nye format - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47

Tråd: nye format

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    HD-DVD (eller hva nå blir) vil garantert slå bedre an en D-VHS, og verden blir mindre; jeg lukter import.
    Noen som har noen informasjon om filmselskapene fortsatt skal følge den soneinndelingen vi har på dvd i dag eller om en skal kutte ut dette helt på det nye formatet? I dvd tidens barndom var det mye import fra usa og finne i butikkene, men disse kostet en uangripelig sum penger. Jeg håper virkelig ikke dette forstetter i et nytt format.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 4 grunner til at HDTV har slått ann i USA:

1) de hadde et TV-system med kun 480 linjers oppløsning

2) de hadde et tv-system med dårlig fargesjengivelse

3) mange har store bakprojeksjonsskjermer hvor dårlig oppløsning blir veldig synlig.

4) markedet er så stort at en nisjekanal kan overleve selv med en liten markedsandel. I Europa må man som oftes kjøpe rettigheter til hvert land for seg.

Robert-

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Man kan ikke sammenligne DVD plater. De bruker ikke NTSC eller PAL. De bruker MPEG2 med oppløsning lik det som brukes i NTSC eller PAL systemet, men det er ikke på oppløsning de største forskjellene ligger.
    Hva mener du med dette?
    Fra en NTSC DVD får man NTSC videosignaler. Og fra en PAL DVD får man PAL videosignaler.
    MPEG2 er ikke et videoformat, men en komprimeringsteknikk.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Man kan ikke sammenligne DVD plater. De bruker ikke NTSC eller PAL. De bruker MPEG2 med oppløsning lik det som brukes i NTSC eller PAL systemet, men det er ikke på oppløsning de største forskjellene ligger.
    Hva mener du med dette?
    Fra en NTSC DVD får man NTSC videosignaler. Og fra en PAL DVD får man PAL videosignaler.
    Hvis du kjører S-video eller kompositt så stemmer det delvis.

Ved komponent eller RGB scart så har det ingenting med PAL/NTSC å gjøre. Da er det 576i/576p 580i/480p.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med dette?
    Hvis du kjører S-video eller kompositt så stemmer det delvis.

Ved komponent eller RGB scart så har det ingenting med PAL/NTSC å gjøre. Da er det 576i/576p 580i/480p.
    Så lenge vi ikke snakker HDTV, som er eget videoformat, er det vel fortsatt NTSC eller PAL videformat uavhengig av hvilke signaltype som benyttes? Vil gjerne se en link som underbygger at componentvideo/RGB ikke er NTSC/PAL så lenge vi snakker om kildemateriale med NTSC/PAL.
    Her tror jeg du er ute og sykler... :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge vi ikke snakker HDTV, som er eget videoformat, er det vel fortsatt NTSC eller PAL videformat uavhengig av hvilke signaltype som benyttes? Vil gjerne se en link som underbygger at componentvideo/RGB ikke er NTSC/PAL så lenge vi snakker om kildemateriale med NTSC/PAL.
    Her tror jeg du er ute og sykler... :wink:
    Altids greit når man er faglig uenig. Da er det alltids noen som lærer noe i diskusjonene.

Med PAL og NTSC TV systemer så ligger det blant annet hvordan krominanssignalet blir kodet inn på luminanssignalet. I tillegg så består de forskjellige systemene av forskjellig frekvens, men i hovedsak så skiller systemene altså hvordan ting moduleres inn. (Det finnes PAL sendinger med 60Hz i sør amerika så frekvensen sier egentlig ikke noe om hvilket format det er). På en DVD plate blir det lagret et digitalt komponentsignal i en MPEG2 bitstrøm. Her brukes ikke PAL eller NTSC teknikk for å lagre det (teknikken er den samme, men frekvens og oppløsning (kan være/er) forskjellig). Ved å hente ut signalet på kompositt eller s-video er DVD spilleren avhengig til å kode om signalet til et PAL eller NTSC signal. Ved RGB eller komponentutgang er en slik omforming ikke nødvendig.

Derfor blir det også nevnt i produktspesifikasjoner hvilke fargesystemer en projektor støtter (NTSC, SECAM, PAL) og hvilke komponentformat den støtter.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en DVD plate blir det lagret et digitalt komponentsignal i en MPEG2 bitstrøm. Her brukes ikke PAL eller NTSC teknikk for å lagre det (teknikken er den samme, men frekvens og oppløsning (kan være/er) forskjellig). Ved å hente ut signalet på kompositt eller s-video er DVD spilleren avhengig til å kode om signalet til et PAL eller NTSC signal. Ved RGB eller komponentutgang er en slik omforming ikke nødvendig.

