Hodetelefoner vs referanse HI-End systemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hodetelefoner vs referanse HI-End systemer

Hei!

Jeg satt å funderte her en kveld på hvor mye kroner jeg måtte putte i høytalere dersom de skulle hamle opp med mine Denon AH-D5000.

Man mister naturligvis litt "rom" i en hodetelefon, men jeg gjetter at D5000 sikkert spiller 120 DB uten større problemer med ekstreme detaljer og bra dynamik. Jeg testet litt med mine Klipsch Heresy, men det er vanskelig... det låter mer magisk på heresyene, men vanskelig å si hvilke som spiller best.

Prøvde å google det men ser ikke ut som det er så mange som har tenkt akkurat på det... hvis du bruker 9000 på hodetelefoner, hva måtte du ut med for å få tilsvarende lyd i høytalere? noen andre enn meg som har fundert på dette?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke godt å si, den store fordelen med hodetelefoner er at du ikke har noe rom som "blander" seg inn. Det å få et rom med tilsvarende egenskaper er ikke lett, og her må det legges inn en del penger.

Mine AKG K-702 / Burson HA-160 har en detaljrikdom som jeg ikke har hørt på vanlige systemer. Her kan du nesten høre om det er rødvin eller hvitvin som blir servert til gjestene

Det negative med head-fi er tildels mangelen på et tredimensjonalt lydbilde som du får med vanlig hifi.

Kan det tenkes at "magien" i Heresy er farging av lyden? (Har hatt H III selv)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det er ikke godt å si, den store fordelen med hodetelefoner er at du ikke har noe rom som "blander" seg inn. Det å få et rom med tilsvarende egenskaper er ikke lett, og her må det legges inn en del penger.

Mine AKG K-702 / Burson HA-160 har en detaljrikdom som jeg ikke har hørt på vanlige systemer. Her kan du nesten høre om det er rødvin eller hvitvin som blir servert til gjestene

Det negative med head-fi er tildels mangelen på et tredimensjonalt lydbilde som du får med vanlig hifi.

Kan det tenkes at "magien" i Heresy er farging av lyden? (Har hatt H III selv)
    ja, på D5000 hører jeg også ekstremt mye som muligens ikke var meningen man skulle høre? knatring i noteark, pusting osv men det er jo bare morro, har lyst på D7000 geniale hodetelefoner.
    er kanskje litt der magien ligger i dyre høytalere... enorm scene?

haha, ja Heresy er vel ikke akkurat korrekt :P har H1 jeg da. men det er noe med mellomtonen på de som er fengende for meg. Midrange hornet har en ekstrem klarhet og holder seg klart uansett hvor høyt du spiller.

Hodetelefonene er, tja... de er jo spennende å høre på, og låter fint osv... men jeg skulle likt å vite hvordan noen med litt gehør mener det spiller mot f.eks b&W nautilus ol. dog hvis man ser bort fra scenebredden i lydbildet.

Er det noen som har gjort noe slikt? jeg ser noen skriver at Denon D2000 spiller som et høytalerpar til 100 gangern av prisen (300.000) kr kan det være noe i det? koster det 300.000 for å få et sett høytalere som er like detaljerte og naturtro som hodetelefoner til 3-6000 kr?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt at TV2 kjører test av high-end hodetelefoner i beste sendetid.

Musikk i dine ører*|* TV 2 hjelper deg

Kanskje vi skal skrive brev til Kringkastingsrådet og så vi ønsker en ny kanal: NRK Audiophilia 8)

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydnerden
    ja, på D5000 hører jeg også ekstremt mye som muligens ikke var meningen man skulle høre? knatring i noteark, pusting osv men det er jo bare morro, har lyst på D7000 geniale hodetelefoner.
    er kanskje litt der magien ligger i dyre høytalere... enorm scene?

haha, ja Heresy er vel ikke akkurat korrekt :P har H1 jeg da. men det er noe med mellomtonen på de som er fengende for meg. Midrange hornet har en ekstrem klarhet og holder seg klart uansett hvor høyt du spiller.

Hodetelefonene er, tja... de er jo spennende å høre på, og låter fint osv... men jeg skulle likt å vite hvordan noen med litt gehør mener det spiller mot f.eks b&W nautilus ol. dog hvis man ser bort fra scenebredden i lydbildet.

Er det noen som har gjort noe slikt? jeg ser noen skriver at Denon D2000 spiller som et høytalerpar til 100 gangern av prisen (300.000) kr kan det være noe i det? koster det 300.000 for å få et sett høytalere som er like detaljerte og naturtro som hodetelefoner til 3-6000 kr?
    Tror nok det siste der kan godt stemme. Husker at broren min og jeg satt å mikset ("hjemmestudio") på headset til bare noen få hundre kroner. Gikk så til innkjøp av monitorer for 2,5k stk og det var dårligere lyd (mtp. miksing)..

Jeg føler jo selv at headsett er mye mer tamt enn høyttalere i seg selv da jeg ikke føler at jeg får "kjent på trøkket" på en måte..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    hmmm, den fra lyd og bilde var jo nesten der

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Tror nok det siste der kan godt stemme. Husker at broren min og jeg satt å mikset ("hjemmestudio") på headset til bare noen få hundre kroner. Gikk så til innkjøp av monitorer for 2,5k stk og det var dårligere lyd (mtp. miksing)..

Jeg føler jo selv at headsett er mye mer tamt enn høyttalere i seg selv da jeg ikke føler at jeg får "kjent på trøkket" på en måte..
    Jeg gjorde endel tester i dag, jeg satte heresyene på stativer, testet B&W CM1 og burmester 995.
    Spilte en god del live opptak som f.eks Paul McCartney, og endel konsertopptak fra 70-80 tallet med analoge bokser

Heresy spilte spesielt musikken fra 70-80 tallet på en fantastisk magisk måte, varme og sjarm dog. I hodetelefonene forsvant live feelingen og magien.

På opptak gjort i nyere tid på digitalt utstyr derriomt var det motsatt, klipchene låt kjedelig og var tom for sjarm, hodetelefonene derimot! de voknet opp. jeg kunne høre at artistene knitret med ark, hører at de puster og man hører "rommet" som artistene er i, dette gjaldt særlig akustike opptak i studio.

Det var magi på den måten at det var mer som om du satt sammen med artisten i studioboksen, klipchene klarte ikke å formidle dette lydbildet. Jeg testet det samme med B&W CM1, der var det nærmere som i hodetelefonene, men det var ikke i nærheten på noen måte så Dennon knuste CM1 på alle felt. CM1 låt helt greit på 70-80 tals låtene, men ikke på samme sjarm som klipschene.

Litt senere dro jeg til en kompis som har burmester 995, dette er en høytaler som jeg tør påstå hamler opp med det meste uansett pris dynamikk og lydbilde er helt sinnsykt, 3d bildet er like vidt som universet. Jeg hørte på et par låter og tok så samme låta på dennon rett etter. I hodetelefonene hadde jeg ganske lik lyd, men mer detaljer og mer fylde. men det store minuset var at den enorme magiske 3d scenen var borte, den var inni hodet og ikke over hele rommet, er mulig høytalere til 500.000 må vike for hodetelefoner på detaljnivået, men ikke på lydbildebredden og dermed magien.

Hva skulle så til for å få utvidet 3D bildet? jeg åpnet Cubase og testet litt DSP moduler for å se. fant 'Out-of-head' acoustic field enhancement for stereo headphones. Etter å ha testet denne fikk jeg 3d, og det fungerte ekstremt bra, men... det er alltid et men, DSP prosessoren må tydligvis være i en høyere klasse enn de du får til pcen, det medførte at man mistet teppet av detaljer.

Konklusjonen? tja...

hodetelefoner er morsome, har ekstreme detaljer og lydfokus.
    Høytalere har 3d magi og scenebredde der man kan drømme seg litt bort.

Men hvem er best? Hadde jeg hatt råd til burmester, så hadde jeg kjøpt dem... men det har jeg ikke og da er hodetelefonene bedre enn feks CM1. Smaken er som baken, da har jeg hvertfall testet litt 8)

PS! skal man ha hodetelfoner i denne klassen MÅ man kaste mp3 Kjører kun lossless, hvis ikke blir de plagsome å høre på. Mange som ikke tenker på dette når de kjøper nye hodetelefoner til ipoden sin

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din oppsummering er ganske betegnende for hva jeg opplevde selv med Benchmark DAC1 / Abrahamsen DAC V6 og Naim Headline og AKG K701. Uansett head-fi; man kjenner ikke bassen i kroppen. Slik sett blir det litt anemisk når man har registrert den vesentlige mangelen...

Sorry, men slik er det. Head-fi er uslåelig når det gjelder ytelse pr. krone ... innledningsvis...men fysisk bass er et vesentlig element man etterhvert vil savne. Bass "rett-i-ørene" høres spektakulært ut i starten og betinger egentlig at man klarer å fristille seg fra den tradisjonelle oppfattelsen av godlyd. Jeg var der en kort stund, men savnet det siste vesentlige elementet etter ganske kort tid.

Slik sett er det egentlig aldri et spørsmål om enten "head-fi" eller "ordetnlig anlegg". De mest ambisiøse av oss forfølger det beste av begge verdener...

For de fleste som prøver hodetelefoner; la oss ikke ta debatten før etter 3 måneder. Så, hva synes du da...?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rumperister til stolen....?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Rumperister til stolen....?
    hmm,... ja, det kan jo være noe, men trøkket skal jo komme i brystet i ikke i nødutgangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Din oppsummering er ganske betegnende for hva jeg opplevde selv med Benchmark DAC1 / Abrahamsen DAC V6 og Naim Headline og AKG K701. Uansett head-fi; man kjenner ikke bassen i kroppen. Slik sett blir det litt anemisk når man har registrert den vesentlige mangelen...

Sorry, men slik er det. Head-fi er uslåelig når det gjelder ytelse pr. krone ... innledningsvis...men fysisk bass er et vesentlig element man etterhvert vil savne. Bass "rett-i-ørene" høres spektakulært ut i starten og betinger egentlig at man klarer å fristille seg fra den tradisjonelle oppfattelsen av godlyd. Jeg var der en kort stund, men savnet det siste vesentlige elementet etter ganske kort tid.

Slik sett er det egentlig aldri et spørsmål om enten "head-fi" eller "ordetnlig anlegg". De mest ambisiøse av oss forfølger det beste av begge verdener...

For de fleste som prøver hodetelefoner; la oss ikke ta debatten før etter 3 måneder. Så, hva synes du da...?
    Jeg har alltid likt hodetelfoner, har brukt i mange år. men det er jo mest fordi man har naboer

trøkket kan jeg være enig i, manglene trøkk gjør at man sansynligvis spiller høyere enn man burde i hodetelefonene.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker å føle lyden over hele kroppen, kjenne trykket når subben slår for fult og bare kunne nyte lyden uten å måtte ha noe klemmende over ørene....

Head-fi er suverent de sene natte-timer, på bussen, på flyet og generelt på plasser det bråk ikke er godkjent i så høy grad.
    Men har man muligheten, så skrur jeg opp lyden på anlegget og nyter det på alle måter.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angrer som en hund på at jeg solgte Grado SR325i, men hadde ikke noe brukanes avspillingsdel på anlegget mitt..
    Hadde riktignok en Mp3-spiller, og bare dette sammen spilte ringer rundt anlegget på det tidspunktet!
    Tilsvarende Stereo? Minst 100K?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme hoss meg kommer alltid hodetelefonriggene til å ligge et hestehode og vel så det forran stueanlegget.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Angrer som en hund på at jeg solgte Grado SR325i, men hadde ikke noe brukanes avspillingsdel på anlegget mitt..
    Hadde riktignok en Mp3-spiller, og bare dette sammen spilte ringer rundt anlegget på det tidspunktet!
    Tilsvarende Stereo? Minst 100K?
    Ipod classic har jo faktisk ganske greie lydkretser (om du bruker apple lossless)

Noen som har noen formening om hvordan hodetelefoner låter på rør?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Hjemme hoss meg kommer alltid hodetelefonriggene til å ligge et hestehode og vel så det forran stueanlegget.
    På alt annet enn nedre bass? Som i "jeg kjenner det slår i brøstkassa-lyd"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følbare frekvenser mener du vel, på klipschene så kan jeg kjenne mellomtone hornet når jeg spiller på spinn brakke. det trøkker! den delen er jo halve morroa om man liker det. men det er mindre viktig på akustiske ting, der lyden skal være korrekt. Ristene bass er ikke natrutro gjenngivelse dog, natrutro er ikke alltid det man søker! ikke noe slår trøkk når man er alene og vil ha et kick. selv om mine denon sikker spiller.. .tja... eh... 120-130 db så høres klipschene som "bare" spiller 117 db høyere ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det mangler jo klart noe av det fysiske på bassen. Men mine DT 770 headsett er specsa ned til 5Hz, å Klipschene mine til 34. Det merkes at det går dypere i headsettet, men ikke på den fysiske måten da såklart.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har AKG K601 og en hodetelefonforsterker til ca 2000kr på jobben, og et lydkort til 500kr. Totalpris rundt 3700 (kjøpte hodetelefonene brukt), og det banker nok det aller meste av høyttaleroppsett på ren lydkvalitet og detaljrikdom.

Men lyden gjennom hodetelefoner blir aldri "helt det samme" som å høre gjennom høyttalere. Men bra lyd til en billig penge er det jo ikke tvil om at det er
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •