Klipsch vs JBL

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch vs JBL

Heisann!

Skal ha meg sub, spiller nesten bare musikk, så sitte å gynger mellom Klipsch RT-12 D eller JBL array 1500, ser at Klipschen spiller fra 19 - 120 hz, mens arrayen spiller fra 40 - 140 hz, hvilken av disse vill bli best på musikk ?

Har JBL Array 1400 høgtalere

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&wshopping
    Heisann!

Skal ha meg sub, spiller nesten bare musikk, så sitte å gynger mellom Klipsch RT-12 D eller JBL array 1500, ser at Klipschen spiller fra 19 - 120 hz, mens arrayen spiller fra 40 - 140 hz, hvilken av disse vill bli best på musikk ?

Nå trenger du ikke det som er under 40hz, særlig, så vil si 1500?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Tror du bør lese dataene til JBL Array igjen...

- W1500H 15" Pulp-cone driver with rubber surround and massive ferrite motor assembly with 4" copper edge-wound voice coil, mounted in a trapezoidal enclosure
    - Frequency Response (-3dB) 25Hz – 400Hz, variable
    - Crossover Frequencies 40Hz-140Hz HP
    - 1000 watt
    - Bassport: 4" Flared
    - Dimensjoner (H x W x D): 584mm x 495mm x 483mm (533mm dyp m/grill)
    - Vekt: 57kg

Til ditt spørsmål, ville jeg helt klart valgt JBL Array. Den er mye mere musikalsk og dynamisk kontra Klipsch. Når du i tilleg har Array 1400 som høyttalere i dag vil du få en MEGET god match!!

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Jbl Array 1500:

•Frequency Response (-3dB) 25Hz – 400Hz, variable
    •Crossover Frequencies 40Hz-140Hz HP

BEF kom meg i forkjøpet gitt

den spiller til 25hz, 40 er bare crossoveren

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RT-12D. Romkorrigering er viktig hvis du ikke kan EQ´e den manuelt.

RT-12D kan spille med forskjellige settinger for punch, depth, flat etc. Meget praktisk. Går også dypere og virker mer autoritær. Lettere å plassere.

Jeg har hørt begge, og jeg synes ikke Array 1500 har imponert.

Når RT-12D også er BILLIGERE blir det ikke vanskelig å komme med en anbefaling.

Siden du har Array 1400 ville jeg delt subben på +- 45hz..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar

Ser eg har missforstått kraftig ja

Men uansett, sett eg kan jo faktisk kjøpe 2 stk rt-12 d for samme prisen som jbl array 1500.

Men som igjen, greie arrayen å spille like hurtig som 12" erene til klipsch på musikk?

Lurer på alt dette, fordi eg hadde med meg ein JL audio Fathom F113, og koblet opp til anlegget, å fikk ikkje denne til å passe i det hele tatt med musikk, spilte " dårlig " til musikk, men spilte jo helt vilt på film, og sinnsykt dypt, men på musikk fikk eg den aldri til å klaffe på noen måte so og si i forhold til faktisk klipsch rw 12 d subbene eg har, det er derfor eg er litt i tvil om eg skal velge en 15 " fra jbl, da eg har arrayene, eller om eg skal ha meg 2 stk RT-12 d?

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RT-12D kan jo også kobles sammen. Korrigeringen skal ta seg av begge hvis jeg har forstått det riktig. Den ene slaves til den andre. 2 subber er ALLTID bedre enn én.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sant nåkk! Har 2 stk Klipsch rw 12 d no, og dette synest eg spiller ganske greit forsåvidt, har en stor stue, så eg får ikkje den sikkelig bassen utav arrayene, så trenger subbene.

Men er jo vanskelig å få tak i 2 stk RT-12 d eneste

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er desverre at rt12d ikke produseres og selges mer=(

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående "kjapphet".. alt ettersom, men ting er ofte tilpasset i denne prisklassen... er forsterkern bra nok.. så er 2cm vanding like langt for en 15" som det er for en 12".. er fforsterkern bra nok, så er "timingen" lik.. eneste at 15" drar med mer luft og dermed spilelr høyere .

På rimelige woofers er det ofte forskjeller...

Jeg ville dog satset på 2x:
    Velodyne SPL-1200 Ultra Subwoofer | Soundgarden

Det Velodyne får til på disse tassene er helt utrolig, spessielt til musikk!! Dette er iallefall "drømme" suboppsettet mitt .

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

soundgarden i sentrum har hele array serien på et demorom, det er en grunn til at de skriver " du vil nesten ha like god lyd som din lokale kino" under beskrivelsen. les også Lyd og Bilde testen av array 1400, de spiller noe sinnsykt høyt og dynamisk utifra det jeg leser og "litt hørt" av...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Jeg har hørt begge, og jeg synes ikke Array 1500 har imponert.
    Jeg har også hørt begge, og personlig synes jeg Array spiller adskillig bedre.

Lurer på alt dette, fordi eg hadde med meg ein JL audio Fathom F113, og koblet opp til anlegget, å fikk ikkje denne til å passe i det hele tatt med musikk, spilte " dårlig " til musikk, men spilte jo helt vilt på film, og sinnsykt dypt, men på musikk fikk eg den aldri til å klaffe på noen måte so og si i forhold til faktisk klipsch rw 12 d subbene eg har, det er derfor eg er litt i tvil om eg skal velge en 15 " fra jbl, da eg har arrayene, eller om eg skal ha meg 2 stk RT-12 d?
    Utifra dette ville jeg begynt å bli litt bekymret.... Grunnen til dette er at JL Audioen er en veldig bra sub og får du den ikke til å spille rimelig bra på musikk så er der noe "galt" med rommet eller justeringene! Utifra mine erfaring er ihvertfall JL Audioen bedre enn Klipsch både på musikk og film

har en stor stue, så eg får ikkje den sikkelig bassen utav arrayene, så trenger subbene.
    Og enda mer bekymret her... Array 1400 vil i en normalt stor stue spille vanvittig bra og med skikkelig trøkk ned mot 30 hz, og får du ikke dette er det igjen på tide å stille spørsmål om rom og justeringer. Jeg har samme basselement i mine JBLer som du har i dine og lydmessig har jeg ikke hørt noe særlig bedre bass enn hva de er i stand til på musikk. Har prøvd mye av suber oppigjennom men det som alikevell spiller best er rett og slett LE14 elementet som sitter i Array 1400.

Når det er sagt så kan du være like uheldig som meg å ha ett vanskelig rom å få skikkelig bass av og da må en desverre bruke sub for å utjevne dette, og for meg hadde det vært enkelt valg utifra det du skriver, kjøpt en Array 1500, det er en fantastisk musikalsk sub. En får mer brutale suber til film og slikt men på musikk er den fantastisk bra og perfekt match til resten av Array serien. De sier vell forsåvidt også litt at den i Japan blir solgt (med litt annen utforming) som sub til JBL K2!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er du ute etter med subwooferen, er det mere trykk i brystkassa eller er det for og få med seg de aller dypeste toner på orgelmusikk?

Er det mer trykk i brystkassa du vil ha, blir det i hvertfall helt feil å stoppe subwooferen ved +-45hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vell litt av begge deler, vill jo selvsagt ha litt av di dype, men er jo egentlig mest på jakt etter punchen.

Har hatt Svs Pc 20-39 2 stk, og desse spilte jo vanvittig bra i mitt rom med tanke på dypbass, men som i mine ører synest eg ikkje di henge meg til alt mulig musikk.

Klipschene gjorde enn mye bedre jobb på musikk enn svsen gjorde iallefall.

Når det gjelder plasseringen av JBL array 1400 mine, så er det vell helt korrekt at di e feil plassert, har bare en plass eg KAN ha dem, og får ikkje mer enn 40 cm fra veggen, og ikkje mer enn 2,5 meter til lytteposisjon, er en liten innhuk i stuen min ( som er 45 kvadrat ) , og med skråtak, så mister vell det meste av bassen der kan eg tenke meg.

Dette med JL subben, er vell ganske litt av samme prinsippet får eg håpe, har aldri hørt noen klage på denne subben, men eg fikk den ikkje til, uansett hvordan eg stilte den, plasserte den eller rom kalibrerte den, selv om eg fekk opplyst at plasseringen av denne er ikkje den viktigste når du har romkablibratoren ?
    Subben spilte dypere enn noe annet eg hadde hørt, denne spilte etter målinger faktisk ned til 9 hz , men fikk desverre aldri den bassen på musiikk, vare bare tamt på f.eks dire strait, mark knofler osv, mens klipschene greie meir å spille " musikk ".

Bor på vestlandet, så Oslo er ett godt stykke unna desverre Kunne godt tatt turen da eg ser di har everest inne til demo der oogså

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar

Ser eg har missforstått kraftig ja

Men uansett, sett eg kan jo faktisk kjøpe 2 stk rt-12 d for samme prisen som jbl array 1500.

Men som igjen, greie arrayen å spille like hurtig som 12" erene til klipsch på musikk?

jeg ville ikke kjøpt JLen, ville sett på 2stk velodyne om du skal ha til musikk, men det er ingen tester som sier at Pb-13 ultra er DÅRLIG eller TREG på musikk, tvert imot det er en mye mer musikalsk sub enn sine mindre modeller, jeg ville heller kjøpt to stk pb-13's, men det er min smak da:-D

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt noen av subbene du snakker om? Slimchaddi. Syntes du nevner SVS over alt annet i alle tråder. Tester kan egentlig si hva de vil, nivået på testene av hi-fi rundt omkring er stort sett lavmål med noen hederlige unntak. Så godt som alt er testvinnere og "utrolig" bra til prisen i en eller annen blekke/nettsted. (Mener ikke på noen måte at SVS er dårlig, men å henvise til at de ikke slaktes i tester er lite nyttig informasjon spør du meg)

Hør med folk som har hatt disse subbene. Vet Ambiance var meget fornøyd med RT-12D til musikk. Tror de er greie å selge videre igjen om du ikke blir fornøyd, men vanskelig å få tak i dem. RT-12D er i mine ører mange hakk bedre en RW-12 som du er ganske fornøyd med i dag.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder en knapp på RT-12D jeg da, men er ikke akkurat veldig lett å få tak i lenger :-(

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Har du hørt noen av subbene du snakker om? Slimchaddi. Syntes du nevner SVS over alt annet i alle tråder. Tester kan egentlig si hva de vil, nivået på testene av hi-fi rundt omkring er stort sett lavmål med noen hederlige unntak. Så godt som alt er testvinnere og "utrolig" bra til prisen i en eller annen blekke/nettsted. (Mener ikke på noen måte at SVS er dårlig, men å henvise til at de ikke slaktes i tester er lite nyttig informasjon spør du meg)

Hør med folk som har hatt disse subbene. Vet Ambiance var meget fornøyd med RT-12D til musikk. Tror de er greie å selge videre igjen om du ikke blir fornøyd, men vanskelig å få tak i dem. RT-12D er i mine ører mange hakk bedre en RW-12 som du er ganske fornøyd med i dag.
    Jeg har hatt pb-12 nsd og har nå pc-13 ultra.... har hørt arrayen hos soundgarden, på musikk og film, samt Velodyne DD og SPL-Ultra serien, Klipschen har jeg desverre ikke hørt og har derfor ikke uttalt meg om den heller =)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke vært i tvil hadde jeg hatt de høyttalerne du har. Gå for Array-subben og kjøp deg en romkorreksjon ved siden av.
    Ingen SVS vil være i nærheten av den kombinasjonen på musikk, tror også 2 x 12" Klipsch vil slite.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg hadde ikke vært i tvil hadde jeg hatt de høyttalerne du har. Gå for Array-subben og kjøp deg en romkorreksjon ved siden av.
    Ingen SVS vil være i nærheten av den kombinasjonen på musikk, tror også 2 x 12" Klipsch vil slite.
    +1

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •