8 åring og film? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min datter på 8 maser stadig vekk om Avatar om dagen. Lurer kanskje på om jeg skal la henne se denne, men hun er litt redd for drager.

Hun har sett noen av pirates filmene og den første Harry Potter filmen og det har gått veldig bra. Men så dukka Noldus opp i 2ern og da var det stopp. Det var en ekkel liten skapning som satt seg på netthinna .

Bra tema å ta opp dette. Lurer stadig vekk på hvordan andre foreldre løser dette og hvor langt vi skal strekke oss. Tror det er utrolig viktig å se filmene sammen med barna og følge med på hvordan de reagerer på ting både under og etter filmen.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Ja det er nok mange rundt min alder (33År) som syns sjøen er litt uggen etter å ha sett Jaws

Har en annen onkel som så en film om rotter. Der rottene blant annet kom opp fra toalettet. Hva filmen gikk ut på vet jeg ikke. Men rotte filmen satte skrekken i han, så han ser altid 2-3ganger ned i do før han setter seg:lol:
    Hahaha...vittig!
    Men dette er ikke bare på film.
    Det er ikke lenge siden jeg leste i en avis på nettet, at rotter stadig vekk dukker opp i toaletter i London.
    Lurer på om mythbusters hadde en episode om dette også faktisk.

Når det gjelder aldersgrenser så er de nok nøye gjennontenkt, og til barnas eget beste.
    Foreldrene mine var jæv*** konsekvent på aldresgrenser generelt, både på filmer, drikking og røyking osv...
    Husker at jeg uten tillatelse så Indiana Jones and the last crusade på VHS i 11-12års alderen, den hadde 15års grense og jeg syns den var dritskummel!!!
    Men samtidig var det den den kuleste filmen jeg hadde sett noen gang!
    Jeg husker flere ganger da jeg var enda yngere, kanskje 5-6 år gammel, at jeg våknet "midt på natta" og gikk opp i stuen der mamma og pappa satt og så på nattkinoen på NRK.
    Det var vel oftest drama filmer, og ikke noe spesielt med vold i dem.
    Jeg skjønte ikke mye av filmen, men da det ble litt klissete scener med klining osv ble jeg flau og rødmet, jeg bare snudde meg bort og sa "ÆÆÆÆSJ".
    Mamma og pappa bare lo av meg og sa "gå ned og legg deg gutt, du er ikke stor nok til å se på dette"

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har faktisk blitt litt strengere etterhvert. Sønnen min fikk se Spiderman etter MYE masing, men det ble for sterk kost da Green Goblin døde på slutten. Han reagerte også veldig tidlig i filmen da vi så "Land of the Lost", og den ble aldri sett ferdig.

Så for hans del har vi strammet inn veldig, og nå går det mye i animasjonsfilmer med riktig aldersgrense. "Se opp!" er perfekt for ham, for å si det slik. Passelig skummel for en 7-8 åring.

Når det gjelder Star Wars har han ikke sett alle. Han har vel sett de gamle (ep. IV-VI), samt den første (ep. I).

Harry Potter har jo en stigende skummelhetskurve. Den første er jo uproblematisk, og nr to gikk også greit. Resten har vel 11 års aldersgrense, og har en mye dystrere stemning. De har han ikke fått se.

Men det er merkelig hva som fungerer greit. Han tålte som sagt ikke Land of the Lost, men han fikk se den siste Indiana Jones-filmen hos noen venner (jeg ble ikke konsultert i forkant), og det virket som han var nærmest upåvirket av den, selv om jeg som voksen syntes det var ekle scener der.

Men det er et annet viktig aspekt: Størrelsen på opplevelsen. Alt virker større og mer skremmende i hjemmekinoen på stort lerret og stor lyd. Er man i tvil, ville jeg heller satt på filmen på vanlig TV og holdt lyden på et kontrollert nivå. Det gjør ikke ting så overveldende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker jeg så Exorsisten når vi var små. Var rimelig jomfru både på filmeffekter og andre ting Men den satte en støkk i meg. Hadde mareritt 2 netter på rad

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobbet på en barne og ungdomsskole i fjor.

Det va jeg mye innom 3-5klasse. Og det va ofte filmer som Harry Potter, Star Wars og Spiderman som va hot tema. De som fikk se filmen skrøt filmene oppi himmelen. Og de som ikke fikk se filmene hadde sterkt ønske om å se filmene.

Men når du fikk elevene under 4 øyne og snakket om de forskjelige filmene, så kom det ofte frem at de syns de va skummle og ekkle.

Det som jeg syns va rart, va det at de som "ikke" syns filmene va skummele/ekkle. De innrømmet at de hadde marreritt etter å ha sett filmene. Men de ville ikke si det, for da fikk de kansje ikke sett slike filmer. Og de ville i alle fall ikke si det til medelever, for va det ikke "tøffe" lenger.

Jeg sier ikke at alle barn er sånt. Men det er ikke alt de forteller til foreldrene sine.

Bare en liten tanke fra min side. Det beste er å vurdere filmen selv, og er du i tvil. Snakk med andre foreldre som har barn på samme alder og hør va de syns om filmen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vanskelig tema, kanskje. Enkelte filmer har en regi som gjør den ekstra skremmende, f eks filmene til Stephen King, Shining mv. Jeg styrer 6 åringen unna alt sånt. Det samme gjelder scener med blodige lik som ligger strødd rundt omkring, eller hardt skadede helter i dårlige filmer (braveheart).

Mer forutsigbare filmer der scener bygges opp og hvor man rekker å lukke øyne mv, er enklere. Star wars er greit, han velger selv vekk de scenene han ikke liker :-)

Generelt: utvalget av " bra" filmer uten skremmende elementer er så digert at det er enkelt å la være å vise vokseninnhold.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers vil jeg vel si at "Spaceballs" er en film som først skapte vantro og så gapskratt fra både minstemann på nesten 8 og storesøster på 11... Og det til tross for at minstemann ikke skjønner et kvekk av engelsk eller leser fort nok til å følge undertekster (men vi forklarer jo litt underveis, da.)

Humor hjelper mye.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Spaceballs" - den er notert. Humor er jo uansett en slager, selv om de ikke skjønner alt som blir sagt. The Naked Gun, Hot Shots, Top Secret etc.

Tydelig at det er stor forskjell på hvordan barna reagerer, så det er selvsagt vanskelig å sette en fast mal. Uansett bør man se gjennom filmen selv på forhånd dersom man er usikker, og hvertfall se den sammen med barna hvis den har skremmepotensiale. Det må selvsagt også være lov for barnet å si at den er for skummel og ikke erte de eller mase om at -jooo, kom igjen'a pusling! :twisted:

Og selvsagt er det forskjell på å se filmen i stummende mørke i kinoen i stedet for på TV, men det er jo nettopp det som gjør kinoen så artig, at man får en helt annen innlevelse og filmopplevelse. Våre barn storkoser seg i kinoen og synes det er kjempekult å invitere kamerater på film. Det er jo ingen andre i gata som har tilsvarende.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos oss er det nesten alltid 'kinobursdag'. Billetter, popcorn og det som ellers hører med til et kinobesøk. Ikke så mange av dem som har flere rader og 'ekte' kino hjemme, så det blir ekstra stas. Men har opplevd at noen syns det blir vel skummelt, så vi er nokså påpasselige med hva vi viser ved slike anledninger. Og vi er også påpasselige med å gi foreldrene til barna som kommer på esøk beskjed om hva som skal vises, så de kan komme med innvendinger.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for all del ang. "Spaceballs": Se den selv først. Den kom i 1987 og fikk da 12 års grense.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Men for all del ang. "Spaceballs": Se den selv først. Den kom i 1987 og fikk da 12 års grense.
    Spaceballs er genial, jeg har sett den 20 ganger og kan "halve" dialogen utenat. Men jeg er ikke kar om å huske at det var noen skumle elementer i det hele tatt i den som skulle tilsi 12års-grense. Det er jo tross alt en 100% komedie. Kan det være laser-i-balla-scenen ("No! Not that!" - "Yes! That!")?

Men det er nesten 20 år siden jeg så den sist, så det er ikke umulig jeg har glemt noe...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg så den på kino da den kom og mener å huske at den var hilarious, som mye annet av Mel Brooks.

Kunne forresten trenge flere tips i kategorien "morsom action for ungdomsbarn". Tilbake Til Fremtiden og liknende.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke akkurat alderstrinnet du sikter til, men disse 80-tallsfilmene har jeg selv gode minner fra og de skulle ikke være så hypervoldelige...

Hjelp vi flyr
    Top Secret
    Mannen med den nakne pistol
    Goonies
    Gremlins
    Karate Kid
    The Last Starfighter
    The Blues Brothers

Ikke så veldig action kanskje, men:
    Ferris Bueller's Day Off / Skulk med stil (?)
    Revenge of the Nerds
    Stand By Me
    Big

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Goonies har jeg på Blå, og den går støtt og stadig her i huset!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det er jo alderstrinnet 8-12 år jeg tenkte på, litt sånn førungdom, de er for store (hvertfall sammen, minstemann blir nok litt preget av storebror) til å like typiske barnefilmer men for små til 15-årsgrense filmer.

Bra tips, flere der jeg har glemt. Top Secret og Naked Gun er jo herlig, de er gjengangere her når gutta har gjester. Goonies er notert

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte aldri å se skumle filmer som liten selv, og husker jeg var med en kamerat og faren hans for å se Tåken på kino, selvom vi ikke var gamle nok. Likte ikke tåke i mange år etterpå. Tror neppe min kamerat dengangen tok det på samme måte, så vi er alle ulike. Har selv barn med veldig ulik tilnærmelse til film. Den ene kan nesten ikke se noe med triste scener, den andre takler det meste. Da tar vi sef. hensyn til den som tåler minst når vi ser film sammen. Jeg mener at aldersgrenser er til for holdes. Å se en film to år før tiden, burde ikke være noen menneskerett og det er opp til oss voksne og respektere aldersgrensene. Blant annet skapes det et veldig press på unger, som kanskje egentlig ikke har lyst til å se slike filmer. Ikke morsomt å si til kamerater at du ikke tør. Men for all del, folk gjør som de vil. Jeg sier uansett til mine barn at de skal være gamle nok, uansett hva venner får se. Da slipper de å ta det valget. (Gjorde dog et unntak med Blues Brothers.)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg er enig i at aldersgrenser er ment å overholdes, men hvis man går ut fra Medietilsynets egne retningslinjer, så sier de:
    Sitat Opprinnelig postet av Medietilsynet
    Aldersgrenseskalaen i § 5 har følgjande inndeling:

* tillaten for alle (A)
    * 7 år (barn ned til 4 år i følgje med føresette)
    * 11 år (barn ned til 8 år i følgje med føresette)
    * 15 år (unge ned til 12 år i følgje med føresette)
    * 18 år (absolutt nedre grense)

Prinsippet om følgje med føresett
    Prinsippet om følgje med føresett, som går ut på at føresette over 18 år kan ta med seg barn som er tre år yngre enn ei gjeven aldersgrense, er komme i stand for å gje medråderett og ansvar til dei som kjenner barnet eller ungdommen best. Det er vanskeleg å laga generelle kategoriseringar av barn eller ungdom i samfunnet. Barn og unge kan vera svært ulike kvarandre innanfor den einskilde aldersgruppa. Difor legg lova opp til at dei føresette, i siste instans, skal vurdera om filmen er passande for barnet eller ungdommen.
    Dette betyr at aldersgrensene er ment å være retningsgivende og ikke absolutte som fartsgrensene langs veiene er. Men selvsagt gjelder dette begge veier, noen filmer kan ha en aldersgrense som kanskje er for lav for enkelte barn. Til syvende og sist koker det ned til foreldrenes vurdering av om barnet tåler filmen. At barn ikke skal se filmer med 18 års grense sier seg jo selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler nok det er litt som nevnt tidligere i tråden at jo mer menesklig vold med blod, gørr og lemlesting av kroppsdeler gjør mer inntrykk på det enkelte individ. Har nevnt indiana jones av egenerfaring som 8 åring... var i bursdag som 10 åring og så Die Hard ferdig importert på vhs direkte fra usa lenge før filmen hadde premiere her hjemme, så denne ble på mange måter hypet opp i venneflokken. Denne hadde vi egentlig ikke lov til å se da det var broren hans sin film men den gang ei. Husker VELDIG godt kula som ble avfyrt i hodet på den japanske delegaten hvor hjernen ble spredd utover gulv og vegger... Denne tanken tok jeg med i senga den neste uka. Turte ikke si at jeg hadde sett denne filmen til mor og far, men fikk lirket det ut av meg da de merket jeg sov veldig dårlig om nettene. Det var det flere av vennene mine som gjorde... Hadde det vert et monster/alien som kula spredde utover tror jeg ikke hadde gjort samme inntykket.
    Husker og at Edward Saksehånd var den beste filmen jeg visste selv om den var litt "frankentsein" skummel på sin måte...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at Aliens gjorde meg skikkelig skremt så ville vært veldig selektiv med hva jeg vile utsatt min pode for (hvis jeg kom så langt). Om han ikke tar direkte skade av volden så er sjansen stor for at han får ett forvrengt inntrykk av det. I min barndom så var det mange av mine jevnaldrede som så voldsfilmer. Og på meg virket det som at det var en av grunnene til volden. Man etterapet slag, og om ikke på sine venner, så ble det på mobbeoffere. Man diskuterte slag med sine venner og viste det på andre?

Skal man vise sånne filmer så bør man også være flink å diskutere moral, rett og galt

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •