Oppgradere 5.1 hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Newcomer tommyfre sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere 5.1 hjemmekino

Så var det på'n igjen..

Etter å ha bestemt meg for å kun oppgradere fronthøyttalerne i hjemmekinoen på billigst mulig vis (ca.3000kr), har jeg nå innsett at mine krav til lydkvalitet ikke oppfylles av dette budsjettet.

Jeg har bestemt meg for å oppgradere hele 5.1 settet om jeg finner riktig pakke til riktig pris, men holdes fortsatt igjen av økonomien som student. Derfor har jeg satt grensen til ca. 10.000kr denne gangen, og håper dere på forumet kan hjelpe meg i jakten med tips og råd.

Stua der høyttalerne skal stå er ikke veldig stor (ca.20kvm), og høyttalerne bør heller ikke være for store slik at de skjemmer. Anlegget skal drives av Harman/kardon avr355, og brukes for det meste til film, samt noe musikk av typen rock og pop. Jeg er ute etter høyttalere som gir oppløst klar lyd samtidig som de har den rocka punchen.

Har selvsagt vært ett par turer allerede på Soundgarden for å prøvehøre JBL ES-serien. Ble imponert over kvalitet på film, men ble noe skuffet over musikkvaliteten.. Finnes det bedre alternativer?

Finnes det verdige stativhøyttalere (som fronter) sammen med sub som kan matche gulvstående? Eventuelt alternativer som kan brukes som fronter nå, og som kan settes til bakhøyttalere når oppgraderingstrollet igjen smyger seg innpå..?

Hvordan er Dali Concept serien opp mot JBL ES?

Takker for hjelp

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ har jo en pakke på 12-13 lapper. Denne er det ikke mange som holder følge med i denne prisklassen iallefall. Surround.no har dette ;-) Har hatt 12" suben fra XTZ, og denne er det ingenting å utsette på. Iallefall ikke prismessig. :-)

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DALI Concept 6 Høyttalersystem - Høyttalersystem - Høyttalere | Hi-Fi Klubben

concept er en bedre allrounder enn es i min mening.
    355 klarer fint å sparke liv i den pakken

ett alternativ (dog litt dyrere) er lektor serien til Dali, fått gode kritikker til både film og musikk.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo rimelig greie fronter evt fronter + sub for 10.000kr. Tror jeg heller ville ha starta der.

XTZ 99.23 til 2500kr + SVS PC12-NSD til 6300kr.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på XTZ-pakken, men det blir fort veldig mye dyrere enn hva jeg hadde tenkt (frakt pluss stativer kommer i tillegg).

Skal ta turen nedenom HFK å prøvehøre Concept serien iløpet av uka tenker jeg.
    Kan senteren i denne serien bli litt svak? Mener at Centeren bør være bra, siden det skal brukes til hjemmekino. Dette er også et svakhetspunkt på ES-serien har jeg merket..

Det kan nok kanskje være aktuelt å starte med et par skikkelige fronter + sub (gjerne stativhøyttalere i første omgang), for å så å bygge på senere.. Altså kvalitet foran kvantitet. Dessverre synes jeg ikke XTZ'ene ser noe pene ut...

takk for svar

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om anlegget skal drives av 355 så ville jeg sett på denne pakken her:
    JBL ES90 Høyttalerpakke | Soundgarden

du får sikkert pruta ned litt hos soundgarden, en tusenlapp eller 2!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommyfre
    Har sett litt på XTZ-pakken, men det blir fort veldig mye dyrere enn hva jeg hadde tenkt (frakt pluss stativer kommer i tillegg).

Skal ta turen nedenom HFK å prøvehøre Concept serien iløpet av uka tenker jeg.
    Kan senteren i denne serien bli litt svak? Mener at Centeren bør være bra, siden det skal brukes til hjemmekino. Dette er også et svakhetspunkt på ES-serien har jeg merket..

Det kan nok kanskje være aktuelt å starte med et par skikkelige fronter + sub (gjerne stativhøyttalere i første omgang), for å så å bygge på senere.. Altså kvalitet foran kvantitet. Dessverre synes jeg ikke XTZ'ene ser noe pene ut...

takk for svar
    H/K + concept TVILER jeg på at vil låte bra sammen.. Jeg hørte Concept på NAD forsterkere og ble til og med skarpt og kjedelig.. Da ville jeg heller gått for Lektor, selv om det er myee dyrere

Ikke gå for concept, ved mindre du liker lyden.. Ta med deg forsterkeren din isåfall for jeg tror det bler en dårlig mix..

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nedenom Hifiklubben tidligere idag og hørte på litt forskjellig. Ble ikke direkte imponert av Concept nei..

Hørte derimot på stativhøyttaleren B&W DM685, og ble imponert over klarheten og detaljene den klarte å få frem. Denne sammen med en brukbar sub kan kanskje være en perfekt start på en langsiktig oppgraderingsplan..? Blir kun 2.1, men som nevnt kan de kanskje brukes som bakhøyttalere senere når jeg har mulighet til å kjøpe skikkelige fronter..

Synes JBL ES 80 er store nok som de er, så ES 90 blir nok ikke aktuelt (er jo tross alt kun bassen som blir bedre?)
    Hadde nok gått for ES80-pakken om den hadde imponert meg på musikkbiten, men enn så lenge er jeg veldig i villrede..

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nedenom Hifiklubben tidligere idag og hørte på litt forskjellig. Ble ikke direkte imponert av Concept nei..

Hørte derimot på stativhøyttaleren B&W DM685, og ble imponert over klarheten og detaljene den klarte å få frem. Denne sammen med en brukbar sub kan kanskje være en perfekt start på en langsiktig oppgraderingsplan..? Blir kun 2.1, men som nevnt kan de kanskje brukes som bakhøyttalere senere når jeg har mulighet til å kjøpe skikkelige fronter..

Synes JBL ES 80 er store nok som de er, så ES 90 blir nok ikke aktuelt (er jo tross alt kun bassen som blir bedre?)
    Hadde nok gått for ES80-pakken om den hadde imponert meg på musikkbiten, men enn så lenge er jeg veldig i villrede..
    Lønner seg fint å gå for ett par stativhøyttalere foran og en sub Frontene skal jo deles på ca. 80 hz mer eller mindre uansett så hva skal du med noen kjemper på 100kg?

Jeg synes jeg har bedre filmlyd med mine DM 2/7 enn jeg hadde med fult 5.1 sett med SVS og Klipsch Men men ;p er vel kanskje bare mine ører ^^

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke bare bassen nei, du vil kunne spille vestenlig høyere, es 80 eier nesten ikke basse mens Es 90 er en STOR oppgradering på bassfronten

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tar alle tips til vurdering, så får jeg nesten se og ikke minst høre hva det blir til

Det hadde vært veldig spennende å begynt på en langsiktig oppgradering, slik at jeg nå kan begynne med gode stativhøyttalere og god sub, og senere heller gå for skikkelige fronter senere.. Vurderer B&W DM685.. Noen som kan si noe om dem?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tar alle tips til vurdering, så får jeg nesten se og ikke minst høre hva det blir til

Det hadde vært veldig spennende å begynt på en langsiktig oppgradering, slik at jeg nå kan begynne med gode stativhøyttalere og god sub, og senere heller gå for skikkelige fronter senere.. Vurderer B&W DM685.. Noen som kan si noe om dem?
    Jeg hørte B&W modellen som er under 685 (husker ikke hva tall den heter) og den spilte rimelig greit.. Er jo relativt tunge høyttalere å drive da og er ikke spesiellt dynamiske i større rom (eller uten sub da)..

Ta en titt på Dynaudio DM 2/7 Dynamikk, detaljer, åpenhet osv. skal du lete lenger etter til 6k!

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruktmarkedet er en mulighet for å finne seg kostbart utstyr til en overkommelig pris

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Bruktmarkedet er en mulighet for å finne seg kostbart utstyr til en overkommelig pris
    Sitter å følger bruktmarkedet her på avforum og på finn.no med argusøyne

Tror du de er såpass tunge å drive at det blir for lite kraft med min H/K AVR355?
    Skal ta en titt på Dynaudioene også

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å følger bruktmarkedet her på avforum og på finn.no med argusøyne

Tror du de er såpass tunge å drive at det blir for lite kraft med min H/K AVR355?
    Skal ta en titt på Dynaudioene også
    Jeg kjører en Crown PA-forsterker som gir 2x 600watt i 4ohm nå jeg Skal si det ble forskjell da Kan vel aldri få "for stor" forsterker, men de spiller BRA med dårlige, og KONGE med større forsterker

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Jeg kjører en Crown PA-forsterker som gir 2x 600watt i 4ohm nå jeg Skal si det ble forskjell da Kan vel aldri få "for stor" forsterker, men de spiller BRA med dårlige, og KONGE med større forsterker
    hehe, der manglet det ikke med kraft nei :P

Hvis man ser bort fra bass, hva vil være best av JBL ES80 og B&W DM685/Dynaudio DM 2/7? Altså gulv vs stativ i denne prisklassen.. Snakker først og fremst om kinolyd, samt rock/pop musikk..

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, der manglet det ikke med kraft nei :P

Hvis man ser bort fra bass, hva vil være best av JBL ES80 og B&W DM685/Dynaudio DM 2/7? Altså gulv vs stativ i denne prisklassen.. Snakker først og fremst om kinolyd, samt rock/pop musikk..
    Altså, mer eller mindre ALLE gulvstående høyttalere vil spille høyere og med ett større basstrøkk enn DM685 og DM2/7..

Snakker vi om musikk, tviler jeg på du finner noe bedre enn DM 2/7.. Ikke minst er dette høyttalere du kan bygge resten av din setup med.. Jeg er blitt så fascinert av disse høyttalerne fra min første prøvestund på Soundgarden, fra jeg fikk dem hjem..

Jeg gikk fra Cerwin Vega CLS 12 til Klipsch F1 til Dynaudio DM 2/7.. Uten tvil, kan jeg si at DM 2/7 gir deg ett unikt "kick" i brystet som ingen av de andre klarte.. Greit nok de rista sofaen og veggene mer, men lydkvaliteten var såpass mye dårligere at det ikke var noe sammenligningsbasis..

For å si det slik: Jeg satt i studio og mikset en sang på Krk monitorer.. Exporterte så filen og tok den med hjem. Satt den på og ja ****, det var ALTFOR lite bass og trøkk.. Etter dette stillte vi monitorene i studio +10 dB på toppen

Altså disse spiller så nøytralt og med ett så fantastisk trøkk til størrelsen at det er utrolig

Vil du riste mer og ha mer "film-opplevelse" tjener du nok mest på å gå for JBL.. Vil du ha noe kjekt og bygge ditt kinosett på (med f.eks SVS-subber) så er dynaudio goood to go!

De fleste kjører ca 60-80hz crossover uansett og det tåler de fleste høyttalerne!

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Altså, mer eller mindre ALLE gulvstående høyttalere vil spille høyere og med ett større basstrøkk enn DM685 og DM2/7..

Regner med stativhøyttalerne tåler nok volum til å kunne spille høyt nok for meg som bor i blokk.. Og bassen skal jo subben stå for..

Merker jeg faller litt mellom to stoler med mitt budsjett og ønske om klar oppløst lyd samtidig som kinoen skal trøkke bra..

Kom gjerne med tips fra bruktmarkedet også

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med stativhøyttalerne tåler nok volum til å kunne spille høyt nok for meg som bor i blokk.. Og bassen skal jo subben stå for..

Merker jeg faller litt mellom to stoler med mitt budsjett og ønske om klar oppløst lyd samtidig som kinoen skal trøkke bra..

Kom gjerne med tips fra bruktmarkedet også
    Er jo ikke sikkert du liker dem like mye som meg, men de har vunnet noen tester og har mange fine ord på seg

I filmsammenheng må jeg si de klarer seg veldig godt også, men selvfølgelig blir det daft i bunnen her.. Uansett skal høyttalerne deles, så ser ikke poenget med store gulvstående lenger (er dessuten mer sexy med stativHT )..

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/60457/cat/12
    Disse er jo ikke galne eller dyre Men skal sies at de trenger en del forsterkerkraft for å spille noe bra

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •