Sub - trenger man det da?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub - trenger man det da?

Jeg bor i en leilighet fra 40-tallet der lydisolasjonen er temmelig begredelig. Husverten bor i etasjen under. Jeg liker høy lyd. Det tviler jeg på at hun gjør. Vi har fått påpakning på høy musikk en gang - vi spilte ikke særlig høyt. Nå har jeg lyst på en sub, men har det noe særlig for seg når jeg stort sett ser på film/spiller spill/spiller musikk på relativt moderat volum. Kommer en sub bare til sin rett når man spiller høyt? Går det an å få utbytte av en sub uten å terge på seg husverten?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en rumperister.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av art1985
    Jeg bor i en leilighet fra 40-tallet der lydisolasjonen er temmelig begredelig. Husverten bor i etasjen under. Jeg liker høy lyd. Det tviler jeg på at hun gjør. Vi har fått påpakning på høy musikk en gang - vi spilte ikke særlig høyt. Nå har jeg lyst på en sub, men har det noe særlig for seg når jeg stort sett ser på film/spiller spill/spiller musikk på relativt moderat volum. Kommer en sub bare til sin rett når man spiller høyt? Går det an å få utbytte av en sub uten å terge på seg husverten?
    en sang kan gå ned til 20hz og under.. det er det få, om noen, fullrange høyttalere som gjør.. så ja.. du vil dra nytte av det! Men! det er rimelig lange bølger vi snakker om, og det blir nok sjenerede for de under. Mitt tips er rumperister i soffan.. det vil om ikke anna gi en "bedre" opplevelde i spill og film, enn å ikke ha noe !

AVshop.no / Rumperistere

Her finner du rumperistere!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basslyden bæres jo veldig godt så hvis hun klager på litt over moderat volum nå så er det vel ikke så veldig mye vits mener jeg. Har litt samme problem som deg, men føler det er greit å ha subben de gangene de ikke er hjemme Selvom jeg må innrømme det ikke er mye jeg får brukt den noe særlig.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rumperister er nok tingen! :-D

Med mindre man bor på landet eller hvis man bor i blokk som i mitt tilfelle: får naboene utkastet og en kompis til å flytte inn under deg!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Rumperister er nok tingen! :-D

Med mindre man bor på landet eller hvis man bor i blokk som i mitt tilfelle: får naboene utkastet og en kompis til å flytte inn under deg!
    Rf63 og svs p13-ultra i blokk:O.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det som i dag balanserer på grensen til akseptabelt volum vil tippe over gresen dersom jeg slenger på en sub på samme lydnivået?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen en rimelig, men god rumperister til salgs?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det som i dag balanserer på grensen til akseptabelt volum vil tippe over gresen dersom jeg slenger på en sub på samme lydnivået?
    Det vil jeg påstå at det fort gjør ja.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fmstorm
    Har noen en rimelig, men god rumperister til salgs?
    Jeg har en tacticle rumperister til salgs.
    Men du trenger en forsterker til den da.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Rf63 og svs p13-ultra i blokk:O.
    Jepp, har det

Og naboene klager ikke, de gamle naboene festet VELDIG mye så de måtte flytte.... Så fikk jeg en kompis til å flytte inn over oss, og han har en ultra også

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, har det

Og naboene klager ikke, de gamle naboene festet VELDIG mye så de måtte flytte.... Så fikk jeg en kompis til å flytte inn over oss, og han har en ultra også

hehe.. sånn skal det låte!

har selv RF83 og RT-12d og PC13ultra og bor også i blokk, går fiinfint det, prøver å ikke spille max hele dagen da, men må da tåle en film i blant!:-)

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dialog med naboer

Jeg bor i et bygg som er veldig lytt,jeg har ikke det råeste anlegget,men det sparker godt i fra seg dersom jeg skrur opp.
    Det lønner seg å ha en god dialog med huseier/naboer.
    Forklar at du er glad i å se film,bli gjerne enig om et klokkeslett som du kan se film på fks. mellom klokken 18.00-21.00.
    Det har hendt seg at jeg har fortalt naboene mine at jeg skal se film på kvelden og at et og annet bulder og brak kan komme,har ikke fått klager da.
    Det finnes slike dempeputer for å ha under sub/høytalere,som demper noe til naboer.
    Musikk på høyt volum kan være værre på en måte desverre fordi da er det ofte konstant bassduring i forhold til på film da det som regel er et par ganger i løpet av en film at det virkelig buldrer,(med unntak av fks.Transformers 2 da det buldrer hele tiden nærmest ).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Én ting er volum, en annen ting er type musikk/film/spill, en tredje ting er type høyttaler du allerede har. Få instrumenter gå dypere enn 30 hz, men syntetiske instrumenter (synth-bass) gjør, samt f.eks. orgel og piano. Mange høyttalere, selv om de gir lyd ned mot 30 Hz, ruller av høyere opp. En sub kommer til sin rett også ved lavt volum, men hvilken rett kommer altså an på øvrige høyttalere og type musikk/film/spill.

Så det spørs hva du allerde har i dag, og hvilken type musikk/film/spill du spiller, og som du syns er viktig at har med seg de laveste frekvensene. De laveste frekvensene forplanter seg/påvirker sine fysiske omgivelser annnerledes enn høyere frekvenser. Lave frekvenser trenger ikke så høyt volum for å kunne sette tak, vegger og gulv i bevegelse. Naboene vil høyst trolig merke om du har sub eller ei, ja, særlig på film/spill hvor du ofte har syntetiske lyder.

Rumperister er noe helt annet, og har lite med det du spør om å gjøre.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent med subben til du kjøper deg enebolig. Bruk 2-3 tusen på ett sett hodetelefoner og 1-2 på en hodetelefonforsterker. Da har du high end, og noe å dra skikkelig på med når du trenger å blåse inn voksen. Det blir selvfølgelig ikke fysisk slik som med en sub, men man kan spille vedlig høyt og uforvrengt med detaljer høyttalere opp til masse titalls tusen har problemer med å gjenngi. 8)

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, har det

hahahah, fett!8) :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v

har selv RF83 og RT-12d og PC13ultra og bor også i blokk, går fiinfint det, prøver å ikke spille max hele dagen da, men må da tåle en film i blant!:-)
    Jeg har kun Rf-62 og pb10 og her rister jo vinduene ute i etasjen under, så tør ikke ha på noe særlig høyt i hele tatt når folk er hjemme under. Litt synd for elsker å se filmer med masse trøkk på full guffe

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v

Blokken jeg leier i har 4 leiligheter, 2 i hver etasje. Han som bor ved siden av meg har en Svs PB12-nsd og Kef IQ 90 med tilhørende senter og bakhøyttalere, han over meg har en Svs PC13-ultra og PSB image T6 med tilhørende senter og bakhøyttalere...

Og dere vet jo som sagt hva jeg har 8)

Det eneste jeg finner merkelig er at den Litauenske familien (med 2 barn) som bor diagonalt over meg har holdt ut all denne støyen nå i et halvt år! Her i huset spilles det høyt med MYE bass i en eller annen leilighet hele tiden... Hehe :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å lytter til musikk nå og har så sinnsykt lyst til å bare dra på skikkelig! Men får vente til studier er ferdig og det blir kåk med mulighet for å ikke plage i hjel naboene(hvertfall de vi leier av).

Merker jo at subben hjelper til selvom jeg ikke får dratt på også for å gjøre lydbildet mer komplett.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blokken jeg leier i har 4 leiligheter, 2 i hver etasje. Han som bor ved siden av meg har en Svs PB12-nsd og Kef IQ 90 med tilhørende senter og bakhøyttalere, han over meg har en Svs PC13-ultra og PSB image T6 med tilhørende senter og bakhøyttalere...

Og dere vet jo som sagt hva jeg har 8)

Det eneste jeg finner merkelig er at den Litauenske familien (med 2 barn) som bor diagonalt over meg har holdt ut all denne støyen nå i et halvt år! Her i huset spilles det høyt med MYE bass i en eller annen leilighet hele tiden... Hehe :twisted:

omlag samme her, 2 leiligheter i hver etasje, pluss ei i kjeller på bakkeplan..

ved siden av oss bor en vietnamesisk familie, og under bor ei eldre pensjonert dame, og ei som ikke er så langt unna pensjonist tilværelse..

Er vel kun jeg som spiller høyt enten i kinoen eller på stua...

nå skal det dog sies at jeg har lagt ned en del arbeid på lydisolering i gulv nedover, samt i vegger mot naboleiligher.. men at man hører det er jo en selvfølge når det er snakk om bass på film som bikker 100db i perioder:-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •