Lettdrevne til Densen - RX1 eller ... ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lettdrevne til Densen - RX1 eller ... ?

Skal kjøpe et par små, men gode høyttalere til min Densen B110.
    De må være lettdrevne, så ser etter 89dB og oppover (alt under 88 dB er iallfall uaktuelt). For å passe inn der de er tenkt, bør de heller ikke være særlig høyere enn noen-og-tredve cm. Monitor Audios RX2 blir med sine 37 cm f. eks. for høye. Og de skal være hvite.

I utgangspunktet skal jeg holde meg til firesifret pris. Men foreslå gjerne høyttalere opp til omtrent 15.000, skal jo lete på bruktbørsene også. Problemet er som oftest ikke prisen, men størrelsen og følsomheten. Jeg bruker gjerne opp mot 10.000, og har sett på ganske mye, og det har vært overraskende vanskelig å finne høyttalere som bare er 30 cm høye OG lettdrevne. Som oftest krasjer en av de to. (Dynaudio Excite X12 og Focus 110, og Dali Mentor Menuet går f. eks. ikke.)

Foreløpig er vel Monitor Audio RX1 de eneste jeg har funnet som passer «kravene». Krix Equinox MKII er også aktuelt (men må i så fall lakkeres).

Men setter stor pris på forslag! Øs av kunnskapen, folkens!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare kjøre på med MA RX 1 da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Angus Young sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp rx1 du. Ma sine høyttalere får jo ikke annet enn skrøyt. Nå vet jeg ikke hvordan Rx1 matcher densen, men densen er vel kvalitet nok, så jeg ville ikke vært for bekymret for det. Litt mer problematisk om du har H/K eller rotel. De er visst ikke den beste komboen.

Jeg kommer nok selv en dag til å kjøpe meg hvit rx2, da den ser LEKKER ut. Designmessig er det ingenting å utsette på

Leste på et svenskt hififorum en fyr som hadde nettopp fått rx1 og byttet de ut med XTZ 99,36. Han mente det ble bedre med rx1 iforhold til 99,36 som han mente hadde en litt ukontrollert bass. Med rx1 var det ingenting som stakk seg ut.

Kjøp dem og fortell oss andre hvor gode de er

Ps. Hvordan får man til smileys? kan jo ikke akkurat dra dem inn heller:

http://avforum.no/forum/images/smilies/confused.gif

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erlenhau
    Skal kjøpe et par små, men gode høyttalere til min Densen B110.
    De må være lettdrevne, så ser etter 89dB og oppover (alt under 88 dB er iallfall uaktuelt). For å passe inn der de er tenkt, bør de heller ikke være særlig høyere enn noen-og-tredve cm. Monitor Audios RX2 blir med sine 37 cm f. eks. for høye. Og de skal være hvite.

I utgangspunktet skal jeg holde meg til firesifret pris. Men foreslå gjerne høyttalere opp til omtrent 15.000, skal jo lete på bruktbørsene også. Problemet er som oftest ikke prisen, men størrelsen og følsomheten. Jeg bruker gjerne opp mot 10.000, og har sett på ganske mye, og det har vært overraskende vanskelig å finne høyttalere som bare er 30 cm høye OG lettdrevne. Som oftest krasjer en av de to. (Dynaudio Excite X12 og Focus 110, og Dali Mentor Menuet går f. eks. ikke.)

Foreløpig er vel Monitor Audio RX1 de eneste jeg har funnet som passer «kravene». Krix Equinox MKII er også aktuelt (men må i så fall lakkeres).

Men setter stor pris på forslag! Øs av kunnskapen, folkens!
    Det er en litt vrien oppgave, da nesten allt (unntat CW som er 85db!) er rundt 87-89db). Men Densen er etter egen erfaring flink til å drive lit tunge ting. Kjører selv 99.26 på B-2000/300 og det låter knall, krefter nok er det også.

Jeg ville anbefallt deg Ikon 2 til Densen, det må låte fett

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Jeg ville anbefallt deg Ikon 2 til Densen, det må låte fett
    Nå skal ikke jeg avvise alle kombinasjoner av Dali-Densen, og heller ikke trekke anbefalingen din i tvil da dette er smak og behag. Men min verste hifi-opplevelse var da jeg kom hjem med et par Ikon 6 til Densen DM10. Det ble så lyst at jeg måtte holde for ørene. Dro tilbake til HFK der jeg tryglet om å få bytte de inn i B&W CM 7. Det var en kombinasjon som jeg visste på forhånd ville funke, og jeg fikk akkurat det jeg håpet!

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Nå skal ikke jeg avvise alle kombinasjoner av Dali-Densen, og heller ikke trekke anbefalingen din i tvil da dette er smak og behag. Men min verste hifi-opplevelse var da jeg kom hjem med et par Ikon 6 til Densen DM10. Det ble så lyst at jeg måtte holde for ørene. Dro tilbake til HFK der jeg tryglet om å få bytte de inn i B&W CM 7. Det var en kombinasjon som jeg visste på forhånd ville funke, og jeg fikk akkurat det jeg håpet!
    Da hører vi på deg i dag

Jeg har B-200/300 og det låter ikke ille på ikon (testet dem med ikon 6 og ikon W2), men dette er forskjellige forsterkere, og forskjellige ører en dine.
    Når det er sagt så er Dali og B&W enten eller spør du meg. Jeg liker Dali sin lyd bedre en B&W, men dette er smak og inget annent.

Men det er litt artig dette med Dali sin Ikon serie, det er enten kjærlighet eller hat, jeg har ikke møt en som syns den er grei

Kjører i dag på XTZ 99.26 og det er en helt fantastisk diskant(høytaler)/forsterker combo.

B-110 kjenner jeg heller ikke selv, men tenker Densen er litt lik seg selv i lydsignatur så anbefalling er med det som bakgrunn.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n

Men det er litt artig dette med Dali sin Ikon serie, det er enten kjærlighet eller hat, jeg har ikke møt en som syns den er grei
    Har nok mye med hva slags klang en har som preferanse. Men med Ikon tror jeg rommet også er veldig avgjørende for om det blir vellykket. Jeg likte Ikon 6 bedre enn CM7 i butikken, men opplevde det helt annerledes hjemme (hvor akustikken ikke er den beste). Har hatt Dali igjen senere også i form av Mentor6, men da med en annen forsterker (Thule). Hvis du også har testet Densen på Ikon og sier at det funker, så skal ikke jeg være for påståelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor er det dårlig match med rotel..? titter etter nye høyttalere til rotelen min serru.. så vidt vært inne på tanken kanskje b&w eller audiopro. er ikke no voldsom rotel liksom - ra-04 (?).. men er fin som **** på de jeg har hatt.. hadde ra-02 tror jeg den het (2x60) men gav den dessverre ett nakkeskudd mens formen min ville ha musikk.. men føler den er fin med 2x40 dog litt mindre krutt kanskje...

Newcomer Angus Young sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andysjefen
    hvorfor er det dårlig match med rotel..?

Nå er jeg ikke ekspert på rotel, men etter det jeg har lest -enten her eller andre plasser- så var det en som ikke likte den komboen med M.A...

Så mitt råd til deg vil være å få låne hjem høyttalerene, slik at du får hørt dem med din rotel. M.A kan jo bestilles over internett fra hifihuset og ifølge norsk lov så har du vel 14 dagers returrett når du bestiller fra internett. Denne returretten utvides til 30 dager dersom det ikke følger med angreskjema. Eller tar jeg feil her?

Isåfall er det bare å bestille. Du må betale frakt, men du slipper å betale hele summen dersom du ikke er fornøyd..

Likte rotel selv, men ble litt skuffet da jeg hørte på det i butikk med gulvstående Tannoy Revolution Signature DC4T og PSB Image T6.
    Rotelsystemet var Rotel RC-1550 og Rotel RB-1562. For et anlegg som kommer opp i 20k, så var det veldig skuffende. Var nesten ikke bass i det hele tatt på tannoyene og psb'ene hadde bokslyd (kanskje ikke innspilt??).

Men utseendemessig så er ihvertfall rotel flott.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •