Kjøp av høytalere+forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av høytalere+forsterker

Trenger noen gode råd for kjøp av høytalere og forsterker. Jeg har omtrent null peiling på hva som er bra og ikke, lyd jeg har i dag er fra logitechhøytalere til et par hundre og et samsung surroundanlegg til et par tusen og det sier vel sitt

Tenkt å bruke 5-8k for en forsterker og to høytalere. Fant dette på komplett: Komplett.no - Onkyo/ Yamaha HiFi pakke

Er dette noe for meg, eller kan jeg finne noe bedre i denne prisklassen?

Skal brukes sammen med tv, men også til å høre på musikk, alt fra metal til klassisk nær sagt.

Lurer også på hva forskjell på forsterker og receiver er?8)

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ehenne
    Trenger noen gode råd for kjøp av høytalere og forsterker. Jeg har omtrent null peiling på hva som er bra og ikke, lyd jeg har i dag er fra logitechhøytalere til et par hundre og et samsung surroundanlegg til et par tusen og det sier vel sitt

Tenkt å bruke 5-8k for en forsterker og to høytalere. Fant dette på komplett: Komplett.no - Onkyo/ Yamaha HiFi pakke

Er dette noe for meg, eller kan jeg finne noe bedre i denne prisklassen?

Skal brukes sammen med tv, men også til å høre på musikk, alt fra metal til klassisk nær sagt.

Lurer også på hva forskjell på forsterker og receiver er?8)
    Vell, om du har tenkt å gjøre noen fremmtidige opdateringer. Som for eksempel å kjøpe deg en effektforsterker med mere watt så har du ikke mulighet til dette om du kjøper den pakken der. Den Onkyo forsterkeren har ikke Pre-out.

Forskjellen er vell att en Reciever har flere kanaler for opsett av surround, mens en vanlig intergrert stereo forsterker bare har 2 kanaler å hovedsakelig kun benyttes til musikk.

OM du ikke har fremmtidige planer om å kjøpe surround høytalere for filmseing så ville jeg kjøpt en Intergrert forsterker samt 2 høytalere. forsterkeren bør seff ha en Sub utgang å Pre-out etter min mening :P

Det kan lønne seg å kjøpe brukt.
    Dynavoice Challenger M-65 - FINN Torget eller nye Dynavoice M-65 EX Black Oak/Piano Finish Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Billig stereoforsterker:
    Harman/Kardon HK 3490 Stereoreceiver | Soundgarden

Om du vill ha Surround (Reciever) så kan du evt gå for Harman Kardon AVR 255
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at jeg har lyst på surround etter hvert, så da trenger jeg en receiver. Var det utgang til effektforsterker på den receiveren fra Harman/Kardon? hva heter slik utgang?

Høytalerne ser greie ut på prisen

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at jeg har lyst på surround etter hvert, så da trenger jeg en receiver. Var det utgang til effektforsterker på den receiveren fra Harman/Kardon? hva heter slik utgang?

Høytalerne ser greie ut på prisen
    Utgangen heter Pre-Out og ja den har utgang til det
    Ja, di har fått veldig mye skryt di dere høytalerne

Du kan jo slenge inn litt ekstra å kjøpe dette:
    Dynavoice M-65 EX 5.0 Black Oak / Piano Finish 5 Kanaler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Ikke akkurat di beste surround høytalerne, men det er vertfall en start
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En receiver er bare en forsterker med innebygget radiomottaker.

Jeg tror du har mest igjen for pengene hvis du bruker alt du har på en surroundreceiver og et par fronter. Deretter oppgraderer du med sub, senter og surround etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt i dyreste laget da, må vel regne en del ekstra på kabler også? Er receiveren med de to høytalerne en grei stereoløsning?

http://www.netonnet.no/art/lyd-og-mu...55(117609,4319)
    eller
    Harman/Kardon AVR255 Surroundreceiver | Soundgarden

Dynavoice M-65 EX Black Oak/Piano Finish Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jo også være et bra tilbud?

Harman Kardon AVR635 brukt/ b-vare - FINN Torget

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jo også være et bra tilbud?

Harman Kardon AVR635 brukt/ b-vare - FINN Torget
    Denne er bare bortkastet å kjøpe, du har ikke HDMI utganger engang, å da har du heller ikke di nyeste lydformatene Som f,eks DTS HD master og Dolby truHD.
    AVR 255 er en bedre forsterker og leverer mere watt en opgit i specs.

Når det gjelder kabler, ikke legg inn så masse penger i det, bare pass på att kabelen ikke blir for tynn.

Nå har ikke jeg hørt di høytalerne med noen som helst Harman/Kardon forsterker, men om du ikke er så ALT FOR optatt av "HIFI" lyd så tror jeg dette spiller godt nokk i massevis. å høytalere kan du bytte ut i senere tid, den harman kardon kan du beholde lenge siden den har alt du trenger

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Start med stereo m/digitalinngang

Til trådstarter, som etter det jeg kan bedømme har et lydbehov som er vokst frem fra en PC-sentrert billig-surround-tilværelse, vil jeg anbefale å holde fokus på stereo-oppsettet, evt 2.1, en stund.

Budsjettet er lavt, og vil (dersom opplevelsen av nytt lydanlegg blir positivt) mest sannsynlig bli mye mer romslig om 5-10 år.

Til dette formålet er det mye godt å si om Komplett.no - Harman Kardon HK3490 stereforsterker som var lenket til lenger opp, H/K 3490 har dobbelt opp med utganger (inkludert 2 til sub). Komplett er 500 billigere enn Soundgarden, så med mindre du kan stikke inn i en Soundgardenbutikk selv, er det et godt alternativ.

Et viktig poeng er at H/K er en av få stereobokser med digitale innganger (optisk og koaks) - det gjør integrasjon med PC/Mac eller optisk-ut fra moderne flatskjermer lett.

(I tillegg har den diverse A/V-legacy inn/ut, som jeg i denne omgang ikke ville lagt vekt på - men konsoller pre-HDMI kan kables ved bruk av denne).

Så har trådstarter 3-4000 til sitt første fine høyttalere. Sub kan kommer neste år - før oppgraderingssyken starter, evt.

Rådet gjentas til slutt: Med ditt budsjett bør du legge vekt på stereoopplevelsen - fancyschmancy surroundting kan komme en annen gang.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg også ser, så er HK980 i samme prisklasse. Faktisk helt lik 3490'en
    HK980 er litt mere strømmsterk å du vill få mere for pengene.

Ser på priser på Soundgarden.

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for gode råd

Lest litt tester og harman/kardon forsterker tror jeg ikke kan slå feil. I tillegg tror jeg dere har rett med at jeg ikke trenger mer enn stereo i førsteomgang.

Så var det å finne passende høytalere til 3-4k. Har noen andre forslag enn dynavoice M-65 Ex som ble foreslått over?

HK3490 har ikke hdmi så ta trenger jeg ekstra lydkabel for å koble pcen til tv eller f.eks blu-ray spiller.
    Kan noen forklare nærmere hva optisk inngang og coax er?

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for gode råd

Lest litt tester og harman/kardon forsterker tror jeg ikke kan slå feil. I tillegg tror jeg dere har rett med at jeg ikke trenger mer enn stereo i førsteomgang.

Så var det å finne passende høytalere til 3-4k. Har noen andre forslag enn dynavoice M-65 Ex som ble foreslått over?

HK3490 har ikke hdmi så ta trenger jeg ekstra lydkabel for å koble pcen til tv eller f.eks blu-ray spiller.
    Kan noen forklare nærmere hva optisk inngang og coax er?
    Det er bare Recievere som har HDMI, 3490 er bare en vanlig intergrert forsterker.

Med tanke på budsjettet ditt så er det lurt å kjøpe brukt.

Klipsch KM6 - FINN Torget
    Disse er helt råe, det er forsåvidt alt fra Klipsch etter min mening!

Kommer bare med tips her, så om noen er uenig... STOP MEE!!! :P

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt skeptisk til å kjøpe brukt i begynnelsen da jeg er så lite vant med hvordan en god høytaler høres ut at jeg sitter igjen med et par istykkerspilte høytalere hvis jeg er uheldig.
    Men er enig at jeg ikke får så allverdens for det jeg har tenkt å bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner du er skeptisk til brukt. Jeg hadde aldri kjøpt brukte høyttalere selv. Sikkert noe å finne der ute som ikke er for dyrt, men som går fint å bruke. Har ingen forslag selv nå, men skal kikke litt.

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg denne receiveren DENON AVR-2310 Hjemmekinoreceiver - Receiver - Hjemmekino | Hi-Fi Klubben (satt ned en god del i pris nå:-D )
    og DALI LEKTOR 2 Høyttalere - Stativhøyttaler - Høyttalere | Hi-Fi Klubben (da ender du opp på til sammen 8794,- + kabler) Hvis ikke kan du gå ned til Dali Lektor 1 eller Dali Concept 1/2, da tror jeg du får et anlegg som du blir superfornøyd med
    (Btw, Denon 2310 har Pre-out )

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal nokk ikke være skeptisk til brukt kjøpt, dette er en høytaler som kostet en god del i den tiden den ble laget. Så den er nokk eid av en som er veldig gla i di. Det er lurt å spørre om en del ting når du handler da.
    Som f.eks hvilken forsterker/e han har brukt på di, osv....
    Det er mange ting som kan gjøre deg sikker på kjøpet.

Å om du er uheldig, så koster ikke ett erstatnings ellement allverden.

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt skeptisk Når det er første kjøp er det mye greiere å kjøpe nytt med reklamasjonsrett og garanti. Får riktignok ikke like mye for penga som brukt, men mye penger til bruk på høytalere kommer senere i livet

Noen som har erfaring med disse fra Elkjøp:
    Energy høyttalerpar BPCF30

eller disse fra Komplett:
    Yamaha EF NS-555 Gulvhøyttaler

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt skeptisk Når det er første kjøp er det mye greiere å kjøpe nytt med reklamasjonsrett og garanti. Får riktignok ikke like mye for penga som brukt, men mye penger til bruk på høytalere kommer senere i livet

Noen som har erfaring med disse fra Elkjøp:
    Energy høyttalerpar BPCF30

eller disse fra Komplett:
    Yamaha EF NS-555 Gulvhøyttaler
    eventuelt disse som var i pakketildbudet fra første posting.
    Yamaha NS9900 gulvhøyttaler

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avr-2310

Denon AVR-2310 er satt ned såpass kraftig grunnet en software-feil som denon selv har meldt ifra om. Det er ikke store saken, men man må forsikre seg om at de nyeste lydformatene som Dolby digital true hd og dts master audio fungerer som de skal. Skulle det vise seg at det ikke gjør det, er det i følge HIFIklubben bare å leve den inn til service slik at de får oppgradert softwaren.

Viktig servicemelding vedr. DENON AVR-1610, AVR-1910 og AVR-2310

Dette gjør den imidlertid ganske gunstig i og med at det virker som en grei feil å få fikset. Er jo tross alt 3200,- å spare på det. AVR-2309 blir jo som regel solgt på brukten til nesten samme pris.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eventuelt disse som var i pakketildbudet fra første posting.
    Yamaha NS9900 gulvhøyttaler
    Hum, er det ingen "Hifi" sjapper der du bor? F.eks Soundgarden eller Hifiklubben Kanskje bassbrothers? evt Hifihuset? :P

Mvh
    Svein S

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •