Synes du det er for mye bass i nyere filmer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Synes du det er for mye bass i nyere filmer?

Er spent på hva dere andre mener om det, det er nesten så det irriterer meg når jeg ser filmer av nyere dato der det pøses på med bass for den minste ting, og når det kommer en scene hvor det er behov for bass så er nesten effekten borte for da har du igjennom filmen fått en skikkelig overdose, wow faktoren blir ikke det den burde være.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Nope... we like bass :-D

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med dere begge her.
    Det er morro med skikkelig trøkk, men det kan bli litt mye når du hopper i sofaen, bare fordi noen lukker en bildør.....

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er kjekt med mye bass /lydeffekter jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte filmer har fokusert totalt på hvor trykket skal være.

Er det et bass-spor igjennom hele filmen for hver minste ting, så forsvinner de virkelige scenene totalt blandt alt annet.

På den andre siden så er det deilig å kjenne vibrasjonene i hele kroppen når de sikkelige scenene faktisk er =)

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg på den. Er et slit å stille på subben for hver eneste film en skal se. Er veldig store variasjoner på forskjellige filmer. Jeg oppdaget dette først når jeg begynnte å se på bluray hvis jeg husker rett..?

Jeg tror dette kommer av at det er mye større dynamikk i de nye filmene også. Vokalene er veldig lave sammenlignet med actionsekvensene. Jeg synes det burde vært en måte en kunne stille ned denne lydforskjellen. Blir litt som funksjonen som kom for et par år siden, bare ikke så voldsomt(nightmode etc.).

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Er spent på hva dere andre mener om det, det er nesten så det irriterer meg når jeg ser filmer av nyere dato der det pøses på med bass for den minste ting, og når det kommer en scene hvor det er behov for bass så er nesten effekten borte for da har du igjennom filmen fått en skikkelig overdose, wow faktoren blir ikke det den burde være.
    Hvis anlegget er riktig satt opp og subben ikke er skrudd opp på +12 etterpå, så er det ikke noe problem....
    Men fortrekker man basslyder med film så blir det sånn....
    Jeg foretrekker film med bass når den er der....
    Samme med musikk....noen liker bass med musikk...andre liker musikk med bass....

Hvis jeg vil så kan jeg også få Dagsrevyen til å høres ut som en action film...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Hvis jeg vil så kan jeg også få Dagsrevyen til å høres ut som en action film...:-)
    hehe, +1

Hvis man plages av for mye bass er det enten
    - feil kalibrering
    - for høyt (volumkontrollen på sub, hører egentlig under første punkt)
    - for lite rom (overdimensjonert utstyr)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    - for lite rom (overdimensjonert utstyr)
    Neeeeei da... det går så greit at`e ;-D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt enig i at det blir litt for dumt av og til,når sofaen rister like mye når en bildør lukkes,som når en megabombe går i lufta

Men for all del - jeg elsker bass,men på riktig plass
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Er litt enig i at det blir litt for dumt av og til,når sofaen rister like mye når en bildør lukkes,som når en megabombe går i lufta
    Skal det ikke være mye bass da? :-D Hehe, ofte har de jo zoomet helt inn på døren, mens bomben er 88432meter unna. hehe,

Alltid digg å se nyheter med 12+ på subbene. Da er jo introen så heftig.

Gir jo Siri Lill MANNes mannestemme.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Neeeeei da... det går så greit at`e ;-D
    For all del - man må gjerne ha digert anlegg i et krypinn, men da skal volumkontrollen benyttes med omhu

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    For all del - man må gjerne ha digert anlegg i et krypinn, men da skal volumkontrollen benyttes med omhu
    finnes da måter og temme bassen på bare mann bruker alle innstillinger mann kan gjøre i en surr.reciver

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette kommer av at det er mye større dynamikk i de nye filmene også.
    Dynamikk er jo en bra ting. Jo større, jo bedre. Da blir det hele mye mer levende og troverdig.

Vokalene er veldig lave sammenlignet med actionsekvensene. Jeg synes det burde vært en måte en kunne stille ned denne lydforskjellen.
    Men dette kan du jo fint justere på de alle fleste recivere. Ta å sett av litt tid til kalibrering, les manualen til din reciver, å prøv litt forskjellige innstillinger. Da blir filmopplevelsen langt bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Alltid digg å se nyheter med 12+ på subbene. Da er jo introen så heftig.

Introen på nyhetene er jo faktisk ganske digg :P

Men på film så ønsker man gjerne at effektene er på de rette plassene, og ikke hele tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om mange sitter på litt labert kalibrerte anlegg her, i grunn....

Vil påstå at nyere filmer er ganske bra i så måte. De trøkker til nesten bare når de skal. Actionfilmer på 80-tallet var det ofte som beskrevet, en bildør sendte en trykkbølge gjennom rommet.
    Men, når det er sagt, når man smeller igjen en bildør i en liten bil blir det ganske godt trykk inni kupeen.....

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tar litt tid å bli vant til dynamikkomfanget i nye filmer.

Er ikke bare bare. Spiller en for lavt forsvinner stemmer i hvisking, og for høyt rives huset ned:twisted:

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns i di nyere filmene så finnes det nesten ikke bass i ekplosjoner lenger som det var før.
    Når jeg ser film og noe skal sprenges så er det nesten ikke bass av det man forventer av slike eksplosjoner.

Ellers i andre scener syns jeg det er meget bra.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    Enig med deg på den. Er et slit å stille på subben for hver eneste film en skal se. Er veldig store variasjoner på forskjellige filmer. Jeg oppdaget dette først når jeg begynnte å se på bluray hvis jeg husker rett..?

Jeg tror dette kommer av at det er mye større dynamikk i de nye filmene også. Vokalene er veldig lave sammenlignet med actionsekvensene. Jeg synes det burde vært en måte en kunne stille ned denne lydforskjellen. Blir litt som funksjonen som kom for et par år siden, bare ikke så voldsomt(nightmode etc.).
    Her er det egentlig bare tre mulige svar:
    1) Kalibrering må til
    2) Kalibrering må til
    3) Kalibrering må til

;-)

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Dynamikk er jo en bra ting. Jo større, jo bedre. Da blir det hele mye mer levende og troverdig.

Ikke når du må skru ned lyden i alle actionsekvensene for hånd for å ikke terge huseieren for mye. Klart er det fett tidlig på dagen midt i uka når de over meg har reist på jobb/skole etc. Men jeg vil jo kunne se film på andre tider av døgnet også. Jeg må jo på skolen... Litt dust å droppe forelsening for å se film...

Men dette kan du jo fint justere på de alle fleste recivere. Ta å sett av litt tid til kalibrering, les manualen til din reciver, å prøv litt forskjellige innstillinger. Da blir filmopplevelsen langt bedre.
    Når skal det sies at jeg kjører 2.1 så det er endel mangler på hva jeg kan stille inn... Men en kalibrering ville kanskje hjulpet med å dempe bassen litt etc. på grunn av lite rom.

Men jeg er i utgangspunktet ute etter en AGC (Automatic Gain Control) helst som endel av BRen. Synes det kunne vært et eget lydspor med dette på en BR. Mindre ekstramateriell og mer slike valgmuligheter... Ser jo aldri på ekstramateriell uansett. Kunne laget en AGC selv, men det går da veldig på bekostning av lydkvaliteten noe jeg ikke vil...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •