Synes du det er for mye bass i nyere filmer? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    126dB, og det er over et bredt frekvensområde.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, de er heller "middelmådige" i sin realisme via LFE-kanalen.
    Ikke "pulse" scenen i 1.film - det har du selv latt oss få oppleve

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Skulle likt å vært i kino'en til en av de som påstår at kalibrering er problemet med for lave stemmer fra center. Blir nesten provosert.

Greit nok at en actionfilm o.l. skal ha trøkk på effekter, men når jeg føler at stemmer er i ok kinovolum så er jo helvette løs når det skjer noe. Det blir slitsomt i lengden for meg.

Bass er derimot ganske bra på nye filmer, men er enig i at maksnivået på bassen blir ganske likt enten det er en lyspære eller hus som sprenges.

Geir Arne
    Du er velkommen hit. Har man for lite stemmer i senteren er ikke anlegget korrekt kalibrert i forhold til lydnivået man ser på film med. Det er svært sjelden lydsporet det er noe galt med. De fleste lydspor er laget for å spilles av på referansenivå (75dB). Dette er langt høyere enn de fleste ser på film hjemme i stua, derfor må du ha en eller annen form for aktiv komprimering av dynamikken i forsterkeren for at det skal bli riktig.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    +1

50. cal M2'n på sluttscena på Rambo 4 høres ut som en kruttlapppistol i forhold det den høres ut som i virkeligheten....
    Selvfølgelig, men for å ta fram teskjea så er det stor forskjell på et pistolskudd og en .50 hjemme hos meg og jeg trodde det var dét det var snakk om. Dynamikk. Jeg tror vi skal være glade for at anleggene våre ikke oppnår realistiske lydnivå.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du er velkommen hit. Har man for lite stemmer i senteren er ikke anlegget korrekt kalibrert i forhold til lydnivået man ser på film med. Det er svært sjelden lydsporet det er noe galt med. De fleste lydspor er laget for å spilles av på referansenivå (75dB). Dette er langt høyere enn de fleste ser på film hjemme i stua, derfor må du ha en eller annen form for aktiv komprimering av dynamikken i forsterkeren for at det skal bli riktig.
    Bare for å pirke, er ikke ref nivå 85dB?

Men uansett, det jeg fikk inntrykk av før Atle forklarte hva han mente var at hvis man har lave stemmer i forrhold til resten så har man gjort noe feil med kalibrering. Men som Atle skrive så trenger man nødvendigvis lave stemmer for å få det realistisk, slik at en eksplosjon høres ut som nettop det. Tipper jeg syntes stemmer er "for lave" hos deg også, men takk for invitasjon.

DRC må jeg prøve meg litt på, men i min gamle Denon 3808 forsvant fylden i lyden når jeg aktiverte det. På min nåværende Primare tror jeg kun jeg har night mode, men må sjekke dette.

Så forøvrig på den nyeste Batman filmen i går som jeg bruker som referanse. Må bøye meg i støvet å si meg enig med dere at lydsporet på nye filmer er meget bra, med masse dynamikk.

Men jeg vil alltid savne en funksjon som kunne hevet stemmer for de gangene jeg ser på filmer under referansenivå. Skal også forske litt på heving av center. Akkurat nå spiller det "flat" hos meg nivåmessig.

Geir Arne

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det ble en del snakk om lave stemmer, ekplosjoner og pistolskudd, tok jeg en liten test her hjemme bare for morro skyld.

satt på the dark knight og fant fram radioshacken. Anlegget består av b&w dm604s3 og tilhørende bakhøttalere og senter. Subwoofer er 2 stk cerwin vega HD-12SX Weighting på radioshacken ble satt på c og max ble brukt.

mastervolum på reciever ble satt på -10. Det er der jeg vanligvis har det, men på noen filmer, som for eksempel avatar øker jeg til -5

For å ta pratingen først. Det lå stort sett på rundt 65-75 db, men var også oppe i 83db noen ganger.

Første scene ut er helt i starten av filmen, da de knuser vinduet. Da målte jeg 110db

neste er inne i banken da klovnene blir skutt på med hagle. på det siste hagleskuddet før magasinet er tomt. 114db

Inne i banken når jokern tar av seg masken: 114db

inne i tunellen når politieskorten blir angrepet. Jokeren står inne i traileren og skyter først med maskingevær, så med en hagle. Hagleskuddene er også 114db

like etterpå treffer han batmobilen med en bazooka: 116db

Neste scene er da bruce wayne kjører i lamborghinien sin. rett før sykehuset sprenger. en annen bil kjører inn i siden. da smeller det ganske bra.118db

sykehuset sprenger:115db

Vet ikke helt hva dette skal være godt for men Det beviser jo ialefall at pratingen er vesentlig lavere enn lfe her hos meg, men det er overhode ingen problem. Jeg syns ikke pratingen er for lav.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Veldig imponerende hvis du har klart å få til at pistolskudd og eksplosjoner høres ut som det skal, det er det nemlig ikke mange anlegg som klarer...:-D
    +1

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Siden det ble en del snakk om lave stemmer, ekplosjoner og pistolskudd, tok jeg en liten test her hjemme bare for morro skyld.

satt på the dark knight og fant fram radioshacken. Anlegget består av b&w dm604s3 og tilhørende bakhøttalere og senter. Subwoofer er 2 stk cerwin vega HD-12SX Weighting på radioshacken ble satt på c og max ble brukt.

mastervolum på reciever ble satt på -10. Det er der jeg vanligvis har det, men på noen filmer, som for eksempel avatar øker jeg til -5

For å ta pratingen først. Det lå stort sett på rundt 65-75 db, men var også oppe i 83db noen ganger.

Første scene ut er helt i starten av filmen, da de knuser vinduet. Da målte jeg 110db

neste er inne i banken da klovnene blir skutt på med hagle. på det siste hagleskuddet før magasinet er tomt. 114db

inne i tunellen når politieskorten blir angrepet. Jokeren står inne i traileren og skyter først med maskingevær, så med en hagle. Hagleskuddene er også 114db

Neste scene er da bruce wayne kjører i lamborghinien sin. rett før sykehuset sprenger. en annen bil kjører inn i siden. da smeller det ganske bra.118db

Vet ikke helt hva dette skal være godt for men Det beviser jo ialefall at pratingen er vesentlig lavere enn lfe her hos meg, men det er overhode ingen problem. Jeg syns ikke pratingen er for lav.
    sykehuset sprenger = 115db er jeg med på, men hagleskudd og inne i banken og bazooka på 116db synes jeg er litt vel mye

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Bare for å pirke, er ikke ref nivå 85dB?

Men uansett, det jeg fikk inntrykk av før Atle forklarte hva han mente var at hvis man har lave stemmer i forrhold til resten så har man gjort noe feil med kalibrering. Men som Atle skrive så trenger man nødvendigvis lave stemmer for å få det realistisk, slik at en eksplosjon høres ut som nettop det. Tipper jeg syntes stemmer er "for lave" hos deg også, men takk for invitasjon.

DRC må jeg prøve meg litt på, men i min gamle Denon 3808 forsvant fylden i lyden når jeg aktiverte det. På min nåværende Primare tror jeg kun jeg har night mode, men må sjekke dette.

Så forøvrig på den nyeste Batman filmen i går som jeg bruker som referanse. Må bøye meg i støvet å si meg enig med dere at lydsporet på nye filmer er meget bra, med masse dynamikk.

Men jeg vil alltid savne en funksjon som kunne hevet stemmer for de gangene jeg ser på filmer under referansenivå. Skal også forske litt på heving av center. Akkurat nå spiller det "flat" hos meg nivåmessig.

Geir Arne
    Ja, 85dB snitt og 105dB maks. Min feil.

Ja, stemmene må gjerne være lavere enn eksplosjonene hvis det skal være realisisk. Men hvis du ikke spiller på referansenivå blir det uansett ikke "realistisk" i så måte. Hvis du spiller på referansenivå så vil du aldri ha problemer med å høre stemmene. Men skal du skru ned volumet en god del, så vil stemmene kunne bli for lave, og da må du komprimere slik at stemmene blir høyere. Da blir det nødvendigvis mindre forskjell mellom stemmer og eksplosjoner enn når du spiller ukomprimert ved referansenivå.

Det er altså ikke fysisk mulig å oppnå samme dynamikk på lavere lyttenivåer. Det er umulig å lage lydspor/kalibrere anlegget så dette oppnås. Det er derimot fullt mulig å kalibrere anlegget (les komprimere) på en måte som gjør at man kan nyte film med hørbare stemmer på moderat lyttenivå.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen fler enn meg som har Cloverfileld på BluRay og har opplevd at lydsporet, bass-sporet er litt i drøyeste laget gjennom hele filmen?

Instillingene mine er perfekte i andre filmer, men i cloverfield er det take-off og fungerer ikke spesielt bra å se på slik.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av snoemann
    Noen fler enn meg som har Cloverfileld på BluRay og har opplevd at lydsporet, bass-sporet er litt i drøyeste laget gjennom hele filmen?

Instillingene mine er perfekte i andre filmer, men i cloverfield er det take-off og fungerer ikke spesielt bra å se på slik.

:-D Syns det er heftig bass og passer filmen bra jeg :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Cloverfield er en film med bra LFE-spor i passe mengder. Når hode til frihetsstatuen kommer deisende i bakken vil jeg tippe du kjenner det, for å si det slik...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz

Så flott...og hørselen din om x-antall år...???:???:
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk angående bass og nyere filmer er vel at det varierer veldig, enkelte filmer har noen scener som er veldig bra og andre er jevnt over dårlig
    f.eks i sherlock holmes opplevde jeg en kul scene hvor det skytes i rommet ved siden av, det er en knall scene, med passende dynamikk og trykk

ellers opplever jeg at min centerkanal er oppegående og jeg er godt fornøyd, må selvfølgelig litt opp på volumknappen før det er passe lyd, ca -20 og mer
    det skumle ved volum på oppsettet mitt nå er jeg oppfatter ikke helt hvor høyt jeg egentlig spiller selv, pga jeg opplever det ikke som høyt bare veldig kult og fullt av dynamikk

ellers skal jeg igang med å sette meg mer inn i det å kalibrere sub, dvs skal kjøpe inn radioshack og eq

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •