Synes du det er for mye bass i nyere filmer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De fleste nyere surroundprosessorer og receivere har AGC i en eller annen form, og også dynamikk-begrensing.

Men det som er kjerne i problemet for mange er dårlig kalibrering. Har man store peaker og dipper i sub-responsen vil noen effekter treffe peakene og man vil høre for mye bass, mens andre vil treffe nullene og fisle bort i ingenting.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett annet problem er at folk kjører LFE alt for høyt. SUB'ene jobber allerede for fullt når man f.eks får dørsmell og slikt, mens det ikke høres noe høyere ut under bomber og annet bråk, fordi SUB'ene ikke klarer mer.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er moro med bass, men den må være riktig. Hadde besøk av Atle i min kino i sommer, og selv om det er sommer og ferie og ikke for mye kino for tiden så var det ikke vanskelig og høre masse forbedring på mange nivåer på noen filmer jeg har prøvd. Jeg hadde også EQ-AS1, men den kommer nok på brukt torget nå. Hvis noen lurer på hvordan det er og stå på gaten når klonene angriper jorden, da er dere heved innvitert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nesten blitt en gjenganger når jeg har vært på besøk det der. Blir noen ekstra As-EQ1 på markedet. Kanskje jeg gjør det for å drive prisene ned så jeg kan kjøpe en selv?

Synes det kom seg veldig hos deg etter kalibrering og ommøblering, Arnt! Og flott kino! Tror vi fikk tatt knekken på de verste unotene der.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen på "problemet" hos meg ble å la suben kun ta seg av lfe kanalen. Jeg har høyttalere satt til large, og velger at sub spiller lfe. Har 2 suber og har gain på klokken 1. Dette er alt for høyt i forhold til de andre høyttalerne, men det er ikke så farlig sålenge suben får ett eget signal. På den måten er det kun lfe som er mye høyere enn resten, og da får jeg trykk der jeg vil ha det, og bildører som lukkes og slikt holdes på ett normalt nivå fordi det sjelden er i lfe kanalen.

Har kalibrert subene med radioshack og en behringer FBQ2496, og resultatet er en nesten flat kurve fra 25-120hz

Jeg er iallefall strålende fornøyd slik det spiller nå. En proff kalibrering av noen som kan det hadde sikkert blitt kjempe bra det og. Skal ikke nekte på det

Til de som syns det er for mye bass mange ganger og kanskje litt lite der det skal være masse bass, prøv og la suben kun spille lfe og skru opp volumet på suben. Det kan kanskje hjelpe. Hvis man uansett ikke er fornøyd, så skader det ikke og prøve nye ting som ikke er helt etter læreboka. Ett system med ht som large og sub kun lfe, forandrer lyden ganske mye iforhold til small 80hz. iallefall her hos meg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg hevet LFE etter YPAO så ble det ofte dårlig dynamikk i bassen, men etter at jeg sluttet med det og kjører alt slik YPAO vil så fungerer det bra. Et pistolskudd høres ut som nettopp det og en eksplosjon blir det den skal være.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig imponerende hvis du har klart å få til at pistolskudd og eksplosjoner høres ut som det skal, det er det nemlig ikke mange anlegg som klarer...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, av og til. Det kan jo hende at bassen er akkurat passe, men så er det for lite av den andre lyden isteden. Ikke godt å si.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle likt å vært i kino'en til en av de som påstår at kalibrering er problemet med for lave stemmer fra center. Blir nesten provosert.

Greit nok at en actionfilm o.l. skal ha trøkk på effekter, men når jeg føler at stemmer er i ok kinovolum så er jo helvette løs når det skjer noe. Det blir slitsomt i lengden for meg.

Bass er derimot ganske bra på nye filmer, men er enig i at maksnivået på bassen blir ganske likt enten det er en lyspære eller hus som sprenges.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ganilsen: Det du sier er at du ikke liker dynamikk. Du vil at snakking skal være like høyt som en eksplosjon, eller at eksplosjonen skal være like lav som snakking. Det er helt greit at du syns det, men da har du en funksjon som heter Dynamic Range Compression som er en del av Dolby Digital spec. De fleste receivere kaller dette night mode eller noe i den duren. DTS Master og Dolby lossless har noe av det samme. Anbefaler at du kalibrerer, og skrur på denne funksjonen. Da vil du får det som du vil.
    Men vær så snill å ikke framprovoser mer av dynamikk-kompresjon som det er på Avatar og en del av de nyere filmene, det blir bare dumt for oss som liker realisme. Dere som ikke vil ha dynamikk har valget i prosessoren, det har ikke vi andre hvis lydsporet er komprimert fra studio....

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev det kanskje i et litt dårlig øyeblikk. Men missforsto tydeligvis hva dere som snakket om kalibrering mente.

Men savner igrunn mer liv i center kanalen(fra filmen), og ikke bare lfe og ved effekter.

DRC har jeg desverre ikke på min nåværende prosessor, og nightmode syntes jeg ødelegger. Jeg liker for all del dynamikk.

Beklager utbruddet.

Ganilsen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da ingen grunn til å beklage!
    Hvis prosessoren har Dolby Digital har den DRC i en eller annen form, det er en del av DD spec'en. Men night mode gjør akkurat det samme, så hvis du syns det ødelegger så blir det ikke bedre med DRC.

Angående lyd i senter så er det som oftest at man har for liten eller for dårlig senterkanal i forhold til frontene, eller kalibrert den feil.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Veldig imponerende hvis du har klart å få til at pistolskudd og eksplosjoner høres ut som det skal, det er det nemlig ikke mange anlegg som klarer...:-D
    Litt dårlig formulert kanskje, men jeg føler at forskjellen på et pistolskudd, en bildør som slår igjen og en eksplosjon er grei. Den som ikke hører forskjell på det når de ser film hjemme har en liten justeringsjobb foran seg.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Er spent på hva dere andre mener om det, det er nesten så det irriterer meg når jeg ser filmer av nyere dato der det pøses på med bass for den minste ting, og når det kommer en scene hvor det er behov for bass så er nesten effekten borte for da har du igjennom filmen fått en skikkelig overdose, wow faktoren blir ikke det den burde være.
    føler deg der. I noen filmer ser jeg også at mange produsenter blir fort for ivrige når det kommer til det med bass. Bass blir brukt til feil tidspunkt, og ofte feil dybdenivå. Som f.eks i noen shotgun scener er det brukt veldig lavfrekvent bass, når det egentlig bør ha ligget høyere opp i frekvens. Dybden på pistolskudd er overdrevet, og det ligger neste dypbass i scener der bildører slammes hardt inn. Mange vet nok sikkert hva jeg mener, men en film jeg mener er veldig bra på dette og kan dette med å lage et gjennomført LFE lydspor er da transformers filmene og den nye inception

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    ..en film jeg mener er veldig bra på dette og kan dette med å lage et gjennomført LFE lydspor er da transformers filmene
    Nei, de er heller "middelmådige" i sin realisme via LFE-kanalen.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man føler filmer har for mye bass har man gjort noe galt i oppsettet sitt. Jeg kan aldri huske å ha gått ut fra en ordentlig kino og ha tenkt at i denne filmen var det for mye bass.

Hjemme har jeg definitivt ikke for mye bass, snarere tvert i mot, men der har jeg også bare omlag 2 db hevning på LFE-kanalen i forhold til resten og jeg har også kjørt lenge med 0 db, dvs helt standardverdi etter YPAO-korreksjon. Jeg føler at veldig edruelig omgang med LFE-kanalen volummessig gir den beste balansen lydkvalitetsmessig både på film og instrumenter på konserter, selv om man ofrer en god del fysisk trøkk i forhold til å ha den en 5-6 (eller mer?) db høyere.

Om man vil ha mer trøkk uten å booste sub-kanalen er jeg langt mer fan av å øke membranareal og kjøre med samme volum som før. Det gir som regel en følelse av mer overskudd og mer skyv uten å låte mere basstungt.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    +1

50. cal M2'n på sluttscena på Rambo 4 høres ut som en kruttlapppistol i forhold det den høres ut som i virkeligheten....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW

50. cal M2'n på sluttscena på Rambo 4 høres ut som en kruttlapppistol i forhold det den høres ut som i virkeligheten....
    Er det denne skyteren du mener ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    føler deg der. I noen filmer ser jeg også at mange produsenter blir fort for ivrige når det kommer til det med bass. Bass blir brukt til feil tidspunkt, og ofte feil dybdenivå. Som f.eks i noen shotgun scener er det brukt veldig lavfrekvent bass, når det egentlig bør ha ligget høyere opp i frekvens. Dybden på pistolskudd er overdrevet, og det ligger neste dypbass i scener der bildører slammes hardt inn. Mange vet nok sikkert hva jeg mener, men en film jeg mener er veldig bra på dette og kan dette med å lage et gjennomført LFE lydspor er da transformers filmene og den nye inception
    Du som er inne til førstegangstjeneste.... Vært på skytebanen ennå? Skutt med AG eller MP5, eller til og med Glock? Det er ikke mange anlegg jeg har vært borti som produserer i nærheten av det trykket som man får av et 7.62mm rifleskudd....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Du som er inne til førstegangstjeneste.... Vært på skytebanen ennå? Skutt med AG eller MP5, eller til og med Glock? Det er ikke mange anlegg jeg har vært borti som produserer i nærheten av det trykket som man får av et 7.62mm rifleskudd....

ca 126dB med elg børsja eller AG-3 som den kalles

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •