Er 24p mer vanlig på region 1/3 dvd enn på region 2?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er 24p mer vanlig på region 1/3 dvd enn på region 2?

Har en Panasonic bd80 bd spiller hvor jeg på dvd kan velge om den skal spilles med 1080p/24p eller "kun" 1080p. Jeg har ennå til gode å kunne velge 24p dette på mine region 2 dvd'er mens en god del av mine dvd'er som er sone 1 eller 3 kan spilles med 24p.

Er dette en vanlig forskjell mellom dvd'er i henholdsvis PAL eller NTSC, eller er det en innstilling i spilleren jeg har oversett?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATSC aka. NTSC aka. sone 1 er ofte "soft-telecined" (vet ikke hva den norske betegnelsen på dette er) og da er det enkelt for spillerene å vise "30i materiale" som 24i/p. Denne reverseringen er ikke mulig for PAL (25fps) sone 2.
    Kort og litt forenklet fortalt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret. Det ante meg at dette hadde noe med ntsc vs. pal å gjøre. Betyr dette at - alt annet likt - så vil en film i ntsc-format ha et bedre bilde avspilt med 1080p/24p enn samme film i pal-format avspilt med 1080p?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,240
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt siden DVD kom og problemene som eksisterte med ntsc formatet over kompositt/svideo ble urelevante så har ntsc vært bedre enn pal.
    Enkelte vil argumentere for de ekstra linene oppløsning, men det endrer ikke det faktum at pal alltid kom i 25 fps hvilket innebar en svært dårlig konvertering fra den opprinnelige 24 fps filmen.
    Mens NTSC og dets 30 fps brukte en logisk økning av fps ved å vise hver frame 2 eller 3 ganger (les mer om 3:2 pulldown på eks wikipedia) valgte pal systemet å bare speede opp filmen fra 24 til 25 fps med medfølgende lipsync problemer..(eller ble bare lyden også speedet opp? Er litt usikker på akkurat det, men feil ble det uansett)

Sitat Opprinnelig postet av Svein4
    Betyr dette at - alt annet likt - så vil en film i ntsc-format ha et bedre bilde avspilt med 1080p/24p enn samme film i pal-format avspilt med 1080p?
    Det meste full hd utstyr skal vel være istand til å vise 1080p/50, og det vil være en mindre dårlig løsning enn å vise 25 fps pal i 1080p/60. Du vil ikke kunne få en pal film lagret i 25 fps tilbake til orginal 24 fps. (mener dette er korrekt)
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Du vil ikke kunne få en pal film lagret i 25 fps tilbake til orginal 24 fps. (mener dette er korrekt)
    Stemmer. En PAL-film er nesten utelukkende en såkalt dobbel bilderate konvertering, noe som gjør den ireversibel til original fps - og vil med andre ord se svært dårlig ut. Unntaket er selvfølgelig materiale som opprinnelig er filmet i 25fps og materiale hvor de som har "masteret" filmen har valgt å eksportere til PAL bare ved å slenge på en duplikat-frame hvert sekund (tror jeg bare har sett ett eller to tilfeller av dette, så det er veldig veldig sjelden.)

99% av alle DVD'er her i Europa (som er filmet i FILM) har først gjennomgått 24 -> 30 konvertering, for så å gjennomgå 30 -> 25 konvertering.:-/

Dette problemet har vi heldigvis ikke med Blu-Ray da vi her slipper unna dvd'ens begrensninger til mpeg2 og ntsc/pal.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halloiz
    99% av alle DVD'er her i Europa (som er filmet i FILM) har først gjennomgått 24 -> 30 konvertering, for så å gjennomgå 30 -> 25 konvertering.:-/
    Har du noen linker om dette? Jeg trodde mesteparten av PAL DVDer bare ble spilt av raskere, noe som medfører at spilletiden på PAL normalt er 4% kortere enn originalfilmen (100 minutter film spilles av på 96 minutter i PAL).

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det, dvs at lyden blir spilt av 4% raskere, så lyden blir forvrengt, får en høyere "pitch".

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    .... bare speede opp filmen fra 24 til 25 fps med medfølgende lipsync problemer..(eller ble bare lyden også speedet opp? Er litt usikker på akkurat det, men feil ble det uansett)
    Interessant. Jeg har en stund irritert meg over min Panasonic bd80 og det faktum at lyden er ørlite ute av sync. Jeg har trodd at det har vært noe galt med spilleren. Når jeg tenker meg om har jeg kun oppdaget problemet på region 2 (men ikke på alle), nå sist på den norske utgivelsen av 2012. Jeg har ikke merket problemet på BluRay, ei heller på region 1 eller 3 dvd.

Kan det tenkes at enkelte region 2 utgivelser rett og slett har dette problemet, og at spilleren er helt ok? Har koblet spilleren direkte til tv via hdmi så det burde ikke være noe generelt lipsync-problem...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lyden gikk med annen hastighet enn filmen, ville forsinkelsen blitt større og større utover i filmen. Ettersom lyden ville vært 1 frame tregere i sekundet, og filmen viste 24 bilder i sekundet, ville man på 24 sekunder hatt 1 sekunds forsinkelse på lyden. Etter halvannen time ville forsinkelsen vært på 225 sekunder.

Det sier seg dermed selv at de ikke lar lyd og bilde kjøre med ulik hastighet. Lyden er som regel spilt av med høyere hastighet, og dermed har den en høyere pitch som tidligere beskrevet. (Eventuelt har de øket hastigheten digitalt uten å endre pitchen, men det medfører mer kompliserte bit rate-konverteringer).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •