8 åring og film?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

8 åring og film?

Har en 8 åring som gjerne vil være med å se på film (maser spesielt om Spiderman filmene) og da lurer jeg på når kan man la poden få se sånne type fiction filmer ala Avatar, spiderman, Ringenes herre osv?? Han ser på cartoon network en del og de seriene som går der mener jeg er mer ondskap i en feks spiderman... Tror han skjønner stor forskjell på fiction og virkelighet.
    PS. Husker selv en kamerat som lurte oss til å se Indiana jones og det siste korstog da jeg var i den alderen. -Og ble dritredd. Vil ikke utsette han for noe sånn...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spider man bør vel gå bra.

Jeg har selv en 9 åring som ikke får se Avatar.

Dette må du nesten vurdere fra film til film. Han ser feks Star Wars, men får som sagt ikke se alt annet i samme kaliber.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er en interresant debatt det der.
    Min mening er i hvertfall at filmer som foregår et stykke unna vår vanlige hverdag, (StarWars, Avatar m.m.) ikke vil ha samme effekt som en hverdagsfilm ment for eldre.

Forstå meg korrekt. Det er aldri meningen at barn skal bli så redde av en film at de drømmer eller får problemer.
    Men en side av aldersgrensedebatten som MANGE overhodet ikke tenker på er det samfunnsmessige aspekte.
    Det finnes mer enn nok "små" undgommer som er blitt "herdet" av vold og sex i filmer, så de blir ikke redd.
    Men jeg hørte en interressant debatt på radioen hvor de som setter aldersgrensen var med. Og en viktig del av deres jobb er å bevare de verdiene vi har i samfunnet.
    Det vil si hvis unge borgere blir vant til å se sex og vold, så vil de etter hvert bli mere "likegyldige" eller ikke vekte det så tungt.

Det er ikke uten grunn at vi ser mere og grovere vold. I min fars ungdom sluttet man å slå og sparke når noen lå nede. I min ungdomstid var denne strukket til at fortsatte til en voksen grep inn.
    I dag kan du strekke denne videre til at i mange tilfeller når en voksen griper inn, går de unge til angrep på de voksne også.

Mange unge ser så pass mye film og spill med vold og elendighet, at de etterhvert flytter grensene mot det mer og mer ekstreme.

Så aldersdebatten har minst 2 sider. Hva som er sundt for barnets egen psykiske helse, men også hva som gavner samfunnet mest.

I den debatten jeg refererer til var de som setter aldersgrensen mere "snille" i dag enn tidliger med hvor mye hud og sex som kan vises. Vold holder de fortsatt så mye tilbake på som mulig.

Det er jo blant andre serier som Paradise Hotel, Big Brother osv... som gjør at mange unge i dag tror man skal være i seng innen 3. date er over. Hvis ikke er noe galt.
    Det er plutselig mere "normalt" å utforske og ha en 20++++ sexpartnere før en blir gift.
    Og hvis man nærmer seg 20år gammel og fortsatt er jomfru, så "er det noe galt".

Det som i hvertfall er viktig med tanke på om barnet lett drømmer om film eller annet, og man har lyst til at poden skal få se Avatar. Så se den heller litt tidligere på kvelden, så ikke siste inntrykk før man går i seng er filmen.

Men som lærer må jeg si meg rimelig skremt når jeg på en håndsopprekning blant 6 åringer får opp 1/3 som kan bekrefte at de hadde sett Ringenes Herre i den tid den var populær. Og de kunne referere til både det ene og det andre i filmen.
    Samt at de hadde avtaler om overnatting, popcorn og Ringenes Herre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er rart at Ringenes Herre har fått aldersgrense 11år her i norge , da det flyger hoder og armer i et par av scene.

Og har en del skremende monstere , orcer , goblins osv , som jeg ville tro skremmer en 11åring.

Husker selv jeg så Aliens som 11åring , selv om dette er av en kaliber , så husker jeg ting som Mars Attack skremte meg litt , øynene på de kjempe hjerne , stirrene og sinte hehe.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avatar og Ringenes herre skulle etter min mening gå bra. Har selv et par unger på henholdsvis 6.5 og 9 år, og begge har sett Avatar. Men jeg tror det er viktig at de voksene ser filmene sammen med dem, ber de lukke øynene hvis det er noe skummelt og ha en liten prat med dem på forhånd og etterpå. At filmene er såpass virkelighetsfjerne gjør det sikkert også litt mindre skremmende, da det er lettere for dem å forstå at det bare er film. Men barn er forskjellige, og jeg vet ikke hvilken filmerfaring ungen din har fra før.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok viktig å selv se noen filmer sammen med de å se hvordan de reagerer..

Husker selv jeg så Alien alene da jeg var 8, og tok ikke skade av det så.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmer vi har sett hittil har basert seg på tegnefilmer ala Kung fu panda, Madagaskar, osv. Tenker det hadde tatt familiehyggen til et nytt nivå ved å ha med guttungen på litt mer "utfordrende" filmer. Vil selvfølgelig ikke la ham se film alene, og selvfølgelig ikke virkelighetsnære voksenfilmer... Men tror han er rimelig herdet på mange måter. Tror vi får prøve oss litt frem. Starwars må jo være en fin begynnelse, og han har jo sett mye på animasjonsserien til starwars på tv. Vi er opptatte av å ikke skjule noe for han i forhold til den direkte/reelle virkeligheten som feks dagsrevyen osv. Tenker som så at unger må få lære at livet ikke bare er en fryd og gammen og samtidig bli samfunsrelaterte. Han hadde veldig stor respekt da nyheten om den 11 år gamle franske gutten som stakk hodet opp fra bussen og døde. Da satte jeg meg ned og pratet litt med han og tror nok utfallet ble at han fikk mer respekt for trafikk/sikkerhet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Husker selv jeg så Alien alene da jeg var 8, og tok ikke skade av det så.
    Så hva da?

Som om noen ville ha innrømmet at de hadde tatt skade av å se en film...

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På kino så kan 8-åringer komme inn på 11-års filmer sammen med foresatte, så det går nok greit i de fleste tilfeller, men unger er forskjellige, så en bør vurdere det fra film til film.

Jeg tror ikke det er mengden vold eller sex som er det avgjørdende, men hvor "skremmende" det blir presentert, og ikke alltid jeg synes en 11-års film egner seg for 8 åringer, men på den annen side så hadde 15-års grense vært alt for strengt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Så hva da?

Som om noen ville ha innrømmet at de hadde tatt skade av å se en film...

Jeg innrømmer. Onklen min satt barnevakt på meg når jeg va 8-9år. Han satt og så på Jaws, og jeg lurte meg delvis inn i stuen uten at han fikk det med seg. Og i den scenen haien kommer brått opp fra dypet. Da satte jeg i ett brøl. Mamma fikk ikke meg til å bade i sjøen på mange år. Den dag i dag, liker jeg ikke å svømme plasser det er mørkt under meg.

Og det tror jeg kommer av at jeg smug tittet på Jaws når jeg va liten pjokk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - tror du er i relativt godt selskap akkurat når det gjelder bading og Jaws :-)

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting er meget forskjellige fra film film. Ta feks Ringenes Herre. Greit den er blodig og full av krig. Men det er jo stemninga som er skummel i så fall.
    Terkel i Knipe har 7år. Men språket passer absolutt ikke en 7åring.!
    Har en bror på 6, han har da sett både Kill bill og andre slike filmer uten noe skade, men kan bli skremt av enkelte scener i disney filmer..

Så veldig varierende fra barn til barn og film til film.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er utrolig vanskelig. Har selv en sønn på snart 8, og det er vanskelig å forutse hva som er skremmende. Det kan være lyder og ukjente ting som vi ser på som ufarlig, mens enkelte ting vi ikke tror barna tåler ofte vil fungere fint.

Min sønn har sett noen av Star Wars-filmene allerede, og det gikk greit, med unntak av scenen i femmern der Luke får kappet av seg hånda av Darth Vader. Det synes han var skremmende. Mens mange andre scener med skyting og lyssabler som kapper ned soldater ikke var skummelt for ham.

MEN: Jeg tror det er viktig med en "reality check". Barn skiller ikke like godt mellom film og virkelighet, og dersom man oppdager at barna fekter med pinner etterpå og virker usårlige, så kan de tro at vold er like ufarlig som det fremstår på film av og til. Viktig at de forstår at mennesker ikke tåler ting like godt i virkeligheten.

Jeg synes at det er helt greit å følge anbefalingene på filmen, og man bør i det minste se nøye gjennom alle 11-års filmer før de vises for yngre seere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - tror du er i relativt godt selskap akkurat når det gjelder bading og Jaws :-)
    Ja det er nok mange rundt min alder (33År) som syns sjøen er litt uggen etter å ha sett Jaws

Har en annen onkel som så en film om rotter. Der rottene blant annet kom opp fra toalettet. Hva filmen gikk ut på vet jeg ikke. Men rotte filmen satte skrekken i han, så han ser altid 2-3ganger ned i do før han setter seg:lol:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sharkoon
    Ting er meget forskjellige fra film film. Ta feks Ringenes Herre. Greit den er blodig og full av krig. Men det er jo stemninga som er skummel i så fall.
    Terkel i Knipe har 7år. Men språket passer absolutt ikke en 7åring.!
    Har en bror på 6, han har da sett både Kill bill og andre slike filmer uten noe skade, men kan bli skremt av enkelte scener i disney filmer..

Så veldig varierende fra barn til barn og film til film.
    Hvordan kan du vite at han ikke har "tatt skade" av dette? Det er faktisk umulig å vite, og selv om han tilsynelatende ikke har "tatt skade" nå, er dette ting som kan dukke opp i fremtiden.
    Jeg synes at aldersgrenser skal følges, og om noe, så er de for lave på veldig mange filmer.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldersgrensene er vel uansett bare anbefalt. Det hjelper lite med 18-årsgrense hvis filmen ligger tilgjengelig i hylla hjemme der unger lett kan finne den sette den på.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    MEN: Jeg tror det er viktig med en "reality check". Barn skiller ikke like godt mellom film og virkelighet, og dersom man oppdager at barna fekter med pinner etterpå og virker usårlige, så kan de tro at vold er like ufarlig som det fremstår på film av og til. Viktig at de forstår at mennesker ikke tåler ting like godt i virkeligheten.
    Enig, det at en 7-åring ikke blir redd av å se en spesifikk film er da slett ikke det samme som det ikke har noen negativ effekt på ham!

Jeg har en pode på 7 år og han får ikke se Star Wars for å si det slik (ikke at han hadde skjønt stort heller, siden han ikke er like god til å lese som Roffe sin pode). Men han får spille Lego StarWars på DS og jeg blir nesten matt av hvor naturlig ordet "drepe" er blitt i hans hverdag.

Nei, jeg tror ikke at unger som ser voldsfilmer går ut på gaten og slakter folk.

Ja, jeg tror at unger som ser voldsfilmer har en mye høyere terskel for å bry seg om andre i en voldssituasjon og lavere terskel for å ty til vold selv.

Og jeg jeg synes ingen av egenskaper over er man skal hige etter som menneske.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi ser filmen an før vi lar poden på 8 eller podetten på 10 se.

Filmer som Avatar som er såpass virkelighetsfjerne har jeg ingen problemer med å vise, og ungene virker ikke å ta det til seg på samme måte som f.eks '9'. Selv om denne også er totalt virkelighetsfjern er det en mye dystrere og mørkere film som virker mer skummel og skremmende. StarWars har begge sett alle av, og på samme måte som vår generasjon så maler de kosteskaft og lager seg lyssabler. Fin motorisk trening, og får de et rapp over fingrene så lærer de at slikt gjør vondt.
    Samtidig så aksepterer 8-åringen at han ikke får se Indiana Jones. her er det mer 'ekte', det er råtne lik og spesaleffekter som er mye mer grusomme enn at en droide blir stått i biter av en lyssabel. Her er det 'ekte' mennesker som driver 'ekte' ondskap, og det gjør mye mer inntrykk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to sønner, 9 og 12 år, de får se filmer med 11 års grense, 12-åringen er kanskje klar for 15-år hvis han ser den sammen med oss voksne og det er rett type film. Men det er også stor forskjell på hvordan filmer virker på barna. Mitt inntrykk er at ting som er vanskelig å forstå eller handling som det er vanskelig å relatere seg til, kan bli ekstra skummelt hvis det blir uhåndgripelig. F.eks. trolldommen i Spiderwick klarte de ikke å forstå, hvis vi nevner den filmen grøsser de begge to. Jeg prøvde å vise Ghostbusters, også 11 års grense, men da gikk de etter en halv time, den var visst veldig skummel.

Men humor kan ofte virke av-skumlende. Vi så f.eks. Land of the Lost, det er en del action, voldsomme scener med dinosaurer, sofaen ristet osv, den var nok litt vel spennende, men så var det en del humor innimellom som løste på stemningen. Jurassic Park har 11-årsgrense, men den synes de ble for skummel og minstemann hadde mareritt natten etter. Kanskje fordi den har en del elementer som ofte brukes i skrekkfilmer; rollefigurene må gjemme seg, farene lurer rundt hvert hjørne, skummel musikk, osv.

Men de nekter å se Den utrolige reisen (den med de to hundene og katten som er på reise for å komme hjem). Scenen hvor den ene hunden faller ned i en kløft og alle tror den skal dø, har tydeligvis gjort uutslettelig inntrykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende diskusjon. Jeg lar sønnen min på snart 7 få se det han selv synes er spennende for tiden, Det går i alle mulige animasjonsfilmer fra pixar, disney osv og Star wars så klart. Han er livredd for episode 3 så den styrer vi unna så lenge. Min erfaring er at han selv regulerer mye av frykten for skumle scener osv. Derimot er jeg ikke særlig happy med cartoon network. Der er det mye dritt rett og slett. Dagsrevyen har han noenganger sett uten at jeg har merket det og da kommer spørsmålene haglende.

Så mi erfaring er at de tenker mye selv og trenger oss voksne som et filter noenganger når de ikke helt forstår hva som er riktig galt og virkelig uvirkelig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •