Nordiske Blu-ray = makkverk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nordiske Blu-ray = makkverk?

Hvorfor er det mange nordiske Blu-ray utgivelser som ikke har HD lyd? Så Law Abiding Citizen igår og den hadde bare Dolby Digital lydspor. USA utgaven har vel Dolby TrueHD 5.1?

Jeg har sluttet å kjøpe Blu-ray filmer her i landet og kjøper isteden fra Play.com. Norsk tekst trenger jeg definitivt ikke, men HD lyd vil jeg ha!

Hva er dine erfaringer?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt alle mine BD i Norge da jeg foretrekker undertekst. Har vel kjøpt 20-30 filmer og alle har en variant av HD-lyd.
    I all hovedsak leier jeg imidlertid BD filmer via Lovefilm.no og har kun opplevd et par ganger at filmen kommer i AC3/DTS og ikke HD. Tror ikke problemet er så stort når det kommer til stykket.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Jeg har sluttet å kjøpe Blu-ray filmer her i landet og kjøper isteden fra Play.com. Norsk tekst trenger jeg definitivt ikke, men HD lyd vil jeg ha!
    Støtter deg her, også jeg kjøper mange av mine filmer hos Play.com, og mange av BD filmene hos Play.com har jo norsk tekst.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det mange nordiske Blu-ray utgivelser som ikke har HD lyd? Så Law Abiding Citizen igår og den hadde bare Dolby Digital lydspor. USA utgaven har vel Dolby TrueHD 5.1?

Hva er dine erfaringer?

så selv Law abiding citizen for et par uker siden, og den hadde da vitterlig TrueHD lyd.. dette var en utleie BD forøvrig..:P

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hva er dine erfaringer?
    Kan hende at en del titler "laget" for Norge eller det skandinaviske markedet ikke har HD lyd lagt inn som "default", som det er på de fleste BD som kommer fra UK eller US.
    Max Manus var sånn, måtte finne HD lyden på fjernkontrollen på BD spilleren min, tror også Stieg Larsson filmene var sånn....
    Skal kjøpe Law Abiding Citizen en dag og sjekke....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå slår c-v teorien min i hel, men kan utleie BD har dårligere lyd en kjøpevarianten?

For jeg leide 5 stk BD forrige uke, og kun 2 av filmene hadde HD-lyd i form av TrueHD eller DTS-MA.
    Alle var relativt nye filmer.

Ellers må jeg få skrive at jeg tror ikke nordiske er så opphengt i kvalitet være seg bilde eller lyd.
    Det er film, kunst, kultur og historien det handler om.
    En av de filmene jeg leide var den danske filmen Flugten, med Iben Hjelle.
    Makan til blass, overeksponert og full-av-feil film har jeg ikke sett på lenge.
    På et tidspunkt trodde jeg det var noe gale med irisen min på projektoren.
    Hun sitter i en mørk grå strikkegenser på en kafe.
    Den genseren ser mer lysegrå ut. Så går en man i sort dress forbi, og akkurat når han går forbi, blir hennes genser mørk grå, og hele bildet markant bedre og dypere mørk. Et halvt sekund etter han har gått forbi, blir hele bildet lyst igjen.
    Jeg var sikker på det var projektoren sin iris som var dårlig. Men samme bildet fikk jeg ved iris slått av, med filmen på plasma tv, og til sist med filmen spilt av på pc-en og monitor.
    Konklusjonen var rett og slett at det lå i kilden.

Så har vi Stieg Larson sin film nummer 2 og 3 i triologien. Det ryktes at de er drit dårlig på billedkvalitet siden de i utgangspunktet ikke var ment til kino.

Det er liksom lenge mellom hver gang vi har en nordisk film hvor den tekniske kvaliteten gnistrer. Men jeg tror ikke det er noen høy prioritet hos produsentene.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Nå slår c-v teorien min i hel, men kan utleie BD har dårligere lyd en kjøpevarianten?

For jeg leide 5 stk BD forrige uke, og kun 2 av filmene hadde HD-lyd i form av TrueHD eller DTS-MA.
    Alle var relativt nye filmer.

Ellers må jeg få skrive at jeg tror ikke nordiske er så opphengt i kvalitet være seg bilde eller lyd.
    Det er film, kunst, kultur og historien det handler om.
    En av de filmene jeg leide var den danske filmen Flugten, med Iben Hjelle.
    Makan til blass, overeksponert og full-av-feil film har jeg ikke sett på lenge.
    På et tidspunkt trodde jeg det var noe gale med irisen min på projektoren.
    Hun sitter i en mørk grå strikkegenser på en kafe.
    Den genseren ser mer lysegrå ut. Så går en man i sort dress forbi, og akkurat når han går forbi, blir hennes genser mørk grå, og hele bildet markant bedre og dypere mørk. Et halvt sekund etter han har gått forbi, blir hele bildet lyst igjen.
    Jeg var sikker på det var projektoren sin iris som var dårlig. Men samme bildet fikk jeg ved iris slått av, med filmen på plasma tv, og til sist med filmen spilt av på pc-en og monitor.
    Konklusjonen var rett og slett at det lå i kilden.

Så har vi Stieg Larson sin film nummer 2 og 3 i triologien. Det ryktes at de er drit dårlig på billedkvalitet siden de i utgangspunktet ikke var ment til kino.

Det er liksom lenge mellom hver gang vi har en nordisk film hvor den tekniske kvaliteten gnistrer. Men jeg tror ikke det er noen høy prioritet hos produsentene.
    Ser ut som man bør lage en liste, og klage til distributør/produsent/filselskap, gjerne via release.no og til filmanmelderne i Lyd & Bilde og Hjemmekino....

Stieg Larson film # 2&3 ble filmet i 16 mm...så billedkvaliteten er jo ikke så bra som nummer 1, men det er jo innholdet som teller....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hva er dine erfaringer?
    Det er dette selskapet som gir ut filmen i
    Norge :Star Media Entertainment

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det er dette selskapet som gir ut filmen i
    Norge :Star Media Entertainment
    Testet nettopp en film gitt ut av Star Media for det skandinaviske markedet = 1408 med John Cusack, og der ligger DD som default lyd, så jeg måtte hente fram DTSHD lyden ved hjelp av fjernkontrollen .....
    En annen ting er jo om det er noe forskjell på HD lyden vs DD lyden....
    I denne bransjen er det penger som bestemmer.....så ikke vet jeg hvor mye penger et lite norsk firma legger ned i produksjonen av filmer de gir ut på BluRay....og hva de får av mastere fra det store utland, på både bilde og lydsiden......
    Men etter egen erfaring fra den gang det var video som var tingen, så kunne det være STOR forskjell på filmer som kom fra UK kontra de som ble gitt ut i Norge....og etter det jeg har lest så var det det samme i mange år når det gjaldt DVD....
    I dag vet jeg ikke.....
    (bare prøv å få tak i en norsk utgave av Chicken Run med DD lyd på engelsk)
    Så jeg forstår godt de som vil ha "the real thing" = made in the USA...
    men så er det det med undertekster...ikke alle er like flinke i engelsk....og om man er det, så drukner jo ofte "intelligent konversasjon" i lydeffekter :-)

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Law Abiding Citizen har DTS-HD MA som lydspor 2, men DD 5.1 som standard. Så ikke før jeg kom hjem å satte i filmen at det var en SME utgivelse, noe jeg egentlig ikke skulle kjøpt, pga trøbbel med tidligere SME filmer, hakking i bilde osv. Men den funket bra på min nye Sony spiller, så kanskje det går an å kjøpe SME igjen?

Men som trådstarter sier, det er mye filmer som kommer til skandinavia som kun har DD 5.1 og ikke HD lyd. Bruker som regel å sjekke dette før jeg kjøper filmer, slik at jeg eventuelt kan kjøpe dem fra USA i stedet for med HD lyd. Men litt vanskelig på BD titler som er Norske da, da er man plutselig låst
    Uansett DD lydspor på en BD har som regel høyere bitrate enn standard DVD DD, så litt bedre er det, men når det gjelder nye filmer så bør dem ha HD lyd. Finnes jo 50 år gamle filmer også med HD lyd, så det er mulig

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Så ikke før jeg kom hjem å satte i filmen at det var en SME utgivelse, noe jeg egentlig ikke skulle kjøpt, pga trøbbel med tidligere SME filmer, hakking i bilde osv. Men den funket bra på min nye Sony spiller, så kanskje det går an å kjøpe SME igjen?
    hva er en SME utgivelse?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt denne filmen i norge og den har HD-lyd. Merkelig at det skulle være forskjell. Kan nevne jeg har kjøpt alle mine filmer i norge og samtlige har hd lyd ( 90 stk ). Sikker på at du ikke kunne bytte til hd lyd i oppsettet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    hva er en SME utgivelse?
    Star Media Entertainment

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte meg ned for å finne ut hvor mange filmer i min BD samling som kun har DD lydspor. Av 250 Blu-ray så var det følgende filmer, alle er Nordiske utgaver bortsett fra de som er merket med (A)

* Letters from Iwo Jima (Warner)
    * Shooter (Paramount)
    * Zodiac (Warner)
    * Bonnie and Clyde (Warner,1967 DD 1.0)
    * Død Snø (Paramount)
    * Face/Off (A) (Paramount, DTS ES Discrete som høyeste kvalitet)
    * Payback (A) (Paramount)
    * Speed Racer (Warner)
    * Mafiabrødre (Warner)
    * The Assassination of Jesse James....(A) (Warner)
    * Deliverance (A) (Warner)
    * Bullitt (Warner)
    * The Hitcher (Egmont)
    * Firewall (A) (Warner)
    * The Departed (Warner)
    * Superman - The Movie (Warner)
    * Superman Returns (Warner)
    * Revolver (Egmont)
    * Training Day (Warner)

Av 250 så er det bare 19 filmer som ikke har HD lyd i min samling. Men som nevnt tidligere, så er DD bitraten på Blu-ray høyere enn på DVD. Er det 640Kbps på BD mon tro?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Satte meg ned for å finne ut hvor mange filmer i min BD samling som kun har DD lydspor. Av 250 Blu-ray så var det følgende filmer, alle er Nordiske utgaver bortsett fra de som er merket med (A)

* Død Snø (Paramount)
    Denne har jeg med DTS HD MA, men da heter den Dead Snow og kjøpes på play.com for £9.99 (vet dette ikke er noen prisjakt tråd, men det kan da umulig skade å nevne prisen og hvor man finner en bedre utgave )

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Denne har jeg med DTS HD MA, men da heter den Dead Snow og kjøpes på play.com for £9.99 (vet dette ikke er noen prisjakt tråd, men det kan da umulig skade å nevne prisen og hvor man finner en bedre utgave )
    Nei har du sett... Til og med Norske filmer må man kjøpe fra utlandet for å få den beste lyden... Makan...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kan grunnen til at HD-sporet ikke ligger som default være at mange gamle eller uerfarne mennesker i landet ikke får lyd ut av tv-en sin hvis DTS-MA er default?
    At tv-en simpelthen ikke lager lyd med et HD-spor som blir avspilt?
    For i så tilfelle skjønner jeg selskapene som velger DD5.1 som default.
    Oss entusiaster skal nok alltids finne frem til HD-lyden hvis den er på platen. Men uvitende vanlige folk som ikke får lyd pga kompabilitetsproblemer, vil ha det vanskelig med å finne frem til DD5.1 lyden.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Stieg Larson film # 2&3 ble filmet i 16 mm...så billedkvaliteten er jo ikke så bra som nummer 1, men det er jo innholdet som teller....
    Det er den holdinger jeg er redd for mange selskap har.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, dette forklarer en del. Synes det var utrolig merkelig at film nr 2 hadde så elendig bilde i forhold til eneren. Vanligvis er det jo slik at nyere filmer i samme serie har bedre bilde.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Ahh, dette forklarer en del. Synes det var utrolig merkelig at film nr 2 hadde så elendig bilde i forhold til eneren. Vanligvis er det jo slik at nyere filmer i samme serie har bedre bilde.
    Grunnen er at nr 2&3 skulle kun gå på tv og dvd/BD - ikke kino som dem har gjort.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •