen her er mer generell enn som så. Mange tror at man på BD får et støyfritt og helt 'glatt' bilde. Dette er feil, og heller ikke ønskelig. Med så høy oppløsning man har på på BluRay vil man se korntrukturen i filmen som er brukt, eller digital støy i kamera. Ofte blir dette brukt som et virkemiddel fra regissøren, og er i alle tilfeller med som en del av det bildet regissør og producer har godkjent for release. Veldig ofte har man aldri sett eller lagt merke til dette før, siden DVD har så lav oppløsning.

Noen studio tror at kundene er såpass lite interessert i bildekvalitet og har så liten erfaring med godt bilde at de filtrerer bort all tendens til støy. Dette går da på bekostning av skarphet og detaljering, og man må kjøre tildels tung oppskarping på bilde i etterkant. Man sitter da igjen med et bilde støyfritt bilde, men også et bilde som er uten struktur og ekte detaljering, og i mange tilfeller kraftig ringing.

Et eksempel på kraftig ringing fra 'Edge Enhancement' eller EE, oppskarping fra Dark Knight på BluRay. Se for eksempel på politimannen til høyre i bildet. Kraftig 'glorie' pga EE, og hele bildet har en veldig 'hard' karakter uten ekte detaljering.

Et utsnitt:

Et annet eksempel. Se på undersiden av bordplaten, og rundt hånda og blyanten. Igjen, kraftige glorier pga EE.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyt filmen godtfolk!