Derfor blir det også nevnt i produktspesifikasjoner hvilke fargesystemer en projektor støtter (NTSC, SECAM, PAL) og hvilke komponentformat den støtter.
    Dette er jeg ikke med på. Jeg vil driste meg til å si at det er bare tull.
    Vi er enige om at videosignalet lagres på en DVD i komponent form. Men det lagres som enten NTSC komponent video eller PAL komponent video.

Her er hva "howstuffworks" skriver om saken:
    A movie is usually filmed at a rate of 24 frames per second. This means that every second, there are 24 complete images displayed on the movie screen. American and Japanese television uses a format called National Television Standards Committee (NTSC). NTSC displays a total of 30 frames per second; but it does this in a sequence of 60 fields, each of which contains alternating lines of the picture. Other countries use Phase Alternating Line (PAL) format, which displays at 50 fields per second, but at a higher resolution (see How Video Formatting Works for details on these formats). Because of the differences in frame rate and resolution, an MPEG movie needs to be formatted for either the NTSC or the PAL system.
    (Det finnes PAL sendinger med 60Hz i sør amerika så frekvensen sier egentlig ikke noe om hvilket format det er).
    Dette stiller jeg meg også tvilende til. PAL er pr definisjon 50Hz
    Kan du underbygge?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jeg ikke med på. Jeg vil driste meg til å si at det er bare tull.
    Vi er enige om at videosignalet lagres på en DVD i komponent form. Men det lagres som enten NTSC komponent video eller PAL komponent video.
    Som jeg har sagt hele tiden så er oppløsningen på MPEG på de forskjellige DVD utgivelsen tilpasset det TV systemet som brukes i det aktuelle landet. Men jeg sier igjen, det er ikke i oppløsning hvor forskjellen mellom NTSC og PAL avgjøres. Det er i fargekodingssystemet. Men uansett om oppløsningen er lik som PAL/NTSC så er det fortsatt et digitalt komponent signal som ikkehar noe annet til felles med NTSC og PAL enn antall linjer. Ergo sier ikke en DVD utgivelse noe som helst om kvaliteten på PAL/NTSC.

Her er hva "howstuffworks" skriver om saken:
    A movie is usually filmed at a rate of 24 frames per second. This means that every second, there are 24 complete images displayed on the movie screen. American and Japanese television uses a format called National Television Standards Committee (NTSC). NTSC displays a total of 30 frames per second; but it does this in a sequence of 60 fields, each of which contains alternating lines of the picture. Other countries use Phase Alternating Line (PAL) format, which displays at 50 fields per second, but at a higher resolution (see How Video Formatting Works for details on these formats). Because of the differences in frame rate and resolution, an MPEG movie needs to be formatted for either the NTSC or the PAL system.
    needs to be formatted for either the NTSC or the PAL system

Det er jo det jeg har sagt hele tiden at den blir tilpasset (formatert) PAL og NTSC, men det er ikke PAL eller NTSC på DVD platene.
    (Det finnes PAL sendinger med 60Hz i sør amerika så frekvensen sier egentlig ikke noe om hvilket format det er).
    Dette stiller jeg meg også tvilende til. PAL er pr definisjon 50Hz
    Kan du underbygge?
    Selvsagt kan jeg underbygge det:
    http://www.high-techproductions.com/pal.htm

Hvis PAL er definert på noen måte så er det bærebølge på fargefrekvensen, ikke anntall linjer.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selvsagt kan jeg underbygge det:
    http://www.high-techproductions.com/pal.htm

Hvis PAL er definert på noen måte så er det bærebølge på fargefrekvensen, ikke anntall linjer.
    Sannelig finnes det en PAL variant med atributter vanligvis forbundet med NTSC, 525/60Hz. Er dette et slags kvasiformat?

PAL er vanligvis tett forbundet med 625/50Hz, og NTSC med 525/60Hz.
    Det blir alltid referert til at NTSC har lavere oppløsning enn PAL. Dette er altså feil fordi oppløsning og frekvens ikke har noe med fargesystemet å gjøre? NTSC kan like gjerne være 625/50Hz?
    Jeg begynner å bli svært forvirret her.
    Jeg begynner i hvert fall å angre på at jeg gikk så hardt ut... ops:

Har du noen tips til faglitteratur som forklarer hvordan disse tingene henger sammen? Tenker på videoformat kontra fargesystem.
    :?: :?: :?:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg er utdannet TV repratør/ fagbrev innen radio/TV så har jeg en bok som heter TV teknikk eller noe sånt som brukes i undervisningen. Den tar for seg alt slikt i megadetalj. Sikkert kommet mye nye versjon siden jeg var ferdig utdannet i 94.

Og som du sier så kan NTSC like gjærne være 625/50 eller hvilken som helst annet format så lenge de bruker NTSC koding av fargen.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant forresten denne som forklarer litt hvordan PAL fungerer. Her går det også frem at PAL har kun med fargekodingssystemet.

http://encyclopedia.thefreedictionar...rnating%20Line

En annen:
    http://burks.brighton.ac.uk/burks/foldoc/95/88.htm

og her:
    http://www.alkenmrs.com/video/standards.html

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt søking fant jeg boken som jeg brukte:

http://www.yrkeslitteratur.no/BOKER/...mottakeren.htm

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brasil bruker PAL-M med 60Hz og 480 linjer.

I Fiji bruker de 50Hz NTSC.

Robert-

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Progressive PAL" er et populært uttrykk. Men dette er da egentlig et meningsløst uttrykk?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Progressive PAL" er et populært uttrykk. Men dette er da egentlig et meningsløst uttrykk?
    Ja egentlig. Det rette er 576p. S-video eller kompositt signal som er kodet med PAL/NTSC kan ikke levere progressive signal.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og som du sier så kan NTSC like gjærne være 625/50 eller hvilken som helst annet format så lenge de bruker NTSC koding av fargen.
    I følge encyclopedia'n du refererer til er NTSC mer enn bare fargekoding. Det er en komplett videostandard hvor oppløsning og frekvenser er bestemt. Den opprinnelige NTSC standarden er fra 1941 og opprinnelig uten farger. I 1953 ble NTSC formatet "oppgradert" med fargeinformasjon.

Oppløsningen er spesifisert til 480 linjer. Refresh rate er spesifisert til 60Hz nominelt.

NTSC or the National Television System(s) Committee was an industry-wide standardization body created in 1940 by the FCC
    in order to resolve conflicts which existed at the time between companies regarding the introduction of a nation-wide analog television system for the United States 1941
    the committee was re-created, this time to decide about color television, and in March 1953 unanimously approved what is now simply called the NTSC color television standard. The update retained full compatibility with older black-and-whitetelevision sets.

The NTSC format consists of 29.97 interlaced frames of video a second, each consisting of 480 lines of vertical resolution out of a total of 525 (the rest are used for sync, vertical retrace, and other data such as captioning). 525 (the rest are used for sync, vertical retrace, and other data such as captioning). NTSC interlaces its scanlines, drawing odd-numbered scanlines in odd-numbered fields and even-numbered scanlines in even-numbered fields, which gives a nearly flicker-free image at approximately 59.94 (nominally 60 Hz / 1.001) refresh frequency, which is close to the nominal 60 Hz power used in the United States.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig forvirrende dette etterhvert. Men konklusjonen er vel at benevnelene "PAL" og "NTSC" forteller mer om farge systemet enn oppløsning.

Dette er forresten HD Software forumet

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I følge encyclopedia'n du refererer til er NTSC mer enn bare fargekoding. Det er en komplett videostandard hvor oppløsning og frekvenser er bestemt. Den opprinnelige NTSC standarden er fra 1941 og opprinnelig uten farger. I 1953 ble NTSC formatet "oppgradert" med fargeinformasjon.

Oppløsningen er spesifisert til 480 linjer. Refresh rate er spesifisert til 60Hz nominelt.
    Som Robertaas påpekte så finnes det 50Hz system med NTSC fargekoding.

PAL går uansett kun på fargesystemet da forkortelsen Phase Alternating Lines går på fasen til fargeinformasjonen.

Lurer på hvilket TV system vi brukte i europa før fargene kom. Noen som vet? (hva het systemet?)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant forresten ut av det selv. (går utifra det var det samme systemet som blir brukt nå)

TV system vi brukte før het B for VHF frekvenser og G for UHF frekvenser.

Grunnsystemet i USA het M før det fikk farger. (men lagd av NTSC)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Brasil bruker PAL-M med 60Hz og 480 linjer.

I Fiji bruker de 50Hz NTSC.

Robert-

Som Robertaas påpekte så finnes det 50Hz system med NTSC fargekoding.
    Kan dette dokumenteres?

http://www.high-techproductions.com/ntsc.htm

I følge denne siden (som dokumenterer at Brasil benytter PAL-M) er NTSC klart deffinert til 525/60Hz.
    Fiji er heller ikke på lista over land som benytter NTSC.

N T S C
    National Television System Committee

Lines/Field 525/60
    Horizontal Frequency 15.734 kHz
    Vertical Frequency 60 Hz
    Color Subcarrier Frequency 3.579545 MHz
    Video Bandwidth 4.2 MHz
    Sound Carrier 4.5 MHz

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder