Organisering av DVD samling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Organisering av DVD samling

Jeg har netopp bygget meg en DVD hylle og trenger tips til hvordan jeg kan organisere filmene for å ha oversikt og finne frem til filmer jeg leter etter. Slik jeg har det nå, (sånn foreløpig) er bokser/serier på øverste hylle, deretter kommer musikkdvd'er, så kommer snappercase cover på rad og rekke, deretter kommer vanlig keepcase cover.

Men: Hva er den enkleste måten? Skal man sortere de alfabetisk, etter sjanger eller etter skuespiller? Liker ikke tanken på at snap og keep case skal blandes heller, men i noen tilfeller er det desverre ikke til å unngå i mitt tilfelle. Til nå er det bare Batman filmene som har både snap og keep cover.

Jeg ønsker tips og forslag til oppsett slik at det blir enkelt og raskt og finne filmene.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alt mitt alfabetisk, uansett.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    http://www.afterdawn.com/software/video_software/dvd_tools/dvd_profiler.cfm
    Hvis du ser på signaturen min, så ser du at jeg allerede har dvdprofiler. Men det var ikke det jeg var ute etter, men derimot hvordan filmene skal stå i hyllene mine

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel strengt tatt kun dine egne preferanser som kan avgjøre hva som er best i ditt tilfelle.

Selv har jeg filmene etter sjanger, da jeg fant ut at det ble for mye styr å ha de alfabetisk når jeg fikk mange nye filmer. Da måtte hele hyllen omrokkeres for å få plass til tre ekstra titler under "S", f.eks.

Uansett - aller helst ville jeg hatt de alfabetisk, da det gjør ting så mye enklere når man leter etter en spesiell film
    Hjemmekino: Samsung 75" KS8005 - Samsung UBD-K8500 - Apple TV - Chromecast - Sonos all around
    Stue:
    Samsung 65" JU7005 - Apple TV - Chromecast - Sonos playbar

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste en annen post her på forumet om en som hadde de etter nummer rekkefølgen i dvd profiler. Det vil jo resultere i blanding av covere, men er jo veldig lett å organisere. Eller så ville jeg tro at etter sjanger og film/tvserie må være greit.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og sette etter nummer rekefølgen på DVDProfiler er sikkert ikke dumt..
    Men her syns jeg nesten man må finne den måten man best syns man har orden i dem på, for det kan jo variere

Newcomer Hr kotelett sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg går for alfabetet, flere kamerater går for kaos...

Mens han med flest filmer går for filmselskap. Og ingen av oss andre skjønner helt hvorfor, eller i det hele tatt hvordan han kom på å sortere de etter filmselskap/utgiver...
    men det fønker no for han..
    (og han har egen hylle for sone2 filmer)

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stor ulempe med alfabetisk er at da måtte Silence Of The Lambs, Red Dragon og Hannibal stått altfor spredt, for å nevne et eksempel.

Personlig plasserer jeg dem hvor det "føles" riktig. Plasserer filmer sammen som har en noenlunde lik stil. Fight Club står ved Magnolia, Star Wars imellom Minority Report og Matrix, Ringu ved Audition. Ellers står alle franchise filmer sammen: Halloween, Friday The 13th, Alien, Indiana Jones. Og resten står selvfølgelig kategorisert: Zombiefilmer, tiss- og bæsjfilmer, varulvfilmer, grinefilmer osv... Ved å plassere filmene på en slik måte, blir det hele mye mer personlig, gir en større følelse av perfeksjon og gjør det lett å finne frem. Synes nå jeg...

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alfabetisk etter originalspråklig/engelsk tittel - dvs at "Kampens Regler" står under R. "Den Store Lebowski" står under B, osv. Men av en eller annen grunn står f.eks "Mononoke Hime" står under P. Ganske morsomt når andre enn meg selv skal prøve å finne noe. :lol:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problemet selv.

Hadde det bare vært meg ville jeg hatt dem alfabetisk og byttet ut alle snapper coverene med Amaray.

Men da finner ikke min bedre halvdel noenting, hun vil ha dem etter sjanger slik at hun kan finne rom-kom filmene på ett sted.

Newcomer Xerxes sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ett godt råd av en kamerat som jeg har fulgt med hell.

Hvorfor kjøpte du denne enkelte filmen i utganspunktet?

Favoritt skuespiller, regi, sjanger osv osv...

Sorter etter dette og du vill alltid finne filmen, en husker jo hvorfor en vil se nettopp denne filmen ikveld.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om der finnes en måte å organisere filmene utelukkende på nett?
    Altså ikke ha noe lokalt program innstallert ? Grunnen til spørsmålet er at vi har en velferdsklubb her på jobben som kjøper inn filmer. Ordningen som vi har nå fungerer ikke tilfredstillende. Der blir allt manuelt ført med penn i en bok. Grunnen til at jeg vil ha det online, er selvfølgelig at flere da kan redigere innholdet i databasen.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-profiler kan du bruke.
    Her får du den: www.intervocative.com

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    Er det noen som vet om der finnes en måte å organisere filmene utelukkende på nett?
    Altså ikke ha noe lokalt program innstallert ? Grunnen til spørsmålet er at vi har en velferdsklubb her på jobben som kjøper inn filmer. Ordningen som vi har nå fungerer ikke tilfredstillende. Der blir allt manuelt ført med penn i en bok. Grunnen til at jeg vil ha det online, er selvfølgelig at flere da kan redigere innholdet i databasen.
    Har du en hjemmeside er det bare å sette seg ned med en PHP basert kartotek løsning.
    Gi de på jobben din bruker/pass og det hele er løst helt til den dagen dere ikke betaler webleien eller webserveren er nede for godt
    Husk å alltid ta backup ved bruk av web!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    argh, jeg hadde noen venner over i går ettersom vi skulle ha en filmkveld og absolutt ingen av de har respekt for min alfabetiserte dvd-hylla. da jeg våkna i dag (ble litt for seint, og litt for mange øl i går) ser jeg at mine venner har malplassert opptil flere titler.

hva er det som er i veien med system og orden? :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •